Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:53

jcristina schreef:
ireen, mijn pony wordt dit jaar 15. Onze veearts heeft niets gezegd over de betrouwbaarheid van de test, vind ik wel slordig. Misschien hebben ze er nog niet zoveel mee te maken gehad. Ik heb nu dus een andere veearts gevraagd en die komt deze week, hopelijk heeft zij een idee wat het kan zijn. Het gaat de afgelopen dagen best heel goed met hem, dat maakt het waarschijnlijk niet makkelijker om een diagnose te stellen. En jij bent net begonnen met de medicijnen? Heb je al veranderingen gemerkt?

Tja ik weet niet of het slordigheid is van je dierenarts, ik hoor wel meer dat veeartsen toch urine onderzoeken.. maar in mijn geval vonden beide veeartsen het niet betrouwbaar.
Ik ben benieuwd wat de andere veearts zegt.. Hij heeft wel veel symptomen van cushing.

Ik ben inderdaad pas net begonnen met medicijnen (pergolide), vandaag is de 11e dag. Ik zie nog geen hele duidelijke veranderingen in haar uiterlijk, maar ze is wel een heel stuk alerter en losser in haar lijf aan het worden. Volgens de veearts zal ik waarschijnlijk pas na een maandje echt veranderingen gaan zien, dus ik ben benieuwd Lachen

Angstig is Evita niet, maar wel onzettend druk.. Gisteravond vond ik haar wel tegen het gespannen aan eigenlijk. Ik weet niet of ze zich nu gewoon erg goed voelt of dat ze toch last heeft van bijwerkingen, ik twijfel een beetje. Tijdens het wandelen loopt ze continu te dribbelen, terwijl ze tot een aantal weken terug meer achter me aan sjokte. Het dribbelige en jolige komt me niet onbekend voor (Evita is altijd vrij temperamentvol geweest ), maar ik vind het wel een erg grote omslag ineens.

Leuk Mexxuna! Ik ben over een paar maanden afgestudeerd (fysiotherapie) en zit te twijfelen om me in te schrijven voor de opleiding paarden osteopathie. Twijfel omdat ik ook heel graag kinderfysiotherapie wil gaan doen.. maar daar staat een wachtlijst voor tot 2010..

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:20

Ireen, ze vinden dit weer ook lekker denk ik. Met mijn pony gaat het de afgelopen dagen ook goed. Het weer is mooi helder door die vorst 's nachts en overdag zonnig en niet te warm. Wel uitkijken nu met grazen, ik ben ze al een tijdje aan het wennen aan het gras dmv een rantsoendraadje maar op deze dagen krijgen ze geen gras (heel hoge fructaanwaardes). Mooi paard heb je hoor, ik heb even de foto's bekeken in je profiel Lachen Lachen Hopelijk knapt ze snel op, is haar vacht nog zo lang als op de foto's of raakt ze het nu kwijt?

Nog even een vraagje over de cushingkrullen: als een paard in de nattigheid heeft gelegen, krijgen ze dan niet altijd krullen in het haar op de benen? Hij heeft dit namelijk nu en ik weet eigenlijk niet of hij dit eerder ook had of niet.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:40

Dank je Lachen
Ik denk ook dat het weer er wel mee te maken heeft. Bij ons staan ze nog niet op het land, maar ze hebben allemaal wel door dat dat binnenkort weer gaat gebeuren. Ik ben wel blij dat ze nu nog niet op het land staan, want het fructaan is inderdaad heel hoog met dit weer.
Ik ben met Evita alvast aan het oefenen met een graaskorf.

Die lange haren zijn er inmiddels al af! Maar voordat ze aan de medicijnen begon verhaarde ze al flink.
Ze heeft op haar borst en hals nu een mooi zomervachtje, maar er zitten nog wel een paar lange, harde (witte) haren tussen en op haar manenkam heeft ze nog een beetje dat krullerige.

Evita heeft alleen krullen op haar achterbenen, nu alleen nog maar op het linker achterbeen. Als het haar nat is wordt het inderdaad wel een stuk duidelijker!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:51

Mexxuna: mijn overzichtje is weer bij Knipoog
jchristina: in de urine kunnen ze o.a de suikerwaarde bekijken maar LET OP niet alle paarden die Cushing hebben zijn dat aantoonbaar. Sommige paarden zitten eigenlijk in een PRE cushing fase, dus bij tests komt het dan nog niet duidelijk naar voren maar ze moeten wel degelijk behandeld worden want ze hebben alle signalen en bijwerkingen.
Jouw paard heeft naar alle waarschijnlijkheid cushing: hoefbevangenheid, gezwollen koker, niet fit, slecht willen draven en galloperen, niet meer sociaal en niet willen spelen met maatjes, schimmel, last van de huid en longen. Dit zijn echt allemaal keiharde signalen en bijwerkingen dan wel gevolgen van cushing en de verminderde weerstand die daar bij hoort. Ik zou in ieder geval heel snel beginnen met iets weerstand verhogends: Echinae druppels bijvoorbeeld en MSM is ook heel goed voor huid, hoef en haar. Verder is magnesium heel goed tegen de stress en spierspanning en slechte stofwisseling die cushing paarden hebben, helpt ook "tegen" hoefbevangenheid. Je zult zien met hulp in de weerstand en met medicijnen zoals pergolide of hulpmiddel Provarium Breeding gaat je paardje weer veel beter verharen, meer spelen met zijn vriendje en weer zin hebben in draf als je door blijft gaan met grondwerk etc. Succes en sterkte!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:38

Zooo ik ben gisteren naar de 1e les geweest van de opleiding..
pff heftig hoor!!
Ik moest meteen al naar voren komen met mijn vriendin, en de botten van het skelet van het paard benoemen! wooowww!
Ongeveer weet je 't wel.. maar als je al die wervels ziet.. dan slik je wel even.. ! Knipoog
Daarnaast moesten we de spiergroepen natuurlijk benoemen.. al die latijnse benamingen! het was heftig maar wel heel leuk!
En het allerleukste; Luna mag de laatste cursus dag mee naar Deurne! Haha!
Omdat ze Luna wel een mooi voorbeeld vonden ivm haar achtergrond, om te oefenen!
Ik ga haar zaterdag voor het eerst masseren, want Luna is niet zo van de aanrakingen.. dan is ze alvast voorbereid!
Lachen Ik heb er zin in..!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:23

Bedankt fargo voor je tips. Hij krijgt momenteel mineralen en hooi. Vorig voorjaar toen warrior hoefbevangen was heb ik wel magnesium(chelaat) besteld en gegeven maar ik heb toen geen veranderingen opgemerkt. Ik heb er nog van en zal vragen of het goed is als ik dit -of msm- erbij kan geven. Ook heeft hij al echinacea gehad maar hier knapt hij ook niet van op. De veearts is weer geweest en gaat verder met onderzoeken. Hij is nog steeds niet echt aan het verharen en heeft een vitaminespuit gekregen hiervoor. Ook heb ik hem gewassen met teatree-olie voor de schimmelplekken; hij was HELEMAAL gekruld hierna, ik heb er foto's van gemaakt en ook gemaild naar de veearts. Ik vraag me af of gezonde paarden met nog een dikke vacht ook zoveel krullen krijgen als ze helemaal nat zijn, weet iemand dit? Vanavond zat er alleen nog een lichte slag in het haar.

Ireen, fijn dat je paard al zo goed verhaard is, dat is al een goed teken! En als ze straks in de wei gaat knapt ze vast nog meer op. Hoe gaat dat met de graaskorf trouwens, wordt ze er niet gefrustreerd van?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:51

Nee een gezond paard krijgt geen krullen na het wassen. Echinea moet je bij een Cushing paard structureel geven, ze hebben constant een weerstand probleem en daar moet je ze dus ook continu mee helpen en ondersteunen zodat ze oa geen schimmel, mok, longproblemen, tandontstekingen en nog veel meer "leuks" krijgen.
De magnesium helpt ook tegen het vetter worden van de nek en de spierhuishouding. Ook dat is iets wat je waarschijnlijk structureel moet geven. Een vitaminestoot is goed, doe ik ook regelmatig maar cushing is niet iets dat zo maar weg is. Je zult zo te horen echt aan bijvoorbeeld pergolide moeten beginnen. Is jouw arts wel op de hoogte van het bestaan van de ziekte cushing?

http://www.recoveryeq.com/cushings_syndrome_pro.htm

Dit linkje heb ik ooit van een van mijn dierenartsen gekregen.

En het feit dat het haar de ene keer meer krult als de andere zegt niet zoveel over wel of niet cushing: het feit dat je paard slecht verhaart, schimmel heeft, hoefbevangen is geweest (en lang haar heeft dat ook krult) dat plaatje samen zegt dat je paard cushing heeft of pre-cushing is.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:09

Fargo, bedankt voor je antwoord. Mijn veearts zei dat ik wel rekening moest houden met cushing, maar omdat ik vorige week getest is en de urinewaarden goed waren zei ze dat ik over een half jaar weer een test moest laten doen. Maandag kan ik bellen over de uitslag van het bloedonderzoek (weet jij ook welke afwijkende waarden uit een standaard bloedonderzoek kunnen komen die wijzen op cushing?) en wat we verder gaan doen. Ik zal haar jouw link nog even mailen en maandag ook overleggen over de magnesium, pergolide en echinacea, klinkt logisch zoals je zegt dat het constant (bedoel je dat met structureel?) gegeven moet worden (ik heb hem toen een flesje gegeven -niet in 1 keer natuurlijk- en toen dat op was zag ik geen verbetering en ben ik er maar mee gestopt)
Zijn nek is trouwens helemaal dun, alle spieren zijn weg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:32

Ik bedoel inderdaad structureel. En ik snap dat je het flesje niet in een keer gegeven hebt Clown Haha!
Ik denk dat je even zou moeten googelen op evt beeld in bloed, daar zijn ook weer bepaalde waarden voor die ze controleren, maar het punt is dat sommige paarden in de tests niet als positief naar voren komen terwijl ze wel cushing hebben of pre-cushing zijn en dus wel degelijk belang hebben bij een zo snel mogelijke behandeling met bijvoorbeeld pergolide. Je paard gaat anders alleen maar achteruit en een half jaar verder moet je dan alleen meer herstellen terwijl je juist met het voorjaar en bijv pergolide de goede verharing weer kan starten en weer kan werken aan spieren en conditie-opbouw. Jammergenoeg zit ik nu niet op mijn eigen pc, ik heb nog veel meer linkjes die voor jou maar evt ook je dierenarts interessant zijn. Veel staan ook in deze post, er is nog een andere post op bokt waar ook heel veel informatie in staat.
Lees in ieder geval deze ook goed door, daar staan al veel tips in. Des te eerder je wat doet en je paard langzamerhand weer in balans kan komen qua hormonenhuishouding etc des te beter. Dus wees volhardend en lees veel zodat je weet waar je mee te maken krijgt.

Dit gaat over mensen: maar de bijwerkingen zijn hetzelfde grappig genoeg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Cushing

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... paard.html
Deze laatste is ook heel duidelijk; dit is een goede voor jouw dierenarts.

Deze opmerking valt me op jongens in bovenstaand artikel :

Wanneer deze vachtveranderingen duidelijk aanwezig zijn betekent dat dat de hypofyse-tumor al wel 3 jaar aanwezig kan zijn. In koopkwesties kan dit van belang zijn.

En dat kan ik met ons paard Willy onderschrijven, het is een langzaam, stiekem proces dat bezig is maar wel je zeker wat tegen kunt doen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:16

Bij Evita klopt dit ook.. 3,5 jaar geleden kreeg ze de eerste lichte symptomen. Ik heb het even terug gezocht op bokt en in juli 2004 heb ik een topic geopend met een vraag over haar harde manenkam Lachen
In 2005 heeft Evita dicht tegen bevangenheid aangezeten en kreeg ze de eerste ontstekingen (uierontsteking, bronchitis, ontstoken wondjes/regenschurft, bijna longontsteking na een slootavontuurtje). Ze werd toen ook MODDERvet terwijl ze op streng dieet stond.
Deze winter werd ze voor het eerst mager en pas in februari/maart dit jaar kreeg Evita de eerste krullen in haar vacht.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:53

Bij Ivanka weet ik ook dat het er al langer zat. Ik zag bij haar nooit wanneer ze hengstig was en ze werd moeilijk drachtig, nadat haar veulen afgespeend was begonnen de vachtproblemen en kwam het balletje aan het rollen eigenlijk...

In de urine kijken ze toch of een paard suikerziekte heeft? Daar is de urine bij Ivanka toen voor onderzocht, omdat ik haar stal vrij nat vond. Maar niet gelukkig Lachen .

fargo, ik voer nu sinds een paar maanden Diamond Omega (www.pardoes-aurora.nl), waar het volgende in zit:
Is een rijke bron van Omega vetzuren op basis van ground micronized flaxseed met gist, vermalen haver, vitaminen, sporenelementen, MSM en Prebiotics. Bevat geen conserveringsmiddelen.

En ipv Provarium Breeding geef ik nu Temperamental Liquid bij (ingrediënten onder andere: Kruisbes, Paardebloem, Framboos, Kamille). Provarium Breeding at ze zo slecht (moeilijk etend paard... of iig, moeilijk supplement etend paard Knipoog ). Ze liet heel de tijd een beetje voer liggen en daar zat net de Provarium Breeding tussen zegmaar, ze wist de rest er precies uit te vissen. Brok laten weken, daar de PB in gedaan... hielp nog niet. Dit eet ze zonder problemen gelukkig.

En om te laten zien hoe het gaat: [HAW] Ivanka en ik hard aan het werk @ les
*gelukkig*

Over de vitaminespuiten, je kunt toch beter standaard vitamines bijvoeren ipv om de zoveel tijd een spuit geven? Dat heb ik iig altijd geleerd...

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:32

fargo: stel nou dat het wat anders is dan cushing, kan het dan geen kwaad als hij pergolide krijgt? Ik had al even gegoogled naar de event. afwijkingen in een standaard bloedonderzoek die kunnen aantonen dat het om cushing zou kunnen gaan maar kan het niet vinden, weet iemand anders dit misschien? (bedankt voor de linkjes, maar ik heb al zo'n beetje alles gelezen wat ik kon vinden op internet in het nederlands... ik kan alleen van cookies volgens mij haar dagboek niet vinden op de duitse site, tips?) Ik zou het zo graag zeker weten... Morgen kan ik de veearts bellen voor de uitslag.

Ik voer ook van pardoes aurora: advanced concentrate van equimins, of in ieder geval ben er net mee begonnen. Dit zijn mineralen in pelletvorm, hiervoor kreeg hij andere mineralen in poedervorm. Eens kijken of dit verbetering brengt. Hij is dus nog steeds niet aan het verharen. Ik las ook dat marstall vito geschikt is voor paarden met cushing maar omdat mijn pony niet beweegt (alleen maar in stap) is dit niet geschikt voor hem, dan zit er toch teveel energie in.
Tinne: ik heb je foto's even bekeken, leuk hoor! Je paard let goed op! Ik zag dat de vacht van je paard -toen ze het veulen had- er net zo uitzag als die van mijn pony afgelopen zomer: allemaal oude haren verspreid over het hele lichaam... met welke test zijn ze er bij jouw paard achtergekomen?

In de urine kijken ze naar de hoeveelheid kreatinine/cortisol, je kunt ook laten onderzoeken of je paard suikerziekte heeft. Er staat wel veel over op internet maar niet allemaal samenhangend. Het schijnt dat door de hoge aanmaak van cortisol het lichaam meer insuline (voor het verbruiken van glucose) gaat aanmaken en daardoor KAN insulineresistentie ontstaan, maar niet alle paarden met cushing hoeven dat te krijgen als ik het goed begrepen heb. Een symptoom van insulineresistentie is ook die harde dikke manenkam,; magnesium helpt hier goed tegen maar dan wel de juiste soort magnesium. (=chelaat). Op paardnatuurlijk staat hier een heel stuk over, daar kun je ook die magnesium bestellen.

Ik ben het er inderdaad mee eens dat je beter constant vitaminen en mineralen kunt geven dan af en toe een vitaminestoot, maar als je dit al doet en het helpt niets- of niet genoeg dan kun je in een periode dat het wat moeilijker gaat proberen of het iets toevoegt. Hoelang zou het duren voor je hier resultaat van ziet, weet iemand dit?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:36

Oh ja dit wilde ik nog vragen: is cushing hetzelfde als equine metabolic syndrome?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:56

Hoi allemaal!!
Nou mijn 1e wedstrijd sinds een jaar (!) met Luna staat alweer op de planning!
15 juni! Haha!
Helemaal happy!!
Ik denk dat we genoeg tijd hebben om haar voor te bereiden. Ze zal het heel leuk vinden om weer op wedstrijd te gaan, dat was echt haar lust en haar leven! Haha!
Ben echt blij!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:22

Daar heb ik ook een tijd mee gezeten Jcristina.. Wat als ik medicijnen geef en ze blijkt helemaal geen cushing te hebben? Soms ben ik daar nog steeds wel onzeker over. Volgens de veearts kan het niet heel veel kwaad als dat het geval blijkt te zijn. Zij vond Evita zulke duidelijke symptomen hebben dat het de moeite waard was om het te proberen.
Een (dexamethason)test was ook mogelijk geweest, maar dat zou waarschijnlijk een grotere aanslag leveren op haar lichaam dan pergolide gaan geven.

EMS is volgensmij iets anders dan cushing, maar het schijnt veel verband te hebben met elkaar. Ik meen dat ik wel eens gelezen heb dat EMS vaak in cushing over gaat..?

Wat leuk Mexxuna, weer een wedstrijd in de planning Lachen

Evita is nu ook die lange witte haren aan het loslaten, ze gaat er echt beter uitzien. Ik vond ook haar lichaam veranderd, maar heb heel lang moeten kijken om te zien wat er nou anders was. Evita had altijd ingevallen flanken, ondanks heel veel ruwvoer eten en ook op de momenten dat ze te dik was.. maar daar begint ze nu ook voller te worden!

Ik heb overigens ook de rekening gekregen voor de medicijnen en het valt me heel erg mee. Rond de 28 euro per doosje, bij dezelfde kliniek als Rumay destijds.. dus geen foutje, maar gewoon een goedkoper merk denk ik! Volgensmij moet dat verder niet uitmaken, de werkzame stof is gewoon hetzelfde toch?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:44

Klopt Ireen, de werkzame stof is 100% hetzelfde, ongeacht het merk.
Het enige wat kan verschillen zijn de vulstoffen (waar de tabl/caps mee opgevuld wordt.)

Luna mag volgende wk mee naar school, paardenmassage!! Haha!
Leuk hoor, kan ik lekker op haar oefenen en kan de juf (fysio) en de leraar (d.a.) haar nog eens bekijken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:45

Ik heb even weinig tijd, maar EMS is niet hetzelfde als cushings volgens mij. Zo even uit mijn hoofd hebben deze paarden wel last met bepaalde voedingstoffen, maar dat komt dan niet door een tumor oid maar een overgevoeligheid.

Dat verhaal van magnesium chelaat is een beetje kul, mijn man zit in de dierenvoeren en weet veel van grondstoffen en de biomag van de Paardendrogist is prima tegen de harde manenkam en alle andere zaken waar een cushing paard last van heeft. Paardnatuurlijk wil gewoon erg graag dat je bij hen gaat bestellen vind ik altijd als ik daar zaken lees. Clown Knipoog

Ik kan me voorstellen dat je graag wilt weten of ze het echt heeft of niet. Dat kan met een aantal testen gebeuren, maar zoals eerder vermeld niet elk paard met cushing heeft duidelijke testresultaten waar dit uit blijkt. In het l*lligste geval betaal je dus voor de test en ben je nog niet veel verder.

Je moet het een beetje zien als iemand met hooikoorts of allergieën; ik heb hooikoorts en een dokter kan dat aan mij zien als ik er last van heb en mij medicijnen geven. Hij kan ook meer details willen weten waar ik nou echt allergisch voor ben en dan zou hij mijn bloed moeten testen. En zo ziet hij dan dat ik allergisch ben voor katten, pollen, huismijt. Zonder die bloedtest wist IK eigenlijk ook wel dat ik voor die andere dingen allergisch was, die test geeft extra duidelijkheid dan wel zekerheid.
Zo zal de juiste dierenarts ook wel degelijk zien dat jouw paard cushing heeft (zelfs zonder die test, maar hij kan die test doen voor meer duidelijkheid, de dexa* test geeft meer kans op hoefbevangenheid en dat kan dus een risico zijn voor een paard dat reeds hoefbevangen is geweest)

Ik denk dat het geven van pergolide in de juiste dosis geen kwaad kan omdat het ook onstekingsremmend en antioxidant is. Maar misschien kan je daar nog op googelen of navragen bij arts?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:30

Heb even geen tijd om langs Wassenaar te rijden dus weer naar VA voor Pergolide en nu precies dezelfde gekregen als bij Wassenaar en weer voor 48 euro dus ligt niet aan het merk.
Toch maar effe tijd maken volgende keer om naar Wassenaar te gaan.
Filmpjes zijn nog niet gelukt ik ben nog niet veel verder

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:56

Vreemd is dat eigenlijk!
Esmeralda van de Raaphorst heeft de doosjes Pergolide voor mij op de post gedaan. Er passen er precies 2 in een envelop Lachen Dat is helemaal makkelijk natuurlijk!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:11

Ga ik ook doen de volgende keer zo simpel laten opsturen stom stom stom Duivel
Het scheelt verd.... per doosje 20 euro een beetje veel.

Was gister Rava aan het poetsen en ze verhaart enorm momenteel ik kan gewoon de plukken, zeg maar bossen, haar eruit trekken(van het deel wat niet is geschoren) echt geweldig Haha!
Ze voelt zich steeds beter en is af en toe flink aan het klieren heerlijk weer de oude Rava terug.
Stom maar nu ze weer zichzelf wordt merk je eigenlijk pas dat ze anders was geworden.
Toen ik Rava in 2004 heb laten dekken was ze na 2x dekken al drachtig dus geen probleem mee.
Ik heb echt het idee dat na het afspenen de problemen zijn ontstaan en begonnen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:22

Rava wat goed dat het zo lekker gaat. Je kunt natuurlijk ook je dierenarts opbellen en heel onnozel vragen waarom het bij hem 20 eur duurder is dan bij de concurrent. Kan best zijn dat ze dan zelf ook eens na gaan kijken of dat wel hoort zo of dat ze wat concurrerender moeten worden of dat het niet anders kan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:11

Heb ik gedaan (tenminste bij de assistente) en hij belde me gisteravond op om te vragen hoe dat nou zat.
Hij begrijpt ook niet waarom Wassenaar zoveel goedkoper is en zou van Toor bellen en dit vragen(ze kennen elkaar goed)
Zijn inkoop is 36 euro daar komt iets bovenop en dan nog de BTW.
Hij gaf aan dat ik dus beter in Wassenaar mijn pillen kon kopen Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:11

Ik heb geluk dat ik ze via de apotheek kan bestellen.. Lachen
Scheelt me héél erg veel!
Ik had Luna graag willen laten dekken, maar ik durf het niet aan.. jammer hoor, had wel gaaf geweest, zo'n klein monstertje ernaast!! Lachen Zou Cushing erfelijk kunnen zijn? Ik zat de denken, en de moeder van Luna, had ook véééél krullen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 23:43

Is er al wat meer bekend over je paardje Jcristina?

En wat fijn dat er een wedstrijd voor Luna in het vooruitzicht is. Daar had ik even over heen gelezen of in ieder geval nog niet gereageerd. Goed hoor! Haha! Clown

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:20

De VA belde gisteravond weer en had van Toor(Wassenaar) gesproken en ik nu via mijn VA voor dezelfde prijs de pergolide krijgen. Soms helpt het ddus je mond open te trekken.

Het is leuk als je terug leest dat er toch al weer heel wat paardjes zich beter zijn gaan voelen nu ze op enige vorm van medicijnen zitten. Haha!