PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:42

Danuah schreef:
Ik ben geblokkeerd van het Nederlandse PSSM forum, al jaren, omdat ik 5 jaar geleden mijn merrie liet inslapen met PSSM1 en het beheer het daar niet mee eens was. ;-) Helaas heb ik daar dus niks meer aan. Ik ga Inge opzoeken en een berichtje sturen.

De poedervariant van HorseFlex deed hier helaas niks.

Wat een walgelijk gedoe gebeurt er toch in die groep.
Ik las gister ook weer zo'n zeur bericht 'zoveel berichten afgekeurd, is het zo moeilijk om te lezen'. Man man man, mensen zijn ten einde raad, wees dan gewoon open voor hulp. Negatief gedoe allemaal.

Ik voer de vitamine E van Heltiehorse, ik heb géén PSSM'er maar mijn merrie heeft er baat bij. Ik ben begonnen met 45 ml dacht ik. Ik heb dat afgebouwd naar 5ml. Tijdje niets gegeven en na 3weken merkte we verschil, dus nu blijven we 5ml geven.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:47

Ik voer de vitamine E van horseflex
Poos die van Inge geveven maar op de horseflex merk ik veel meer verschil.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:03

Tinkermuts schreef:
Ik geef de poeder van pharma horse, mey olie wilde ie zn voer niet meer, geef hem aanbevolen hoeveelheid.

Wat heftig van dat beheer, alsof die beslissing nog niet zwaar genoeg is voor jou

Ik ben ook uit die groep gegaan, wat een zware, negatieve sfeer hangt daar. Durf er niks meer neer te zetten dus ben er maar uit gegaan...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 17:16

Zerena schreef:
Wat voor zout en hoeveel?

Ik geef ook Keltisch zeezout, maar het mag ook gewoon keukenzout zijn.
Denk aan ongeveer een eetlepel, als je paard dat eet

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:45

Gelukkig hebben we elkaar hier ook! Dank voor jullie reacties. Ik ga even googelen en vanavond bestellen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 17:49

Je hebt ook advies gekregen van Marion Otto denk ik hè (dat ben jij toch?), op het Amerikaanse PSSM forum? Zij had wel een goede tip vond ik: bloed laten testen op specifieke waardes.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:12

Mac schreef:
Je hebt ook advies gekregen van Marion Otto denk ik hè (dat ben jij toch?), op het Amerikaanse PSSM forum? Zij had wel een goede tip vond ik: bloed laten testen op specifieke waardes.

Klopt. Ik ga morgen even de DA bellen hierover. De dierenarts weet hier niks van PSSM (ik citeer: “wat is dat? Nog nooit van gehoord.”), dus ben benieuwd of ik gaan testen hierop. Ik vond haar reactie ingewikkeld, maar dat komt omdat ik er geen kaas van heb gegeten. Kom er wel uit.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:04

Hier al mensen die hun paard met dit weer onder een regendeken zetten? Voor de spiertjes niet zo fijn om constant in de regen te staan, maar is het niet nog net te warm?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:39

Ik nog niet, dan zweet ie zn bilnaad eraf

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:41

Die van mij kan absoluut niet tegen regen/kou dus staat al een hele periode met een deken op. Variërend van vliegendeken / vliegendeken met waterdichte rug/ katoenen staldeken / regendeken. Ik heb ze aan huis staan dus kan per dag en moment wisselen. Zoals vandaag regent het de hele dag, grauw weer, dus heeft ze haar 50grams regendeken met hals en back on track liner van 100gr eronder op. Moet er wel even bij zeggen dat ze afgelopen maandag geschoren is en dus zo kaal als het maar kan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:52

Als het de kudde zou overleven had ik graag zo’n zomer/herfst dekentje op gedaan. Voor mijn paard is het ook nog te warm.
Hij stond er gister goed bij qua spieren, dus heb het maar zo gelaten.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:02

Regen is voor de mijne één van zijn grootste triggers. Dus hier vandaag 0 grams regendeken. Hij zweet er gelukkig niet onder en vind de horseware dekens die hij heeft sowieso wel goed ademend.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:03

Ik kom net bij hem vandaan en hij leek weinig hinder van de regen te hebben, maar zodra het kouder en natter word gaat ook zn jas aan, hij is al wel aan zn wintervacht begonnen en word niet geschoren

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:10

Mijn trekpaard staat op dit soort natte dagen gewoon al onder een deken. Keuze is niet zo heel reuze voor die brede paarden helaas. 0 grams wordt ze al snel plakkerig onder. Pak het liefst de bucas smartex. Alleen als het overdag vriest gaat er een amigo van 200gr op. Ik scheer haar gedeeltelijk.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:31

Hier is 'ie ook al bezig met zijn mammoet vacht. Zit al een wintervacht op wat ieder ander paard hartje winter zal hebben, maar er komt nog wel ruim 10cm haar bij.

Het regent hier nu een uur of twee, ze hebben de hele dag buiten gelopen, maar voor vanavond en de nacht toch het hooi in de schuilstal gehangen zodat het aantrekkelijker is om binnen te staan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:43

Floortje_NL schreef:
Mijn trekpaard staat op dit soort natte dagen gewoon al onder een deken. Keuze is niet zo heel reuze voor die brede paarden helaas. 0 grams wordt ze al snel plakkerig onder. Pak het liefst de bucas smartex. Alleen als het overdag vriest gaat er een amigo van 200gr op. Ik scheer haar gedeeltelijk.

Ik heb daarom standaard een katoenen deken eronder of bucas powercooler (als niet langer dan 1 nachtje is).

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:44

Ik heb om die reden een 50grams regen deken (met liner systeem), die plakken minder dan 0 grams.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:34

Mijne staat nu nog 24/7 buiten en kan niet schuilen. Dus die heeft al een paar dagen z'n 0 grams regendeken op!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 23:10

Deze tijden zijn echt ruk. Ik woon in Oostenrijk dus net ander weer als jullie, maar overdag nog 20 graden of warmer, maar de nachten worden al kouder. Zolang het kan laten we ze 's nachts nog buiten. En dan zakt de temperatuur soms al onder de 10 graden.

Dan weer een paar dagen kouder, dan weer warmer. Deken op, af, op af, ik word er gek van. Vanaf morgen gaan ze denk ik maar vast op. 2 dagen 14 graden overdag en regen. Daarna weer 20 overdag en 6 in de nacht. -O- Lang leve de Summerseries van Rambo. Liner op de rug van 100 gram, maar wel nog luchtig overdag.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:40

Ik ga de volgende keer denk ik de rambo protector met de regenliner eronder doen. Mijn paard blijft of de hele tijd onder de schuilstal staan en eet niet of hij wordt doorweekt tijdens het eten. Beide niet fijn. Ben benieuwd wat in aantref qua spieren vandaag.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:58

Kun je hem niet eten in de schuilstal geven?

Ik moet er niet aan denken dat die van mij last krijgt van haar spieren, we doen er zoveel aan dus dat ze nu niet nat regent vind ik net zo belangrijk als het voer en bewegen.

Die van mij staat ‘S nachts wel binnen overigens, wij hebben geen schuilstal dus nachten lekker warm en droog op stal.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:16

Nee, dat geeft in de kudde te veel gedoe en onrust. Mijn paard haat een deken, dus ik doe altijd zo lang mogelijk dat uitstellen. Maar was eerlijk gezegd ook vergeten dat ik de combi van protector en liner nog kon doen :o

Straks krijgt hij lekker de recuptex op en wie weet valt het allemaal wel mee.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:32

Slmt9 schreef:
Floortje_NL schreef:

Ik heb daarom standaard een katoenen deken eronder of bucas powercooler (als niet langer dan 1 nachtje is).

Helaas heb ik voor de mijne altijd een xl of bigneck nodig. De keuze is daarin heel beperkt.

Gewone gladde liners wordt ze nog steeks plakkerig van (iets met extra huidvet). Fleece werkt het beste. Horseware heeft een fleece liner en die heb ik geprobeerd maar bleef met geen mogelijkheid netjes liggen tenzij ik hem deed vastnaaien aan het de buitendeken :+ . Dat ik scheer is ook geen hele lekkere combi met fleece. Dus daarom nu maar weer een smartex. Al hoop ik heel erg dat ze ooit nog met en xl waterdichte zomer/vliegendeken komen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:01

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:06

Jet schreef:
Floortje, hier lees ik dat de Bucas buzz off standaard een big neck hebben: https://hypostore.nl/bucas-buzz-off-rai ... -hals.html . Deze heeft dan wel een waterdichte rug. Ook verkrijgbaar in maar 165/215, misschien is dat wat voor je?

Bedankt voor het linkje _/-\o_ +:)+

Dat is zeker voor volgend jaar en optie. Vind het wel apart dat de normale maat nu hetzelfde is als de bigneck. Een kwpn van 164 is toch wat anders dan mijn slanke trekpaard van 164 := . Ik ga eens kijken bij bucas zelf of ik daar wat meer info over kan vinden.

Ze heeft trouwens de 6'6 145/195. Een maat groter ging klem liggen op de schoft. Van de standaard dekens heb ik wel eens grotere maten geprobeerd maar zit het bij de aanzet van de borst dan nog steeds veel te hoog.