simodi schreef:Ik ben absoluut voor bewegen. Er staat nergens dat ik zeg dat ze niet zou moeten bewegen! Ik zou alleen niet longeren maar veel meer aan de hand gaan stappen, ook gecontroleerd dus maar zonder uitspattingen aan de longe of verplicht draven en galopperen.
Bovendien is deze merrie geen standaard koliek operatie patiënt. Vandaar mijn vraag wat Utrecht geadviseerd heeft.
Zo denk ik er ook over... maar ik denk dat TS echt wel weet wat ze doet. Zij kent haar paardje door en door.
Toen ik een stuk jonger was, is een paard bij mijn tante over een metalen "piket" gelopen in de weide. De tussenomheiningen werden toen weggenomen en enkele piketten waren blijven staan (spoorwegstaven, de rails). Paardje is erover gelopen, enorme buikwonde en de darmen zijn eruit gekomen. Paardje was lievelingspaard van mijn tante en heeft een kans gekregen en gegrepen. Na de operatie (die trouwens "op het erf gebeurde bij gebrek aan vervoer" destijds, kreeg tante de raad om alle dagen zoveel mogelijk rustig te stappen met het paard. Ik logeerde destijds bij haar en heb twee maanden (!) dagelijks met Impish (zo was zijn naam) gewandeld. Toen ik terug naar huis ging maakte hij dagelijks zelf de wandeling. Impish is volledig hersteld en is uiteindelijk 27 geworden.
De dierenarts toen hamerde enorm op het belang van "bewegen" en "wandelen". Lopen mochten we niet.
OK, het is geen stoma... maar paardje heeft toen ook, tegen alle verwachtingen in, zijn kans gegrepen. Een jaar later werd hij terug bereden.