[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:11

Hey!

Na even zoeken kwam ik op dit topic uit... Mijn verzorgpaard heeft onverklaarbare jeuk. Ik gok dat hier veel ervaringsdeskundigen zijn die misschien wel weten wat het kan zijn? :) Er is uiteraard al een dierenarts bij geweest en er zijn verschillende onderzoeken gedaan, maar daar kwam niks uit...

Paard staat sinds maart tot op heden onder een deken, van top tot teen. Ondanks dat er dus geen beestjes bij kunnen, heeft ze nog steeds enorme jeuk.

Afbeelding
Foto van haar pyjama ;)

Ook is ze getest op schimmel, de uitslag was negatief. Dit was te verwachten, want de andere twee paarden op de wei hebben nergens last van.
Uit bloedtesten op allergieën kwam ook niks.

In de manenkam heeft ze hele dikke, losse huidschilfers. Het is duidelijk dat ze hier ontzettend veel jeuk heeft. Maar ook op haar hals heeft ze vreselijk jeuk, op haar hoofd, etc. Eigenlijk over haar hele lichaam vindt ze het heerlijk om geborsteld en gekriebeld te worden.

Hierbij wat foto's van haar plekken:

Afbeelding
(haar masker ging elke keer over haar ogen zitten, daardoor heeft ze nu een paar dagen zonder gestaan en zoals je ziet: meteen plekken van het schuren, tot bloedens toe)

Afbeelding
(dit is geen modder, het zijn echt verdikkingen van de huid/opstapeling van schilfers???)

Het is overigens een raadsel waar ze aan schuurt, want alles is afgezet met stroom zodat ze nergens bij kan. Maar als ze echt willen, kunnen ze natuurlijk altijd. Ze is namelijk al betrapt dat ze tijdens het liggen/rollen haar hoofd krabt met haar hoeven...

Paard is verder wel erg alert, heeft veel energie (vindt het heerlijk om een rondje te rijden, wil dan ook zo hard mogelijk, oortjes er goed op, flink wakker). Ze glimt ook mooi.

Afbeelding

Heeft iemand hier een idee wat het kan zijn? Ik ben een leek op dit gebied :D Maar omdat er niks uit bloed- en huidtesten is gekomen, vraag ik me af wat het dan wel kan zijn. De symptomen die ik noem, kan dat zomereczeem zijn? Ik dacht namelijk dat dat komt door beestjes, maar die kunnen er niet bij.

Bedankt alvast voor het meedenken en sorry dat ik zo kom binnenvallen!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:16

Ik heb sinds zaterdag het deken af. Het was overdag rond de 10 graden, 's nachts kouder (deze nacht maar 1-2 graden) en er was geen knut te bekennen. Gisteren had hij nog niet geschuurd, hopelijk vandaag ook niet! Het zou de hele week rond deze temperaturen blijven. Als het toch nog warmer wordt doe ik hem terug op (wat hopelijk niet moet :D )

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:26

Hier ook geen knutten :n heeft hier gevroren! Moest zelfs de auto alweer krabben :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:49

Kayleigh, heb je uit voorzorg het paard wel met een middel als imaverol behandeld tegen schimmel?
En is het paard goed ontwormd met ivermectine?

Die plekken op het hoofd, we hadden het er laatst nog over in dit topic dat je die ook ziet bij die allergie met de zwarte vlieg op het hoofd en die kan ook een bacterie mee brengen.
Vandaar behandelen met imaverol of misschien sebacil, keer wasse met betadine of hibiscrub kan ook.

Paarden zijn erg lenig, appie krabt gewoon met zijn achterhoef op zijn hals en de rest kan hij ook nog zelf wel in bijten.

En ga suikerarm voeren, gern granen in het voer. Subli dieetmix is goed.
Zo weinig mogelijk suikers uit gras, dat helpt enorm naast het gebruik van een goede eczeemdeken

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:05

Hier nog wel de deken op.
Nog niet 1 x dit jaar intensief geschuurd.
Wel rond de zon ondergangsklok meer jeuk, maar niet overmatig schuren.

Binnenkort even met een stevige breedspectrum ontwormen, want ik heb het idee, dat er bij ons aarsmaden in het spel zijn.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:54

Hier nog veel vliegjes vandaag. Helaas zagen we net voor we doorgingen dat een van de paarden het paard met het deken beet en het deken vasthield... Winkelhaak van 40cm op 40cm :( We hadden het geplakt met ducttape, maar dat hield duidelijk niet lang. Ga straks terug met naald en draad en even met een grote steek vast zetten. Het andere deken ligt nog bij iemand om te maken, daar moest een hele nieuwe staartflap op.

Toevallig iemand die weet waar de dekens op het moment het goedkoopste zijn? De rambo sweetitch hoody dan.

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:20

agradi geloof ik en anders via marktplaats

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:03

Paardendrogist heeft ook 20% korting op product naar keuze.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:12

Heb inmiddels nog een kortingscode van 7,50 bij agradi gevonden. Dus dan heb ik hem voor 115 euro. Denk niet dat ik hem nog goedkoper ga vinden :)

Boeman-paard (van staleigenaar) moet helaas wel onze mini kudde verlaten, hooiruif was ook al door haar gesloopt, omheining ook een stuk. Begint wel genoeg te kosten zo. Gelukkig maakt de staleigenaar de hooiruif wel voor ons.
Maar waarschijnlijk was zo het onderste deken ook stuk gegaan. Dat zijn 3 dekens op 2 weken tijd stuk :( Valt allemaal wel weer te maken, maar is lang niet zo netjes meer en gaat het niet schuren ook niet...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:15

Leen schreef:
Heb inmiddels nog een kortingscode van 7,50 bij agradi gevonden. Dus dan heb ik hem voor 115 euro. Denk niet dat ik hem nog goedkoper ga vinden :)

Boeman-paard (van staleigenaar) moet helaas wel onze mini kudde verlaten, hooiruif was ook al door haar gesloopt, omheining ook een stuk. Begint wel genoeg te kosten zo. Gelukkig maakt de staleigenaar de hooiruif wel voor ons.
Maar waarschijnlijk was zo het onderste deken ook stuk gegaan. Dat zijn 3 dekens op 2 weken tijd stuk :( Valt allemaal wel weer te maken, maar is lang niet zo netjes meer en gaat het niet schuren ook niet...

bij EJ zijn pony maten 99 euro, maar weet niet welke maat je nodig hebt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:16

190, dus pony's gaat helaas niet passen :)

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:26

Hier ook al een paar dagen geen deken op gehad maar ze was nu weer erg in haar vacht aan het bijten, flanken en buik.. dus toch maar weer op gedaan :(

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:34

BravoT schreef:
Ik hoorde gisteren van een dierenarts over een middel BUTOX, dit is voor runderen en schapen maar dit werkt tegen zomereczeem althans de vliegjes, dit is onderzocht in Utrecht, je hoeft dit maar 1 X in de 2 weken over de hele ruggengraat in te smeren en dan werkt het net zo als vlooienmiddel als voor een hond of kat zeg maar het trekt in het bloed, ik moet het nog bestellen maar ga dit zeker proberen, maandag eerst Ff kijken of ze dit toevallig bij de welkoop ofzo hebben, vroeger mocht je dit zo niet kopen zij ze maar nu wel duszzz , heb dit volgens mij nog niet eerder gelezen in dit topic

Butox is deltamethrine (zelfde spul als in de Scalibor banden voor honden) en kan allergische reacties geven op de huid. Ook kan het in de zon overgevoeligheidsreacties geven.
Het is giftig voor katten en alle waterleven. Veerust-spray bevat ook zoiets wat onder de categorie Permethrines/Pyrethroiden valt.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:21

Ik heb ook butox in het gebruik maar dan tegen teken... de DA zei dat het soms tegen zomereczeem werkt, maar ik las ergens dat het tegen mijt werkt en sommige mensen denken dat hun paard zomereczeem heeft terwijl het last van mijten heeft...

Heeft iemand trouwens ervaring met schuurborstels en eczeemdekens... wil graag een schuurborstel weghangen... maar het paard met de eczeemdeken maakt dan misschien zijn hele deken wel kapot?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:05

Wij hebben van die bruine 'natuur' borstels die niet echt hard zijn. Die worden met plezier gebruikt door het schuur-meisje. We hebben een rambo sweetitch hoody, die gaat er niet van stuk.
Borstels zijn ook niet hard, zo kan ze goed schuren zonder zich te verwonden. Als ze heel licht met haar hoofd bijvoorbeeld erover gaat, werkt het zelfs beter tegen de jeuk. De bovenste is op stukjes goed platgedrukt door haar staart. Die vanonder (was toen voorzien voor de shet) gebruikt ze voor haar hoofd en vooral oren.
Zonder borstels ging ze vaker tegen palen schuren, maar de isolatoren maakte dan wel wondjes en ook gaten in de deken. Nu schuurt ze niet meer tegen palen. Ik heb haar zelfs een keer in galop naar de borstels zien rennen om te schuren om dan in een sukkeldrafje naar de rest terug te gaan. Dus dit is echt een fijnere optie voor haar als het jeukt. Dan maakt het tenminste geen gaten in haar of in het deken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:19

Hier is de jeuk nu veel erger dan van de zomer :(( pony heeft echt een dikke manenkam, wanneer houdt dat op met dat fructaan???

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:28

Floortz schreef:
BravoT schreef:
Ik hoorde gisteren van een dierenarts over een middel BUTOX, dit is voor runderen en schapen maar dit werkt tegen zomereczeem althans de vliegjes, dit is onderzocht in Utrecht, je hoeft dit maar 1 X in de 2 weken over de hele ruggengraat in te smeren en dan werkt het net zo als vlooienmiddel als voor een hond of kat zeg maar het trekt in het bloed, ik moet het nog bestellen maar ga dit zeker proberen, maandag eerst Ff kijken of ze dit toevallig bij de welkoop ofzo hebben, vroeger mocht je dit zo niet kopen zij ze maar nu wel duszzz , heb dit volgens mij nog niet eerder gelezen in dit topic

Butox is deltamethrine (zelfde spul als in de Scalibor banden voor honden) en kan allergische reacties geven op de huid. Ook kan het in de zon overgevoeligheidsreacties geven.
Het is giftig voor katten en alle waterleven. Veerust-spray bevat ook zoiets wat onder de categorie Permethrines/Pyrethroiden valt.

De stof is irriterend voor de ogen, de huid en de luchtwegen. De stof kan effecten hebben op het zenuwstelsel, met als gevolg gewaarwordingen aan het gelaat zoals tintelingen, jeuk of branderig gevoel. Inslikken kan de dood veroorzaken.

De stof is giftig voor waterorganismen, in het bijzonder vissen, en voor bijen.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:09

bij ons staan de paarden niet meer op gras ik heb nu twee x paar uren deken afgehad .ik neem de gok vandaag en ga deken eraf doen wel nog ff regendeken zonder hals en hopelijk schuurt hij niet meer normaal op andere stal had ik deken al af maar dit jaar is het soms vies tropisch klam geweest

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:18

Jij komt er ook nog wel op terug hoor, iedereen haalt elk jaar weer de boel te vroeg er af.
Inclusief mezelf, moet na 16 jaar ervaring met zomereczeem toch wel beter weten :P
Laatst bijgewerkt door ellepel op 13-10-15 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:18

@Kayleigh, kijk eens op pagina 137, daar heb ik info gepost over allergie voor zwarte vlieg met 3 interessante links. Mijn 2 jarige heeft dit zijn we onlangs achtergekomen na 1,5 jaar uitproberen met de DA. Wat je omschrijft lijkt verdacht veel op wat mijn paard heeft. Wij hebben geprobeerd: wassen met Sebacil, Betadine, Imaverol, 2x injectie met Insol, naastgelegen kippenhok behandelen tegen bloedluis/mijten, muggenlamp in de stal, voer aangepast naar suiker/eiwit-arme musli, weilandbemesting en opkweken van ons eigen hooi aangepast. Sinds ik vermoed dat het ligt aan die zwarte steekvlieg heb ik hem gewassen met teatree shampoo tegen de jeuk, z'n manen gevlochten en overdag draagt hij een vliegendeken waarbij z'n hals en hoofd tot net boven zijn ogen bedekt is. En voorlopig ontworm ik hem elke 8 weken met Ivermectine zoals in een van de linken geadviseerd wordt. Durf het bijna niet te zeggen maar tot nu toe heeft hij er geen nieuwe plekken meer bijgekregen en is de huid een heel stuk rustiger. Hij schuurt nog wel een beetje, maar een stuk minder. Hij staat ook veel rustiger, eerder was hij altijd vrij onrustig op stal met die vliegen. M'n andere paard heeft er niet zoveel last van, maar de 2-jarige reageert er gewoon veel heftiger op en krijgt bultjes/jeuk etc. En die bultjes heeft weer wat te maken met die vlieg volgens de link, er schijnt een larve in de huid achter te blijven als zo'n vlieg steekt, deze kun je bestrijden met ivermectine. Ik denk dat de vlieg toch nog door de eczeemdeken heen kan bijten, want ze bijten mij op stal ook nog wel eens in m'n benen door m'n kleding heen.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 13-10-15 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:26

@leen, is de HH flyprotection deken met hals niet een goed alternatief voor de rambo sweetich hoody?
Ik heb deze nu ook, bevalt prima en is behoorlijk stevig.

Ik heb per paard 2 bezemkoppen op een ijzeren gebogen strip aan de muur bevestigd aan de muur. Zelfgemaakte versie wat je kunt kopen zeg maar. Hier maken de paarden goed gebruik van om te schuren, ze hangen op schofthoogte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:30

Ja klopt,dat was jij!

Ik zat net ook nog naar die plekken op het oor van dat paard te kijken, komt me ook bekend voor.
Aural plaque noemen ze het in het Engels,alleen zou het dan in het oor zitten, aan de buitenkant zouden het dan wratten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:31

BopjeBo schreef:
@Kayleigh, kijk eens op pagina 137, daar heb ik info gepost over allergie voor zwarte vlieg met 3 interessante links. Mijn 2 jarige heeft dit zijn we onlangs achtergekomen na 1,5 jaar uitproberen met de DA. Wat je omschrijft lijkt verdacht veel op wat mijn paard heeft. Wij hebben geprobeerd: wassen met Sebacil, Betadine, Imaverol, 2x injectie met Insol, naastgelegen kippenhok behandelen tegen bloedluis/mijten, muggenlamp in de stal, voer aangepast naar suiker/eiwit-arme musli, weilandbemesting en opkweken van ons eigen hooi aangepast. Sinds ik vermoed dat het ligt aan die zwarte steekvlieg heb ik hem gewassen met teatree shampoo tegen de jeuk, z'n manen gevlochten en overdag draagt hij een vliegendeken waarbij z'n hals en hoofd tot net boven zijn ogen bedekt is. En voorlopig ontworm ik hem elke 8 weken met Ivermectine zoals in een van de linken geadviseerd wordt. Durf het bijna niet te zeggen maar tot nu toe heeft hij er geen nieuwe plekken meer bijgekregen en is de huid een heel stuk rustiger. Hij schuurt nog wel een beetje, maar een stuk minder. Hij staat ook veel rustiger, eerder was hij altijd vrij onrustig op stal met die vliegen. M'n andere paard heeft er niet zoveel last van, maar de 2-jarige reageert er gewoon veel heftiger op en krijgt bultjes/jeuk etc.

Hi BopjeBo!

Interessant om te lezen! Wat ik me afvraag: krijgen de paarden alleen jeuk op de plekken waar ze gestoken worden? Of kan het zo zijn dat, doordat ze regelmatig gestoken zijn, langdurig jeuk hebben (door bepaalde stoffen die in het lichaam terecht komen bijvoorbeeld)?

Want als een paard al maandenlang onder een deken staat, zou de jeuk minder moeten worden of moeten verdwijnen. Ondersteun jij je paard verder nog met bepaalde voeding?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:56

Kijk ff in m'n berichtje, was het toevallig nog aan het aanpassen ;-) Ik denk dat ze door je eczeemdeken heen prikken.

Weet ik niet omdat mijn DA niets wist van die zwarte vlieg, de linken die ik heb gevonden kwam ik tegen na aanleiding van een artikel over zomereczeem in een Australisch paardenblad Hoofbeats. Volgens de DA kwam deze vlieg niet voor in Europa maar toen vond ik daar weer die link met verhaal van de Hoefslag over. Tevens hebben wij een melkveebedrijf en onze jonge koeien kregen te maken met een bacterie die tijdelijke blindheid geeft veroorzaakt door tevens de zwarte vlieg, dat is voor mij het bewijs dat het wel degelijk over dezelfde soort vlieg gaat. Moet zeggen dat ik dit allemaal zelf heb moeten ontdekken omdat mijn DA hier niets over wist, ik geeft alleen de linken door en vertel wat mijn resultaten zijn van de dingen die ik uitprobeer. DA is hier erg in geintresseerd omdat er gewoon heel weinig over bekend is nog.

Ik ontworm m'n 2-jarige nu elke 8 weken met Ivermectine (is 8 weken werkzaam vandaar) omdat er bij een beet van de zwarte vlieg een larfje in de huid geplaatst kan worden wat de bobbels zou kunnen veroorzaken volgens de link. Ik merkte ook dat die bobbels op een gegeven moment gaan jeuken en opengeschuurd worden, de huid rondom wordt dan kaal en het plekje geneest weer. Deze bobbels komen voornamelijk op z'n borst/hals/hoofd/bovenvoorbenen voor, maar heb ze ook op/in z'n oren gevonden, buik, rug achterbenen etc. Hij schuurt voornamelijk z'n hoofd/hals/borst waar plekjes zitten en voorpluk tot halverwege manenkam/staartwortel waar geen kale plekjes zitten, dus stofje waar een paard langdurig jeuk van krijgt zou heel goed kunnen. Verder hou ik z'n dieet en weidegang zoals geadviseerd wordt voor zomereczeempaarden.
Ik ben pas sinds kort aan het behandelen op deze manier dus ik weet nog niet hoe het is op langere termijn, maar merk nu wel dat de huid een stuk rustiger is inmiddels.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:19

Haha ellepel, t klopt wel wat je zegt. Ik heb ook drie jaar nodig gehad om de eczeemdeken alleen al op tijd op te leggen. Ik gunde hem altijd nog een weekje helemaal zonder dekens. Maar dat gaat toch elk jaar weer mis. Hoe sneu ook, dit jaar was ik er op tijd bij.

Deken er nu wel af, normaliter regendeken met hals als volgende. Maar vond het al zo koud dat ik een dikkere deken zonder hals heb gedaan en derfen smeer dagelijks.. Gister was de eerste nacht zonder, als hij geschuurd heeft moet toch die hals weer op.