Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jannepauli schreef:Een paard met IR zou niet meer dan 10% suikers moeten krijgen. Dit betekent dat je op de verpakking van je voer de percentages van suikers en zetmeel bij elkaar moet optellen.
Er zijn op dit moment diverse voersoorten die laag zijn:
Cavalor Fibre force 8%
Pavo, Care4Life 9,5%
Gras en hooi bevat ook suikers ( fructaan, suiker, zetmeel) - ook dat kan variëren. Dit moet je echter laten testen maar is alleen zinvol als je voldoende hooivoorraad hebt van dezelfde snede. Om het suikerpercentage in hooi te verlagen moet je je hooi weken: 30 minuten in warm water, 1 uur in koud water. Dan verlaag je het suikerpercentage met max 30% van de aanwezige suikers.
SuperRoos schreef:Hoi Zamora,
Is dat een bekend magazine? Vertel eens wat meer, waar gaat het artikel over etc.. Ben benieuwd!
De fjord in de openingspost is van mij dus meer dan genoeg foto's van extreme kenmerken..
urselin schreef:Interessant Zamora, ben wel benieuwd naar het uiteindelijke artikel
Kan iemand me advies geven?
Ik las namelijk dat er 1,5% van het lichaamsgewicht aan hooi per dag geadviseerd wordt om af te vallen.
In het geval van mijn pony zou dat ongeveer 5 à 6kg zijn.
Is dat niet ontzettend weinig voor een pony die 24/7 buiten op zand staat?
Ze krijgt verder niks aan (kracht)voer (en ik geef nu wel meer dan die 5 à 6kg).