Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:40

Volgens mij staat hij wel ergens in dit topic....

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:06

vamp schreef:
heeft iemand een idee waar ik een foto kan vinden van zo'n stengel die gedroogd is? ik heb namelijk wel vaker zo'n paarsachtige/roodachtige stengel gevonden in het hooi, maar er verder niet op gelet. nu heb ik hem naast zo'n groene stengel gelegd van een jkkplant, en ik vind het lijkt me wel dat dit hetzelfde is...

Dat zeg ik nu ook "ik heb er verder niet op gelet"... wil je niet helemaal bang maken maar ik zou dat hooi absoluut niet meer aan mijn paard voeren en ander JKK vrij hooi kopen. Ik heb vroeger ook wel paarse stengels uit het hooi gehaald en er verder niet op gelet. Mijn paard is er vorig jaar aan dood gegaan!!!!!!! neem geen risico en voer het niet

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:18

Wat is hier dus allemaal kruiskruid van ?

Wat hier in de straat groeit...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:04

de 4e foto is zeker JKK, voor de rest zie ik het niet zo duidelijk.
Op een van je fotos staat er ook boerenwormskruid op maar dat kan geen kwaad.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:06

De derde lijkt me iets anders, maar kan het niet heel goed zien. Is dat niet boerenwormkruid ofzo?

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:03

1, 4 , 5,6 is jacobskruid. de andere lijkt me kamille

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 08:51

Foto 2 en 3 zijn volgens mij boerenwormkruid, de rest allemaal Jkk vrees ik.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:28

Vandaag met de RAGFORK (via paardnatuurlijk.nl gekocht) weer een kruiwagen vol rozetten uit de wei gehaald, met dank aan de buurvrouwen, die graag een "wilde natuurlijke tuin willen" In een week tijd van rozet naar volle plant, waar zelfs al een paar bloemetjes van hadden!! De truc met de kunstmest werkte al niet meer want de rozetten waren al te hoog geworden en de korrels vielen er van af. Ik steek me rot elke dag!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:45

@hann:
sorry, was effe druk. Geen idee of het de krant heeft gehaald; wij hebben alleen de gratis exemplaren.
Het heeft iig in de Stentor gestaan (Zwolse krant), op de voorpagina. Een redelijk groot artikel, heb ik me laten vertellen. Hebben jullie dat artikel al weten te bemachtigen?

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:39

@mac
Ik weet zo gauw niet of we hem al hebben, iets met zwolle komt me wel bekend voor. Weet jij of het artikel ook ergens op internet terug te vinden is, of heb je de krant nog. Het zou fijn zijn als je de mensen van www.kruiskruidforum.nl er dan over inlicht. Je doet er heel veel mensen een plezier mee. Gr. Hann

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:28

de hele berm achter ons weiland staat er vol mee. met een paar man hebben we het eruit gehaald ( foto's gemaakt voor en na) dat zijn zo'n 20 vuilniszakken vol. eerst een belletje naar rijkswaterstaat of ze er wat aan gaan doen, daarna leggen we alle zakken bij hun op de stoep.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:36

Dat zouden we eigenlijk allemaal eens moeten gaan doen. Ik haal hier ook uit de bermen vuilniszakken vol (anders zaait het uit in mijn wei). Waar moeten we anders met al dat afval naar toe!? Naar de vervuiler zelf denk ik.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:41

Bij ons op stal haal ik de plantjes ook vaak weg, maar toch blijven er altijd een paar plantjes staan en er komen natuurlijjk ook weer nieuwe plantjes, we staan wel met zo'n 10 man op de stal, maar wij zijn altijd de enige die ze eruit halen, daar kan ik echt zo boos over worden
Het zijn toch ook hun paarden????
Een keer hebben ze meegeholpen, zeiden ze ook al zoeiets van jaa had ik wel eens wat over gelezen En dan niet ze uit de wei halen?? :S
Maar nu dus weer niemand doet er wat aan..
Terwijl je ze heel goed kunt herkennen en ze na 2 uur trekken toch wel moeten weten hoe ze eruit zien zou je zeggen..
*moest er even uit*

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:19

bij mij in de wei staat volgens mij niks.
ik loop heel het stuk na waar de paarden op gaan en trek alles eruit wat verdacht is.
maar hoe moet dat nou met het hooi?
waar kun je nou zeker nog jkk vrij hooi kopen?
dat is zo moeilijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 12:11

vamp schreef:
heeft iemand een idee waar ik een foto kan vinden van zo'n stengel die gedroogd is? ik heb namelijk wel vaker zo'n paarsachtige/roodachtige stengel gevonden in het hooi, maar er verder niet op gelet. nu heb ik hem naast zo'n groene stengel gelegd van een jkkplant, en ik vind het lijkt me wel dat dit hetzelfde is...

Op mijn site heb ik ook foto's staan van gedroogd JKK; geen paarse stengel overigens. Dat komt omdat de plant nog is gemaaid voordat deze volwassen was en dan is de stengel volgens mij nog groen.
Daarbij waterkruiskruis, ook even giftig, krijgt sowieso geen paarse stengel.

Echter grote zuring soorten hebben in het hooi ook een wat roodachtige paarse (en hoekige) stengel, maar zijn dikker.

www.home.versatel.nl/remcodo/jkk.html staan de foto's.

Groeten
Ingrid

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:44

Ik blijf de plantjes er ook uithalen. Echt rot, ze blijven gewoon groeien.

Het erge vind ik dat een stalgenoot naar haar VA had gebeld en zijn antwoord was dat je dat op elke weide vindt, dat dat onvermijdelijk is en dat ze er niet van eten
En zij vertrouwd haar veearts volledig dus op haar steun moet ik dan ook al niet meer rekenen
Ik vond dat echt een onozel antwoord. Das echt van doe u oogkleppen op en laat die plant maar uitzaaien. Ik vind het erg dat je zoiets van een VA moet horen!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:45

Ik denk dat eigenaren van vee (koeien paarden ed) die het slachtoffer worden van JKK door slecht beleid gewoon de verantwoordelijke ervoor aansprakelijk moet stellen voor de scahde en evt moet aanklagen. Doet een vehouder dit bij gemeente of profincie, of zelfs bij RWS (afhankelijk van wie de berm of stuk grond is. waar het vandaan komt), dan zullen de overheden wel wat sneller met maatregelen komen. Een eventueel proces zou je dan niet eens hoeven te winnen, als het maar heet onder hun voeten wordt.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:07

Op het kruiskruidforum staat een artikel waarin staat dat het ook vers gegeten wordt. Paarden herkennen de heel jonge blaadjes vaak nog niet tussen het wat hogere gras of spugen ze uit, waardoor ze indrogen en later toch nog gegeten worden. Het hooi is inderdaad een probleem en haast niet controleerbaar. Je zou iedere baal hooi moeten laten onderzoeken om het zeker te weten en dat kost veel geld. De jongen plantjes zijn in het hooi niet te herkennen en onderzoek in een labo is nog veel duurder. De kans dat het hooi besmet is is heel groot. Dat is momenteel een feit. Wat ik al eerder aangaf: ik denk dat JKK op het moment de grootste bedreiging vormt voor onze paarden. Wat kunnen we doen: mensen er op wijzen, instanties aan te schrijven (zijn ze op kruiskruidforum ook al mee bezig, dus kijk eerst even wat zij aan het doen zijn, zodat je niet in elkaars vaarwater zit) en natuurlijk de PETITIE ONDERTEKENEN!!!! Belangrijk is natuurlijk ook om je eigen omgeving JKK vrij te houden. En niet met je handen er aan komen!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:13

Citaat:
Ik denk dat eigenaren van vee (koeien paarden ed) die het slachtoffer worden van JKK door slecht beleid gewoon de verantwoordelijke ervoor aansprakelijk moet stellen voor de scahde en evt moet aanklagen.

Dat zou inderdaad mooi zijn als ze/we dat zouden doen het is alleen helaas niet altijd mogelijk te zeggen waar het JKK vandaan komt. Zoals bij Gorben zou ik niet precies kunnen zeggen wanneer hij het gegeten heeft, ergens in de afgelopen 10 jaar is de enige zekerheid die ik heb. Ik denk dat er wel meer eigenaren zijn die er de dupe van zijn geworden en die het niet meer terug kunnen halen van waar en hoe. Wat ik begrepen heb kunnen herkauwers er iets beter tegen dus voor zo'n veehouder is het nog veel moeilijker denk ik tenminste?

Het verzamelen van JKK uit het land/berm e.d. en dan in vuilniszakken op de stoep bij de gemeente vond ik wel een strak plan

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:27

zie zojuist dat anky en tineke ook de petitie hebben ondertekend. wel toevallig.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:51

denk eraan dat klein kruiskruid ook giftig is.
heel soms lijken ze net op een soort distels, ze hebben gele bloemetjes, net zoals het havikskruid ( die wel onschuldig zijn), maar het klein kruiskruid komt hier enorm veel voor in de weilanden,
en ze kunnen ook heel hoog worden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 18:54

Hier in de buurt zijn vele weilanden weer gehooid. In sommige daarvan stond zeker weten JKK en dat zit nu dus in het hooi. Ik heb alleen geen idee wie dit hooi heeft opgehaald en waar het dus is en waarvoor (paarden/koeien). Het was in Heesch. Maar zo zullen er ongetwijfeld meer veldjes zijn. Ik haal ook niet mijn eigen hooi binnen en moet ook maar op de boer vertrouwen. Die ik nu heb die is er wel gespitst op, hij wilde ook naar me luisteren, maar de vorige boer zag het niet zo nauw. Al wat oudere man van tegen de 70 en volgens hem zijn alle kruiden gezond in het hooi. Hij heeft het ook zeker in zijn hooi zitten, ik heb het ooit in zijn hooi gehad althans. Eng inderdaad ... je moet de mensen maar vertrouwen en op hun woord geloven. Ieder pak hooi controleren is gekkewerk.

Overigens nog een foto van hoe verstopt een JKK rozet zich in je eigen wei kan bevinden ... deze stond ik mijn weitje (dat ik wekelijks naloop), verstopt tussen de overige kruiden. Hij valt ook nauwelijks op. En ik vraag me dan af of een pony in zo'n geval het JKK tussen de andere smakelijke kruiden kan herkennen en zal laten staan. Heb het niet uitgeprobeerd en de plant na het maken van de foto verwijderd.

Afbeelding

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:42

hmm,ik zie in die foto klaver, paardenbloem, maar geen jkk.
welke is de jkk.
want ik zie 1 blaadje wat ik vandaag bij mij in de wei ook vondt en dat is het blaadje linksboven van de rode stengel van de paarden bloem.

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:51

carola1 schreef:
hmm,ik zie in die foto klaver, paardenbloem, maar geen jkk.
welke is de jkk.
want ik zie 1 blaadje wat ik vandaag bij mij in de wei ook vondt en dat is het blaadje linksboven van de rode stengel van de paarden bloem.

ja die links boven de paarse stengel van de paardebloem is JKK en daar boven nog een blad en een paar kleintjes ernaast.

gr. Lon

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:28

Dat is nu het probleem, het herkennen. Ik herken het inmiddels zeer goed en had het op bovenstaande foto meteen gezien, maar als je nog niet zo'n geoefend oog hebt.....Bovendien hebben paarden met zulke jong plantjes ook moeite met herkennen en kunnen het dus toch eten.