[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Biies

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:37

bij mij werkt het iig !

alleen ik maak me een beetje zorgen over iets wat ik niet weet.
Ik heb mijn haf 24/7 met deken en hoofdkap.
hij laat hem altijd netjes zitten en zit bijna nooit scheef.
Alleen elke keer als ik het land in kom gaat hij met ze hoofd tegen mij aanschuren. op een gegeven moment ook tegen een stenen bak, we hebben hier gelijk schrikdraad gemaakt zodat hij zich niet kapot kon schuren.

zodra ik hem vast heb staan dan staat hij rustig en jeukt verder ook niet.

wat denken jullie. is het dat jeuken ivm irritatie van de hoofdkap of omdat hij egt jeuk heeft? ik durf schrikdraad ook niet af te halen want als hij egt jeuk heeft schuurt hij alles kapot..

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:56

Lees hier veel, maar vraag me even wat af.
voor de derfen gebruikers: hebben jullie je paarden nu zonder deken staan of nog volledig ingepakt? (als het nl echt helpt zou het zonder moeten kunnen toch?) Persoonlijk heb ik dit jaar gemerkt dat er tot nu toe hier een stuk minder jeuk is als voorgaande jaren (ik smeer dit jaar niks, enige wijziging is een drainage kuurtje)
@Biess: het schuren tegen jouw zou een gewoonte kunnen zijn, als het van zijn exceem is zal ie waarschijnlijk kleine kale zwarte plekjes op zn hoofd hebben, die jeuken (zonder schuren blijven het een beetje bultjes)

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:59

jah hij heeft zeker weten eczeem en hij heb ook zwarte plekken ( die aan het verdwijnen zijn door derfen !! ) maar ben nu juist benieuw of hij nu ook echt jeuk heeft zegmaar

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:14

Ik heb een middeltje, een olie.
werkt heel erg goed.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:48

cupcake_x schreef:
werkt heel erg goed.

Vertel meer?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:57

Biies schreef:
je haflinger word erg vies
de volgende dag zie je nog waar je heb gesmeerd ( bij mij dan ) maar met wassen worden je manen en je hele haf weer helemaal schoon ! :D

Nou mijn schimmel niet hoor

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:00

wat bij jou schimmel niet ?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:05

Biies schreef:
wat bij jou schimmel niet ?

Schoon worden.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:07

oooohhh dan moet je andere shampoo gebruiken :P?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:11

welke shampoo gebruik jij dan? Het schijnt een bekend iets te zijn dat je de kleur er niet uitgewassen krijgt vandaar dat de fabrikant ook bezig is met een speciale shampoo om derfen er uit te kunnen wassen. Helaas wordt dat pas verwacht als het eczeemseizoen voorbij is

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:33

oooh okeej, ik gebruik Z-T shampoo. ik zal wel foto maken hoe het eruit ziet :P miss ben ik wel kippig

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:43

Hier een derfen gebruiker:
Blomke staat nog steeds onder een RSIH met hoofdkap. Smeren doe ik als het nodig is, ongeveer om de 3-4 dagen. De overige dagen smeer ik haar in met vliegengel (Powerphaser). Derfen gebruik ik (vooral onder de buik) vermengd met vaseline, dat heb ik al aangemaakt in een potje zitten. Een keer in de week smeer ik puur derfen.
In het begin smeerde ik om de dag puur, maar toen kreeg ze ineens heel veel schilfers. Iets te heftige reactie, want nu vermengd met vaseline werkt het prima.
Vermengd met vaseline werkt het ook uitstekend voor mok! Had een stalgenootje een beetje van m'n mengsel gegeven en haar paard is nu mokvrij. Heb het bij Blomke ook gesmeerd toen ze wat plekjes had.

Naast het smeren met Derfen gebruik ik ook Cavalesse. Moet heel eerlijk zeggen dat ik m'n twijfels heb over de werking van Cavalesse. Met Cavalesse zou ze dus eigenlijk zo goed als jeukvrij moeten zijn en dat is ze niet. Ze heeft duidelijk jeuk, vooral bij de buik/navel/uier, stukje hals achter de oren, schouder en staartaanzet. Met smeren houdt ik het wel onder controle. Durf haar daarom ook echt niet zonder pyjama en muts buiten te laten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:21

de eczemers bij mij op stal beginnen allemaal minder jeuk te vertonen.
de eerste laag gras hebben ze bijna opgegeten,dat wat er nog staat is uitgebloeid en praktisch hooi.
dus daar zit weinig meer in waar ze extra jeuk van krijgen.

appie zijn plekken op het hoofd zijn nu helemaal weg, heb daar maar een drietal keren eczema balm op gesmeerd.
hij had een plekje in de manenkam,maar die trekt ook alweer weg gelukkig :D
hij staat op een heel kaal stuk land en mag overdag een paar uur grazen op een stukje waar ietsje meer staat, voor de rest mag hij sprietjes zoeken en dat doet hem wel goed want hij ziet er momenteel heel mooi uit

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:32

Muzefee schreef:
cupcake_x schreef:
werkt heel erg goed.

Vertel meer?

Ik heb het hier gekocht bij een vrouw die het zelf maakt.
Wel erg duur! maar mijn paard schuurt nu al de eerste dag nadat ik het erop deed niet meer!
Geen enkel haartje staat nog recht! geen enkel haartje verliest hij.
Groeit allemaal lekker bij ;)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:06

Ook hier een Derfen en Cavalesse gebruiker. Over de Derfen ben ik (en mijn pony) zeer tevreden, pony staat zonder deken buiten, er komen geen schuurplekken meer bij en de plekken die ze al had groeien weer mooi dicht :D .
Over de Cavalesse krijg ik ook steeds meer mijn twijfels (iig over de werking bij mijn pony) het is nl net of dat de vloeistof, halverwege het aangemaakte potje, zijn werking verliest. Heb daarover al contact gehad met de fabrikant maar die zegt dat ik de dosis dan maar moet verhogen en dat het gewoon ook niet bij alle paarden/pony's werkt.
Aan de andere kant durf ik er, zo midden in het eczeemseizoen, ook niet mee te stoppen omdat het toch duidelijk wat doet (ze lijkt iig veel minder jeuk te hebben dan voorgaande jaren)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:28

Ook ik gebruik Derfen en Cavalesse en heb dezelfde ervaringen als Deaglan en Gillian. Grappig.... Ik heb net mijn laatste potje Cavalesse aangemaakt en als dat op is (ik geef 3,5/4 per dag!) dan stop ik ermee. Toch maar eens kijken wat er dan gebeurt. De Derfen blijf ik gebruiken.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:31

Bij mij gaat het niet echt super.. Dr staart en manen gaan super! Maar waar de deken ophoud (achter dr oren) schuurt ze ontzettend, ook zijn dr oren en de huid onder dr ogen kapot. Heb anderhalve week geleden al een eczeemkap besteld, dus ik hoop dat hij snel binnen is! Ik heb er een van premiere besteld. Ik hoop dat hij goed blijft zitten en dat hij niet draait ofzo. Ik smeer nu iedere dag een laag uiercreme over de wondjes, dat verzacht wel een beetje denk ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:07

Utrecht doet op dit moment een onderzoek naar de werkzaamheid van Cavalesse - ik had me daar ook voor ingeschreven en mijn kriebelpaard heeft ook meegedaan. Echter... toen ik met de proef begon ging ze meteen schuren dus ben ik in overleg met hen na drie dagen gestopt . Vóór die tijd schuurde ze niet, met het middel begon ze meteen kriebelig te worden.

Phytotreat-PT seo: zijn er hier gebruikerservaringen? Ik heb het spul aangeschaft en na twee dagen smeren begon de huid los te laten.. er zaten geen korsten op maar toch lieten stukken huid (met haar ) los.. Ik heb alleen de aangetaste plekjes ingesmeerd en het leek of de huid er heel zacht en los van werd, kon de huid zo wegwrijven. Ik merkte het ook aan m'n vingers waarmee ik de zal insmeerde: die zagen er na de behandeling uit alsof je te lang in het water hebt gezeten: allemaal van die ribbeltjes op je vingers..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:09

Hier paard net gewassen, en met Derfen gesmeerd. Omdat de deken ff uitgewassen moet worden (handig, ik heb er maar eentje :+ ) staat hij nu zonder deken op de wei... ben benieuwd.
Ik gebruik het al een tijdje alleen op de staart en de haren groeien echt super terug :j bij de manenkam heb ik het nog niet gebruikt, maar die haren groeien ook niet onder de deken. Dus ik ben overtuigd van Derfen. Ben heeeel benieuwd hoe hij het nu even zonder deken doet :j en zodra hij weer jeuk krijgt gaat de deken uiteraard weer op!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:11

@Kytha: Kun je niet heel goedkoop ergens een deken krijgen, zou toch zonde zijn dat omdat jij de deken moet wassen je paardje dan alsnog zou gaan schuren... Mijn ervaring is dat, wanneer je paard wel gaat schuren zonder deken, je zo 1-2 weken zoet bent om die jeuk er weer uit te krijgen. Maar ik hoop natuurlijk nog meer dat je paardje gewoon geen jeuk krijgt!

Met Sybrich gaat het overigens erg goed. Ik ben haar Napro-poeder nu aan het afbouwen. Ik wil kijken hoe het gaat zonder dat ze dat krijgt. Het kost niet veel (ongeveer 10 euro per maand) maar ik vind eigenlijk dat het lijf het zelf moet oplossen allemaal. Ik smeer verder op het moment niets, ook spray ik haar navel niet meer dagelijks in met anti vlieg.. en *afkloppennnnn* het lijkt op het moment allemaal erg goed te gaan. Het lijkt haar erg goed te doen om niet meer lange dagen op het land te staan, maar relatief korter (voorheen stond ze van 8 tot 8 buiten ongeveer, nu van 9 tot 6 ongeveer). Alleen tegen de hengstigheid dus, is het elke keer nog iets onrustig. Maar ik vond afgelopen weekend op de plek op de hals waar ze nog wel eens wil schuren, een heel schilferig plekje waar het haar er direct vanaf kwam (ze schuurt normaal aan de kant van de manenkam waar geen haar zit, en dit plekje zat dus onder de vlecht aan de andere kant). Het leek wel op schurftmijt, dus direct sebacil opgedaan...
Ze krijgt dus nu alleen nog de Omega 3-6-9 olie... eigenlijk.. (goh, da's weinig!).

Ik heb de strijd tegen de RSIH oren maar opgegeven, ik heb ze terug geslagen, en vast genaaid, zo, dan maar niet. Maar de deken blijft perfect liggen, ook als ze rolt, hij blijft heel mooi achter de oren zitten. Ze staat nu wel met een vliegenfrontriem aan het halster op het land, want ze had steeds van die vieze prut ogen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:59

Goed nieuws over Colonel: hij staat zonder deken. Ik ben twee weken geleden toch de Derfen gaan smeren, meteen de deken afgelaten en het gaat vrij goed. Hij heeft een plekje in de manen geschuurd, daar heb ik nu even een keer extra gesmeerd.
Zijn staart gaat tot nu toe helemaal goed. Hij heeft nu wel weer vooral aan zijn hals en borst en een beetje bij zijn flanken plekken, ik ga hem dus nog maar eens met Sebacil behandelen, heb ik het eerste jaar bij hem ook gedaan en dat gaf toen een flinke vooruitgang. Blijkbaar is hij toch ook erg vatbaar voor mijten en zo.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:08

Te vroeg gejuichd

Mijn pony is het begin van de week enorm gaan schuren, staart en manen. Staat nu 3 weken overdag zonder deken buiten en heeft al bijna 4 weken drainage compostium. Ik vraag me nu af of ze wel ZE heeft of dat ze insuline resistent is en dan mag je weer geen drainage geven. Ook heeft ze een harde manekam met ribbels gekregen terwijl ze eerst geen ribbels had.

heeft iemand tips, ik weet het niet meer.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:13

Bij twijfel: meteen dierenarts raadplegen en bloedje laten trekken. Nu geef je wellicht dingen die helemaal niet goed zijn als het idd insulineres. is.....de kans op hoefbevangheid is dan ook groter aanwezig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:19

ingedodo schreef:
Te vroeg gejuichd

Mijn pony is het begin van de week enorm gaan schuren, staart en manen. Staat nu 3 weken overdag zonder deken buiten en heeft al bijna 4 weken drainage compostium. Ik vraag me nu af of ze wel ZE heeft of dat ze insuline resistent is en dan mag je weer geen drainage geven. Ook heeft ze een harde manekam met ribbels gekregen terwijl ze eerst geen ribbels had.

heeft iemand tips, ik weet het niet meer.

ik weet niet meer je gegevens van je dier hoor ,maar
heb je je dier ook in het gras staan?
kan komen als ze eigenlijk net in te vet gras staan.

maar ik zie ook wel dat bij de eczmers de hals gaat opzwellen als gevolg van het jeuken.
ze schuren dan en daardoor krijg je een soort vochtvorming in de hals wat dus op zet.
( beetje moeilijk uitleggen,maar hopelijk snap je het)

verder kan magnesium of seleniumtekort zorgen voor een dikke hals.
haal je dier anders eens uit het gras en kijk hoe het dan gaat?

ap had het voorheen ook,maar dit jaar gaat alles supergoed :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:27

Ellepel: dat kan je doen als je zeker weet of het ZE of insulineresistentie is. Eerst zekerheid hebben voor je zelf gaat rommelen met van alles ;)
Wij zijn ervaringsdeskundige op ZE gebied, maar zeker geen deskundige in medisch opzicht
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 28-07-10 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt