[INFO] Luchtzuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:55

jaah irritant ook wel!

mmmarieke

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:04

Anoniem schreef:
Zint eer ge begint met zo'n band. Die kan nl meer kwaad dan goed doen zoals je ongetwijfeld hebt gelezen in dit topic.

Mijn paardje zuigt gewoon door de band heen. Zij bleek een scheve halswervel te hebben die heel misschien weleens door die band veroorzaakt zou kunnen zijn. Er zijn ook andere blessures bekend veroorzaakt door zo'n band. Wil je dat je paard aandoen?
Als hij/zij verder geen problemen ondervindt van het zuigen zou ik het gewoon toestaan. Let wel op dat je zorgt dat het gebit niet af kan sluiten door de randen waar ze het doet te beschermen met rubber of zo.

ik ben het met je eens.. als je een pony aan zon band went, dan moet het ook de hele tijd om.. wij hebben een paard op stal, dat is er zo aan gewend, dat als hij 1 nacht zonder dat ding op stal staat helemaal ziek is.. ( lichte koliek, stress, koorts...)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:04

Heeft mijn paard ook gehad ja. Hij heeft door de koliek een hele wand uit zijn stal getrapt. Dat is wel een risico. Het betekent dat de oorzaak niet is weggenomen, dus dat moet je wel eerst doen voordat je de band af laat.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:44

En wat is dan eigenlijk hét ideale middel, want ze gewoon laten zuigen heeft ook geen voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:58

Als hét ideale middel bestond was dit topic er niet denk ik Knipoog

Maar het meest ideale middel is dat waar je paard zich het lekkerst bij voelt denk ik ook al zou dat iets zijn waar jij als eigenaar minder blij mee bent. Mijn paardje staat zonder band, krijgt veel en vaak hooi, muesli, weidegang zo vaak als mogelijk is en zuigt toch (ondertussen hooked on zuigen) maar voelt zich er volgens mij lekker bij. Ze dolt in de wei, eet als een dijker,is alert, glanst en hinnikt als ze me ziet kortom ze maakt een blije niet gestresste indruk. Wie ben ik dan om haar een band om te doen waar ze zich doodongelukkig bij voelt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-06 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:18

Goed gezegt Gast8253.

Voor mijn paard geld hetzelfde, en ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb om hem 24/7 buiten te hebben. Buiten zuigt hij helemaal zelden.

En ik ken hem niet anders als een vrolijk en alert dier. Ziet er goed uit en voelt zich goed. Dus wat heb ik me nog meer te wensen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:41

In feite is het ook helemaal geen probleem.

Het probleem is de mythe dat paarden het van elkaar overnemen en de stalgenoten die erover zeuren. Ze zeuren omdat ze niet de moeite nemen om zich in het fenomeen te verdiepen, anders zouden ze wel beter weten. Ze zeuren ook omdat ze bang zijn dat hun paard het overneemt en dat ze dan net zo veel last krijgen van gezeur... Verward Hun paard wordt minder waard omdat het elders minder welkom is omdat andere paarden het over kunnen nemen enz...

Eigenlijk is het goed dat er luchtzuigers zijn. Zij laten ons realiseren dat het nog altijd dieren zijn die ruimte nodig hebben, willen grazen, en kuddedieren zijn. Ze laten ons zien dat het fout is om paarden in een hokje te duwen dat nauwelijks groter is dan henzelf en geconcentreerd astronautenvoer te geven.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:24

Correctie, mijn paard HAPT lucht dus die doet het ook op de wei, dus het is niet dat hij niet genoeg plaats heeft!

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:28

En ik vind niet dat je daar zo licht mag over gaan 'Hij zuigt MAAR lucht en is gelukkig'
Op een dag krijgt hij koliek o.d.
En mijn paard krijgen we maar niet rond, hij blijft erg magertjes omdat hij luchtzuigt inderdaad (hij krijgt echt genoeg eten en heeft geen wormen, compleet gezond).
Sorry hoor, maar dat vind ik echt een probleem en ik wou gewoon eens komen vragen wat dan wèl een goede oplossing is ipv dit is niet goed en dat.
Boos! (sorry als het hard overkomt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:45

Mijn paardje (2jr) is ook geen vlees op de krijgen maar dat ligt ws aan haar spijsvertering en niet aan het zuigen. Ze staat nu nl buiten en zuigt niet maar ik zie nog steeds als ze loopt haar ribben. Ze krijgt nu allerlei "dikmakers" zoals olie, muesli, maismeel of bietenpulp en 24/7 gras of hooi. Ze wordt iedere 8 weken ontwormd dus ook daar ligt het niet aan. Ze heeft ws een heel snelle spijsvertering want als ik haar mestgedrag met mijn andere paard (12 jr) vergelijk dan mest zij in 1 dag +/- 10 x en m'n andere paard maar +/_ 6x. En daarom zeg ik laat haar maar zuigen want ik heb niet het idee dat ze daar mager van is. Maar zoals geen mens hetzelfde is zo is ook geen paard hetzelfde en kunnen er voor jou paard andere oorzaken zijn dan voor de mijne.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:13

En heeft iemand hier ervaring met zo'n maagcompositum?
En welke mate helpt dat? Kan het anders nog kwaad?
enz.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:23

maar ik blijf er niet tegen kunne dat mensen zeggen dat je meer of anders meot gaan voeren om een luchtzuiger dikker te krijgen
sommige mensen krijg je egt niet aan het verstand dat die pony's niet dik te krijgen zijn!!
sorry moest k even kwijt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:23

anne_kaszmir schreef:
maar ik blijf er niet tegen kunne dat mensen zeggen dat je meer of anders meot gaan voeren om een luchtzuiger dikker te krijgen
sommige mensen krijg je egt niet aan het verstand dat die pony's niet dik te krijgen zijn!!
sorry moest k even kwijt

toch zit er wel iets van waarheid in hoor. ze worden niet mager van het luchtzuigen zelf, maar meestal door de oorzaak van het luchtzuigen. dus maag/darmproblemen. als jij door anders te gaan voeren (meer/onbeperkt hooi, weinig tot geen krachtvoer) die maag/darmproblemen aanpakt dan wordt de spijsvertering beter en worden de voedingsstoffen ook beter opgenomen. de oorzaak van het luchtzuigen neem je weg of verminder je dus sterk en je hebt zelfs een hele grote kans dat het luchtzuigen stopt.
Zoals bij mijn paard dus. maar je moet er wel een beetje moeite er voor doen en je erin verdiepen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:26

Tieme schreef:
toch zit er wel iets van waarheid in hoor. ze worden niet mager van het luchtzuigen zelf, maar meestal door de oorzaak van het luchtzuigen. dus maag/darmproblemen. als jij door anders te gaan voeren (meer/onbeperkt hooi, weinig tot geen krachtvoer) die maag/darmproblemen aanpakt dan wordt de spijsvertering beter en worden de voedingsstoffen ook beter opgenomen. de oorzaak van het luchtzuigen neem je weg of verminder je dus sterk en je hebt zelfs een hele grote kans dat het luchtzuigen stopt.
Zoals bij mijn paard dus. maar je moet er wel een beetje moeite er voor doen en je erin verdiepen.

Volgens mij is een maagzweer niet per se de oorzaak van luchtzuigen. Een maagzweer is een teken van stress en luchtzuigen ook, dus ze gaan vaak samen. Bovendien schijnen heel veel paarden een maagzweer te hebben. Maar het is wel zo dat als je alle stress weg zou nemen en de maagzweer niet, dat het luchtzuigen dan niet weggaat, want dan heeft je paard daar nog last van. Ik ben er van overtuigd dat anders voeren helpt, maar dan meer omdat het de stress rond het eten vermindert (zie mijn eerdere posts) en dat het gunstige effect op de maag een bijkomstigheid is.
Ik ben het met je eens dat je het rigoreus aan moet pakken en niet eerst eens dit proberen en dan weer dat, want dat werkt nooit. Verdiep je er echt in, maak een goed uitgedacht plan en voer dat strikt uit, dan kan het helpen. Om een voorbeeldje te noemen: Maagcompositium alleen is niet genoeg tegen het luchtzuigen, maar het mag in je plan niet ontbreken. (Ik ben trouwens zelf meer voor Gastro-Care dan voor Maagcompositium).

Mocht iemand hulp willen bij het opstellen van zo'n plan, dan houd ik me van harte aanbevolen. Schroom niet om een PB te sturen!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:05

LindyH schreef:
Tieme schreef:

Volgens mij is een maagzweer niet per se de oorzaak van luchtzuigen. Een maagzweer is een teken van stress en luchtzuigen ook, dus ze gaan vaak samen. Bovendien schijnen heel veel paarden een maagzweer te hebben. Maar het is wel zo dat als je alle stress weg zou nemen en de maagzweer niet, dat het luchtzuigen dan niet weggaat, want dan heeft je paard daar nog last van. Ik ben er van overtuigd dat anders voeren helpt, maar dan meer omdat het de stress rond het eten vermindert (zie mijn eerdere posts) en dat het gunstige effect op de maag een bijkomstigheid is.

heel veel paarden hebben juist een maagzweer omdat er verkeerd gevoerd wordt. vaak veel krachtvoer (en soms echt kg's) en in verhouding weinig/slecht ruwvoer. hierdoor te veel maagzuur wat de maag inbrand.

bij mijn paard is het absoluut geen stress. ik ben hem anders gaan voeren. zoveel mogelijk/onbeperkt hooi (absoluut geen kuil) en weinig tot geen krachtvoer. dit in combinatie met maagcompositum. hier doet hij het super op en het luchtzuigen is voor 95% gestopt. en dit voor een paard dat de hele dag door alleen nog bezig was met paalhangen. zodra hij bix of erg veel krachtvoer krijgt en kuil of dan krijgt hij last van z'n maag en gaat hij zuigen. z'n mest is dan ook dunner en ik kan aan z'n houding zien dat hij er last van heeft. hij gaat dan ook luchtzuigen.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:05

En als je nu echt wil werken met je paard, dan is ruwvoer toch niet genoeg? Men moet dan toch krachtvoer bijvoeren?
Ons paard krijgt 's morgens en 's avonds een schep mengeling en overdag staat hij in de weide en als hij in stal staat krijgt hij hooi of voordroog.
Volgens mij mag ik die mengeling echt niet weglaten, het is ook geen recreatiepaard maar een springer.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:14

Aminatjj schreef:
En als je nu echt wil werken met je paard, dan is ruwvoer toch niet genoeg? Men moet dan toch krachtvoer bijvoeren?
Ons paard krijgt 's morgens en 's avonds een schep mengeling en overdag staat hij in de weide en als hij in stal staat krijgt hij hooi of voordroog.
Volgens mij mag ik die mengeling echt niet weglaten, het is ook geen recreatiepaard maar een springer.

Als hij het qua energie gewoon red op dat hooi dan hoef je hem geen krachtvoer bij te geven. evt. een vitamepreparaat om zeker te zijn dat hij alles binnen krijgt. als je merkt dat hij het niet red op alleen hooi dan zou je hem een mengeling kunnen geven waar exra hoge concentraties inzitten zodat je er niet zoveel van hoeft te geven.
mijn paard red het qua energie niet op alleen hooi. hij krijgt dus van havens een combinatie van power plus mix (sportmengeling ) en reform kruiden muesli. maar echt geen kilos. zo min mogelijk.

Zandoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:54

Ik heb dat maagdencompositum gekocht, alleen mijn pony eet het echt niet op met zijn biks.. Hoe geven jullie dat? Ziek

Zandoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:19

Owja en waar kan ik hem laten kijken op maagzweren of iets anders?

Hij gaat binnenkort wel naar een kliniek in bodegraven voor zijn been, kan ik hem daar laten onderzoeken?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:37

Zandoo schreef:
Ik heb dat maagdencompositum gekocht, alleen mijn pony eet het echt niet op met zijn biks.. Hoe geven jullie dat? Ziek

door een beetje appelmoes doen of anders in een spuitje met appelmoes/water en zo rechtstreeks in z'n mond spuiten.

Zandoo schreef:
Owja en waar kan ik hem laten kijken op maagzweren of iets anders?
Hij gaat binnenkort wel naar een kliniek in bodegraven voor zijn been, kan ik hem daar laten onderzoeken?

in bodegraven kunnen ze vast de maag wel nakijken.

Valerie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:58

Hallo,
mijn lievelingspony op de manege doet ook luchtzuigen...

maar dat komt waarschijnlijk voor verveeling en niet door een maagzweer...
hij heeft een liksteen, er staat een andere pony bij in de stal dus hij zich met hem vermaken...
wat wel een heel groot nadeel is hij kan niet op de wei...
als ik op de manege kom zet ik hem altijd buiten, maar dit heeft niks geholpen kan het zijn dat hij zich verveeld omdat die te weinig loopt???

hij krijgt 1kilo kracht voer 's ochtends en 's avonds...
voor pony's die elke dag 2uur lopen is dat niet zo super erg maar mijn lievelingspony bokt er nogal eens vaak kinderen af en is niet zo gewild wat blijkt ik ben nu eigenlijk de enigste die er op rijd...
en dus rijd die maar 1x soms 2x in de week wat dus niet echt goed is als die elke dag 2kilo krachtvoer krijgt... Boos!
weten jullie een oplossing hoe ik er voor kan zorgen dat die lievelingspony van mij meer gaat lopen??
het is nu ponykamp op de manege telkens een week en dat doen ze 4keer en hij loopt deze week Gelukkig mee Lachen
en ik ga de laatste week ook op ponykamp en ga dus ook op hem... Lachen
maar na de vakantie als niemand er meer op wil is het toch weer een probleem... Boos!
hij ziet er wel gezond uit en hij glanst zelfs heel erg...

maar ik zie gewoon dat hij dunner word... en heb het gevoel dat het door het luchtzuigen komt... Boos!
de eigenaar geeft er totaal niks om en dat vind ik nog wel het ergste...

misschien hebben jullie een oplossing, die niet te duur is eigenlijk ???

alvast hartelijk bedankt Lachen
Groetjes,,
Valerie

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:14

Maagcompositum kan idd het best gemengd worden in een beetje appelmoes. Verder kan het niet echt kwaad mocht je paardje het niet nodig hebben en je geeft het toch.

Mijn luchtzuiger werd ook nooit dik tot hij 24/7 de wei op kon. Hij is nu mooi vol en ziet er heerlijk uit. In de wei kan hij niet zuigen, want dan krijgt hij stroom en op stal heeft hij geen band om, daar ging zijn 1e halswervel van scheef staan en daar kreeg hij drukplekken van achter zijn oren. Laat maar zuigen denk ik nu. Heb dan liever dat hij 4 jaar eerder doodgaat dan een niet zuiger, dan dat hij met chronische hoofdpijn staat omdat hij van mij een band om moet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:42

Ik ga maagcompositum bestellen zodra het veulen er vanaf is. ONgelukkigerwijs zuigt het veulen haar helemaal leeg, en om er een beetje vlees op te houden, is het nu nodig dat ze 6 kilo brokken per dag krijgt, 2 kilo haver en nog een kilo muesli. Dus veel krachtvoer. DAt is niet zo goed voor een paardenmaag.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:21

Mijn paardje zuigt ook lucht, al vanaf dat we haar kochten..
Sinds een paar jaar hapt ze ook lucht, terwijl ze in de zomer dag en nacht op de wei staat en in de winter heel de dag.. Ze staat dan ook vaak met een andere pony, en in de zomer met nog twee paarden.. Verveling heeft ze dus eigenlijk (bijna) niet.. Volgens mij is het gewoon meer een verslaving en kan je ze er gewoon bijna niet vanaf helpen..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:39

Hoe ziet dat zuigen in de lucht er eigenlijk uit?

Ik houd het zuigen van mijn paard in de gaten met een camera, maar kan dan geen geluid horen. Soms denk ik wel eens dat hij in de lucht zuigt, maar ik weet dus niet hoe dat eruit ziet.