Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:34

russel schreef:
Kan Rhino overdraagbaar zijn via mensen en van de wind, dus bv van buurpaardjes dat overwaait?

Mijn paard doet sinds een week steeds briezen en 1 neusgat schuren..morgen komt de DA...maar weet iemand wat dat kan zijn??

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitslag, zou je dat hier neer willen zetten?

Mijn paard schuurde gisteren ook als een malle met haar neus langs de paal van de poetsplaats, maar dat hoeft toch niet meteen Rhino te zijn? Tenminste dat hoop ik..

Kun je trouwens ook gewoon voor de zekerheid laten testen of beginnen DA's daar niet aan? Wij hebben een drachtige merrie op stal, maar ik kan me voor stellen dat ze dan alleen nog maar aan het testen zijn op Rhino bij iedereen als ze daar aan beginnen.

Anoniem

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:35

Ga ik doen.....ik weet dus niet of hij iets in zijn neus heeft wat irriteert en ondertussen een wondje is geworden....of dat hij pollenallergie aan het ontwikkelen is, hoop het niet, woon tussen boomgaarden..of idd een variant van Rhino.

ik hou jullie op de hoogte!!!!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:35

russel schreef:
Als je van stal komt waar mogelijk Rhino kan zijn en je gaat bij iemand met paarden langs en aait en dergelijke met die kleding aan, kan dat gevaar betekenen.???
Yep, zo draag je het dus over: snotresten, slijm op je mouwen, paarden likken aan je.... effin je kent het wel.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:36

Dat vind ik heel fijn! Dankje :)

Anoniem

Ok, dan is het over met de pret van de kleine pennies hier.....sneu voor de meisjes....

Anoniem

benj schreef:
Ik denk dat als KNHS en nieuws er echt zo mee omgaan als ze nu doen er echt wel wat aan de hand is! Dit is nooit eerder gedaan! Zo als hier boven al vermeld gewoon de paarden even lekker op stal houden en dus niet vervoeren indien strikt noodzakelijk, dit is ook het advies van de KNHS. Mijn paarden blijven in ieder geval lekker op thuis.

De KNHS had toevallig nu de kampioenschappen op de agenda staan en daarom valt het op dat de KNHS er iets over te zeggen heeft. De KNHS weet namelijk dat haar leden niet altijd verstandig zijn en ook desnoods een snotterig paard mee op wedstrijd nemen als er een titel te winnen valt. De meeste paarden worden namelijk niet zo ziek dat ze niet meer kunnen lopen. Maar dat de KNHS gedwongen wordt tot zo'n beslissing komt ook door de druk van de leden die er paniek over zaaien, zoals ook hier op bokt. De mensen die vragen om zaken als meldingsplicht en inmenging van overheidsinstanties zouden daar nog eens over na moeten denken omdat zoiets ook diezelfde instanties de middelen geeft om in te grijpen op een manier die minder prettig is zoals het sluiten van bedrijven en ruimingsplicht.

Russel, temperatuur je paard en let erop of die ook verkouden wordt. Briesen en schuren zijn geen symptomen van rhino, maar kunnen wel voortekenen zijn van een verkoudheid die dus wel rhino is. Maar van een verkoudheid geneest je paard gegarandeerd wel. Temperatuur je paard, maar kijk hem niet ziek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:38

Ga eens kijken of termometer nog kan vinden.....vind nl dat ze alle 3 sinds 3 dagen slappe mest hebben en de shet dus echt de dunne...wat hij nooit heeft....hemel wordt bang, straks 3 zieke paarden...

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:40

Helaas ligt de stal in Woubrugge vlak bij onze stal. We hebben maatregelen getroffen en we hopen gewoon dat verdere uitbraak uitblijft. Het is heel triest dat iemand zijn paard aan zo'n virus moet verliezen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:41

russel schreef:
Ok, dan is het over met de pret van de kleine pennies hier.....sneu voor de meisjes....

ja neem geen risico en probeer als je langs de weg staat te voorkomen dat een ieder bij je paarden kan komen.
Laat ook niet zomaar je vrienden of bekenden bij je paard op eigen stal, zonder te weten waar ze ervoor zijn geweest.
Ga zelf ook niet onnodig bij vrienden b.v. op bezoek op stal.
Het is naar mijn idee vrij logisch zonder erover in paniek te raken.
Daarom hebben manege's ook vrij snel een probleem, daar loopt van alles naar binnen wat van pony naar pony loopt.
Kids hebben in hun onschuld ook niet altijd door hoe de maatregelen werken, dat zie je ook bij droes op manage's.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 04-03-12 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:41

Die van ons zijn twee weken terug allemaal verkouden geweest.. met snot en alles.. eentje had koliek symptonen maar ze zijn er allemaal weer bovenop, dat was dan een gewone verkoudheid toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:42

AustriaTrick schreef:
Die van ons zijn twee weken terug allemaal verkouden geweest.. met snot en alles.. eentje had koliek symptonen maar ze zijn er allemaal weer bovenop, dat was dan een gewone verkoudheid toch?

Dat kan ook gewoon rhino geweest zijn.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:42

Lovely schreef:
AustriaTrick schreef:

ze waren verder niet met hun neus aan het schuren of dergelijk.. het was ook zo weer over. gewoon rhino is niet gevaarlijk?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:43

demo_love schreef:
Lopen er momenteel nog onderzoeken van monsters? Het lijkt alsof alles stilligt nu... :o

Er lopen nog onderzoeken van monsters. Maar uitslagen duren altijd even en niet iedereen zal het daarna nog naar buiten brengen. Of ze nu wel of niet positief testen maakt dan niet uit.

SvdVlugt

Veulen84 schreef:
SvdVlugt schreef:
Tuurlijk wel vermoedens, maar dat is voor alsnog natuurlijk speculeren.
Dus ga ik ook geen uitspraken over doen. :)

Okee, maar kan het zijn dat er nog andere stallen besmet zijn via jullie of voor jullie(geen beschuldigingen, veeziektes werken nu eenmaal zo)? Ik bedoel woubrugge /nijmegen is nogal een eind.

Volgens onze VA is er lang nog niet voldoende bekend over de ziekte maar ook een hoop wel. Ja je weet het niet, en aan vermoedens heb je niks want berust niet op feiten.

_R_G_

Lovely schreef:
AustriaTrick schreef:

Maar koliek symptonen horen daar toch niet bij?
Heb dat iig nog nergens gelezen

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:45

Lovely schreef:
AustriaTrick schreef:

Maar koliek symptonen horen daar toch niet bij?
Heb dat iig nog nergens gelezen[/quote]

Dat paard is snel koliekerig en heeft niet zoon geweldige weerstand, mischien dat ze zich niet lekker voelde en daardoor ging rollen/liggen en dat soort dingen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:45

AustriaTrick schreef:

Zoek de Rhino verschijnselen effe op en je weet het.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:47

Peetstap schreef:
AustriaTrick schreef:

Zoek de Rhino verschijnselen effe op en je weet het.

:j Blijkt inderdaad dat ze dan de ongevaarlijke versie hebben gehad. Ze zijn in ieder geval ( gelukkig) weer helemaal hunzelf :D

berdien85

Citaat:
Verspreiding
De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten. Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt dient twee weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.

Bron: http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... index.html

Anoniem

RG, koliek hoort er niet bij, maar dat kan door zoveel dingen veroorzaakt worden dat het lastig is om te bepalen waar die vandaan komt.

Veulen84, ik zou er vanuit gaan dat Woubrugge en de Nijmegen onafhankelijk van elkaar ontstaan zijn en niet door besmetting van de een door de ander. Bovendien was er op de ene stal sprake van neurlogische problemen en bij de andere van het verwerpen van veulens. Bij het verwerpen van veulens is de besmetting al veel eerder geweest en dat is niet meer terug te halen. Daarna is het zaak de vrucht en de placenta zo snel en zo schoon mogelijk af te voeren, want dat zijn wel virusbommen. Maar de merries kunnen al veel eerder besmet zijn, maar daar kom je niet meer achter.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:50

Maar waarom word er dan geadviseerd om niet met de trailer opweg te gaan naar bijvoorbeeld een bos? als het niet door de lucht word overgedragen?

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:51

AustriaTrick schreef:
Maar waarom word er dan geadviseerd om niet met de trailer opweg te gaan naar bijvoorbeeld een bos? als het niet door de lucht word overgedragen?

Volgens mij is het vooral dat je paard dan geen (neus) contact mag hebben met andere paarden
Maar hier in de omgeving word nog volop buitengereden

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:53

Ik denk gewoon om alle risico's uit te sluiten.. Better safe than sorry!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:53

_R_G_ schreef:
AustriaTrick schreef:

Volgens mij is het vooral dat je paard dan geen (neus) contact mag hebben met andere paarden
Maar hier in de omgeving word nog volop buitengereden

Dus als je elkaar normaal passeert zonder aanmerking te komen met andere paarden/mensen dan moet er geen probleem zijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:54

Dat is ook geen probleem, maar mensen overdrijven nu eenmaal graag.