[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:09

Het kan zijn dat jouw paard gewoon even pech heeft. Bij sommige paarden blijft het niet bij 1 keer koliek maar krijgen ze een paar aanvallen kort na elkaar. Als het nu echt aan blijft houden zou ik ervoor kiezen het in de kliniek verder te bekijken. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat het niet door het luchtzuigen komt ;) Je zou een supplement kunnen proberen (naast aanpassingen in zijn voerbeleid zoals veel ruwvoer) zoals Maag Compositum van de Groene Os. Mijn paard is hierdoor minder gaan luchtzuigen, veel mensen hebben hier goede ervaringen mee. Ook heb je andere supplementen die de spijsvertering bevorderen, maar vooralsnog is goed voer- en stalmanagement het belangrijkste!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:45

Ik meld me ook even :), ik heb een 15-jarige ruin die ook luchtzuigt. Op mijn vorige stal kreeg hij een band op buiten in de wei (ja, hij zuigt buiten op de weidepaaltjes die daardoor los getrokken werden) maar nu op zijn nieuwe stal hoeft hij gelukkig geen band meer om :). Ik heb het idee dat hij nu minder zuigt dat eerst :j, terwijl hij toch wat minder lang buiten staat.

Mijn paard zuigt vooral met het eten, maar goed ik ben er verder ook niet de hele dag bij natuurlijk :). Ik ga wel eens op zoek naar dat Maag Compositum, baat het niet dan schaadt het niet, neem ik aan?

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:57

Nou mijne zuigt alleen maar meer lijkt het sinds ik maag compositum geef.

Gelukkig zuigt hij niet goed, hij zuigt eigenlijk alleen aan zijn deur zonder echt lucht naar binnen te zuigen zeg maar.

Elisa2

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:26

Kan ook aan andere factoren liggen he,mijne krijgt nu ook maagcompositum en heeft gelukkig geen koliek meer gehad en zit goed in z'n vel.Maar nu staan ze weer lange tijden in de paddock{verveling} en zuigt ie dus ook meer.

Janne_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:23

Mijn pony zuigt ook lucht. Maar gelukkig nog nooit problemen mee gehad. :P

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:02

hoewel ik het zo hard afklop
hier toch ik kleine letters de volgende tekst

de mijn zuigt niet meer(voer luzerne onbeperkt hooi en 1 kilo brokken)[size=7][/size]

klop het hard af met dank aan bokker anya voor het voer advies

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 21:29

Kijk dat is nog eens goed nieuws. Leuk. Hopen dat het houdt :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:39

Mijn merrie zuigt nu alleen nog maar lucht op stal en vooral bij het eten. Ze staat sinds 2 weken in Zweden en de hele dag (vanaf het licht wordt totdat het donker wordt) buiten samen met Shetje.

Dus dat is alvast fijn. :D

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:08

anya ja ik vond dat ook heel fijn
ben alleen nog steeds bang dat hij het toch verkeerd gaat

de mijne heeft een half jaar op de wei gelopen niet op stal
geriset om zo maar te zeggen
en daarna weer lang zaam gaan voeren
het moeilijk is alleen dat hij jong is en ik bang ben dat hij aan 1 kilo per dag te weinig aan bouw stoffen binnen krijg

hijstaat nu ook van licht tot 5 uur op de wei

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 17:08

anders doe je er van die pavo koeken bij.. daar zit alles in wat ze aan extra bouwstoffen nodig hebben..

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:59

Geef wel voldoende water bij die pavo koeken, ze zijn verschrikkelijk droog :).

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:51

anoukie bedoel je water opde koek of voldoende binen hand bereik

is trouwens die koek voldoende om als voer beurt te geven

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:35

Mijn fjord is sinds kort begonnen met luchtzuigen.
Ze is 10 jaar en heeft het voorheen nooit gedaan.
Ga nu de maag compositum voeren en heb wat extra speeltjes in haar stal opgehangen om haar wat af te leiden.
Iemand anders nog tips voor me?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:23

Ik ben bang dat mijn paard ook met luchtzuigen begonnen is viel me gisteren ineens op dat ze tanden had staan op de deur van de stal. Voor de rest niet echt bij nagedacht maar vandaag bij nader inspectie blijkt dat de tandafdrukken in bijna de gehele stal is waar ze aan zou kunnen luchtzuigen. Ze staat ook nog maar sinds pas op stal 's nachts. Het is zoiezo geen stalpaard maar goed wil morgen toch even bespreken met de stalhoudster voor een pak meer hooi in de stal en eventueel extra stro zodat ze veel te knabbelen heeft en dan even afwachten of het gaat minderen.
Als iemand nog wat tips heeft om het tegen te gaan hoor ik dat graag. Ze heeft trouwens zoiezo beschikking over een bal en een liksteen en staat nooit alleen op stal.
Heb ook ergens gelezen dat ze ergens te kort aan kunnen hebben want ik weet natuurlijk niet of het echt luchtzuigen is of dat ze er alleen aan bijt/knabbelt. Zoiets moet waarschijnlijk via de dierenarts uitgezocht worden? En zou het ook aan de tanden kunnen liggen?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 13-11-10 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:23

De maag laten controleren op maagzweren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:27

Quir schreef:
De maag laten controleren op maagzweren.

Dat ben ik ook zeker van plan dus die ga ik na het weekend even bellen misschien een hele domme vraag maar doet elke dierenarts maag onderzoeken? Ik heb echt totaal geen idee hoe dat werkt en ik heb normaal gewoon een dierenarts die volgens mij voornamelijk ook vee doet enzo. En zijn er nog meer "symptomen" voor een maagzweer?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:02

Tigra_ schreef:
Dat ben ik ook zeker van plan dus die ga ik na het weekend even bellen misschien een hele domme vraag maar doet elke dierenarts maag onderzoeken? Ik heb echt totaal geen idee hoe dat werkt en ik heb normaal gewoon een dierenarts die volgens mij voornamelijk ook vee doet enzo. En zijn er nog meer "symptomen" voor een maagzweer?

niet alle dierenartsen kunnen (en willen) dit onderzoek doen. ze moeten namelijk met een endoscoop de maag in. en niet iedere dierenarts heeft zo'n ding. i.i.g niet 1 die lang genoeg is. mijn paard moest ervoor naar de kliniek en heeft een dag niets mogen eten. stond daar ook op stal met zo'n plastic kap om z'n mond zodat hij niet kon eten. op deze kliniek hadden ze i.i.g. niet standaard zo'n lange scopie liggen. deze kwam net tot na de ingang van de maag. eigenlijk net iets te kort om het duidelijk te kunnen zien.
mijn ervaring met vee-dierenartsen is ook dat ze het vaak niet kunnen en/of willen doen. moet je vaak toch een dierenarts hebben die gespecialiceerd is in paarden en die ook een beetje met z'n tijd en studiemateriaal mee gaat.
die van mij had niet echt de normale symptomen van een maagzweer. hij zoog alleen lucht. verder niet mager, doffe vacht, slechte eten of wat dan ook.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:30

hallo,

ik kreeg laatst van iemand een opmerking waar ik erg van schrok.
een van onze veulens is heel stress gevoelig.
en ze knabbelt op hout, meestal uit verveling, maar ze doet het ook bij stres: dus als ze 5 minuten op stal staan voor de dierenarts ... of als haar vriendinnetje een paar meter veder op is, en ze kan er niet bij.
ze knabbeld er dan gewoon een aantal stukjes hout af.
maar een zeker persoon vertelde mij dat ze dat later gaan ontwikkelen naar luchtzuigen.
nou dacht ik eigenlijk dat veulens altijd wel een beetje knabbelde?
ze staan altijd buiten, nooit in een stal, wel heeft ze angst voor kleine ruimtes...maar dat heeft bijna elk jong paard.
dan kunnen ze niet weg voor het geval er een leeuw komt .. :D
sinds een paar dagen staat ze in een houten omheinde paddock, samen met haar vriendin.
hier knabbelt ze meer dan anders, maar dat komt denk ik ook door verveling.
ik heb een goede voorraad hooi, maar ze hebben simpel weg geen zin om 24 uur te eten.
het veulen is nu 8,5 maanden.

wat denken jullie heeft ze aanleg voor kribbebijten en daarna luchtzuigen.
of is dit een fabeltje .. en kunnen veulens gewoon af en toe even in hout bijten

lotje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:52

Mijn haflinger is ook een luchtzuiger. Hij doet het vooral na en tijdens het eten. Op dit moment doet hij het eigenlijk nauwelijks meer, ook omdat hij geen mogelijkheid meer heeft. Over alle paaltjes, hekken is een stroomdraadje geplaatst. Hij staat in een schuilstal en de enige optie daar is zijn voerbak (hangbak), maar dat doet hij niet. Hij heeft er lijkt het wel, ook geen behoefte meer aan.

Nu gaan we vandaag naar een andere pensionstal verhuizen, waar hij dus weer genoeg mogelijkheden heeft om te zuigen. Het is daar uiteraard niet "zuigproof" gemaakt en hij komt s'avonds/s'nachts weer op stal. Omdat hij uit zijn vertrouwde omgeving wordt gehaald, zal dat best stress opleveren. Dus de kans dat hij weer gaat luchtzuigen is vrij groot.
Gek genoeg ben ik er gewoon een beetje bang voor, ook dat het erger wordt zeg maar.

De staleigenaren zijn uiteraard op de hoogte dat hij luchtzuigt, maar ze hadden er geen ervaring mee. Ik heb uitgelegt dat het niet "besmettelijk" is, en dat andere paarden het echt niet over gaan nemen.

Heeft iemand nog tips voor mij?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:02

Zorg dat hij voldoende hooi krijgt en dat ze een kwartier wachten dan tot dat ze brok voeren.
De kans dat het verergert nu je hem verhuist van een schuilstal naar 's nachts in de box is wel groot. Succes ermee!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:02

ik zou zeggen voer luzerne en brok door elkaar mijn paard krijg ongeveer 1 kg brok/muslie
(meng zelf mijn voerbak vol)
en 2 kg luzerne ik mix de luzerne door de brokken en voer dit mengsen in 2 voer beurten op
ook voer ik mijn paard in een flexibele wasmand
hij is bij mij van de wei af gekomen en op een keer naar (dit omda teen soort genoot voro deed hoelekker de bak balken waren heb ik hem nooit meer horen of zien zuigen zelfs niet op stal

ik voer over heel de dag verspreid naar eigen behoefte van mijn paard hooi totaal een plak of 5 per dag

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 01:47

Ik lees even mee, en heb tegelijk ook honderd vragen
Sinds vorige week donderdag ben ik erachtergekomen dat mijn paard aan het luchtzuigen is. Ik had dit nog nooit gezien en is ook iets van de laatste tijd denk ik. Hij doet het niet regelmatig, heb het deze week in de gaten gehouden en hij doet het voornamelijk nadat hij zijn krachtvoer had gehad. Ik vermoed dat hij een maagzweer heeft hij is ook iets afgevallen en een beetje lusteloos, terwijl met deze vrieskou is hij meestal veel allerter en joliger.Heb nu sinds zaterdag de voerbak uit zijn stal gehaald(hier zoog hij namelijk op) en hem meteen op meer ruwvoer gezet en een kwart krachtvoer in plaats van 1 kilo. Verder krijgt hij nu bij zijn krachtvoer lucerne en pronutrin om de maagewand wat te kalmeren en de zuurgraad iets naar beneden te halen.Dit voor ik in zo'n flexibele bak waar hij geen kracht op kan zetten Hij krijgt zo goed als onbeperkt hooi/kuil. Verder heeft hij een horsylyx liksteen en zo'n himaliya liksteen.En ik ben even iets minder intensief aan het trainen. Oh ja hij staat smorgens gemiddeld anderhalf uur in de paddock smiddags ook anderhalf uur en daarbij rij of longeer ik hem gemiddeld een uur per dag.

Sinds ik zaterdag de voerbak eruit heb gehaald heb ik hem niet meer zien zuigen.

Hebben jullie nog suggesties, voordat ik de DA meteen halsoverkop ga bellen???? of zouden jullie het heel anders aanpakken???

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 01:50

ramira schreef:
Ik lees even mee, en heb tegelijk ook honderd vragen
Sinds vorige week donderdag ben ik erachtergekomen dat mijn paard aan het luchtzuigen is. Ik had dit nog nooit gezien en is ook iets van de laatste tijd denk ik. Hij doet het niet regelmatig, heb het deze week in de gaten gehouden en hij doet het voornamelijk nadat hij zijn krachtvoer had gehad. Ik vermoed dat hij een maagzweer heeft hij is ook iets afgevallen en een beetje lusteloos, terwijl met deze vrieskou is hij meestal veel allerter en joliger.Heb nu sinds zaterdag de voerbak uit zijn stal gehaald(hier zoog hij namelijk op) en hem meteen op meer ruwvoer gezet en een kwart krachtvoer in plaats van 1 kilo. Verder krijgt hij nu bij zijn krachtvoer lucerne en pronutrin om de maagewand wat te kalmeren en de zuurgraad iets naar beneden te halen.Dit voor ik in zo'n flexibele bak waar hij geen kracht op kan zetten Hij krijgt zo goed als onbeperkt hooi/kuil. Verder heeft hij een horsylyx liksteen en zo'n himaliya liksteen.En ik ben even iets minder intensief aan het trainen. Oh ja hij staat smorgens gemiddeld anderhalf uur in de paddock smiddags ook anderhalf uur en daarbij rij of longeer ik hem gemiddeld een uur per dag.

Sinds ik zaterdag de voerbak eruit heb gehaald heb ik hem niet meer zien zuigen.

Hebben jullie nog suggesties, voordat ik de DA meteen halsoverkop ga bellen???? of zouden jullie het heel anders aanpakken???

Ik zou eerst al de voederbak terug hangen :)
Als je weet dat hij last heeft aan zijn maag dan zuigt hij om de pijn te verlichten, en zonder lucht te zuigen zal hij zich beroerder voelen...
Voor de rest ben je goed bezig! Je kan misschien nog luzerne onder zijn krachtvoer mengen, meer speeksel produceren is ook beter voor de maag!

Alvast succes!

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:19

Maar ik wil niet dat hij het zuigen gaat associëren met de kick die de erndorfine geeft. Het is nu geen verslaafde luchtzuiger om het zo maar even te zeggen, wil ook niet dat hij verslaafd wordt en als ik de voerbak weer terughang ben ik bang dat hij een chronische luchtzuiger word.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 02:16

9 van de 10 keer hebben luchtzuigers maagzweren, dus een bezoekje aan de DA zou ik meteen doen.
Het luchtzuigen ten gevolge van bv maagpijn is een reactie uit instinct... als de zweer er blijft zitten zal hij altijd weer gaan luchtzuigen wanneer je de bak terug hangt :)
Het is beter de oorzaak te achterhalen en weg te nemen.