[INFO] Insulineresistentie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:26

@liefsyv, ze staat bij ons ook op een wei waar bijna niks op zit en daar staat ze 7 uur per dag op. ze heeft wel altijd al een beetje problemen met vitaminen mineralen en heeft ook bijna altijd te kort lijkt het. Ze eet soms wat zand en verslind die mineralen stenen, die himalaya steen houdt het 4/5 dagen en die grote 10 kilo stenen (van verschillende merken enz gehad) ongeveer een maand daarom willen we graag die vitaminen mineralen brok proberen omdat we bang zijn dat ze anders nog meer zand gaat eten of die stenen er nog sneller doorgaan en aangezien daar ook veel zout in zit zijn lijkt dat me ook niet zo gezond. Nog minder hooi ga ik niet doen, ze krijgt 1 net hooi per dag, het is een klein net en er gaat dus niet zo veel in.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:03

Even een vraagje hier, mijn paardje staat nu een week op de gluco-balance, eerste week moest hij 2 keer p/d een schepjes, vanaf nu dus 1x p/d een schepje. Nu ben ik wellicht aan het mutsen :D maar kan ik het nu beter in de ochtend geven of in de avond ? ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:07

Ik deed het s avonds omdat ik dan in de ochtend beetje pulp oid klaar kon zetten opdat ze de poeder ook echt opat

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:20

Als het moet likt hij het zo uit zn voerbak, maar dat is een beetje "stoffig", dus krijgt hij het door zn avondeten. 's Ochtends gaan ze gelijk het land op.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:50

Ik kan het allebei doen maar dacht misch dat het op een bep. tijdstip misch beter was ivm de verwerking in het lichaam ? Het is voor de suiker-regulatie, dus beter voordat ie gaat eten (het land op) ? of als hij er van af komt in de avond ?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:09

haar nieuwe voer komt in deze dagen binnen, ben erg benieuwd. Ze doet het nu erg goed en haar manenkam voelt al wel iets zachter aan en sinds ze geen brokken en wortels meer krijgt is ze gestopt met schuren! Erg apart dat we al zo snel verschil merken. Dat was iets wat we niet verwacht hadden! Vandaag kwam ze wel met een enorm dikke grasbuik uit de wei, binnenkort ook even een grasmaskertje bestellen en dan alleen op hooi, speciale brok en water.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:11

Fijn dat het al wat beter gaat!
Op zich is het wel logisch dat je al snel verschil ziet bedenk ik me net. Het is net als een allergie. Drink maar een glas melk als je daar niet tegen kan... dan zal dat ook geen week duren voordat je dat merkt ;)

Hopelijk komt mijn voer nu deze week binnen! Het zou eigenlijk vorige week al binnen komen, maar helaas.
Die van mij is volgens mij nu zijn vetreserves aan het aanspreken. Z'n buik was al redelijk weg, de kwabben worden minder en zijn nek lijkt ook al wat terug te trekken / zachter te worden. Deze week kan ik eindelijk weer beginnen met rijden, dus ben benieuwd..

Equitools

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:03

In veel verhalen lees je steeds weer dat een laag percentage zetmeel en suiker erg belangrijk is. Maar wat is voor een paard nou laag en wat hoog als je kijkt naar de voerwaardes?

Hoeveel gram per kg voer is veel en hoeveel is weinig?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:10

Een paard met IR zou niet meer dan 10% suikers moeten krijgen. Dit betekent dat je op de verpakking van je voer de percentages van suikers en zetmeel bij elkaar moet optellen.
Er zijn op dit moment diverse voersoorten die laag zijn:
Cavalor Fibre force 8%
Pavo, Care4Life 9,5%

Gras en hooi bevat ook suikers ( fructaan, suiker, zetmeel) - ook dat kan variëren. Dit moet je echter laten testen maar is alleen zinvol als je voldoende hooivoorraad hebt van dezelfde snede. Om het suikerpercentage in hooi te verlagen moet je je hooi weken: 30 minuten in warm water, 1 uur in koud water. Dan verlaag je het suikerpercentage met max 30% van de aanwezige suikers.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:49

@Leedebee, ohja zo had ik het nog niet bekeken!

Wij hebben ookal een beetje gezeur met het voer, we hebben het besteld bij Zeldenrust in driebruggen, er staat dat het de 28e al is meegegaan en dat het nu in meppel is geleverd terwijl wij daar helemaal niet wonen... het is verstuurd met DPD

Equitools

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:27

Jannepauli schreef:
Een paard met IR zou niet meer dan 10% suikers moeten krijgen. Dit betekent dat je op de verpakking van je voer de percentages van suikers en zetmeel bij elkaar moet optellen.
Er zijn op dit moment diverse voersoorten die laag zijn:
Cavalor Fibre force 8%
Pavo, Care4Life 9,5%

Gras en hooi bevat ook suikers ( fructaan, suiker, zetmeel) - ook dat kan variëren. Dit moet je echter laten testen maar is alleen zinvol als je voldoende hooivoorraad hebt van dezelfde snede. Om het suikerpercentage in hooi te verlagen moet je je hooi weken: 30 minuten in warm water, 1 uur in koud water. Dan verlaag je het suikerpercentage met max 30% van de aanwezige suikers.

Neem aan dat die procenten per kg gelden?
Dus bij 1 kg pavo care4live is 95 gram suikers?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:32

Ik heb het topic (en informatieve sites) globaal doorgelezen, ik verdenk er mijn haf ook van IR te hebben.
In maart is ze bij mij gekomen en ze heeft een flinke speknek. Flinke kwabben op haar schouders en haar billen.
Toen ze bij mij kwam heb ik haar gelijk op magnesium gezet, want ze kreeg maar 3 kilo hooi op een dag (groen kort hooi) En toch is ze vet.
Ze had een omtrek van bijna 200 wat volgens mijn gewichtstabel bijna 700kg is. Ze is al enkele cm in omvang afgevallen en begint een beetje model van een pony te krijgen.
Nu het gras volop begint te groeien begint ze flink aan haar manen te schuren en weer in gewicht aan te komen, Ze heeft nog nooit eerder geschuurd en heeft dubbel behang met manen van bijna 50 cm.
Ik heb haar nu met mijn shet in een zandpaddock/bak gezet en ze krijgen alleen (10 kilo) droog sober hooi, Gemaaid gras (10 kilo) van de slootkant (Is lang en staat volop in bloei, en wordt gemaaid met een bosmaaier) Ze hebben een liksteen (knz) en krijgen dagelijks een hand geweekte pulp met magnesium, zeewier, lijnzaad en een 1 klein handje Musli (subli zonder).

Hebben jullie nog tips of ideeen wat ik beter kan doen.

Ik ken haar al vanaf veulen (geboorte) want, ze is van mijn oom geweest (die lag in januari dood op bed) en daarom heb ik haar overgenomen. Ze heeft altijd overdag in een bak gestaan en s'nachts op stal met een beetje hooi, verder werd er nooit niet veel met haar gedaan.

Ik heb in het verleden een haf gehad met zomereczeem en die heb ik toen op deze manier van het schuren af gekregen (misschien was die ook wel IR)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:28

Ik ben voor een artikel wat ik ga plaatsen in mijn magazine op zoek naar typerende foto's van paarden met insulineresistentie zoals in de begin post.
Foto's dienen copyright vrij te zijn en in eigendom van de gene die het aanbied.
Reacties kunnen worden gestuurd naar redactie@havermagazine.nl

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:34

Hoi Zamora,

Is dat een bekend magazine? Vertel eens wat meer, waar gaat het artikel over etc.. Ben benieuwd!
De fjord in de openingspost is van mij dus meer dan genoeg foto's van extreme kenmerken..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:44

@maringe ik vind 10kg hooi + 10kg gras voor een haf en een shetje wel errrrrug veel.... Voor paardjes die snel te vet worden, best 1kg hooi per 100kg lichaamsgewicht van het paardje aanhouden....en als je gras gaat bijgeven, dan even minderen met hooi....is duidelijk veel meer energie dat je erin stopt dan dat ze verbruikt op een dag :j
Weet niet of je ermee rijdt? Veel beweging is ook heel erg goed natuurlijk !

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:46

we zijn nu gestopt met voeren en wortels en ze krijgt nu alleen hooi en gras. het graasmasker moet nog besteld worden en de DA moet haar even komen testen binnenkort. Het lijkt alleen alsof ze alleen maar dikker wordt :? ze is wel hengstig nu weet niet of dat er mee te maken kan hebben?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:50

@maringe je kan ook een deel van het hooi vervangen door stro, als dat beschikbaar is! Veel minder energierijk en voldoende knabbelplezier !

@littlesannie zolang ze gras krijgt, zeker in deze periode van het jaar, zal ze inderdaad alleen maar dikker worden als ze hier aanleg voor heeft. Hengstig is niet de oorzaak, gras wel ...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:06

SuperRoos schreef:
Hoi Zamora,

Is dat een bekend magazine? Vertel eens wat meer, waar gaat het artikel over etc.. Ben benieuwd!
De fjord in de openingspost is van mij dus meer dan genoeg foto's van extreme kenmerken..

Het is voor Haver Magazine, zie mijn onderschrift voor meer informatie.
Het artikel gaat specifiek over insulineresistentie en ik zoek enkel nog voorbeeld foto's. Heb je nog meer foto's?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:20

Interessant Zamora, ben wel benieuwd naar het uiteindelijke artikel :j

Kan iemand me advies geven?
Ik las namelijk dat er 1,5% van het lichaamsgewicht aan hooi per dag geadviseerd wordt om af te vallen.
In het geval van mijn pony zou dat ongeveer 5 à 6kg zijn.
Is dat niet ontzettend weinig voor een pony die 24/7 buiten op zand staat?
Ze krijgt verder niks aan (kracht)voer (en ik geef nu wel meer dan die 5 à 6kg).

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:46

Is het enkel een digitaal magazine of ook een gedrukte versie? Leuk!

Ik zal even neuzen in mijn foto's en wat toesturen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:49

Het is een gedrukte versie maar komt ook online te staan :j Ben nog bezig met de website op te schonen :o

SuperRoos: Dat zou erg fijn zijn, kan je die dan mailen naar redactie@havermagazine.nl

Als er nog meer mensen zijn die foto van hun paard willen aanbieden mail dan gerust. Bij veel reacties kan ik niet garanderen dat alles wordt geplaatst natuurlijk. Van de mensen waarvan ik de foto's ga gebruiken kijgen uiteraard een exemplaar thuisgestuurd :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:26

urselin schreef:
Interessant Zamora, ben wel benieuwd naar het uiteindelijke artikel :j

Kan iemand me advies geven?
Ik las namelijk dat er 1,5% van het lichaamsgewicht aan hooi per dag geadviseerd wordt om af te vallen.
In het geval van mijn pony zou dat ongeveer 5 à 6kg zijn.
Is dat niet ontzettend weinig voor een pony die 24/7 buiten op zand staat?
Ze krijgt verder niks aan (kracht)voer (en ik geef nu wel meer dan die 5 à 6kg).

wij hadden op stal een paard staan die niet gereden kan worden en hij was ong 750kg en mag er zo`n 550 kg wegen
advies van DA was 4x 1 kg hooi [ was in de winter zonder weidegang] en 2x 900gr Obese van Sanaqui
en verder stro
hij is idd afgevallen zonder honger gehad te hebben, was gewoon rustig op stal met eten
stalhoudster vond het wel erg weinig en heeft er even moeite mee gehad maar toen paard het goed deed is ze hem zo blijven voeren
helaas nu overdag op de wei is hij weer flink zwaar geworden
s`avonds op stal krijgt hij handje voer en geen hooi meer
mijn paard krijgt 250gr Equifyt en ook geen hooi en ze doen het prima

het andere paard krijgt wel GlucoBalans bij om de suikerhuishouding goed te houden

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:34

Pandora2: Ik heb graszaadhooi van rietzwenk, dus geen weidehooi, hier zit al weinig in. Het gras is uitgebloeid gras van de slootkant, dus ook erg schraal. Ik heb het gewogen vanmorgen en kwam op 3,5 kilo wat ze 2 x per dag krijgen. Het hooi is 2x per dag 4 kilo, ben dus niet zo goed in gewicht schatten.

Als ik 1 kilo per 100kg lichaamsgewicht zit dan kom ik totaal op 8 kilo uit (haf 550 kg en shet 250 kg). Hou ik 1,5% aan dan kom ik op 12 kilo uit. Ik ga nu eerst terug naar 12 kilo en bouw het dan af, want snel afvallen is toch niet goed?

Vannacht heeft ze dus niet meer geschuurd en is nu 24 uur van de weide af. Hoop dat het zo blijft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:09

Inderdaad langzaam afbouwen maringe ! Teveel afvallen op korte tijd is gevaarlijk voor de beessies :j
Komt wel goed zo te lezen, is een ideale combi dat graszaadhooi en wat vers gras !

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:22

we hebben er even op moeten wachten maaaar:

Afbeelding

We hebben gisteren een graaskorf van imperial riding besteld, die schijnt erg goed te zijn. Die komt morgen of overmorgen binnen als het goed is