[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:33

Nou de dame houdt je wel bezig. Ik lees nog steeds mee maar heb echt bewondering voor je. En laat mensen maar kletsen. Vaak gaat het om de sport en niet om het dier wb opereren.
Ik las nog wel dat je 120 ml olie geeft. Mijne krijgt wegens darmproblemen ook altijd best veel olie. Hierbij is door de kliniek in Wolvega wel bij vertel dat je dan wel Vitamine E moet bijvoeren om dat dit door de olie niet goed wordt aangemaakt ofzo.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:40

M. Hamerslag is echt een super goede osteo die ook verder durft te kijken naar mijn ervaring. Deze zou je ook even in je lijstje kunnen zetten. Heeft mijn paard echt super op de rails gekregen na aankoop.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 21:04

Hamerslag heb ik al paar keer doorgekregen, maar ff bovenaan de lijst zetten.

Maar eerst cranioloog afspraak maken. Komt eerst kijken wat ze kan doen voor Kyara. :D

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 23:09

Vandaag geen tekenen van pijn of ongemak?

Paint_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 23:35

mirjamalvaro schreef:
Hamerslag heb ik al paar keer doorgekregen, maar ff bovenaan de lijst zetten.

Maar eerst cranioloog afspraak maken. Komt eerst kijken wat ze kan doen voor Kyara. :D
Ik zweer ook bij Michael Hamerslag!

Ik lees nog steeds dagelijks mee. Balen dat ze momenteel weer veel up's en down's heeft.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 01:09

Marjorie westerhof zit dacht ik ook niet ver bij jou vandaan. Hoor ik ook goede verhalen over.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 06:19

Astorga: Gisteren was ze hele dag top. Wel voor de zekerheid preventief pijnbestrijding gedaan en dan blijft de mest dus gewoon komen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 06:29

Je zou Hans Coster ook nog kunnen proberen van paardendokters. Hij is veearts en osteopaat.

Kan het zijn dat ze maagzweren heeft ontwikkeld in de tijd dat ze minder voer kreeg?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:37

Jeetje, had even weinig gelezen en dan toch weer een en ander gebeurt.

Balen van die wond, maar zoals je het ergste al hebt dicht gekregen, zal het hier ook wel lukken.

Rot dat een osteo niet durft of wil komen, maar beter dat je dat vooraf al weet. Ik ken ook veel mensen die heel tevreden zijn over Michael Hamerslag.

Over Utrecht verbaas ik me dus niet en had al eerder gezegd dat ik naar Tom Marien/Equitom zou gaan voor verdere problemen.

Dat ze niks zeggen, is waardeloos, maar denk ook echt dat ze het niet weten. Bewegen heeft ook altijd mijn voorkeur. Ik snap dat je paard haar ei kwijt moet af en toe, maar mijn ervaring is bij lang rechtuit stappen dat ze ook goed hun energie uiteindelijk kwijt kunnen.
Het mooiste zou zijn als je haar naast een ander paard mee het bos in kan nemen bijvoorbeeld. Zo heb ik zelf veel onbelaste stap beweging gegeven aan verschillende paarden.

Bij mensen zeggen ze na een stoma of zware buikoperatie dat je niet meer te zwaar mag tillen. Ik had toen ik een stoma kreeg een tijd een buikband, omdat ik wel bleef paardrijden etc. Na het verwijderen van de stoma niet meer gedragen en alles weer gedaan. Waaronder ook mn zadel a 20kg en baaltjes hooi a 20kg tillen etc. Ik heb een litteken breuk in mn navel gekregen en nu een matje.
Bij een paard is dat anders, maar het verschil tussen gewoon bewegen en te zwaar is er bij de mens in ieder geval wel.

Hopelijk komt er iemand en geeft die jou en je paard weer even steun naar een opwaartse beweging.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 12:19

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:20

Leuk artikkel!

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:34

Leuk artikel. ik vindt het nog steeds wonderbaarlijk hoe ze dit heeft doorstaan, wat een knokker is ze

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:44

simodi schreef:
Ik ben absoluut voor bewegen. Er staat nergens dat ik zeg dat ze niet zou moeten bewegen! Ik zou alleen niet longeren maar veel meer aan de hand gaan stappen, ook gecontroleerd dus maar zonder uitspattingen aan de longe of verplicht draven en galopperen.
Bovendien is deze merrie geen standaard koliek operatie patiënt. Vandaar mijn vraag wat Utrecht geadviseerd heeft.

Zo denk ik er ook over... maar ik denk dat TS echt wel weet wat ze doet. Zij kent haar paardje door en door.
Toen ik een stuk jonger was, is een paard bij mijn tante over een metalen "piket" gelopen in de weide. De tussenomheiningen werden toen weggenomen en enkele piketten waren blijven staan (spoorwegstaven, de rails). Paardje is erover gelopen, enorme buikwonde en de darmen zijn eruit gekomen. Paardje was lievelingspaard van mijn tante en heeft een kans gekregen en gegrepen. Na de operatie (die trouwens "op het erf gebeurde bij gebrek aan vervoer" destijds, kreeg tante de raad om alle dagen zoveel mogelijk rustig te stappen met het paard. Ik logeerde destijds bij haar en heb twee maanden (!) dagelijks met Impish (zo was zijn naam) gewandeld. Toen ik terug naar huis ging maakte hij dagelijks zelf de wandeling. Impish is volledig hersteld en is uiteindelijk 27 geworden.

De dierenarts toen hamerde enorm op het belang van "bewegen" en "wandelen". Lopen mochten we niet.

OK, het is geen stoma... maar paardje heeft toen ook, tegen alle verwachtingen in, zijn kans gegrepen. Een jaar later werd hij terug bereden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 18:45

Qua beweging is het nu zo dat ze eigenlijk dag en nacht zelf bepaald wat ze doet. Meeste tijd is dat doezelen, eten en rustig rond wandelen. Heel soms een sprintje met wat bokken.
Ze staat de gehele dag in de groep, 's-nachts alleen. Als ze rust wil gaat ze gewoon lekker liggen. Van de week ging de jongste toen ouwehoeren, dus dat heeft ze toen gelijk vakkundig afgeleerd, ze kan echt razendsnel overeind springen en aanvallen. Nu weet dus ook de jongste dat je slapende honden, euhmm paarden niet wakker moet maken. :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:21

Marjorie Westerhof heeft bij een paard van een vriendin stellig beweerd dat deze écht geen kissing spines kon hebben.
Daar was zijn rug veel te goed voor.
Wel kissing spines dus, mijn vriendin vertrouwde op haar visie en paard heeft onnodig lang getobt.
Verder bij mijn pony vond ik haar goed hoor, maar geen mens heeft röntgenogen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 20:42

Dat zijn gevaarlijke uitspraken ja.

Baaaaaaasssssss schiet nou es op met dat eten, hongerrrrrrrrrr
Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:27

Hoe is ze vandaag door gekomen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 21:38

Goed :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:43

Mooi! Dus aanpassing in dieet lijkt te helpen? Ik blijf het geweldig vinden dat ze zo ver al gekomen is uit een kansloze positie! En dat voor een heel groot deel door jouw goede zorgen, echt super!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 21:47

Dat weten we nog niet zeker. We wouden haar weer paar dagen echt pijnvrij hebben zodat ze spieren ook echt kon ontspannen. Dus voor zekerheid metacam. En dan gaat het dus top.
Komende dagen weer afbouwen, maar dan heeft ze iig weer paar dagen echt pijnvrij gestaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:23

Als het wel te maken heeft met de hengstigheid dan zou ze met een kleine 3 weken weer hetzelfde hebben.

Misschien is dan de oplossing rond de hengstigheid eventueel voer aanpassen of pijnstilling en/of weekmakers te geven voor paar dagen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 11:26

De DA komt zo om te overleggen over euthanasie.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:29

Wat heftig. Snap wel dat je er over nadenkt. Sterkte met alle afwegingen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:30

:oo :(:) %) pff is ze nu opeens slecht? ;(

Sterkte :(:)

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:32

Stille meelezer hier die alles gevolgd en gelezen hebt.

Mirjam ik wil je heel veel sterkte wensen met het maken van een misschien wel tot nu toe de moeilijkste beslissing. Wat je ook beslist er is geen goed of fout. :(:)