Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:35

Heeft iemand hier een cushing paard met oede(e)m(en)?

Mijn paard van bijna 31 gaat nu de molen in vanwege flinke bulten onder de buik. DA vreest dat het het hart is.. Ik las op een ander forum meerdere berichten van paarden met cushing die ook oedeem hebben, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:20

Jemawi: Cushing paarden hebben zowiezo wel rare vetverdelingen en er zijn idd een paar paarden in dit topic langsgekomen die ook oedeemvorming hebben/hadden. Nog even een vraagje: Heeft jouw paard cushing en wordt jouw paard al behandeld voor cushing?

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:55

jahoor, hier ook vochtophopingen, geen vet hoor....maar een enorme koker door het vocht......en die is bij een Shire al niet klein, maar dit is echt een mega zak....het lijkt wel een hengst.
Als we gereden hebben, is hij ietwat geslonken.

Ik heb voor de Cushing woensdag Jasper laten behandelen door Ellen Kral.
Zij is paardenarts, manueel therapeut en acupuncturist.
Jasper kreeg het laatste, een moxa-behandeling.
Over gaat het niet, maar dit zou het proces stabiliseren.

Jasper was bij terugkomst even fris en fruitig, maar nu staat hij al weer veel in zn hoekje hoor....

we gaan het zien of het echt geholpen heeft....

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:16

Jemawi schreef:

Mijn paard van bijna 31 gaat nu de molen in vanwege flinke bulten onder de buik. DA vreest dat het het hart is.. Ik las op een ander forum meerdere berichten van paarden met cushing die ook oedeem hebben, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb geen oedeemvorming gezien bij mijn Cushingpaard. Wel bij eentje die leed aan hartfalen. Het heeft bijna een half jaar geduurd voor het echt hinderlijk werd, helaas ging het toen heel snel achteruit.Binnen twee weken kreeg hij last van ongecontroleerde bewegingen, hoesten,trillen, schudden, struikelen en toen was het voor mij wel duidelijk dat hij zo niet verder kon. Ik heb hem in laten slapen. Hij is 26 jaar geworden. Als je in de halsgroeve het bloed als een lift omhoog ziet gaan,dus vanaf borst naar hoofd, dan is het echt mis.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:53

PPffff.........soms komen hier echt zware problemen voorbij.
Niet leuk, wel leerzaam.

Ik wil met mijn reactie graag even een positief berichtje achterlaten.
Mijn paard (KWPNmerrie, 1.65 m. 17 jaar) is inmiddels een aantal maanden aan de Pergolide. Zij weegt 610 kg. en krijgt 1,5 mg.
Deze dosis heb ik zorgvuldig en langzaam opgebouwd. Ze had geen last van bijwerkingen.

Op het moment is zij helemaal weer de oude.
Ze zit ongelooflijk goed in haar vel, barst van de energie en ziet er geweldig uit.
Haar vacht is prachtig, kort en dicht, haar hoeven zijn niet meer gevoelig.
Ze drinkt veel minder en het overmatig zweten is weg. Alleen op haar hals heeft zij nog een raadselachtig klein plekje (ong. 10 cm. lang en 2 cm. breed) dat nat wordt, ook als haar hals verder niet zweet.
Haar ademhaling was voor de Pergolide zwaar en wat moeizaam, ook dat is weg.

Najaar 2009 bood ik haar ter controle aan bij een holistisch dierenarts. Zij was toen nog niet officieel Cushing gediagnosticeerd.
De da. vroeg hoe oud ze was: op dat moment 16 jaar. De da. vond dat ze er zo slecht uitzag dat ze haar wel 26 schatte.
Enkele weken geleden draafde ik met haar naast de fiets door het dorp. Ze was erg vrolijk en dat deed een voorbijganger opmerken dat "het zeker nog wel een heel jong paard was?" :D

Ik ben zo dankbaar dat ik haar dit nog kan geven. Het voelt als een 2e kans voor haar, een geschenk.
Natuurlijk weet ik dat dit niet eeuwig kan duren, maar we genieten ervan zo lang als het duurt.
Ze heeft nu weer een volledig paardwaardig leven en dat is voor mij het belangrijkst.

Ik hoop dat meer mensen op dit forum met een Cushingpaard dit mogen meemaken.
Cushing: een rot-diagnose, maar in veel gevallen niet het einde.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:26

haboshof schreef:
Jemawi schreef:

Ik heb geen oedeemvorming gezien bij mijn Cushingpaard. Wel bij eentje die leed aan hartfalen. Het heeft bijna een half jaar geduurd voor het echt hinderlijk werd, helaas ging het toen heel snel achteruit.Binnen twee weken kreeg hij last van ongecontroleerde bewegingen, hoesten,trillen, schudden, struikelen en toen was het voor mij wel duidelijk dat hij zo niet verder kon. Ik heb hem in laten slapen. Hij is 26 jaar geworden. Als je in de halsgroeve het bloed als een lift omhoog ziet gaan,dus vanaf borst naar hoofd, dan is het echt mis.

Wat rot! Ik heb meer gelezen/gehoord over oedemen en hartfalen. Wat bedoel je precies met je laatste zin, zou je daar iets meer over kunnen vertellen? Kan ik dat met het blote oog zien?
Ik heb de uitslag van het bloed, maar daar is niks uitgekomen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:41

weet iemand iets over de schildklierwerking bij cushing?
Het is zo dat de hypofyse signalen stuurt naar de schildklier hoeveel hormoon deze moet aanmaken.
Mocht er een goedaardige tumor op de hypofyse zitten,wat soms het geval is bij cushing....hoe zit dat dan?
Worden de signalen nog wel goed doorgegeven?Zit de tumor niet in de weg?
Oedeem kan een teken zijn dat de schildklier niet optimaal werkt,die is o.a verantwoordelijk voor de waterhuishouding....(en nog veeeel meer natuurlijk)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:06

Jemawi schreef:
Wat rot! Ik heb meer gelezen/gehoord over oedemen en hartfalen. Wat bedoel je precies met je laatste zin, zou je daar iets meer over kunnen vertellen? Kan ik dat met het blote oog zien?
Ik heb de uitslag van het bloed, maar daar is niks uitgekomen.

Ja, dat is wat je zelf kunt zien of voelen. Je weet waar de halsadergroeve zit? Langs de hals, onderaan van uit de schouder, zeg maar, naar de keel? Daar zie je dan een ader kloppen en als ze erge last hebben van kleppen, die niet meer sluiten, dan zie je net een lift omhoog gaan. Echt van zoef,zoef.Als je je vingers erop legt dan kun je het voelen. Er ontwikkelt zich dan oedeem, Vaak is de koker ook dik en hangen er zakken vocht tussen de voorbenen en een plaat vocht loopt naar achteren onder de buik. Het hart kan het niet meer aan. Daarom worden ze zo duizelig, dat ze onzeker gaan lopen. Bij ons was het binnen twee weken na diagnose gedaan met het paard. Maar achteraf heb ik al wel geweten dat hij niet goed was. Afgelopen zomer was hij al veel rustiger, zeg maar slomer.Ik heb wel een foto van hem , waarop je het oedeem duidelijk ziet.

Maar dat moet de da ook kunnen zien. Mijn da vertelt me altijd precies hoe ze aan een diagnose komt, vandaar dat ik dit weet. Ze heeft het me ook laten voelen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:47

Jens Krijgt 0,25 mg pergolide per dag dit is een tabletje wat je doormidden kunt breken. nu krijgt hij alleen 'savonds dat tabletje maar ik bedenk me ineens dat ik dus ook de ene helft smorgens en de andere savonds kan geven...... wat zouden jullie doen?

mag ik vragen wat jullie voor je medicijnen betalen en waar jullie het halen? (dit hebben we volgens mij al eens eerder besproken in dit topic maar ik kan het niet terug vinden)

ik betaal nml voor 100 tabletjes van 0,25 mg 71,66 euro!

en dat vind ik toch wel heel erg veel want ik meende dat jullie veel minder betaalde..... ik hoop wat van jullie te horen, naar aanleiding daarvan wil ik een mail naar mijn dierearts sturen..... zou toch fijn zijn want ik heb al zooooooo veel kosten aan Jens helaas.....

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:08

Volgens mij zijn die zijn die pillen met een lage concentratie duurder dan die met een hogere concentratie, zoals met zo veel dingen :o

Ik betaal voor 90 pillen van 1mg, 38 euro nogwat :)
De buut kost me heel wat meer :o

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 08:02

ik betaal 23 euro voor 100 tabletten van ,25 mg.

mijn paard krijgt 0,5 mg per dag.

zodra ze hoger in dosering gaat, wil ik ook 1 mg pillen hebben, dat scheelt weer...

omdat de merrie drachtig is kan ik niet de dexamethason suppressie test laten doen.

we hebben wel cortisol gehalte in bloed gecheckt en deze was precies binnen het gemiddelde

ik hou nu nog de wateropname bij en als deze toch nog iets aan hoge kant is, dan vehogen we de dosering met 0,25 mg.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:42

p_ponypaard schreef:

en dat vind ik toch wel heel erg veel want ik meende dat jullie veel minder betaalde..... ik hoop wat van jullie te horen, naar aanleiding daarvan wil ik een mail naar mijn dierearts sturen..... zou toch fijn zijn want ik heb al zooooooo veel kosten aan Jens helaas.....

Ik heb de volgende info voor je:
https://www.uwmedicijnonline.nl/medicij ... tter=P&p=5

Ik moest ook aanvankelijk 3 x de prijs betalen bij de apotheek.
Met deze info hebben ze het bij een andere groothandel besteld en betaal ik nu de prijzen die op deze site staan.
(en nog minder als je voor b.v. een half jaar in 1 keer besteld!)
Let op: dit is Pergolide van het merk Sandoz. Wat voor de werking overigens niets uitmaakt. ;)

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:49

sigrid1182 ik betaal 23 euro voor 100 tabletten van ,25 mg.

moet je na gaan wat een verschil... ik betaal dus bijna 50 euro meer! niet normaal zeg! ik heb al zo verschrikkelijk veel kosten aan Jens (helaas is cushing niet het enige wat hij heeft) ik heb 5 extra schoonmaak baantjes om zijn spaarpot steeds aan te vullen en dan hoor je deze bedragen.... Grrrr....

fijn dat jullie zo snel gereageerd hebben, ik ga de DA eens mailen.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:30

ponypaard: gewoon een recept vragen bij je DA en daarmee naar de apotheek gaan ipv het door hun laten bestellen, want waar Da het besteld is het gewoon duurder!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:56

Eiber: wat super dat je paard het nu zo goed doet zeg! Dat is echt mooi nieuws, heb je nog leuke foto's om te delen?

sigrid: ik zou zowiezo de dexa* test niet zomaar doen, omdat dit nu eenmaal gevaar voor hoefbevangenheid met zich meebrengt. Verder ben je er goed mee bezig, toch?!

Over prijzen van pergolide, wij hebben net voor 6 maanden besteld en dat kost 90 eur. Ik denk dat we 6 doosjes besteld hebben. Dus 180 stuks.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:05

@fargo...ik twijfel of de dosis hoog genoeg is ivm de wateropname...ze vertoond nog steeds wel verbetering, maar moet ook geduld hebben...het lichaam is natuurlijk niet zomaar weer op regel...

misschien op de vroege ochtend nog eens bloed trekken om cortisol gehalte te bepalen...over een tijdje...nu hebben we t op middag gedaan, maar gehalte was 124 en volgens da mocht t tussne de 50 en 250 zijn oid...

ik heb de pergolide wel via de da maar die halen t bij apotheek in emmen en doosje wat ik nu kreeg staat 23 euro op...nu maar afwachten wat er op mn rekening staat...haha...als ze me dik factureren dan wil ik zelf gaan halen.

ik heb haar gister weer geschoren....ze is goed in conditie..ze is alleen nog steeds gevoelig op de hoefzweer en haar andere been, waar ze einschusz in had is nog steeds wat dik....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:18

Als je twijfelt, kun je het toch met een kwart omhoog laten gaan. Je zei al dat het effect wat weg lijkt te ebben, maar het moet juist na 4 weken alleen maar beter gaan op een gegeven moment, zachtjes aan.

Een einschuss been heeft willy ook (regelmatig last van), gisteren speelde die juist weer wat op. Een nachtje in de animalintex met zelfklevend bandage tape wil wel helpen. En als het been wat dik blijft, 'snachts in stalbandage zetten zodat het niet zo op kan lopen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:44

Ik meld mij ook maar eens hier. Mijn paard van bijna 14 jaar wordt as. donderdag getest op Cushing.
Hij is sinds vorig jaar mei met pensioen (een blijvende been blessure) en ik ben van pensionstal verhuisd waar hij lekker in een kudde 24/7 in de wei kan genieten. In okt. 2010 kreeg hij een enorme hoefzweer met dik been en koorts. Na een week op de kliniek te hebben gestaan weer opgeknapt. Alleen hij bleef wat sloom en niet echt happy.
Nu sinds een paar dagen een hoefzweer aan het andere been, dik been wat niet weggaat ondanks doorgebroken hoefzweer. Paard is enorm depressief, heel rustig. Hij is sterk vermagert (dacht door de eerste winter in de wei), maar ondanks dikke deken en heel veel eten blijft hij heel mager. Wel een dikke buik en hij heeft voor het eerst een wintervacht en die vind ik wel raar lang en op de hals heeft hij er een vreemde slag in (staat alle kanten uit). Dierenarts heeft hem vorige week donderdag antibiotica voorgeschreven is nu bijna op maar slaat niet aan. Dus eigen kliniek gebeld en door mijn verhaal aan te horen willen ze donderdag een Cushing onderzoek doen. Ik ga hem woensdag naar de kliniek brengen...

Zijn er hier meer mensen met een jonger paard die Cushing heeft? En kan een paard met Cushing weer gewoon lekker de wei op als hij opknapt? Ik heb niet alles doorgelezen want dat is zoooo veel, dus
sorry als ik dingen vraag die hier al uitgebreid behandeld zijn.
Ik maak me altijd al zorgen om hem (paard heeft echt altijd wat, helaas), maar nu herken echt mijn paard niet terug hij is zo stil en lijkt na vijf minuutjes aan de hand stappen al doodmoe.....
Ik hoop dat de da. er naast zit, maar wat ik lees zijn er toch wel overeenkomsten...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:12

paperboy...even off topic...ik heb in je profiel gekeken...wat een schitterend paard!
Het is die zwarte neem ik aan?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:19

geerke schreef:
paperboy...even off topic...ik heb in je profiel gekeken...wat een schitterend paard!

Ja, dankjewel ;) Dat waren de goeie tijden!
Helaas is er niet veel van over, hij ziet er heel oud en ongelukkig uit nu |( .
Heb gewoon moeite om naar zijn foto's te kijken...... het verschil is zooooo groot.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:59

Paperboy schreef:
Ik meld mij ook maar eens hier. Mijn paard van bijna 14 jaar wordt as. donderdag getest op Cushing.
Hij is sinds vorig jaar mei met pensioen (een blijvende been blessure) en ik ben van pensionstal verhuisd waar hij lekker in een kudde 24/7 in de wei kan genieten. In okt. 2010 kreeg hij een enorme hoefzweer met dik been en koorts. Na een week op de kliniek te hebben gestaan weer opgeknapt. Alleen hij bleef wat sloom en niet echt happy.
Nu sinds een paar dagen een hoefzweer aan het andere been, dik been wat niet weggaat ondanks doorgebroken hoefzweer. Paard is enorm depressief, heel rustig. Hij is sterk vermagert (dacht door de eerste winter in de wei), maar ondanks dikke deken en heel veel eten blijft hij heel mager. Wel een dikke buik en hij heeft voor het eerst een wintervacht en die vind ik wel raar lang en op de hals heeft hij er een vreemde slag in (staat alle kanten uit). Dierenarts heeft hem vorige week donderdag antibiotica voorgeschreven is nu bijna op maar slaat niet aan. Dus eigen kliniek gebeld en door mijn verhaal aan te horen willen ze donderdag een Cushing onderzoek doen. Ik ga hem woensdag naar de kliniek brengen...

Zijn er hier meer mensen met een jonger paard die Cushing heeft? En kan een paard met Cushing weer gewoon lekker de wei op als hij opknapt? Ik heb niet alles doorgelezen want dat is zoooo veel, dus
sorry als ik dingen vraag die hier al uitgebreid behandeld zijn.
Ik maak me altijd al zorgen om hem (paard heeft echt altijd wat, helaas), maar nu herken echt mijn paard niet terug hij is zo stil en lijkt na vijf minuutjes aan de hand stappen al doodmoe.....
Ik hoop dat de da. er naast zit, maar wat ik lees zijn er toch wel overeenkomsten...

Welkom Paperboy. Wat een mooi dier inderdaad.
Een paard met cushing dat niet hoefbevangen is of is geweest en weer op orde is, kan in principe wel in de wei. Onze Willy staat in de zomer de hele dag in de wei, staat sinds vier jaar op medicijnen en is er goed aan toe.
Ik heb je verhaal even doorgelezen en herken wel veel symptomen: hoefzweer, dik been dat moeilijk weg gaat, cushing paarden zijn gevoelig voor ontstekingen en die gaan vrij moeilijk weg door hun slechte weerstand. Door de overproductie van cortisol wordt een cushing paard depressief; de verstoorde hormoonhuishouding zorgt hiervoor, verder wordt het "gelukshormoon" niet of minder aangemaakt. Het mager worden met hangbuik, is ook een symptoom. De rare slagen in zijn haar op zijn nek ook.

Maar: Als de hormoonhuishouding weer op orde is gebracht met pergolide, heb je een totaal ander paard terug, dan is ie weer gelukkiger en voelt ie zich weer fitter want zijn hormoonhuishouding komt weer op orde! Ze worden weer vrolijker, meer zichzelf en krijgen hun oude praatjes terug.
Verder is het heel belangrijk om het bijkomende probleem/gevolg van de slechte weerstand aan te pakken, want juist hierdoor steken al die rot ontstekingen de kop op (huidproblemen, vieze ogen en soms ook neus, hoefproblemen (niet altijd te voorkomen), gevoelig voor ontstekingen in de mond, longontstekingen en die herstellen ook weer slecht als je niet helpt.

Tegen de depressiviteit helpt o.a. biomag (magnesium, die kun je bestellen bij de paardendrogist) dit ondersteunt ook suikerhuishouding, helpt tegen hoefbevangenheid, de stress (die door de overproductie van cortisol komt) en hoge spierspanning en rare vetverdeling.

Bij de weerstand helpt het geven van MSM (zwavel) is een sterke antioxidant die helpt bij huid, long, pees/spier/bot problemen, helpt ontstekingen voorkomen maar helpt ze ook sneller op te lossen als ze wel voorkomen. Ik bestel bij Van Gorp diervoeders, je kunt ook bij paardendrogist oid bestellen.

Weerstandbooster: echinaceadruppels (bijvoorbeeld van Bloem, gewoon bij de mensen DA-drogist halen) en op normale dagen 2 keer 30 druppels op boterham of knackebrod geven. Als er ontstekingen spelen zoals bij jou (bijv dik been door ontsteking of huidproblemen) dan 2 keer 40 of 50 druppels op boterham of knackebrod. De meeste paarden vinden het lekker. Hier kun je direct mee starten en hem ondersteunen.

Ons paard is 29 jaar, dus geen jonkie meer. Je kunt cushing aanpakken en zijn leven weer leefbaar maken, de meeste kans op goed herstel is als je er vlug bij bent en als je paard nog niet hoefbevangen is geweest. Sterkte ermee :(:) . De onze was er behoorlijk erg aan toe en is al tijden weer de oude en zichzelf met praatjes ipv onzeker en depressief (en misselijk van de hormonen).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:04

Paperboy schreef:
geerke schreef:

Ja, dankjewel ;) Dat waren de goeie tijden!
Helaas is er niet veel van over, hij ziet er heel oud en ongelukkig uit nu |( .
Heb gewoon moeite om naar zijn foto's te kijken...... het verschil is zooooo groot.

het lijkt mij vreselijk als je je prachtige paard zo ziet aftakelen |(
Fargo@ heeft gelijk...mocht het cushing zijn,zo snel mogelijk met pergolide beginnen.
Ik hoop dat je erachter komt en dat als het cushing is de pergolide snel gaat werken!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:12

p_ponypaard schreef:
Jens Krijgt 0,25 mg pergolide per dag dit is een tabletje wat je doormidden kunt breken. nu krijgt hij alleen 'savonds dat tabletje maar ik bedenk me ineens dat ik dus ook de ene helft smorgens en de andere savonds kan geven...... wat zouden jullie doen?

mag ik vragen wat jullie voor je medicijnen betalen en waar jullie het halen? (dit hebben we volgens mij al eens eerder besproken in dit topic maar ik kan het niet terug vinden)

Ik betaal iets van 45 euro voor 100 stuks van 1 mg. Je hebt dan niet Permax, maar Pergolide A. Een ander merk , dezelfde werkzame stof.
Oja, ik ga dus ook zelf met een geschreven recept van de DA naar een apotheek.
Laatst bijgewerkt door Melody21 op 25-01-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:16

Paperboy: Nog even dit: wat voor test gaan ze donderdag op je paardje uitvoeren? Als ze met de stof dexa... (even opgezocht vergeet de term altijd ;-) dexamethason) in gaan spuiten dan loopt je paard doordat hij (misschien) cushing heeft kans op hoefbevangenheid. Voorkeur zou hebben om bloed en urine te testen op bijv cortisol en suiker ipv inspuiten met middelen en dan bloed afnemen. Veel eigenaren weten niet dat ze hiermee een risico lopen en veel DA's zijn zich er ook niet echt van bewust of nemen dat risico (het is niet hun paard ..)

Uit je verhaal begrijp ik dat hij tot nu toe nog niet hoefbevangen is geweest? En dat wil je waarschijnlijk graag zo houden!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:55

@Paperboy: het is allemaal zo herkenbaar wat je schrijft. Als je mijn post hierboven doorleest, zul je zien dat ik mijn paard ook zo onverklaarbaar zag aftakelen. Ze kreeg het uiterlijk van een "oud" paard: dikke buik, hangrug, mager,aangestoken nekje. Waar was mijn beauty, mijn levenslustige, trotse KWPN elite merrie van (toen ) nog maar 16 jaar. Vreselijk!
Gelukkig werd eindelijk de juiste diagnose gesteld en konden we haar behandelen met geweldige resultaten.
Ik hoop voor je dat, mocht er bij jouw paard Cushing worden vastgesteld, je over enige tijd met de juiste medicijnen ook weer kunt zeggen: Paperboy is weer de oude!!
Blijf je posten op dit forum? Het is echt een bron van informatie en mensen hier kunnen je echt goed op weg helpen.