[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:58

Lees dit topic al een tijdje, heel veel info die je kan vinden.
Die van mij is ook een luchtzuiger, eerst had ze een band om maar had hier al gelezen dat die band niet goed is etc..
Dus de band eraf gehaald, nu heb ik een pot cribbox gekocht, werk perfect! Echt een wondermiddel, af en toe doet ze het 1 keer maar is dan snel weer genezen ;)
Op de wei doet ze het overigens nooit gelukkig...
Laatst bijgewerkt door TuttiFrutti_ op 04-12-10 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:02

Ook al is de zweer weg verdwijnt het luchtzuigen vrijwel nooit meer, of je moet er heel vroeg bij zijn..helemaal in het beginstadium.
Maar een DA erna laten kijken is indd het beste.
c_alsemgeest schreef:
9 van de 10 keer hebben luchtzuigers maagzweren, dus een bezoekje aan de DA zou ik meteen doen.
Het luchtzuigen ten gevolge van bv maagpijn is een reactie uit instinct... als de zweer er blijft zitten zal hij altijd weer gaan luchtzuigen wanneer je de bak terug hangt :)
Het is beter de oorzaak te achterhalen en weg te nemen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:38

_Hackney_ schreef:
Ook al is de zweer weg verdwijnt het luchtzuigen vrijwel nooit meer, of je moet er heel vroeg bij zijn..helemaal in het beginstadium.
Maar een DA erna laten kijken is indd het beste.
c_alsemgeest schreef:
9 van de 10 keer hebben luchtzuigers maagzweren, dus een bezoekje aan de DA zou ik meteen doen.
Het luchtzuigen ten gevolge van bv maagpijn is een reactie uit instinct... als de zweer er blijft zitten zal hij altijd weer gaan luchtzuigen wanneer je de bak terug hangt :)
Het is beter de oorzaak te achterhalen en weg te nemen.

Ik ben ervan overtuigd dat als een paard helemaal gezond is hij niet meer lucht zuigt. Hij ondervindt dan geen ongemak meer, dus hoeft geen lucht meer te zuigen. Wel denk ik dat een luchtzuiger eerder geneigd is weer terug te vallen in het luchtzuigen dan een ander paard.

hutch84

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:31

misschien een stomme vraag maar kreunen jullie luchtzuigers soms ook vaak als ze liggen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:53

Elke87 schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat als een paard helemaal gezond is hij niet meer lucht zuigt. Hij ondervindt dan geen ongemak meer, dus hoeft geen lucht meer te zuigen. Wel denk ik dat een luchtzuiger eerder geneigd is weer terug te vallen in het luchtzuigen dan een ander paard.

maar ze raken wel verslaafd aan de endorfines, toch?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:32

Yellomofoon schreef:

klopt. en dat is vaak de reden dat ze toch doorzuigen terwijl de oorzaak (maagproblemen) allang verdwenen is. de mijne bleef doorzuigen terwijl de maagproblemen verdwenen waren. stond gewoon zo stoned als een garnaal in de wei :')
ik heb hem daarna echt af laten kicken. dus zorgen dat hij echt niet kon zuigen. spul op z'n voorbak en stroomdraad op de paaltjes. het heeft toen echt geholpen. hij zoog niet meer. ze zeggen wel dat je ze gewoon moet laten zuigen maar dat is bij die van mij echt geen optie :n hij wordt er supersloom van en is echt stoned. slome,glazige ogen :')

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:46

Tieme schreef:
Yellomofoon schreef:

klopt. en dat is vaak de reden dat ze toch doorzuigen terwijl de oorzaak (maagproblemen) allang verdwenen is. de mijne bleef doorzuigen terwijl de maagproblemen verdwenen waren. stond gewoon zo stoned als een garnaal in de wei :')
ik heb hem daarna echt af laten kicken. dus zorgen dat hij echt niet kon zuigen. spul op z'n voorbak en stroomdraad op de paaltjes. het heeft toen echt geholpen. hij zoog niet meer. ze zeggen wel dat je ze gewoon moet laten zuigen maar dat is bij die van mij echt geen optie :n hij wordt er supersloom van en is echt stoned. slome,glazige ogen :')

haha, met een stonede garnaal kan je waarschijnlijk ook niet zo goed rijden :+ gelukkig heeft die van mij het niet zo hard, doet het enkel tijdens het eten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:47

hutch84 schreef:
misschien een stomme vraag maar kreunen jullie luchtzuigers soms ook vaak als ze liggen

als ze rolt en mest wel, maar da's van genot dat ze dan kreunt, niet van pijn :)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:28

misschien beter uit leggen
hij heeft lucht gezogen en nu niet meer
maar als hij dus eet hoest hij en steekt hij zijn nek naar voren en kreunt hij
gaat hij liggen slaakt hij een kreun en stopt daarna is hier een verband met de maag pijn?
hij zuigt dus niet meer

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:25

Hebben jullie ervaring met NAF haylage balancer? Dit is voor paarden die kuil krijgen maar hier problemen van ondervinden doordat het te zuur is (maagproblemen, diarree, onrust)

Mijn paardje krijgt sinds kort weer kuil in plaats van hooi. De reden hiervoor is dat ze stofallergie heeft en met dit koude weer is het gevaarlijk om het hooi nat te maken (ivm bevriezing). We hebben droog hooi geprobeerd maar daar gaat ze meteen van hoesten. Nu merk ik dat ze meer luchtzuigt en dus ook dunnere poep heeft. Ben vandaag begonnen met de haylage balancer en hoop dat het werkt.

Verder nog een vraagje. Door de stofallergie staat mijn paard op vlas. Bij ons op stal krijgen de paarden die niet op stro staan een plak stro savonds zodat ze gedurende de nacht toch wat te knabbelen hebben. Dit kan niet bij mijn paard want daar gaat ze meteen weer van hoesten. Nu zoek ik toch iets om haar te kunnen geven zodat ze niet te lang zonder eten staat. Het gaat alleen om de late avond en nacht want overdag staat ze op de wei en daarna als ze binnenkomt krijgt ze kuil. Onbeperkt kuil is niet te doen (ze heeft van de zomer bijna 100 kg af moeten vallen omdat ik haar dus onbeperkt voerde ivm het luchtzuigen). Ik geef nu 2 scheppen Pre Alpin Aspero savonds als ik naar huis ga. Dit lijkt wel op luzerne maar je krijgt hier niet de scheve calcium fosfor verhouding door. Ik ben hier erg over te spreken maar deze 2 scheppen heeft ze natuurlijk ook zo op. Weten jullie iets anders wat ik kan geven zodat ze wat te doen heeft en wat ook haar speekselvorming bevorderd? Heb al graszaadhooi enz geprobeerd maar dan begint ze ook weer meteen te hoesten. Ik las laatst dit maar is iemand hiermee bekend?

http://www.marstall.nl/Katalog%202010/P ... ruktur.pdf

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:36

mijn ijslander heeft ernstige maagzweren gehad, lust geen lucerne of andere kortgrasmixen

krijgt nu marstall pro caval. Doet het er prima op en hij lust het graag!

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:44

@rakni: hoe voer jij dit dan? gewoon los in de voerbak? en zijn het grote 'chips' en geef jij dit als enig ruwvoer of geef je ook iets bij? Ik vraag me af hoe veel je het zou kunnen voeren en hoe lang ze ermee doen.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:05

En heeft iemand voor mij informatie over kurkuma (geelwortelpoeder) ik lees op bokt dat dit ook schijnt te helpen tegen maagzweren of de maag beschermt. Heeft iemand hier ervaring mee of kan hier meer over vertellen?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:10

curcuma is ook komkomer in het latijns dat is alles wat ik weet
wekt ook mijn intresse

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:55

Zo hier ben ik weer, die kleine van mij is weer lucht gaan zuigen, en wel non-stop!
In de wei is er niets aan de hand, loop de stal in, dan begint de ellende...de ene keer zuigt ie niet...en de andere keer blijft ie aan de gang..ik kan er geen vat op krijgen waar het aan zou kunnen liggen.
Dierenarts is langsgeweest, ik heb hem van binnen naar buiten laten keren, niets te vinden (gelukkig).
Ook had ik gelezen dat een band slecht zou zijn, en heb dat dus ook zo lang mogelijk uitgesteld. Ook las ik dat het niet besmettelijk is..Echter..ik heb met eigen ogen mogen aanschouwen dat zijn overbuurman, heel aandachtig stond te kijken wat die kleine donder van mij aan het doen was, en dat zag er schijnbaar zo leuk uit, dat ie het na ging doen....Dat is dus niet de bedoeling. Overbuurman heb ik kunnen laten stoppen met cribox, mijn paard staat nu toch met leren band aan.
Ik heb nog even vanalles geprobeerd, maar op de stal camara's was gewoon duidelijk te zien dat ie bleef zuigen.
Nu dus toch onder bedenkingen die band omgedaan, en ik moet zeggen: ik heb er toch een goed gevoel bij. De band zit niet zo strak dat mijn paard ergens in gehinderd wordt. Ik doe hem aan zoals het hoort, en kom ik later op stal, zit ie meestal gedraaid..Maar hoe de band ook zit..Paard zuigt geen lucht meer. En staat happy in zijn stal. Mijn paard heeft nooit ook maar enige vorm van koliek gehad trouwens. In de wei gaat de band af.
Op deze manier gaat het prima.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:43

Jammer dat je hebt besloten om een band om te doen. Mijn paard zuigt ook lucht maar ik zou nooit kiezen voor een band. Er is een reden dat ze het doet en ik wil haar niet belemmeren in haar vrijheid.

Je zegt dat je je paard binnenste buiten hebt laten keren door een da wat is er precies gecontroleerd? Heb je laten controleren op maagzweren (ze gaan dan met een slang met camera in de maag)? Misschien voeren ze wel te weinig ruwvoer op stal (of te zure voordroog) en is dat de reden, dat zou meteen ook het gedrag van de overbuurman verklaren. Heb je al meerdere dingen geprobeerd om hem er vanaf te laten komen? onbeperkt ruwvoer (droog hooi), minder of geen brok, poedertjes voor de maag?

Paarden nemen het NIET van elkaar over. De reden dat de overbuurman het ook gaat doen heeft dan denk ik eerder met het stalmanagement te maken.

Ik hoop dat je kunt vinden waar het aan ligt en dat je de band af laat. Het is voor een gedeelte ook accepteren dat je paard het doet. Dat heeft bij mij ook lang geduurd want ik heb me er heel schuldig over gevoeld. Nu probeer ik ervoor te zorgen dat haar omstandigheden zo goed mogelijk zijn (en dat is bij die van mij nogal moeilijk met stofallergie (mag geen droog hooi) en snel neiging tot dik worden (kan niet onbeperkt eten)). Zorg er iig voor dat je onbeperkt ruwvoer geeft (of zoveel mogelijk)en dan het liefste grof stengelig hooi want kuil/voordroog is meestal een stuk zuurder en tast de maag weer aan en dat je geen brok voert voordat ze ruwvoer hebben gehad. Ze hebben dan al speeksel aangemaakt door het kauwen op het hooi voordat ze de zure brok in de maag krijgen en speeksel neutraliseert het maagzuur. Dat is in veel gevallen de reden van het luchtzuigen: het aanmaken van speeksel en endorfinen zodat de pijn in de maag minder (gevoeld) wordt. Dat is ook meteen de reden dat ik geen band om zou doen.

Het liefste dus zo min mogelijk brok of iig verspreiden over de dag, pas geven na het hooi en indien mogelijk aanvullen met daily plus, lucerne, pre alpin aspero of een ander ruwvoer in de voerbak zodat ze langer bezig zijn met de brok en meer speeksel aanmaken.

Mocht je nog iets willen weten je mag me altijd pben ik weet hoe radeloos je je kunt voelen als je paardje luchtzuigt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:31

Mijn paard staat sinds kort ook zonder band, hij begon er veel last van te krijgen, en er op een gegeven moment toch doorheen te zuigen, en nog strakker vind ik wel erg sneu :(:)
Een tijd de maagcompositum van de Groene os geprobeerd maar dit hielp helemaal niks.
Nou hebben we zijn voerbak eruit gehaald, en doet hij het nagenoeg niet meer, heel af en toe op de liksteenhouder, en tja, met het eten kan hij het dus nog wel doen, maar als de bak leeg is, halen we hem er weer uit en is het luchtzuigen gelijk over.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:45

je kan ook prenutin of via de DA Zitac of Gastrocard geven, de een na laatste heeft united ook een tijdje gehad toen die na z'n koliekoperatie in Utrecht stond. (koliek door verstopping, niet door lz :') )
Door de operatie, stress en de retentiemaag (uitgerekte maag) kreeg hij meer last en ging hij weer zuigen. Na dit middel was het weer zo goed als weg.

Verder natuurlijk zeer veel ruwvoer aan je paard geven, liefst continu. Lucerne mix en compactgrass van Hartog werden mij aangeraden door mijn DA, deze geef ik door zijn krachtvoer heen.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:28

Hey Touchofpink (grappige naam)
Ik denk dat er niets is geweest wat ik niet heb laten onderzoeken,of zelf heb geprobeerd.
Onbeperkt hooi, minder brok, meer brok, muesli, eerst hooi, dan brok , met poeder, zonder poeder...speeltjes, andere stal, dit hele topic heb ik doorgespit..echt die band kwam er niet zomaar.
Ik kan niet ons stal management veranderen, en wil niet dat overbuurmanpaard het gaat overnemen. Moeilijk besluit geweest, ik heb het genomen, en ik belemmer naar mijn idee niets. Band blijft voornu aan. In de wei gaat ie af, op stal aan.
Ik zeg niet dat ik het al heb opgegeven, of niet meer doorzoek naar een oplossing zonder band..maar op dit ogenblik heb ik niet heel veel opties..even roeien met de riemen die ik heb.
Paard lijkt happy, ik zie er niets aan, en ook dat hou ik natuurlijk goed in de gaten...het valt niet gemakkelijk..maar voor nu is het wat het is.....

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:05

marian01 ik heb je ge pb aangezien we in de buurt wonen
zonde van de band de mijn doet het niet meer voro al s nog dan heeft 1 middag op de bak rand gezogen maar dat was omdat een ander paard er op stond te knabbelen en hij dacht he dat weet ik nog dat moet zo
draad je gespannen zonder stroom en klaar op stal niets in de wei niets

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:32

Mijn paardje zuigt ook lucht, het was eerst niet zo erg. Hij staat dan ook veel buiten, maar sinds hij een vervelende ervaring heeft gehad... Hij doet het nu zelfs in het weiland. Volgens mij uit verveling, maar ook om high te worden. Een band gebruik ik niet meer want daar trekt hij zich helemaal niets van aan. Zijn weidemaatjes doen het overigens niet, dus dat ze het zouden overnemen (denk het niet). Een maagzweer heeft hij niet volgens de DA, hij doet het ook al zijn hele leven. Cribbox is geen optie, daar is het weiland te groot voor, maar word er af en toe wel een beetje wanhopig van. Vind het gewoon erg naar om te zien. Heb nu wel wat tips gelezen die ik ga proberen. Wie weet? Ik houd het topic iig in de gaten, ben erg benieuwd.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:43

Interessant topic, bij deze even een stipje.
Omdat ik nog steeds niet snap hoe ik anders een topic in m'n eigen berichten houd.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:20

touchofpink schreef:
En heeft iemand voor mij informatie over kurkuma (geelwortelpoeder) ik lees op bokt dat dit ook schijnt te helpen tegen maagzweren of de maag beschermt. Heeft iemand hier ervaring mee of kan hier meer over vertellen?

Je kunt deze vraag het beste stellen op het forum van Paardnatuurlijk.
Joop runt in Frankrijk al jaren een paardenopvang. Zij heeft uitstekende ervaringen met het geven van curcuma (of koenjit of geelwortelpoeder, dat is hetzelfde). De paarden mankeren van alles en ze gaat ervanuit dat er bijna altijd maagzweren zijn bij de nieuwaangekomen paarden. Behalve elke dag een theelepel koenjit lopen haar opvangpaarden natuurlijk 24/7 buiten in de kudde en krijgen ze onbeperkt ruwvoer. Ook gaan de ijzers eraf en worden de paarden natuurlijk bekapt. Het is een totaalplaatje en curcuma is daarbij een hele goede ondersteuning is haar ervaring. Alle paarden knappen enorm op van dit beleid.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 19:00

Nee ik voerde pronutrin en nu al een poosje maagcompositum

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:10

Marian01 schreef:
Ik denk dat er niets is geweest wat ik niet heb laten onderzoeken,of zelf heb geprobeerd.
Onbeperkt hooi, minder brok, meer brok, muesli, eerst hooi, dan brok , met poeder, zonder poeder...speeltjes, andere stal, dit hele topic heb ik doorgespit..echt die band kwam er niet zomaar.
Ik kan niet ons stal management veranderen, en wil niet dat overbuurmanpaard het gaat overnemen.

Helemaal geen brok al eens geprobeerd?? dat werkte super bij de mijne.
en paarden nemen het niet van elkaar over ;)