[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:08

Gaan er morgen ook nog mensen naar de dag van het oudere paard in soest? Hoop nog wat nieuwe informatie op te doen :)

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:26

wouterpaard schreef:
Gaan er morgen ook nog mensen naar de dag van het oudere paard in soest? Hoop nog wat nieuwe informatie op te doen :)

Ik had willen gaan maar zit met een schouderblessure waardoor ik geen auto mag rijden. Ben erg benieuwd naar je ervaring!

Fabster

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:52

Ik wist het niet, jammer genoeg. Anders had ik wel heen willen gaan. Maar ik ben ook benieuwd naar je ervaringen.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:27

Hallo Allemaal .
ik heb nog Prascend over is tot 11-2018 houdbaar , 57 stuks .

mocht iemand intressen hebben !

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:43

Annick schreef:
Hallo Allemaal .

ik heb al 3 reacties , mocht het niet verkocht worden dan meld ik het even hier .

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:04

^^ik heb ook interesse.

Had ook graag naar Soest gegaan maar moet helaas werken. Posten jullie wel een verslag? Vooral over de nieuwe methode tegen de tumor.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:57

Helaas vond ik de lezing over cushing geen nieuwe informatie toevoegen. Maar juist verkeerde informatie voor mensen die er net mee te maken hebben. De man doe erover vertelde was vooral wetenschappelijk bezig met de ziekte en niet in de praktijk. Wel maakte hij goed duidelijk dat voor de diagnose verhoogde atch waarde nodig is maar ook zeker klinische symptomen omdat verhoogde atch waarde door stress kan komen.
Over medicatie begon hij over een middel dat nog voor de pergolide werd gebruikt helaas kon ik de naam niet goed verstaan wellicht vult iemand mij nog aan die het wel weet.
Bij deze medicatie zou hij 2 week met een hoge dosis starten is er resultaat dan verlagen naar de gewenste dosis. Er werd aangegeven dat dit met prascend niet logisch was ivb de bijwerkingen. Daar gaf hij gelijk in ivb bijwerking niet eten maar hij wist verder niet zoveel van prascend af.

De mevrouw die over de nieuwe techniek zou komen praten was helaas afwezig dus hier is geen nieuwe informatie over gegeven dan wat ik geloof in de paard en sport stond.

Ik ben ook naar de lezing over hoefbevangenheid geweest dit was erg interessant. Wouter heeft 2 maand geleden tekenen vertoont van hb/ ir. Daarna bloed geprikt en de medicatie verhoogd. Ik dacht misschien is hij nu ir maar ook cushing geeft als klinische symptoom vetophopingen op andere plekken bv hals. Na de medicatie verhoging zijn bij wouter de tekenen van ir ook verdwenen.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:12

Annick schreef:
Hallo Allemaal .

Pillen zijn verkocht !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:40

broctomitine of broxo...bladiebla, was het zoiets Wouterpaard?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:04

Ja klopt MiniMeLona weet jij daar verder meer van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:14

Nee behalve dat het eigenlijk al niet meer gebruikt werd toen ik het eerste topic schreef. Toen was het al prascend wat de klok sloeg, dus sta er een beetje van te kijken eigenlijk .

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:27

Dat had ik dus ook toen hij erover begon en daarna pergolide...

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:12

Ik kom hier ook even meelezen, dierenarts is gister geweest voor bloedonderzoek... Maar dierenarts wist al wel bijna zeker dat het PPID was :(

Hoe is het bij jullie in het begin verlopen en hebben jullie de paarden ook geschoren ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:32

Ja, sinds de diagnose scheer ik mijn pony.
Die van mij had allemaal vage klachten die niet perse op PPID duiden. Toch laten testen en positief bevonden voor PPID. Met medicatie werd hij een stuk vrolijker en levenslustiger, nog niet helemaal de oude want hij heeft/ had er nog iets bij. Maar scheren is wel echt nodig bij die van mij helaas..

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:41

Bedankt voor je antwoord! Wij gaan komende week ook maar scheren want ze heeft het zoo warm met al dat haar :(:)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:58

Mijne is nu weer gestart met verharen. Dus ik wacht even af ..stopt ie, dan scheer ik em ook

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:06

Ik heb een paar weken geleden geschoren. Haar vacht groeit wel dus nu heeft ze een acceptabel vachtje. Eerste 2 weken wel met uv deken in de wei gezet. Ze heeft witte vlekken dus een roze huid eronder en als haar vacht zo kort was haar ze geen bescherming tegen de zon

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:03

Ik was ook bij de lezing in Soest, maar volgens mij waren die andere medicijnen lastig aan te komen. Meneer wist inderdaad weinig van prascend en raadde aan om twee weken volle dosis te geven en dan te kijken of het aansloeg op het paard. Nou volgens mij weten we allemaal dat dat niet zo handig is. Heb het ook tegen hem verteld en hij zei dat je dan na die twee weken op moest bouwen.

Vond de lezing over voeding ook erg interessant. Heb wat dingen meteen in de praktijk gebracht. Mijn pony (25) is nu eigenlijk goed, maar hij heeft dagen dat je nog ribben ziet en dat heb ik liever niet. Maar vergeleken met vorig jaar is hij echt heel erg opgeknapt.

Vorig jaar:

Afbeelding

Gisteren:

Afbeelding

In april was hij weer een beetje depressief. Stond de hele tijd knorrig voor zich uit te staren en was chagrijnig tegen andere paarden.

Afbeelding

Ik heb de prascend toen opgehoogd van een kwartje naar een halve en nu doet 'ie t weer :D Hij at alleen zijn bietenpulp niet op dus hij krijgt nu SP + zemelen + luzerne + Pavo 18+. Als hij inademt zie je zijn ribben nog en dat mag er voor het mooie wel af. Maar wil hem niet te dik hebben natuurlijk.

Hij is echt weer opgeknapt. Speelt heel veel met mijn 2-jarige, waar hij ook een fantastische opvoeder voor is <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je 't niet zou weten zou je niet denken dat hij Cushing heeft. Ik merk het vooral aan zijn gedrag. Al zal ik hem deze winter wel weer moeten scheren...

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:50

WoW die is opgeknapt zeg! Wat ziet die er goed uit :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:18

Reneee, wat gaven ze in Soest voor voedingsadviezen ?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:28

Met mijn bejaarde dame van 34 ging het zo goed dat ik 2 maanden geleden een half pilletje minder ben gaan geven.Maar nu merk ik dat ze sloomer is en veel slaapt.Ze is niet de Britta die ik ken.Dus vanaf vandaag krijg ze weer anderhalf pilletje.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:31

Misschien eerst 1 1/4 proberen ????

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:54

Zou een halve te veel zijn in 1 keer?Ze heeft altijd 2 pilletjes op een dag gehad.Dat werd toen 1 en nu weer naar 1,50.Ze is verder nog gezond voor haar leefijd.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:04

Ik bedoel 1 pil per dag.Toen een half en dus nu weer 1 pil per dag.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:40

Britta ik zou idd dan eens 3/4 proberen. Kan best dat een halfje net te weinig is maar 3/4 precies goed. Mijn merrie staat nu op half en tijdens SR verhoog ik naar 3/4 omdat ze t nodig heeft.