[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:15

Het gekke is dat ik bij Famke het idee heb dat, sinds wij aan mestonderzoek doen en daardoor minder vaak ontwormen, de jeuk minder is. Een wormenkuur is toch een soort vergif en geeft extra afvalstoffen in het lichaam.

De enige kuur die ze afgelopen jaar heeft gehad is in November, na de eerste nachtvorst, tegen horzellarven. Ik het verleden kreeg ze deze en nog 1x per 3 mnd een normale wormenkuur.
E.e.a. op basis van regelmatig omweiden(dus lage kans op herbesmetting), de hele groep wordt dan onderzocht en indien nodig tegelijk ontwormd in overleg met de DA.

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:27

Daarstraks bij het afnemen van de deken, gezien dat ons Zyta wat afgebroken haren had aan de staart.
Ze had 4u op de wei gestaan (afgevreten wei), manenkam was rustig.

Eventjes aanzien nu, ik heb de indruk dat augustus telkens de ergste maand is :-)

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:30

Sorry dat ik zomaar dit topic kom binnenvallen.

Mijn Haflinger is 7 jaar. Heeft licht zomereczeem en eigenlijk gaat het elk jaar goed. Met de hitte dit jaar heeft ze bijna haar halve manenkam weg geschuurd en nu zie ik er zelfs korstjes op zitten. Elk jaar gebruiken we preventief Sweet Itch maar naar mijn mening werkt dit ook niet goed genoeg. Ze heeft ook altijd zonder eczeem deken gestaan. Ze jeukt wel maar niet zodanig dat ik zo'n deken nodig vond. Misschien nu wel? Heb er totaal geen ervaring mee.

Het 1e jaar heb ik haar een kuur Drainage Compostium gegeven. Toen heb ik vrij weinig gemerkt van het eczeem. Zou het helpen als ik het haar nu alsnog geef? Of moet dit voor de eczeem periode?

Vandaag had ze ook allemaal bulten op haar buik zitten. Steekvliegen? Of heeft het toch iets met de allergie te maken?

Heb er foto's van gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:36

och wat een bulten ja, arm paard...
Heeft een weidegenootje van mij ook altijd in de zomer, paard schuurt niet maar krijgt altijd van die bulten op zijn hals. Als hij de wei opgaat in vakantietijd doet ze mijn halsdeken op (ze komen normaliter 1x per week op de wei, verder 24/7 paddock hier). Denk dus dat het muggenbulten zijn en los staat van het eczeem.
Weet niet of het alleen onder de buik zit bij die van jou?
Kunnen het eiwitbulten zijn?
Of alvalstoffen ofzo?
Als je paard nu toch jeuk heeft, misschien toch maar een deken opgooien en dan volgend jaar weer aankijken hoe het gaat?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:43

Eiwit bulten ben ik ook bang voor omdat de bulten in een rechte lijn over haar buik loopt. Zo gek!? In principe is er niks in haar voer veranderd. Ze krijgt 2x per dag bix en 2x hooi. Ze staat wel heel de dag op de (schrale) wei.

Ja heb wel een deken, die zal ik dan maar op doen van de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:02

Hoe doen jullie het als jullie (na het werken) jullie paard afspuiten? Doen jullie dan meteen de deken weer op? Of laat je paard eerst drogen aan de hand? Of zet je die gewoon op de weide en doe je later de deken weer op?

Had nu pony op de weide gezet, heel mooi vlechtjes in gedaan (we zijn manen aan het kweken :+ ), wilde hem even laten opdrogen en dan de deken op, maar toen ik even later terugkwam had hij al fijn geschuurd, vlechtjes zagen er mooi uit := :+ Dus voor de jeuk zou ik meteen de deken moeten opdoen, maar gaat dat wel als hij nog nat is? Of moet ik hem eerst aan de hand laten drogen?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:03

Je kunt de deken er gewoon weer opdoen ook al is je paard nog nat. Die droogt vanzelf wel weer op. Ik doe het al jaren zo, geen problemen mee.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:03

Nee hoor, zet m zo na het afspuiten terug in het land :) Met deze temperaturen kan dat wel. Laat 'm alleen rollen met de deken op, ben anders bang dat als je ze laat rollen zonder deken het zand gaat schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:08

Met deken op neem ik aan dan?
Heb hem vorige keer wel laten rollen voordat ik de deken weer op deed, maar toen heeft hij ook even bloot gestaan en heb ik hem dan eerst geborsteld (again :+ ). Zand onder de deken is ook niet mijn ding neen. Maarja, vorige keer had hij ookal geschuurd dus eigenlijk had ik het moeten weten, maar niet bij nagedacht blijkbaar .. pas toen ik de weide in ging dacht ik "oliebol, had die deken meteen op moeten doen" :')

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:02

Augustus is vaak wel een maand waarin het net wat erger is lijkt inderdaad wel.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:10

Augustus en september vind ik de ergste maanden. Die vliegjes zijn dan overdag ook erg actief en niet alleen in de schemering. En ze zijn met heel veel meer dan. Dus dan is het extra oppassen. Ook later nog trouwens, mijn paard heeft in oktober tijdens een zachte dag(en) nog haar manen helemaal afgeschuurd omdat ik dacht dat ze wel zonder deken kon. |( Zolang de temperatuur hoog blijft zullen de vliegjes actief zijn dus dat is een goede graadmeter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:16

Hmmja, vorig jaar is in oktober de deken ook een aantal keer af en weer aan geweest :j Dan dacht ik dat het wel ging, 2 dagen later toch maar weer opgelegd en zo een paar keer, volgens mij is die pas eind oktober (misschien zelfs begin november?) echt volledig afgegaan.

Maar ik mag eigenlijk verder niet klagen, pony schuurt af en toe wel, maar eigenlijk heel weinig. En verder geen wonden of kale plekken of dergelijke, buiten de puntjes van z'n oren en hij heeft nu 1 plek op z'n hoofd zitten omdat hij een paar dagen met een deken zonder hoofdmasker heeft moeten lopen. Of ja, het deken had wel een masker, maar dat gooide hij altijd af :+ Was maar een dag of 3 uit noodzaak (mijn 2 echte dekens zaten in de lappenmand :') ) maar dat was blijkbaar genoeg :+ Wel spijtig, maar niks aan te doen, hij heeft er verder ook geen last van.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:17

Vorig jaar heb ik bij Famke de dag voor Paard en Koets de deken eraf gehaald, 2e helft november dus. Helaas toch nog een heel stuk van haar manen af toen.
Zolang het nog droog blijft gaat het nog prima met haar, maar als het weer omslaat en toch nog warm blijft dan weet ik niet of we het zonder deken gaan redden. Het eerste jaar had ze in oktober ontstoken oren van de ZE.
Voor ons gaat het ergste nog beginnen ben ik bang. Herfst-Eczeem :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:18

Ik krijg ook steeds meer en meer het idee dat de "zomer" langer doorloopt := :j Binnenkort staan ze heel het jaar met deken :(

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:20

Ja zo lijkt het wel. Zolang het niet vriest blijven die rot mugjes actief, heeeel vervelend :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:23

Vie schreef:
Ze is ontwormd voor ze in de nieuwe kudde kwam (juni), en altijd op regelmatige basis. Met wormen heb ik bij haar nog nooit problemen gehad. Ze ziet er ook totaal niet uit dat ze wormen zou hebben, al weet ik dat dat geen garantie is. :) Mestonderzoek doe ik niet aan, omdat dat geen uitsluitsel biedt. Ik heb dat namelijk wel gedaan in het verleden, kwam niets uit maar betreffende paard zat wel onder de wormen... Maar van wormen, daar schuren ze hun ogen en manen toch niet van kapot? Haar staart is eigenlijk hetgene waar ze het minste schuurt.

Helaas wel!
Er zijn rondwormsoorten, de zgn Onchocerca die zich in de huid vestigen. Ik heb geen nederlandse naam maar in het engels worden ze Neck Threadworm genoemd ( de naam zegt het al!) en die veroorzaken hevige jeuk in de hals van het paard waardoor het paard gaat schuren. Aan de buitenkant kun je echt niks zien. Er zijn talloze soorten van deze worm, o.a. ook één ( Volvulus) die bv rivierblindheid maar ook maanblindheid kan veroorzaken.

De volwassen exemplaren zijn lastig te bestrijden ( kunnen tot 11cm lang worden) - het meest effectief is een cyclus van ontwormen:
3 x om de 3 weken Ivermectine geven.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:28

Hallo mensen.
Helaas kan ik me hier ook melden.
Mijn shetje van 82 cm heeft zomereczeem.
Vorig jaar begon hij al een beetje met schuren, dat was tegen het einde van de zomer.
Maar volgens mijn dierenarts had ie toen geen zomereczeem,zijn manen kam en staart waren ook niet hard. Hij dacht dat het toen kwam omdat zijn imuunsystheem toen slecht was vanwege een dubbele longontsteking die hij heeft gehad en erg ziek van is geweest.
Maar nu schuurt ie helaas weer en blijkt het wel degelijk zomereczeem te zijn, zij staart wortel is bijna tot op de huid afgeschuurt.en de manen worden ook niet rust gelaten.

Paardje is niks te vet en staat ook niet dagelijks in de wei, maar ik merk wel dat als ie een paar uurtjes in de wei heeft gelopen hij daarna meteen gaat staan schuren.
Nu staat ie al een paar dagen niet in de wei vanwege het warme weer, maar helaas is toch flink aan het schuren nu. Ik smeer hem dagelijks in met vaseline en was hem met groene zeep.

Ben nu begonnen met appelazijn, omdat ik daar veel goede dingen over gelezen heb en ook goede resultaten gezien heb, ook bij een shet met zomereczeem.

Wel ben ik nog op zoek naar een eczeemdeken in een klein maatje, maar ben er nog geen tegen gekomen die past voor James met zijn 82 cm. Ja 1 tje, maar die was qua prijs wel heel erg duur[250 euro] wel op maat gemaakt, maar gaat maar 1 zeisoen mee, dat vind ik toch wel iets te veel van het goede.

Sorry voor mijn lange berichtje :D :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:50

Uudje, verdun je de appelazijn wel, anders heb je kans op maagzweren.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:13

arme pony hier: heel haar onderbenen stuk geknabbeld van de jeuk...niets helpt tegen de vliegjes/mugjes
manen/staart houden zich goed onder de RSIH(hoewel de helft afgeschuurd is door de deken,maar beter dan jeuk hebben)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:19

_CS_ schreef:
Uudje, verdun je de appelazijn wel, anders heb je kans op maagzweren.

jaja.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:27

@happytime: bij mijn paard werkt het om om de 2 dagen wat derfen aan de benen te smeren :j (of Befix)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:40

ok +:)+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:35

Ik zet mijn pony regelmatig nat onder de deken, rollen doet ze dan eerst even. Zandlaagje droogt heel snel en valt er gewoon van af, nooit geen last van schuurplekken daardoor.. Vriendin doet het ook al jaren zo.

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:19

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje over de Rambo Sweet itch hoody. Ik heb al de zoekfunctie gebruikt, maar ik kan toch niet het antwoord op mijn vraag vinden. Ik wil namelijk graag weten of de RSIH de hele buik bedekt. Ik zit er namelijk aan te denken om dit deken te kopen voor mijn Haflinger met zomereczeem, maar dan wil ik wel eerst graag zeker weten of de hele buik bedekt wordt door de deken :) .

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:22

RosaGipsy, de RSIH bedekt de gehele buik dmv gespen. Anders had ik deze deken ook niet genomen ;-)
Hele fijne en goede deken!