[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:47

Ik heb nu heel af en toe wat panacorte gebruikt, maar gezien de cortisone gebruik ik dat niet te vaak.
En voor alle duidelijkheid: het gaat echt om het hoofdhaar. Aan haar maantop komt ze niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:49

Mijn paard doet het dit jaar echt supergoed. Klein beetje schuren aan zijn neus maar manen en staart laat ie voorlopig gewoon heel.

Heel vroeg begonnen met deken op, Puur Apis druppeltjes en 1 keer per week speciale druppeltjes van de shiatsu therapeute op zijn leverpunten op zijn rug en dit blijkt voor hem echt top te werken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:50

Accepteren?

Zolang het niet kapot is vind ik het prima. Het is niet mooi nee, maar goed, er is mee te leven en het dier heeft er geen last van. Hier tenminste niet. Smeer de plekjes in met verzorgende creme en borstel haar masker elke dag goed uit om zoveel mogelijk schuren te voorkomen.

Yvonne, wat goed! Ben wel benieuwd naar die druppels, wat/hoeveel/hoe kom je er aan enz?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:47

Ik had hier al een keer eerder verteld hoe mijn haflinger van zijn zomerexceem afkwam.
Nu heb ik foto's van hem van toen hij nog de Zomerexceem had en van na ruim een jaar dagelijks smeren met Anti Itch crème.Ook krijgt hij aanzienlijk minder biks.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:43

wat fijn dat dat zo goed helpt *\o/*

tegen plekjes op het hoofd helpt hier het beste een goede vliegenkap.
en op de wondjes smeer ik zinkzalf.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 08:02

Hoofdkappen blijven hier helaas niet op. Zalf smeren en het schoon proberen te houden doe ik al, evenals de huid vettig houden. Ik zou het toch fijn vinden als ik het weg zou krijgen, los van het feit dat het dan ook mooier is, betekent dat uiteraard ook dat ze er minder jeuk aan heeft. Ze jeukt zich elke keer weer haren weg. Dat lijkt me niet prettig voor haar. Haar voeding is al enkel mineralenbrokje, met uitgegroeid gras. (hooi op stam noem ik het) dus rijk is dat niet. Ik kwam C4H voeding tegen maar gezien het écht wel héél duur is twijfel ik toch serieus. Iemand hier ervaring mee?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:02

Ik smeer derfen op het hoofd. Werkt hier super. Ook bij mijn jaarling die wat onrustige huis had op haar kaken lijkt het geholpen te hebben. Terwijl ik al aan het vloeken was met imaverol aan de slag te moeten, niet dus :)

Heeft iemand wel eens de shampoo van derfen geprobeerd?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:42

Neile, smeer je iets tegen de jeuk? Bij een eczemer kun je de wond zelf wel behandelen maar als je de 'oorzaak' niet aanpakt blijft ze er mee bezig.
Ik gebruik nu de Atorka Happy skin gel en lijkt goed te werken. Er zal talloze smeerseltjes te halen bij bv EJ, Divoza.. het is kijken wat voor jouw paard werkt.
Als het oppervlakkige wondjes zijn zou ik het tijd geven en niet blijven smeren met honingzalf (en al helemaal niet met corticosteroïden), gewoon zo laten drogen en tijd geven.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:42

Ja ik smeer inderdaad met zalf met honing er in verwerkt.
Ik zal op mijn handen gaan zitten en het eens een paar dagen niét verzorgen, kijken wat dat geeft.
Ik zie dan zwarte korstjes die haar jeuken en dan wil ik het weer geheel gaan schoonmaken en inwrijven en ... Misschien maak ik het alleen maar erger ja.

Qua andere smeerseltjes: ik heb echt al HEEL veel smeerseltjes geprobeerd, maar als je regelmatig zalf nodig hebt betaal je je blauw. Ze wordt namelijk heel veel tussen haar benen gestoken en aan haar uier. Dat is nu echt heel mooi egaal van al dat smeren, maar dat zijn best grote hoeveelheden zalf die er dan door gaan. Ik ben nu overgestapt op zelf zalf maken van natuurlijke producten. Dat bevalt wel heel goed.

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:29

Hoi,

Hopelijk kunnen jullie mij als ervaringsdeskundigen helpen.
De pony van onze kinderen heeft eczeem, was altijd goed in de hand te houden met voeding, sprayen en smeren. Maar nu we in het bos wonen is het de laatste dagen mis gegaan, kapotte plekken op schoft en manen. Dus nu maar snel een eczeemdeken bestellen. Welke raden jullie aan? Het is een Welsh A en ze staan tot de herfst 24/7 buiten. Liefst een beetje stevig ivm mijn “speelse” paard dat erbij loopt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 00:01

Kdonna, houdt er rekening mee dat je eigenlijk te laat bent met de deken, omdat er al jeuk is, en daardoor straks er ook met de deken geschuurd wordt.
Mocht je de mogelijkheid hebben om eerst met een kalmerende shampoo te wassen en de wondjes te behandelen voor je de deken er op gooit zou ik dat zeker doen.

De Rambo sweet Itch hoody is de stevigste die ik heb.
Daarnaast doet de Shires het ook erg goed hier, die is wat minder warm in de zomer.

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:56

Dank je MarliesV! Als ik had geweten dat het dit jaar zo ernstig zou worden was ik inderdaad gelijk met een deken begonnen. Echt heel sneu dit. Ik ga de dekens eens bekijken :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 08:57

Yontheke schreef:
Mijn paard doet het dit jaar echt supergoed. Klein beetje schuren aan zijn neus maar manen en staart laat ie voorlopig gewoon heel.

Heel vroeg begonnen met deken op, Puur Apis druppeltjes en 1 keer per week speciale druppeltjes van de shiatsu therapeute op zijn leverpunten op zijn rug en dit blijkt voor hem echt top te werken.

Waar zitten deze leverpunten?

Helaas is het hier momenteel behoorlijk met de ZE bij beide paarden. Hoe warmer hoe erger lijkt wel. Ook op de hoofden helaas.

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:49

Voor degenen die Cool4Horses gebruiken, in de IJP stond een code voor 10% korting: IJP202102. Misschien dat iemand er wat aan heeft :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:31

Elisa2 schreef:
Yontheke schreef:

Waar zitten deze leverpunten?

Helaas is het hier momenteel behoorlijk met de ZE bij beide paarden. Hoe warmer hoe erger lijkt wel. Ook op de hoofden helaas.

Dat zijn de leverpunten volgens de chinese wijze bij shiatsu. Ik weet er zelf niet alles van uiteraard. Deze liggen ergens op de lijnen (meridianen?) van de rug. Je gelooft er in of niet. Ik weet alleen dat het bij mijn paard echt heel erg goed werkt. Of toch de combinatie van al deze dingen.

Het enige dat de mijne nu een klein beetje durft schuren is de zijkant van zijn neus. Maar niks aparts.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:05

Even melden dat ik bezig ben met happy skin
Zowel het supplement als de spray
Ik ben voorzichtig enthousiast!!!

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:12

Klinkt goed Ninx! Ik ben er gisteren mee begonnen, ben erg benieuwd :D Wat merk jij?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:08

Ninx schreef:
Even melden dat ik bezig ben met happy skin
Zowel het supplement als de spray
Ik ben voorzichtig enthousiast!!!

Dat klinkt goed!

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:37

Hier heeft mijn merrie ook wel iets meer jeuk. Maar zijn ook verhuisd van open weide naar bos, dus verwacht dat het daar ook wel wat mee te maken heeft.
Gelukkig nog niets kapot en wel onder controle te houden met derfen.

Misschien nog een tip als dunnere deken. Ik gebruik normaal gesproken altijd rambo Sweet itch hoody of shires Sweet itch met uierflap. Maar deze zijn voor warme dagen toch wel te warm. Nu deze van Kramer besteld en ben voorzichtig positief. Deze ligt mooi op mijn bredere merrie en blijft ook goed liggen. Dus goed alternatief voor warmere dagen.

https://www.kramer.nl/Paard/Vliegenbesc ... ken-Gibson

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:50

Die ziet er mooi uit Caroline. Hoe valt 'ie? Ik overweeg de Snuggy Hoods eczeemdeken, maar vind hem inclusief uierflap en masker wel erg duur (300 euro in totaal). Dit is ook een mooie optie, zeker vanwege de uierflap.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:57

Merel___ schreef:
Die ziet er mooi uit Caroline. Hoe valt 'ie? Ik overweeg de Snuggy Hoods eczeemdeken, maar vind hem inclusief uierflap en masker wel erg duur (300 euro in totaal). Dit is ook een mooie optie, zeker vanwege de uierflap.

Dat is ook wat ik dacht. Deze doet met wel erg denken aan snuggyhoods.
Ik heb deze deken maat groter dan normaal besteld. Lijstje met stokmaten kwam bij mij wel overeen. (in rambo 190, hier 195).

Beetje gekke foto, maar op mijn ronde paar ligt de deken zo, inclusief masker van kramer. hals blijft ook mooi zitten. En past mooi op masker. Dus ik ben best positief!

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:40

Merel___ schreef:
Klinkt goed Ninx! Ik ben er gisteren mee begonnen, ben erg benieuwd :D Wat merk jij?

Nou, ik heb hem niet meer zien schuren.... waarmee niet gezegd is dat hij dat helemaal niet doet natuurlijk, maar ik heb het niet gezien.
Als ik hem even op het land zet zonder deken staat hij rustiger, doet minder hysterisch over de insecten... die vinden hem nu ook minder smakelijk ;-)

Verder zijn de plekken die hij op de maantop een beetje had nu mooi weg :-)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:09

Merel___ schreef:

Hou er bij de snuggy hoods ook rekening mee dat je al het klittenband nog zelf op de deken moet naaien. Tenminste, dat was bij de kokerbeschermer wel zo. Mede daarom (en dankzij mijn niet zo fantastische naaikunsten) is de beschermer nu al niet meer in gebruik omdat het klittenband los liet van de deken :=

Ik heb net de deken van Kramer besteld, ben daar erg benieuwd naar!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:55

Hoi hoi, ik kom even binnenvallen..

Ons eczeempaardje is geopereerd aan koliek, en staat nu in revalidatie op een speciaal dieet (laxatief). Dit doet echter haar zomereczeem geen goed! Ik vraag me af of er iets is waarmee we haar kunnen ondersteunen ondanks de 'verkeerde voeding'.
Ze krijgt nu:
- 2 kg Bonpard Motility
- 2 scheppen Hartog Digest Lucerne
- Onbeperkt hooi
- Een grote ton gemaaid gras
- Snoepjes/fruit

Ze heeft vooral jeuk aan manen en buik (ze is een echte buik jeuker, altijd al geweest, maar dat vinden we erg spannend nu met 50 nietjes in diezelfde buik.)

Ik vind middelen als derfen wat spannend ivm wond herstel, heeft iemand een idee? Of evt van binnenuit?

Normaal staat ze super sober, en daar doet ze het heel goed op (wel met deken uiteraard)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 03:12

Waarom die ton gras? Buik jeuken schijnt vaker voor te komen bij teveel aan suiker. Ik zou dat eens weg laten? Beterschap voor jullie!

Mooie deken inderdaad Caroline!

Mijn merrie is wel definitief van haar zomereczeem klachten af. Wel blijft ze hoog gevoelig, niet alleen op vliegjes hoor, op alles heeft ze dat. Maar zowel zij als ik lijken daarmee steeds makkelijker te kunnen puzzelen.