[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:01

Is het niet mogelijk om informatie in te winnen over zomeradressen waar de erge gevallen in de zomer kunnen worden gestald? Ik woon tussen de preivelden.. altijd wind en weinig bomen, scheelt echt heel veel met de jeuk. Vorig jaar was alles mooi heel en toen ze even in een trainingsstal in een bosrijke omgeving stond had ze binnen een paar dagen een heel stuk uit haar manen geschuurd terwijl ze zelfs binnen stond in een donkere stal.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:56

- Heb mijn pony vorige zomer een week op een manege (waar hij vandaan komt) aan het strand in Noordwijk gestald. Daar had hij dus helemaal geen last van zijn eczeem gelukkig. Ik ga dit jaar waarschijnlijk dan ook wat langer met Den op 'vakantie' naar deze stal om lekker te scheuren over het strand Haha! en voor even wat jeuk-rust voor hem.
- Had Den (net als Jennyxx haar paard) met halsdeken en regendek staan en dat ging dus helemaal mis, Den werd compleet gek van de jeuk! Stopte ook net met regenen en waaien rond schemer-tijd... Nu met hele deken en alles = weer rustig gelukkig Lachen Doe 's nachts wel regendek er boven op...

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:14

Nou Iwanluver, toen Gijs een jaar of 4 geleden zijn eerste eczeem problemen kreeg ben ik van de Masters sportbrok overgegaan op muesli van ??? Ongeveer 2 jaar geleden ben ik mede door de info van Leen Taal (jajaa welke eczemer heeft daar niet over gelezen en over nagedacht en zoals ik zelfs meegedaan...) op ander voer overgestapt. Omdat de speciale subli er nog niet was ben ik (mede op advies van andere eczemers) overgestapt op zwarte haver met graantjes. Dus werd het de mix van Van Cooten die met Vitkrix (of hoe het ook heten mag). Daar ging iedere dag een eetlepel lijnzaadolie over. Later ben ik ook foenegriek met Knoflookpoeder er over gaan strooien. Ook heb ik een hele tijd gedroogde brandnetels gegeven. Ik had bergen geplukt en laten drogen... Omdat dit echter ook helemaal geen verschil maakte ben ik dit jaar weer overgestapt op de reformmuesli van Havens. Dit omdat die laag in de eiwitten zit en weer beter is voor mn shetjes (die er overigens nauwelijks iets van krijgen en het slechts als lokkertje dient.)

Gijs krijgt s'morgens nog geen kwart maatbeker (1kg) en s'avonds een halve maatbeker. Daarnaast krijgt hij hooi van ons eigen land. De wei waar hij in staat is erg schraal en tussendoor mag hij wel eens in de "groenstrook" waar niet gemaaid wordt en waar er sprake is van hoog gras met veel kruiden er in (neeeeeee geen JKK).

Dat zeewier... wat moet ik me daarbij voorstellen? En waarvoor dient het? Is het bloedzuiverend? Zucht kan je begrijpen dat ik wel helemaal moe word van het steeds maar weer proberen van allerlei middelen om het bloed te zuiveren?

Begin maart heb ik hem ook een Schindele's leemkuur gegeven. Zou het een idee zijn om dit nog een keertje te herhalen? Hoe denken jullie daarover???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:22

zeewier is een plantje (natuurlijk Tong uitsteken ) wat veel vitamines en mineralen bevat, kan helpen maar hoeft niet..
bij de mijne heeft het geen invloed gehad op de zomereczeem.
schuurd hij in de winter ook? zo niet dan kun je vind ik gewoon blijven voeren zoals je nu doet,ik kan me gewoon niet voorstellen dat je dier dan niet tegen bepaald krachtvoer zou kunnen als ie nu schuurt,want dan zouden ze dat ook in de winter moeten doen toch?
maar ja...da's mijn mening Haha!
wat ik zelf wel heel belangrijk vind is om te gaan kijken of gras nou wel of niet invloed heeft,houd je dier een maand echt totaal uit het gras, en nee dat is is niet zielig Knipoog
als hij buiten staat met een pluk hooi kan dat net zo goed, liever geen dan wel jeuk toch?
blijft je dier nou na een maand nog jeuk dan heeft het gras dus weinig invloed en zal de vlieg toch mede hoofdreden zijn.

had je al es bloedonderzoek laten doen en wat kwam daar uit?

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:12

Nee Ellepel, in de winter heeft meneer totaal geen last. Net als velen hier was het de nazomer die nog een explosie gaf van jeuk en wonden. Overigens ging de jeuk wel pas na oktober weg. Het heeft voor mijn gevoel langer geduurd eer het weg was dan de jaren daarvoor. Misschien ook omdat hij het alweer erger had dan het jaar daarvoor.

Bloedonderzoek heb ik eigenlijk nog nooit laten doen. Uit de ervaringen van de mensen die ik hier lees heb ik inmiddels wel opgemaakt dat ook dat helaas geen soelaas biedt. Tuurlijk zal er altijd wel iets uitkomen maar ik heb er geen vertrouwen in dat de jeuk daardoor minder zou gaan worden.
En heeeeeeeel eerlijk gezegd heb ik het idee dat dierenartsen soms ook vaak wat doen omdat ze het zelf ook niet weten. (Daarmee wil ik overigens absoluut niet zeggen dat ik het beter weet hoor!) Ooit heb ik hier een paardendierenarts gehad die zelf heel eerlijk vertelde dat hij gewoonweg niet wist wat hij er tegen zou kunnen doen en dat hij ook niet wist welk middel het beste was omdat het gewoon niet bestond. Alles uitproberen was zijn advies...

Ik voel er wel wat voor om hem een maand uit het gras te houden. Daar moet ik dan wel wat maatregelen voor treffen. Hij zou bijvoorbeeld in de rijbak kunnen staan, daar zit nog een stuk zand aan vast. Aan de andere kant vind ik dat toch niet fijn. Gek he maar ik vind dat een paard gewoon stapje voor stapje lekker moet kunnen grazen. Sprietjes uit de grond trekken. Dat vind ik het meest natuurlijke. Paarden in de natuur gaan ook op zoek naar grasjes en staan niet de hele dag bij 1 berg hooi te kauwen...

Okay okay ik geef toe, alles beter dan jeuk. En soms moet je wel tegen je gevoel in gaan. Zo mogen mijn shetjes dus alleen s'avonds maar een uurtje of 2 in de grote wei staan, anders raken ze hoefbevangen en staan die dus wel de hele dag aan een grote berg hooi te knabbelen...
Maar Gijs kan niet ook nog eens bij de ponies staan. Hun 2 zandgrondjes zijn daar veel te klein voor. Het zou oorlog worden.

Hem alleen op zand zetten pfffffff alleen de gedachte al... dat is toch niet leuk voor een paard. Jajaa ik hoor iedereen zeggen en denken "jeuk is ook niet leuk voor een paard".
Helemaal mee eens, maar jeetje mina er moet toch ooit eens iets uitgevonden worden?!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:18

die van mij staat ook niet in gras hoor, het is er bij ons ook nog niet( nieuw ingezaaid land komen ze later pas op) maar zo kan ik het wel mooi controleren hoe het allemaal gaat met z'n eczeem.
vorig jaar was t elke keer raak als hij op een nieuw stuk gras kwam te staan, en nu is er nog helemaal geen jeuk.
tja 1 plekje,maar heb het diee dat dat misschien ook van z'n vriendinnetje kan komen die hem wat te hardhandig gekriebeld heeft

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:27

Ja dan is het inderdaad wel makkelijk om het te controleren. Maar ik zal je advies zeker ter harte nemen. Misschien iets voor volgend jaar om te proberen... Om hem er nu alsnog uit te halen heeft volgens mij geen nut meer...

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:18

Ik heb het enten weg gelaten, ik ben natuurlijk gaan ontwormen, geen krachtvoer, deken op, bijna met de benen in de zee...maar afgelopen nazomer had ze toch flink last. AFgelopen winter heb ik haar gewoon bijgevoerd, en doe dat nu nog regelmatig, ik heb echt niet het idee dat het daaraan ligt. Ik hou dit jaar op een kaal stuk, en ik hoop dat het gaat helpen. En een wormeitelling laten doen en aan de hand van het advies wat ik daarover kreeg gewoon een chemische wormkuur gegeven. Ik heb het idee dat het voor haar eczeem geen verschil maakt..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:17

gijsje, ik denk wel dat het uitmaakt of ie nu helemaal niet meer in de wei komt. Het seizoen is nog maar net begonnen.
Kinke staat ook alleen in een paddock (direct grenzend aan de wei) en ik vind het ook vreselijk, ze heeft zo gelukkig wel contact met de andere paarden. Maar aangezien ze 2x hoefbevangen is geweest en eczeem heeft durf ik het niet meer aan Boos!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:29

Ik voer Tammy nu ook zeewier bij, en op aanraden van een vriendin smeer ik de manen zo vaak mogelijk in met massageolie met eucalyptus van de kruidvat met daarin teatreeolie. Tot nu toe heeft ze alleen een klein beetje geschuurd aan haar manen, maar de staart is nog helemaal intact en de manen zien er verder ook nog prima uit. Vorig jaar was het echt een ramp, toen heeft ze de hele bovenkant van haar staart afgeschuurd en de manen waren ook flink afgeschuurd. Ik heb dus goede hoop dat het dit jaar niet zo gaat Lachen

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:33

mijnes schuurt nog steeds niet... laten we hopen dat het zo blijft.. duimduimduimduim

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:02

ssstttt fjordido, da's de goden verzoeken Knipoog

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 23:09

Hallo,

Het spijt me als dit al meermaals aan bod gekomen is, maar ik heb het hele topic niet doorlezen.
Wat ik graag wil vragen is of het kwaad kan als een paard dag en nacht met een staartzak omstaat? En of zo'n staartbeschermer kan helpen tegen het kapot schuren van de staart?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:06

een staartzak? bedoel je zo'n ding die eigenlijk bedoeld wordt als transportbescherming?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:01

ik denk dat dat alleen symptoombestrijding is. ze zal dan niet makkelijk kunnen schuren, maar ik denk dat ze wel jeuk gaat krijgen dan...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:26

goedemorgen Haha!

hebben jullie met dit weer de eczeemdeken/vliegendeken nog op ? (met de regen enzo ? )
ik niet , omdat ik denk dat als hij nat word dat mijn paardje kou vat ? is dat ook zo ?
hij heeft hem nu dus niet op en schuurt heel erg Sigaar (heeft een staart als een wc borstel en een stuk manen als een fjord Sigaar )

hoe doen jullie dat met dit weer ?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:30

Mijn paard heeft de deken nu ook al een paar dagen niet op. Lijkt me echt niet fijn als ze ermee natregenen. Die van mij is blijkbaar maar een lichte eczemer want ze schuurt nauwelijks.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:36

Rieja schreef:
Mijn paard heeft de deken nu ook al een paar dagen niet op. Lijkt me echt niet fijn als ze ermee natregenen. Die van mij is blijkbaar maar een lichte eczemer want ze schuurt nauwelijks.

ow gelukkig dat die van jou nu niet zo schuurt Lachen nee ik denk idd dat het ook niet zo lekker zit zo nat pakkerig deken Ach gut maar dit is ook weer zo zielig Clown heb hem maar hellemaal ingespoten met vliegenspray (zolang dat helpt Clown regent er straks tog wel weer af Vork )

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:46

ik heb de deken nog wel op. baal er wel van, maar vind t n te groot risico om hem er nu af te halen. ze heeft nu nog geen kale plekken... opzich denk k dat paarden wel tegen regen kunnen, maar nu met eczeemdeken kan haar vacht het werk niet goed doen ben ik bang. en mijn eczeemdeken is niet waterafstotend. bestaan die wel? waterdichte eczeemdekens die wel ademen?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:48

ik heb geen idee ... droogt de eczeemdeken wel snel ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:50

ja.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:51

ow okje , das dan wel weer een pluspunt Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:53

klopt, maar tblijft een stom gevoel. de werking van de vacht vertrouw ik volledig op. ze heeft swinters ook geen deken om en staat 24/7 buiten. maar met die deken drukt het toch de vacht wat plat...

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:41

ik heb een regendeken voor mellow, die doe ik dan op.
zonder deken dan blijft er niks meer over van zijn manen en staart en word hij ten tweede ook helemaal gek....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:30

maar iedere keer heen en weer te gaan om een deken op te doen is voor mij niet mogelijk. ik krijg hem waarschijnlijk niet eens zelf op, dus moet ik nog iemand vragen het te doen ook.