Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anoniem schreef:Zint eer ge begint met zo'n band. Die kan nl meer kwaad dan goed doen zoals je ongetwijfeld hebt gelezen in dit topic.
Mijn paardje zuigt gewoon door de band heen. Zij bleek een scheve halswervel te hebben die heel misschien weleens door die band veroorzaakt zou kunnen zijn. Er zijn ook andere blessures bekend veroorzaakt door zo'n band. Wil je dat je paard aandoen?
Als hij/zij verder geen problemen ondervindt van het zuigen zou ik het gewoon toestaan. Let wel op dat je zorgt dat het gebit niet af kan sluiten door de randen waar ze het doet te beschermen met rubber of zo.
anne_kaszmir schreef:maar ik blijf er niet tegen kunne dat mensen zeggen dat je meer of anders meot gaan voeren om een luchtzuiger dikker te krijgen
sommige mensen krijg je egt niet aan het verstand dat die pony's niet dik te krijgen zijn!!
sorry moest k even kwijt
Tieme schreef:toch zit er wel iets van waarheid in hoor. ze worden niet mager van het luchtzuigen zelf, maar meestal door de oorzaak van het luchtzuigen. dus maag/darmproblemen. als jij door anders te gaan voeren (meer/onbeperkt hooi, weinig tot geen krachtvoer) die maag/darmproblemen aanpakt dan wordt de spijsvertering beter en worden de voedingsstoffen ook beter opgenomen. de oorzaak van het luchtzuigen neem je weg of verminder je dus sterk en je hebt zelfs een hele grote kans dat het luchtzuigen stopt.
Zoals bij mijn paard dus. maar je moet er wel een beetje moeite er voor doen en je erin verdiepen.
LindyH schreef:Tieme schreef:
Volgens mij is een maagzweer niet per se de oorzaak van luchtzuigen. Een maagzweer is een teken van stress en luchtzuigen ook, dus ze gaan vaak samen. Bovendien schijnen heel veel paarden een maagzweer te hebben. Maar het is wel zo dat als je alle stress weg zou nemen en de maagzweer niet, dat het luchtzuigen dan niet weggaat, want dan heeft je paard daar nog last van. Ik ben er van overtuigd dat anders voeren helpt, maar dan meer omdat het de stress rond het eten vermindert (zie mijn eerdere posts) en dat het gunstige effect op de maag een bijkomstigheid is.
Aminatjj schreef:En als je nu echt wil werken met je paard, dan is ruwvoer toch niet genoeg? Men moet dan toch krachtvoer bijvoeren?
Ons paard krijgt 's morgens en 's avonds een schep mengeling en overdag staat hij in de weide en als hij in stal staat krijgt hij hooi of voordroog.
Volgens mij mag ik die mengeling echt niet weglaten, het is ook geen recreatiepaard maar een springer.
Zandoo schreef:Ik heb dat maagdencompositum gekocht, alleen mijn pony eet het echt niet op met zijn biks.. Hoe geven jullie dat?
Zandoo schreef:Owja en waar kan ik hem laten kijken op maagzweren of iets anders?
Hij gaat binnenkort wel naar een kliniek in bodegraven voor zijn been, kan ik hem daar laten onderzoeken?