[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:30

even heel wat anders, want ik hoor en lees nu zoveel varianties..is het nou castreur of casterateur of hoe heet zo iemand nou precies? Clown Bloos

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:45

Cassie?! haha.. Ik heb geen idee, het klinkt allebei wel goed eigenlijk..

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 00:44

Ik heb een 2 jarige ruin, hij is 3kwart jaar geleden al gecastreerd, maar blijkbaar is er tijdens die castratie iets niet goed gegaan (volgens mijn DA, hij was toen trouwens nog niet van mij)
Wat erin resulteerde dat hij nu ineens een ontsteking is gaan ontwikkelen waar ooit zijn linker bal zat. Koker werd enorm dik en hij ontwikkelde dus weer 'ballen'
Uiteindelijk bleek er op de plek van de voormalige linker bal een enorm abces te zitten, dit is gisteren (gelukkig naar buiten) opengebarsten. Nu heeft hij dus op de plek van ooit de linker bal een gat zitten van 1 cm doorsnee en wel bijna 10 cm diep zitten.
En dus zitten we nu op de antibiotica poeder en 3 keer daags schoonspoelen en wassen met betadine.
Arm paard, alleen maar omdat er tijdens de castratie dus iets niet goed gegaan is, moet hij nu alle ellende doorgaan (en ik alle kosten betalen :S Maar ik ga het nog wel navragen bij de DA die hem toen gecastreerd heeft!)

bubbels79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:07

hoi cruesli, bij mijn shetlander is de castratie ook fout gegaan en ik blijf erbij dat mijn da iets fout heeft gedaan. i.p.v dat het na twee weken over was had hij ook een enorme zwelling. hij had zelfs een verdikking over heel zijn buiknaad naar voren lopen. hij heeft 3 keer penniciline gehad maar dat werkte dus niet. uiteindelijk na veel zeuren van mij heeft hij de zak weer terug open gesneden en daar kwam een halve liter aan pus en troep uit!! dat moest ik 3 keer daags gaan spoelen met betadine maar helaas heeft m'n pony die wond ook nog eens open gebeten waardoor er een gat in zat ter grootte van een golfbal. hij heeft tot en met gisteren met een graaskorf op gelopen zodat de wond in alle rust kon genezen. uiteindelijk gaat het dus wel weer dicht...hoe erg het ook lijkt. maar er is een kans dat het terug komt omdat de zaadstrengen na de castratie ver terug naar binnen schieten en als die ontstoken zijn dan kan de da er zo niet meer bij dus dan zal ie echt naar de kliniek moeten om geopereerd te worden. ik hoop voor jou, voor mij en voor de paardjes dat dat niet nodig is. ik wens je heel veel sterkte.

groetjes, bubbels79

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:46

Jeminee, als ik deze verhalen zo lees ben ik blij dat ik hem op de kliniek heb laten castreren. Bah, wat akelig, allemaal ontstekingen.

Heel veel sterkte voor jullie paardjes...

bubbels79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:22

ja dankje myrdal. achteraf gezien had ik dat beter ook kunnen doen ja. mijn dierenarts zei dat het zo nog wel kon...mijn shet is namelijk al 5 jaar. achteraf hoorde ik dat je ze dan beter in de kliniek kan laten doen, maar zoveel verstand had ik er ook niet van. ik heb nu een andere dierenarts want mijn oude dierenarts vond het ook de normaalste zaak van de wereld dat m'n pony z'n wond helemaal had open gebeten(?????)dat ging geheel tegen mijn gevoel in dus toen ben ik maar een second opinion gaan vragen bij een andere dierenarts en die zei dat dat absoluut niet mocht!!!!
ik dacht in eerste instantie goedkoop uit te zijn met de castratie bij mijn oude dierenarts(100 euro)maar uiteindelijk was ik dus dik 300 euro kwijt door alle omstandigheden. je snapt natuurlijk wel dat die man noooooooit meer aan mijn pony komt!! mijn pony heeft weken lang onnodig veel pijn gehad en was daardoor ontzettend ingevallen...puur van de pijn!!het was gewoon zielig om te zien en ik voelde me schuldig dat ik hem hem dat aangedaan had. we zijn nu in totaal 6 weken verder en nu gaat het gelukkig weer goed...hij is weer mooi aangekomen(ik heb hem ook behoorlijk verwend met muesli, wortels en appels) en sinds gisteren is de wond officieel dicht...eindelijk!!! ik laat hem nu nog 14 dagen lekker rustig lopen zodat het litteken nog wat beter kan genezen voordat ik z'n training weer oppak.

groetjes, bubbels79

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 23:23

Myrdal schreef:
Jeminee, als ik deze verhalen zo lees ben ik blij dat ik hem op de kliniek heb laten castreren. Bah, wat akelig, allemaal ontstekingen.

Heel veel sterkte voor jullie paardjes...

Ja ik weet dus niet hoe en waar mijn paard precies gecastreerd is, want toen was hij nog niet van mij.
Ik ga het wel navragen hoor! want ik wil het wel weten wat er precies gebeurd is dat er 3kwart jaar later nog zo'n enorm abces opkomt Boos!

Gelukkig wordt het gat nu langzaam kleiner en de hoeveelheid pus die eruit komt minder, nu nog zien hoe dat we al die ****vliegen uit die wond gaan houden!!

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:15

Die van ons had ook een flinke ontsteking :S Het pus liep er gewoon uit en de castratie was ook heel moeilijk verlopen. Hij wou maar niet onder nacose en hij vocht er ook heel erg tegen zelf toen ze bezig waren kwam hij weer bij Bloos Je hoorde zelf dat hij pijn had hij kreunde en zo. Maar gelukkig is ons ventje er weer helemaal bovenop gekomen:D En kon hij weer bij zijn vriendinnen staan (we hebben alleen maar merries verder dusja)

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:31

mijn paard is ook gecastreerd maar heeft e niks aan over gehouden DK

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:52

Hoi allemaal,
Ik heb het topic gelezen maar twijfel ook erg wat ik moet doen met mijn hengst. Hij is 1 jaar en 2 maanden en is erg druk. Ik wel hem castreren omdat ik hem naar een stal bij mij dichter in de buurt wil verplaatsen, waar geen hengsten mogen staan. Maar ik weet niet of zijn ballen al zijn ingedaald, ik zie namelijk niet echt een klokkenspel hangen Bloos .
Hij is nu rond de 1.50, en zijn ouders zijn 1.65/1.70. Hij moet dus nog zeker 15 cm groeien. Gaat dit nog wel lukken na de castratie? Het is toch mijn paardenkind Bloos en ik maak mij er wel zorgen over.. wie heeft er tips?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:12

Laat anders de veearts kijken of hij al ballen heeft. Hij zal toch ook moeten voelen.
Hengsten groeien na hun castratie heus nog wel hoor. Mijn oudere ruin was 167 toen ik hem kocht en was toen hengst( 3 1/2 jaar). Kort daarna heb ik hem laten castreren. Hij is nu 1.73 Haha! en 14 jaar

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:23

Bij Andros zag je zn ballen ook echt nooit, en die was tenslotte al 2 jaar. Bij de inenting even de DA laten voelen en die vertelde dat ze al ingedaald waren, hij hield ze alleen voortdurend opgetrokken. Hij is ook probleemloos gecastreerd.

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:18

Als ik alle verhalen lees dan laat ik ijn jongen maar gewoon hengst. Hij is nu 4 en super braaf, hij brult wel eens naar andere paarden maar verder is hij erg braaf, ben er nu sinds een wk of 6 a 7 mee bezig met inrijden maar als hij zo blijft dan laat ik hem maar hengst, hij is goed te houden gaat overdag lekker in de wei en castreren heeft ook zijn risico.

Hoe ouder hoe meer risico geloof ik ook. Bij ons op stal is laatst ook een hengst gecastreerd die is wel helemaal plat gespoten, en hebben ze het ook helemaal gehecht, toen was hij erg snel opgeknapt. Er is ook een hengst door een castreur gewoon staand ff snel gecastreerd en die heeft er al een maand wat last van daar hebben ze het gewoon open gelaten,

Ik vraag me af wat het beste is??

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:00

Ik blijf het zeggen. Castreren op welke manier dan ook is toch wel een beetje traumatisch voor sommigen paarden. Gelukkig groeien de meesten er gewoon over heen. Even een beetje ongemak maar daarna niet meer.
Het gaat gewoon 9 van de 10 keer ook gewoon goed!
Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd maar ieder paard is ook verschillend. Indien je paard niet voor fokdoeleinden is gewoon castreren. Vaak als je zelf geen land hebt, kun je vaak met een hengst voor weidegang bijna nergens terecht, hoe braaf hij ook is. Mensen willen geen onrust op de wei.

Tenminste dat is hier in de regio vaak het geval dat je met een hengst dus nergens terecht kan. Zou ik jammer vinden.

bubbels79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:25

klopt inderdaad ja,!
ik had ook moeite om een plekje te vinden voor mijn hengstje.
gelukkig uiteindelijk wel gevonden, maar het was wel even flink zoeken.
nu is hij gecastreerd en ik moet zeggen dat ie nu wel lekker rustig en meegaand is Tong uitsteken
al was hij daarvoor ook al supes braaf en lief hoor Knipoog

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:35

Ja, elk paard krijgt er natuurlijk een klap van.
Gelukkig viel het mij nog 100% mee bij Andros, maar het is natuurlijk altijd afwachten.
Ook vind ik het gewoon fijn dat ik hem zo lekker bij alle paarden in kan doen, lekker bij mijn merrie op hetzelfde stuk.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 01:05

mischien een domme vraag, maar ik wil een ruin kopen die pas gecastreert is,

kan het dan zijn dat ze tijdje/eventjes moeilijk lopen?

Llijkt me persoonlijk wel, maar aangezien ik er geen verstand van heb en toch deze (mischien domme Clown ) vraag maar eens op deze pagina wou plaatsen.. en de eventuele ervaringen hiervan van jullie wil horen... ik heb zelf een merrie dus ik heb echt geen enkel idee.. Bloos

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:18

by ons op stal was er een shet gecastreerd maar dat was te veel ofso... en toen ging die dood Verdrietig was wel zielig ! maar, volgensmy lopen ze na de castratie 2/3 dagen wat moeilijk maar daarna gaat 't meestal wel weer..

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:13

Mij heeft het 250 gekost iig me ouders moesten het betalen dan!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:18

nikitabanana schreef:
mischien een domme vraag, maar ik wil een ruin kopen die pas gecastreert is,

kan het dan zijn dat ze tijdje/eventjes moeilijk lopen?

Llijkt me persoonlijk wel, maar aangezien ik er geen verstand van heb en toch deze (mischien domme Clown ) vraag maar eens op deze pagina wou plaatsen.. en de eventuele ervaringen hiervan van jullie wil horen... ik heb zelf een merrie dus ik heb echt geen enkel idee.. Bloos

Die van mij heeft geen pas anders gelopen. En die heb ik de dag na de castratie weer uit de kliniek opgehaald.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:53

Mijn paard (3,5 jaar) heb ik afgelopen woensdag staand laten castreren wilde eerst wachten tot het najaar ivm vliegen maar hij moest meteen gecastreerd worden. Altijd heel braaf en niet eens kijken naar merries. Maar toen we hem na 2 maanden uit de hengstenwei gingen halen was t een heel ander paard. Hij is ook erg groot ruim 1.76m en tja dat hou je niet 1,2,3 bij je.
Zo zie je maar een lieve, rustige hengst kan altijd nog echt hengstengedrag gaan tonen. Vandaar dat ik mijn keuze gemaakt heb en voordat er ongelukken zouden gebeuren hem laten castreren. En voor hem is het ook beter hoeft ie zich niet meer druk te maken om alle merries die om hem heen lopen.
En als je toevallig een lieve, rustige hengst hebt die al jaren zo is dan heb je geluk want dat komt niet vaak voor.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:56

hippo schreef:
Mijn paard (3,5 jaar) heb ik afgelopen woensdag staand laten castreren wilde eerst wachten tot het najaar ivm vliegen maar hij moest meteen gecastreerd worden. Altijd heel braaf en niet eens kijken naar merries. Maar toen we hem na 2 maanden uit de hengstenwei gingen halen was t een heel ander paard. Hij is ook erg groot ruim 1.76m en tja dat hou je niet 1,2,3 bij je.
Zo zie je maar een lieve, rustige hengst kan altijd nog echt hengstengedrag gaan tonen. Vandaar dat ik mijn keuze gemaakt heb en voordat er ongelukken zouden gebeuren hem laten castreren.
Als je toevallig een lieve, rustige oudere hengst hebt heb je in ieder geval geluk Haha!

Ik heb een lieve, rustige en oudere (9 jaar) hengst
maar denk er toch over hem te laten ruinen
Mocht het gebeuren wil ik denk ik in een kliniek
Las in dit topic dat meer mensen een oudere (dek)hengst hebben laten castreren
staan jullie paarden nu gewoon in een kudde? Na hoelang?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:58

Redina hier op bokt heeft haaar 9jarige hengst ook een maand of wat terug laten castreren, misschien kan zij je verder helpen?
Je moet sowieso 2 maanden wachten met kudde, ivb vruchtbaarheid en ik merkte zelf bij mijn 4-jarige hengst (nu dus ruin), dat ze pas echt ruin zijn na 3 maanden ongeveer.
Hoe ouder de hengst hoe langer dit kan duren.
Als hij nooit gedekt heeft, zit je iig niet met t probleem dat dat al zijn gedrag is, anders kan dat nog wel een tijd duren voordat dat over is, maar hij kan het ook gewoon behouden.

Wat ik wel nog merk (tis nu 4 maanden terug denk ik) is dat de merrie's nog niet echt door hebben dat er iets weg is haha, ze zien hem echt nog als de hengst.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:26

Bedankt, ik ga dr even pb'en
mocht ik het laten doen wacht ik denk ik een heel jaar met hem in de kudde te zetten
hij heeft geen hengsten gedrag en zou nu ook wel met een ruin kunnen staan
maar geen enkele ruin-eigenaar durft het aan (en groot gelijk)

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:35

IvoIce schreef:
Mijn 1,5 jarige hengstje wordt woensdag gecastreerd. Kan iemand mij vertellen hoe lang het ongeveer duurt voordat de wond dicht en genezen is?

dat is bij elke anders , de ene snel de ander langzaam Haha!