Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessica

Re: Paniek...2 jaarlingen uit kudde overleden/kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:15

op sbs6 zeggen ze nu net dus gewoon dat t door eikels komt he
tenminste ik word net gebeld door een vriendin en die zegt van nee ze hadden t ook over de spieren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:17

Gaat dit hier om die gevallen van atypische myopathie? (sorry heb de volle 14 pagina's niet gelezen, maar ik veronderstel het wel), echt vreemde ziekte. Is een jaar of 2 jaar geleden in belgie ook voorgekomen. Ook toen zijn er een behoorlijk aantal paarden aan overleden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:19

ja klopt daar gaat het over..

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:40

Of eikels er nu wel of niet mee te maken hebben, voor de zekerheid zou ik als ik paarden bij eikebomen had staan nu maar een draadje spannen zodat de paarden niet bij de gevallen eikels kunnen komen. Misschien groeien daar ook wel meer schimmels/paddestoelen, dus het is alleen maar goed om dat deel van de wei af te zetten en de paarden hebben daar ook geen stres van.

Wij hebben nog volop gras, maar ik durf ze er niet meer veel in te zetten. Ik geef nu 2x per dag hooi en 1 keer per dag mogen ze een uurtje in het gras.
Misschien dat het na een vorstperiode veiliger is??????

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:55

Ik bedenk me net even heel iets raars, misschien helemaal niet relevant en misschien toch wel Bloos
Toen het vorige week (of is het alweer 2 weken geleden?) zo hard heeft gestormd, toen zat de ochtend daarna heel mijn auto onder de vieze troep.
(zit er nog, maar dat is meer omdat ik niet zo'n poetsmiep ben Bloos )
Er zit een laagje op mijn auto, ik zag het voornamelijk in de spiegels, waarin ik minder kon zien.
Mijn collega klaagde ook al dat haar ruiten (van haar huis) zo vies waren na die storm.
Toeval? Of zou er met die storm tòch iets verspreid zijn door de lucht?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 02:02

Mijn vader zei toevallig van de week dat dat stof uit de sahara is, een beetje rood/bruin achtig en andere keer weer grijsachtig.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 02:03

luxje schreef:
Ik bedenk me net even heel iets raars, misschien helemaal niet relevant en misschien toch wel Bloos
Toen het vorige week (of is het alweer 2 weken geleden?) zo hard heeft gestormd, toen zat de ochtend daarna heel mijn auto onder de vieze troep.
(zit er nog, maar dat is meer omdat ik niet zo'n poetsmiep ben Bloos )
Er zit een laagje op mijn auto, ik zag het voornamelijk in de spiegels, waarin ik minder kon zien.
Mijn collega klaagde ook al dat haar ruiten (van haar huis) zo vies waren na die storm.
Toeval? Of zou er met die storm tòch iets verspreid zijn door de lucht?

Dat was mij gisteren ook opgevallen, toen ik met de ragebol langs de ramen ging smeerde ik op het glas een vettig laagje uit, waardoor ik uit ergernis de ramen maar even gezeemd heb.
Dan dachten wij toch hetzelfde!
Het was bij ons niet zanderig, maar echt vettig.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 02:12

het is inderdaad geen zand, meer iets plakkerigs
geen idee of het vettig is, ik heb er (nog) niet aangezeten Bloos

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 02:35

Voor de mensen die hun paard aan deze vreselijke ziekte is overleden heel veel sterkte

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 09:33

Ik heb zojuist alle 15 bladzijden gelezen. Wat verschrikkelijk! Wat een hel moet het zijn om zo in onzekerheid te zitten als Latitea deed en dan toch nog...... Heel veel sterkte! Ach gut allemaal!

Ik ga dit wel volgen. Wat vreemd trouwens, die vettige stof......

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:07

bij mijn veulens is al vastgesteld dat het idd atypische myopathie is. een ernstige spierziekte die dus die spieren heel erg aantast.
gister is bij ons de vee arts geweest om de slokdarm van 1 van de veulens vrij te krijgen want die zat goed verstopt. ook ene gevolg van de ziekte want de spieren om zijn slokdarm zij nniet goed meer en hij kan dus niet goed meer slikken. hij krijgt nu allerlei poedertjes om die spieren weer op te bouwen en vandaag mag hij proberne om wat slobber te eten, komt dit weer via de neus dan komt de vee arts vandaag weer daarmee bezig. met de andere 2 gaat het eindelijk wat beter! ze beginnen al weg te rennen voor de spuiten en de verhoging is ook al lager.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:09

Fijn om te horen dat het met de andere 2 al wat beter gaat!! Ja

Nou duimen en hopen voor de andere nog.... veel sterkte!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:51

Nou, ik houdt al een aantal dagen dit topic bij en mijn eerste reactie was: ik pak de trailer en haal Andros van het land af!
Maar goed, dat heb ik natuurlijk niet gedaan. Ik snap het best als mensen hun dieren binnenhalen, maar ik ga daar zelf niet aan beginnen, hij staat momenteel fantastisch in een leuke groep, ze zijn allemaal op en top gezond, dus ik kan wel in paniek raken en Andros daar weg halen uit zijn vertrouwde omgeving, hem in de stal te zetten en alleen overdag er een paar uurtjes uit. Tja, het is nog steeds een hengst, dus kan niet bij mijn merrie in en moet dus op stal blijven als de rest buiten staat. Ik laat hem dus lekker staan en hou de boel in dit topic goed in de gaten. Ben trouwens wel benieuwd naar waar in Noord-Holland dat andere geval was....

iedereen die een paard/veulen verloren is: Heel veel sterkte Ach gut

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:01

Ja, ik dacht er ook eerst aan om mijn pony uit het land te halen, maar ik weet ook dat hij er niet gelukkiger van wordt om op stal te staan. We hopen maar op het beste.... Het enge is dat het zo dichtbij was, maar ja. Er staan hier in de omgeving nog zoveel paarden buiten.

Weet iemand hier waar dat andere geval was in Noord-Holland of elders in NL? Graag even laten weten als je meer weet....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:56

zo zit ik ook ja, ik dacht eerst ook aan opstallen, maar ondertussen gaat het wel over twee buitenpaarden, en is het in de verste verte nog niet koud of wat dan ook.
het veulen gaat dus toch maar wel gewoon naar haar opfok adresje, zoals in de planning lag.
dat lijkt me beter voor haar dan op stal naast de merrie, waar ze eigenlijk af moet.
natuurlijk hoop ik niet dat ik fout beslis en mijn veulen slachtoffer wordt van deze vage ziekte, maar ik denk wel een beetje zo: er wordt maar 0,5 ofzo? procent van de paarden getroffen... denk ik ongeveer toch?
of nog niet eens.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:29

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:33

Ik ben door een wederzijdse vriendin van Ottolucky en mij op dit topic geattendeerd. Wat verschrikkelijk!!! Bij ons gaan de paarden gelukkig 's nachts naar binnen, want ook wij hebben 2 jonge dieren in de kudde.

Elinax21 ik hoop van harte dat je 3 andere veulens erdoor komen. Ga heel hard voor jullie duimen!
Voor jou, Ottolucky en Karim zijn er gewoon geen woorden om te omschrijven hoe erg het is wat jullie veulens is overkomen en hoe groot jullie verdriet is. Heel veel sterkte met jullie verlies!

Ik hoop van harte dat er iets gevonden wordt zodat dieren die in de toekomst met deze ziekte besmet raken gered kunnen worden en niet meer zo'n strijd hoeven te leveren.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:50

sneu nieuws...de 4e hebben we vanmiddag in moeten laten slapen...
viewtopic.php?f=59&t=679509&hilit=
hier de link naar mijn veulens, heb steeds een beetje het gevoel da tik hier het topic overneem namelijk Bloos

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:07

elinax wat was het een knap veulentje zeg!! heel veel sterkte!! ook nog voor de andere zieke veulens..Boos!

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:08

Kan er niet een gek rondlopen door nederland die gif in de weides gooit ofzo? ik zeg ook maar wat..maar vind het zo raar dat in de ene wei doden vallen en achter het stroomdraadje bij de andere wei niks aan de hand is.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:21

Ik wil alle eigenaren van de inmiddels overleden en nog zieke paarden/pony's heel veel sterkte wensen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:39

elinax....nogmaals sterkte! bah het is niet te geloven, al die diertjes zomaar ineens....

je gaat je helemaal suf piekeren over wat het kan zijn, maar het opvallendste vind ik nog dat het paardjes uit dezelfde kudde betreft... niet het buurweiland of iets... heel vaag! hoop dat ze snel iets meer weten

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:57

NOu vind dit wel heel erg...die vieze laagje over de auto heb ik ook gezien bij ons en bij me oma..

me veulen is ook beetje ziek geweest vorige week..hij had ook een verstopping maar is er gelukkig weer overheen..

Sucses iedereen met je veulens en overige paarden en sterkte voor diegene die hun paardjes al kwijt zijn..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:02

Elinax, wat erg, weer een veulentje.... Ook zo'n lieffie..... Heel, heel veel sterkte!!

En ja, ik heb vanmiddag even met de mensen van de boerderij gesproken waar mijn pony dus in het land staat, aangezien de gevallen in Hollandsche Rading/Hilversum bij ons op de hoek zijn. Zij hadden nog nooit van deze ziekte gehoord en het eerste wat in hen opkwam was door iemand vergiftigd te zijn. Ik vind het zelf ook heel vreemd dat de weilandjes ernaast nog geen slachtoffers geeist heeft. Of het grote gebied er omheen. Dat is toch wel een beetje vreemd.
Wat ik me afvraag is of de gevallen die tot nu toe bekend zijn, weilanden waren die aan de weg grensten, zodat er makkelijk vreemde mensen bij konden komen. Ja, ik weet het ook niet, hoor, maar het is toch op zijn minst vreemd dat er (nog) niet meer paarden geveld zijn.......

Die laag op je auto of op de ramen na een storm komt al jaren voor. Dat is Saharazand, dat zag ik in de jaren 70 al een paar keer per jaar. Ik kan me niet voorstellen dat dat er iets mee te maken heeft. Nogmaals, dan zouden er veel meer paarden ziek moeten zijn, want het barst hier in de omgeving van de paarden die nog in het land staan.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:11

elinax21 schreef:
sneu nieuws...de 4e hebben we vanmiddag in moeten laten slapen...
viewtopic.php?f=59&t=679509&hilit=
hier de link naar mijn veulens, heb steeds een beetje het gevoel da tik hier het topic overneem namelijk Bloos

Oh Elinax21, wat erg!! Huilen
Ik zit gewoon echt met tranen in mijn ogen te lezen, het houdt ook maar niet op voor jou he?!
Ik brand nu een kaarsje voor de overige 2, ik duim en hoop echt heel hard dat die het wel overleven!

Enne... jij neemt helemaal niets over joh, wij zijn het die jou sterkte wensen! (je moet dat echt niet denken dat je dat doet!)