weet me geen raad meer... wie helpt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dollemina

Re: weet me geen raad meer... wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:21

Heeft hij nog een beetje dikke achterbenen Ans?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:23

Hij kan idd weer een deken op!
Had em steeds een regendeken ongevoerd op, maar dat is nu te koud.. hij begon wat te rillen, dus maar ff winterdekje op nu! (zoals het hoort eigenlijk)

Zijn linkerachterbeen is nog ietsje dik bij de kogel, alleen lijkt het nu idd zo doordat hij een beetje vreemd staat met zijn achterbenen Haha!
Maar ze zijn bijna weer normaal!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:07

Het is al een heel verschil, maar ik vind het nog schrijnend om te zien. Ook al voelt hij zich al een stuk beter, hij is nog erg slap zo te zien (en je zegt het zelf ook in je verhaal met het bokken) en voordat hij echt weer is aangesterkt is er al weer een lange tijd verstreken. Maar het ziet er inderdaad naar uit dat hij ervoor wil vechten en beter wil worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:49

Gelukkig Ans, hij kijkt wel relaxed op de fotoos, komt wel goed.

Ik heb ooit gelezen dat bietenpulp leverzuiverend werkt, werd ook gegeven aan paarden die een JKK vergiftiging hadden opgelopen. We goed weken, maar dat weet je vast wel. Ik spoel het welwater een paar keer af om de extra melasse weg te spoelen en doe er een handje muesli door voor de smaak, anders eet mijn paard het niet. Pulp is overigens een hele goede vezel voor de paardendarmen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 16:04

russel schreef:
Gelukkig Ans, hij kijkt wel relaxed op de fotoos, komt wel goed.

Ik heb ooit gelezen dat bietenpulp leverzuiverend werkt, werd ook gegeven aan paarden die een JKK vergiftiging hadden opgelopen. We goed weken, maar dat weet je vast wel. Ik spoel het welwater een paar keer af om de extra melasse weg te spoelen en doe er een handje muesli door voor de smaak, anders eet mijn paard het niet. Pulp is overigens een hele goede vezel voor de paardendarmen.

hallo!

zoiets heb ik ook wel es gehoord ja en dat ze er ook wat van aanzetten..
Maar waar is zoiets te krijgen?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:07

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:24

Super dat je paard wat opgeknapt is!
Ik hoop dat de lever zich helemaal hersteld.
Sterkte nog in de komende tijd!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:15

leuke foto's!!!

hij is nog wel erg moe,kun je ook wel zien op de foto.
maar hij voelt zich echt alweer stukken beter Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:33

Even voor de duidelijkheid, mij merrie kreeg pas 8 jaar na dato klachten van iets dat ze ws in Ierland opgelopen heeft. Dit probleem komt naar boven bij een verminderde weerstand, bv door de ontsteking. En is ook iets wat er altijd in blijft zitten ( tenminste bij Irish) als de weerstand weer vermindert komen de symptomen ws weer terug.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:24

Nou ik vind het top dat hij blijft vooruitgaan!! Ik hoop dat hij echt weer helemaal beter wordt Ja

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:06

Ans, lekker die vooruitgang.
Mocht je besluiten bietenpulp te gaan voeren dan kun je het beste de pulp aan maken met warm water, dan welt het sneller.
Maar wel goed uit laten wellen, want anders heb je dadelijk nog een probleem erbij Knipoog
Het is ook gewoon verkrijgbaar bij de boerenbond, ik liet het altijd drie uur weken voor ik het voerde. (met warm/heet water, dan is het nog lekker van temp als je het voert. Voor de smaak kun je er ook een beetje zemelen doorheen doen als je paard dat mag hebben tenminste Vork

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 23:45

maikeltje schreef:
Mocht je besluiten bietenpulp te gaan voeren dan kun je het beste de pulp aan maken met warm water, dan welt het sneller.
Maar wel goed uit laten wellen, want anders heb je dadelijk nog een probleem erbij Knipoog
Het is ook gewoon verkrijgbaar bij de boerenbond, ik liet het altijd drie uur weken voor ik het voerde. (met warm/heet water, dan is het nog lekker van temp als je het voert. Voor de smaak kun je er ook een beetje zemelen doorheen doen als je paard dat mag hebben tenminste Vork

bedankt voor de tip!
maar boerenbond? geen idee wat dat is Bloos
ben benieuwd waar je het omstreeks leeuwarden kunt krijgen Clown

iemand suggesties?

groetjes Ans

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:47

@Ans....Boerenbond is volgens mij ook Welkoop

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:16

Ans schreef:
maikeltje schreef:

bedankt voor de tip!

maar boerenbond? geen idee wat dat is Bloos
ben benieuwd waar je het omstreeks leeuwarden kunt krijgen Clown

iemand suggesties?

groetjes Ans

CHV dan?
Brameco?
Bij ons in het zuiden heet het "boerenbond", dat zijn de winkels van de CHV (Collectieve Handels Vereniging)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:19

Moderatoropmerking:
Vriendelijk verzoek om alleen medische info te plaatsen en daarop te reageren. Een hart onder de riem steken is heel erg fijn voor TS, maar is vervelend voor degene die nuttige info uit dit topic wil halen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:36

Vraagje aan de mod: valt die reader-info wel onder medische info?? Niet toch hoop ik.

Had eigenlijk zelf niet eens in de gaten dat dit topic bij medisch stond Bloos

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:55

maikeltje schreef:

Ik heb hierboven een link gegeven over Bietenpulp. Daar staat onder andere in dat er ook nog gevaren kleven aan het wellen van pulp in warm water (je moet het direct voeren omdat er makkelijk bacteriën in ontstaan)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 10:05

creool schreef:
maikeltje schreef:

Ik heb hierboven een link gegeven over Bietenpulp. Daar staat onder andere in dat er ook nog gevaren kleven aan het wellen van pulp in warm water (je moet het direct voeren omdat er makkelijk bacteriën in ontstaan)

Ik heb dat doorgelezen en daar staat ook dat de gevaren vaak fabeltjes zijn en bietenpulp steeds meer een paardenvoeder wordt.

@ mod: Had er dan niet al veel eerder ingegrepen moeten worden met dat geruzie over reading etc?

groetjes Ans

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:30

Citaat:
@ mod: Had er dan niet al veel eerder ingegrepen moeten worden met dat geruzie over reading etc?

Mee eens, ik heb hier eerder over getemd, omdat ik dat erg storend vond in dit topic.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:15

zulke dingen moet je ook via pb doen vind ik Knipoog

he maar even een vraag over die bietenpulp, kan je dat in principe zo aan elk paard geven,en moet dat dan dagelijks en hoeveel?
ben wel erg nieuwsgierig

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 13:18

Ik ben erg benieuwd waar ik het bij mij in de buurt kan halen....
Zou het zo niet weten Tong uitsteken

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:22

Ans schreef:

Die verkopen ze meestal gewoon bij de fouragehandel.
Ze kunnen het anders wel voor je bestellen.
Ik heb ook wel eens bieten(pulp) brokjes gehad.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:23

Ans schreef:

Welkoop
Snekertrekweg 71
8912AB
LEEUWARDEN
T: 058-2157711

(zie mijn eerdere post...Boerenbond=Welkoop)

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:28

Snekertrekweg 71
8912AB
LEEUWARDEN

even voor je opgezocht telefoonnummer is 058-2157711 kun je misschien voor de zekerheid eerst even bellen Haha!
bietenpulp word idd steeds vaker gebruikt en de meesten vinden het lekker Lachen

bij de paardendrogist kun je online iets vergelijkbaars bestellen...ik ga even kijken wat het ook weer precies was Knipoog

*edit* adres stond er inmiddels al Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:30

Ik ben juist cursus plantkunde van diergeneeskunde aan het leren, en daar spreken ze over een reel gevaar van nitriet vergifteging bij voerbieten. Dus ook bietenpulp.
Iemand die daar meer over weet? Mischien juist dan niet voeren bij een onstabiel paard, omdat er een tragere vertering is?