[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:10

Morgen ga ik bellen met de DA voor overleg, om een dieetplan op te stellen. :o
Maar afvallen is zeker nodig, ben ik nu wel achter dankzij jullie. :j
Vandaag weer 15 minuutjes bezig geweest met grondwerk.
Ik heb nu als plan om minimaal 4 keer per week hem beweging te geven. ( heel veel wandelen afgewisseld met wat grondwerk/longeren af en toe.)

Ik kan hem meenemen als handpaard naast mijn andere pony ( heb ik al een paar keer meer gedaan, maar alleen gestapt. Maar ik doe het niet als ik alleen ben).
Fietsen heb ik nog niet gedaan met hem, maar het wandelen gaat best goed dus ik kan voorzichtig eens proberen. ( ik fiets wel regelmatig met mijn andere fjord)

Dankjewel voor jullie meningen.

Babootje

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:21

Als je iets aan vitamine wil bijvoeren (wat ik wel zou doen als hij alleen gras/hooi krijgt) is een vitaminebrokje (bijv. Marstall Vito o.i.d). Dan weet je iig dat ie voldoende vitaminen krijgt. Pavokoek is idd suiker dus beter niet geven. En tja, toch meer bewegen. Ik heb een IR paard en het advies was daarvoor echt elke dag minimaal 1,5 uur echt bewegen in de vorm van meters maken. Een kwartiertje is echt niet genoeg.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:47

hoihoi,
ik heb een paar dagen terug een topic geopend over mijn nu bijna 5 jarige haflinger merrie.
Toen we haar kochten was ze een beetje ondervoed en toen hebben ze op onze oude stal met behulp van het jonge gras ponylief een beetje vet gemest. Vanaf dat moment is ze redelijk dik geweest. Zo nu en dan valt ze wat af maar het komt er na een tijdje net zo hard weer aan. Een paar mensen in dat topic dachten aan IR en daarom kom ik hier even binnenvallen. Van het weekend viel het me op dat ze een harde manenkam heeft en het lijkt of ze wat vet ophopingen heeft op haar nek en schouder, ook heeft ze sinds een paar weken rare striemen op haar nek (op foto 2 goed te zien) haar kont is verder helemaal egaal. Volgens de zadelpasservice was het wat babyvet op haar schouders maar daar begin ik nu aan te twijfelen. We hebben haar nu sinds maandag op een dieet, eerder kreeg ze nog brokken en vanuit de pensionstal een paar keer per week wortelen en dat hebben we nu geschrapt. Ook hebben we haar hooi nu in een hooinet gedaan en ook dat lijkt goed te werken. Eerder schrokte te haar eten naar binnen en nu kauwt ze al veel beter. Ze staat elke dag van half 9 tot half 4 op de wei en er is ook geen mogelijkheid om dat te verkorten aangezien ze in haar eentje in de stal gek wordt en zichzelf bezeerd. Mijn vader moet even onze DA veranderen in de verzekering (de huidige DA bevalt me totaal niet) en dan komt onze nieuwe DA bloedprikken om te testen op IR. Nou, wat denken jullie? iemand verder nog tips wat we kunnen veranderen?

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:51

Ja dat is een flinke harde manenkam. Ik zou dat testje idd doen. Korter buiten op gras zou beter zijn. Van de brok af en alleen hooi is goed. Maar denk wel aan de vitaminen/mineralen dus een vitaminebrokje bijvoeren.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:53

Babootje schreef:
Ja dat is een flinke harde manenkam. Ik zou dat testje idd doen. Korter buiten op gras zou beter zijn. Van de brok af en alleen hooi is goed. Maar denk wel aan de vitaminen/mineralen dus een vitaminebrokje bijvoeren.

oke, korter buiten is jammer genoeg gewoon echt geen optie, dan breekt ze de stal inclusief zichzelf af en staat ze de hele dag te schreeuwen. wat voor brok kan ik dan doen? Heb je misschien iets van een merk?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:42

Een graasmaskertje op in de wei . Scheelt de helft van gras opname terwijl ze toch lekker buiten kan lopen .

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:24

oke, ik wilde dat inderdaad ook al doen maar mijn ouders zijn daar tegen omdat ze niet willen dat ze nog minder voer krijgt dan nu, ze vinden dat 1 hooi net vol per dag te weinig is als ze ook nog is met een maskertje op staat. Kunnen ze met maskertje nog wel gewoon grazen? Heeft iemand nog een merk/ naam van die vitaminebrokken wat Babootje noemt?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:35

Inderdaad gewoon een graasmasker op. Ze kunnen daar prima mee eten, kijk maar naar de filmpjes in mijn profiel ;)

Ik heb trouwen een zak Fiber Force besteld, dus dat ga ik vanaf dit weekend voeren. Ben benieuwd of ik verschil merk.
Een vriendin attendeerde me er op dat heel vaak wordt gedacht dat "natuurlijke" suikers geen kwaad kunnen... dat verklaard denk ik ook waarom mij in de winkel die strucomix werd aangeboden.(terwijl deze dus 21%! suiker/zetmeel bevat en wordt verkocht als "weinig suiker" voer)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:06

oke bedankt, heb mijn moeder al aardig overgehaald dus dat gaat waarschijnlijk wel goed komen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:32

Ik geef Marstall Force (50 gram ofzo) voor de vitaminen/mineralen door een beetje Spillers Happyhoof (structuurvoer) zodat ze nog iets meer te eten heeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:36

En grote kans als ze minder gras naar binnen werkt , je op stal of paddock wat meer arm ruwvoer kan geven .
Zal ze net zo blij van worden ...
Mijn paarden weten niet beter als s avonds op het gras zolang ik bezig ben . En dan wordt er ook wel eens een uitgevist om wat arbeid te doen ...
Zij hebben bijna onbeperkt ruwvoer . En zelfs de dikke krijgt een normaal postuur .

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:38

oke bedankt, mijn moeder wil dit gaan proberen, ik heb een pony is het dan slim om de helft van het marstall force te geven?
edit; dan bedoel ik natuurlijk 25 gram ipv 20 gram
Laatst bijgewerkt door Babbelaar20 op 29-05-13 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:45

Dosering staat op de verpakking. Ik ga daar vaak nog wat onder zitten. Ze krijgen namelijk met gras etc. wel iets binnen.
Zinzi, hoe kom je aan arm ruwvoer, en hoe weet je dat het arm is? Ik heb gewoon goed hooi, maar ze groeien nog. Met mijn grove voordroog gaat het beter. Maar dat heb ik alleen in de winter.
Onbeperkt voeren lukt hier nooit. Daarom voer ik wat stro bij.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:06

oke bedankt!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:13

sorry voor de vele vragen maar mag ik misschien vragen waar je die spillers happyhoof haalt? ik kan het alleen maar in engeland vinden op internet

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:21

Dyonne , armer hooi .
Hooi wat lang doorgegroeid is . Dus al in de bloei is geschoten .
Wat pas in Juli ofzo gemaaid is .
Had van de winter super mooi gesealed hooi .
Italiaans pizza hooi noemde ik dat . Grof en lang .
Ik mix als ik hooi van boer B heb , het ook met stro omdat die er meer mest op heeft gedaan als boer A .
Dat van boer A vinden ze minder lekker en eten ze omdat ze ruwvoer behoefte hebben . Net is dan nooit helemaal leeg .
Het hooi van boer B vinden ze erg lekker en blijven ze vreten tot ze ploffen .
Dus hooi van boer A is ook beter voor mijn beurs :-D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:33

O, ja, ik heb ook zulk hooi, maar helaas nog teveel voor die pony's van mij.

littlesannie, bij Zeldenrust in Driebruggen.
Maar je zou ook kunnen kijken voor Dodson & Horrel en dan Safe & Sound.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:30

Dyonne, oke bedankt de site ziet er goed uit. Papa heeft net een beetje uitgezocht waar het precies allemaal goed voor is en het ziet er allemaal goed uit. Waarschijnlijk gaan we het bij zeldenrust bestellen om is te proberen hoe ze daar op reageert. Ik zal morgen even foto's maken van haar billen en een standfoto. Ze schuurt sinds ze aan is gekomen ook haar staart in het voorjaar en in de zomer. Kan dat ook hier van komen? (Haar dikte vetophopingen en harde manenkam)

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:46

Ik denk dat dat er zeer zeker mee te maken heeft.
Tot vorig jaar had ik een verschrikkelijke schuurder (vleeswonden, geen haar meer etc). Sinds vorig jaar staat ze aan huis, en hebben we eindelijk een mooi evenwicht tussen eten + werken. Ze staat netjes op gewicht, is lekker gezond en ze schuurt amper nu.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:44

Ipv Spillers Happy Hoof wat lastig te verkrijgen is in NL, kun je ook het nieuwe spul van Cavalor proberen: Fiber Force. Slechts 8% suiker/zetmeel

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:48

Was laatst ergens waar ze wel Cavalor verkochten, maar nog geen Fiber Force beschikbaar. Anders had ik nog getwijfeld het mee te nemen.
Ik heb nu wel een zak Safe & Sound die ik ga proberen.,

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:37

Het blijkt dat ze hier bij mij in het dorp Cavalor verkopen, dus ik kon het gewoon bestellen (want die hadden ze niet op voorraad).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:18

littlesannie schreef:
Babootje schreef:

oke, korter buiten is jammer genoeg gewoon echt geen optie, dan breekt ze de stal inclusief zichzelf af en staat ze de hele dag te schreeuwen. wat voor brok kan ik dan doen? Heb je misschien iets van een merk?

Graasmasker is idd ook een goede oplossing. Voor de vitaminen geef ik Marstall Vito. Eventueel in een kwartje muesli van een suikerloos merk Subli Dieetmix of Cavalor.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:33

Ben over de cavalor sensitive niet te spreken .
Onze C pony eet het nu maar schuurde niet en heeft nu wel jeuk .
Vindt het ook akelig hoog in suikers/zetmeel .
Zou dan eerder gaan voor de fiber force of de happy hoof

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:16

@littesannie
Je haflinger krijg (naar mijn mening) echt te veel voer. Mijn haflinger die in het L1 loopt en echt hard moet werken 5 a 6 dagen per week alleen 8uur weidegang (waar bijna geen gras meer staat) en daarnaast nog 2 handjes hooi (s'morgens 1 handje en s'avonds 1 handje!) verder nix! Geen brok of iets dergelijks!! Ik denk zeker dat je minder moet gaan voeren, het is een Haf!!! Die moet je schraal houden!!