[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:42

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:47

chipieke: helaas werkt de derfen daar niet voor,ik smeer haar onderbenen al trouw ermee in,nu is het een en al bult/korst en bloed van het open knabbelen

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:33

@RosaGipsy: bij mijn paard wordt de buik niet volledig bedekt en dat is écht geen dikke haflinger :n
Hij KAN wel volledig zicht, maar 'hangt' altijd een beetje open omdat ik de gespen nu al op het kortste heb staan.

@happytime: heb je al eens gekeken of er beestjes/korstjes zitten?
SweetItch is zo te lezen ook wel redelijk goed spul :j
Een goede dikke laag uiercrème kan al helpen met de boel dicht te houden.

Wat jammer dat Derfen niet bij alle paarden werkt, ik besef wel hoeveel geluk ik heb dat het voor de mijne wél werkt...

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:45

Mijn fjord heeft geen zomereczeem, maar zag wel dat ze plekjes had op haar hoofd wat dus aangevreten was door vliegen, wat kan ik daar het beste opsmeren? Uierzalf heb ik er nu op gedaan.

Mijn shetje heb ik gister weer gewassen met groene zeep en daarna meet uierzalf in gesmeert. Hij heeft de hele dag niet geschuurt, ben benieuwd hoe lang hij het nu volhoud, het waait hier nu flink dus er zijn ook niet zo veel vliegende insecten. Van mij mag het wel een poosje blijven waaien, tot eind november of zo :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:47

@uudje: befix doet het hier wel goed, alsook slakkenslijmgel en aloé veragel.

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:54

intel_1x, Mandyke en chipieke bedankt voor jullie reacties :) . Hij bedekt dus niet bij alle paarden de hele buik. Hmm...nu twijfel ik nog steeds, want mijn paardje is geen dikke Haflinger. Ik denk dat ik hem maar gewoon bestel en dan zie ik wel in hoeverre de buik bedekt wordt door de RSIH. Lees namelijk verder wel veel positieve reacties over dit deken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:17

Bij mij werkt alles wat ik smeer of spray juist averechts. Alleen een deken en af en toe wassen met teershampoo helpt. Ik had van die jeulstillende spray van de silverlinde voor eczemers gekocht maar daardoor schuurt ze zich juist open. Heb ook diverse andere middeltjes geprobeerd maar ik kan haar manenkam beter met rust laten, dan heeft ze de minste jeuk. Dacht haar te helpen door de jeuk te verlichten en nu is het alleen erger geworden.ze reageert daar dus heel heftig op :(:)

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:17

RosaGipsy, Ik heb een vrij smalle haflinger maar ook bij mij sluit de buikflap niet helemaal goed.
Kan ze wel over elkaar heen doen en de buiksingels goed vastmaken maar na een paar uurtjes hangt het toch weer wat los en is het midden van de buik een beetje open.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:33

Weet niet meer wie, maar vorige week vroeg iemand naar ervaringen naar de ooteman deken als ik hem binnen had. We hebben hem inmiddels ontvangen en vandaag gepast. Deken zit goed, fijne stof, sluit goed aan en de hals heeft voldoende lengte. Ook wanneer hij gaat grazen geen probleem. Heb hem even in de bak gezet en laten lopen, overal voldoende ruimte. Ook maar even een foto-tje dus;-)

http://www.facebook.com/jolanda.tegenbosch#!/photo.php?fbid=473670325990131&set=a.297876780236154.80195.100000415025720&type=1&theater

Deken zal voor volgend seizoen zijn, om hem nu nog op te doen heeft wellicht niet heel veel zin. We smeren hem ook met derfen in combinatie met bio huidolie. Hij heeft wel wat meer korstjes dan vorig seizoen, maar reageerd wel goed op de derfen. Om volgens jaar minder exceemplekken te hebben willen we toch een deken gaan proberen en met deze actie was dit een prima kans.

Deken is er ook in bruin, alleen niet zijn maat, dit is een 1,75m en is een grote D-pony.
Stokmaat geen idee wat die precies is, is een welshpony, niet heel breed in schuiders of achterhand. Om een idee te krijgen hoe groot hij is, ik ben 1.72 (en sta niet zo charmant op deze foto, maar ach;-))

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/541171_259428570819181_662730554_n.jpg

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:40

Hier meld zich nog iemand!
1 van de nieuwelingen bij mij.. een halve fjord heeft ook licht eczeem ontdekte ik.
In het begin dacht ik dat de manenkam alleen geirriteerd was omdat er een rode huidlijn doorheen liep maar nu heb ik de wondjes ontdekt en zie ik dat ze zo af en toe schuurt (de manen schuurt ze gelukig niet af).
Nu schijnt augustus ook de ergste maand te zijn dus misschien zie ik de wondjes daarom?
In haar staart schuurt ze af en toe en vind ik niet echt iets maar t zit hem dus in de manen.
Ze heeft nu een te kleine deken even tijdelijk op (nieuwe is onderweg, geen echte eczeemdeken maar wel zeer fijn gemaasd) en ik heb het ontsmet met betadineshampoo.

Is hier iets makkelijkers voor te krijgen en voor hoe vaak moet ik dat doen?
Ze is echt bang voor water en om gewassen te worden moet ik het met bekers doen en dan krijg ik er dus niet alles echt goed uit en het is alsnog een hel om te doen..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:22

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:48

Kimbeerly schreef:
Ik heb nog een fles derfen staan, zit nog meer dan de helft vol. heb er namelijk bijna niks van gebruikt.
Als iemand interesse heeft graag even een pb sturen

Hoi misschien kun je je pb niet meer lezen, ik heb al diverse pb's gestuurd.
Je zou het nog kakijken zei je afgelopen maandag, is het gelukt?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:54

Ook bij mij bedekt de RSIH de buik niet. Morgen komt de DA, benieuwd wat daar uit gaat komen.
Ik ben ondertussen wel gestopt met Derfen. Ik smeer enkel de ogen en oren nog met Befix, manen om de dag met Befix. Het lijkt rustig nu.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:31

Ik smeer inmiddels niks meer tegen de jeuk. Ik was elke week minstens 1 keer met tea tree en dat gaat goed. Ik heb het idee dat hoe meer ik smeer hoe meer jeuk ze krijgt dus ik houd gewoon de manenkam goed schoon.

Voor de rest optijd naar binnen (geeft ze vaak zelf wel aan), niet te veel snoep/suikers en een halve kilo suikervrije (of iig arme) muesli per dag.

Dat gaat best aardig. Ik heb bijna niks bloedends gezien de afgelopen maanden, op haar oor ja, maar ze wil geen kap op en een vliegennet zonder oren beschermt dus niet. Ik vlecht de voorpluk in en dat helpt ook om de huid goed te drogen zodat het sneller geneest.

Op kale en kapotte plekjes smeer ik creme voor gevoelige en droge huid, momenteel is dat arktis.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:21

Blacky voelt zich niet happy vandaag.
Tijdens het eten zei mijn dochter "Blacky was vervelend, wilde steeds gaan liggen" ze was vandaag alleen naar Blacky omdat ik moet werken en zij nog vakantie heeft. Helaas heeft ze het niet aan de "boer" gemeld. Toen ik er vanavond was lag hij in de wei, ging wel staan toen ik eraan kwam en liep met mij mee naar de uitgang van de wei. Ik had nog even wat andere dingen gedaan en nu met halster naar de wei, weer liggen. Meteen weer staan toen ik eraan kwam.
Ik heb het idee dat hij lig omdat hij jeuk heeft aan zijn buik, al is dat niet kapot van de ZE. Hij toont namelijk niet koliek-achtig, heeft een normale temp, hartslag en ademhaling.

Ik heb hem vanavond op stal gezet met wat ruw hooi.
Morgen komt de veearts voor een paar andere paarden, dus laat ik hem toch maar even nakijken morgen.

Vanavond kijkt de boer nog een keer en zo nodig nog vaker.

Blijft lastig te beoordelen.

Eigenlijk zou ik beginnen met de reiniging vanavond, maar dat wil ik toch eerst even met de DA overleggen.

Opvallend weinig knutten vanavond *\o/*

zally100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:16

Heeft iemand de groene thee gebruikt en wat vind je er van....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:33

tiwi1969 schreef:
Blacky heeft volgens mij juist aangename bescherming tegen de zon door zijn RSIH, zweet helemaal niet. Ik heb het idee dat de "witte" stof juist zonlicht en warmte terugkaatst, Blacky is zwart :+ wat juist warmte vasthoud.
Famke stond juist zonder deken te zweten in de wei. Ook donker, maar niet zwart. Zij had wel voor een lekkere graasplek in de zon gekozen, i.p.v. te luieren in de schaduw.

We hebben ze allebei een douche (zonder shampoo) gegeven en daarna lekker laten rollen in de bak. Famke is met zand en al de wei weer in gegaan, Blacky hebben we laten drogen en geborsteld in de schaduw. Met deken op weer terug in de wei.

Die van mij is ook pikzwart, maar zweet met RSIH, onder een luchtiger deken niet. Dus dat het paard zwart is, zegt imo niet zo veel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:05

justin4ever schreef:
Hier meld zich nog iemand!
1 van de nieuwelingen bij mij.. een halve fjord heeft ook licht eczeem ontdekte ik.
In het begin dacht ik dat de manenkam alleen geirriteerd was omdat er een rode huidlijn doorheen liep maar nu heb ik de wondjes ontdekt en zie ik dat ze zo af en toe schuurt (de manen schuurt ze gelukig niet af).
Nu schijnt augustus ook de ergste maand te zijn dus misschien zie ik de wondjes daarom?
In haar staart schuurt ze af en toe en vind ik niet echt iets maar t zit hem dus in de manen.
Ze heeft nu een te kleine deken even tijdelijk op (nieuwe is onderweg, geen echte eczeemdeken maar wel zeer fijn gemaasd) en ik heb het ontsmet met betadineshampoo.

Is hier iets makkelijkers voor te krijgen en voor hoe vaak moet ik dat doen?
Ze is echt bang voor water en om gewassen te worden moet ik het met bekers doen en dan krijg ik er dus niet alles echt goed uit en het is alsnog een hel om te doen..

is het echt eczeem of heeft de fjord jeuk door het eten van teveel gras???
als het in best wel veel gras staat daar dan toch uithalen,eventueel eerst op een kaal stuk zetten met hooi en goede vitamines en kijken of de jeuk dan verbeterd.
er zijn toch heel veel paarden die helemaal geen eczeem hebben ,maar reageren op gras :j

bij mij gaat het goed,appie is flink aan het verharen en zit heel mooi in zijn vacht,heeft ook allemaal appeltjes,dus dat staat heel mooi :D
hij staat nu op een kaal stuk samen met twee tinkers, die beiden jeuk krijgen van teveel gras,bij hen is de jeuk nu ook afgenomen :j

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:12

zally100 schreef:
Heeft iemand de groene thee gebruikt en wat vind je er van....

Ik ben nu een week gestopt om te kijken of het verschil maakte.
Ik heb eigenlijk geen verschil gemerkt met wel en niet voeren, nog steeds jeuk en ontvelde oren.
Ook veel vliegen en dazen op de plekken die niet bedekt zijn door de RSIH.
Mijn ervaring is dat het niet veel helpt als de jeuk al aanwezig is.
Misschien als het gebruikt word voor het jeuk seizoen?

Verder gaat het goed met mijn paard, haar manen groeien weer aan onder de RSIH, ik ben er echt super tevreden over!
Wel ga ik proberen om klittenband in de buikflap te naaien zodat de flappen op elkaar blijven zitten, ze zijn bij mij lang genoeg, de singels zijn te lang om de flappen op hun plaats te laten zitten.
Misschien ook een idee voor degenen die dat een probleem vinden bij de RSIH?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:23

Prima idee! Maar ik ben niet handig :')

Ik ben gestopt met het smeren van derfen aan de ogen.
Het hielp wel maar anderzijds kreeg ze er precies wat brandwondachtige wondjes van.
Dus ben nu terug 3 dagen Befix aan het smeren en alles terug rustig en happy pony :D

Hier dus momenteel niks wondjes, geen haarverlies, supergelukkige pony dus én de manen op het afgeschuurde stuk zijn terug aan het groeien *\%/*

Nu hopen dat ze volgend jaar niet opnieuw manen verliest door de RSIH, ik denk dat het halsstuk nu gewoon een beetje 'gerokken' is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:59

Hoe zien de hoofden van jullie paarden eruit?
Dit is Jones op het ogenblik. Net als vorig jaar wordt zijn hoofd kaal :( Op de kale plekken is de huid zwart.

Afbeelding

Afbeelding

In het echt ziet het er erger uit dan op de foto :\

Ik heb er onder andere sweet itch op gesmeerd, uierzalf, teatree olie. Nu gebruik ik om de drie dagen Derfen creme, daar blijft het in ieder geval rustig mee. Dus niet zo erg schuren, geen wondjes of ontstekingen. Het voorkomt echter niet dat de huid steeds verder zwart wordt en de haren uitvallen.

Hier groeien staart en manen ook goed, maar ik denk dat ik de manen er weer helemaal afhaal. Dan hoop ik dat ze straks weer leuk overeind gaan staan als de deken eraf kan :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:30

@Sammyoo: zo ziet het er bij Vie haar paard ook uit.

Hier een fototje van die van mij gisteren:

Afbeelding

Het zijn geen wondjes, het haar is gewoon 'weg'.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:41

Afbeelding

Hier zie je zijn hoofd op het moment. Hij krijgt echt een hoofdkap op, anders gaat hij tot bloedens toe schuren. Hij is nu dus ook kaal. Baal er zo van. :n maar gelukkig is hij voor de rest jeukvrij (zie je ook wel) dus ik moet m'n zegeningen maar tellen :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:43

De mijne draagt ook een hoofdkap, anders liggen haar oren open tot bloedens toe!
Zolang het dit maar is heb ik er absoluut vrede mee :j

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:41

Jeetje zeg, Jones is dus niet de enige. Toch raar dat ook als ze niet schuren het hoofd kaal wordt :?

Er is geen hoofdkap die het bij Jones overleefd, maar hij heeft gelukkig zolang ik goed met Derfen smeer (vooral ook zijn oren) geen jeuk aan zijn hoofd.