[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:23

Die van mij is nog wel hengst en heb vaak met zn neus in de muts van mijn shetland merrie zitten wroeten, ken je daar herpes van krijgen

maar hij deed dit gebeuren ook in echt hartje winter.. al vanaf de zomer eigenlijk begon het met lip klapperen en nu is het zo erg dat het al hoofd schudden is.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:55

Nou die van mij heeft dus ook blaasjes in zijn mond en de dierenarts zei twee jaar geleden dat dit een herpesinfectie was. Ik ga zo nog maar eens even Googlen want ik wordt er echt knettergek van. Mijn paard komt op een gegeven moment ook echt in protest en gaat desnoods steil overeind. Heb nu dus ook maar weer braaf iedere keer mijn cap op, maar weet het zolangzamerhand echt niet meer. Het zou bij mijn paard ook rijtechnisch kunnen wezen, want ik heb al vaker bij de veearts gestaan en dat hij nks mankeerde, maar gewoon aan het puberen was.

Trouwens ik rijd altijd in de binnenbak, omdat de buitenbak of onder water staat of bevroren is. Kan het dan nog steeds een pollenallergie zijn of kan ik dat aardig uitsluiten.

Ben al bij de dierenarts geweest, maar die nam mij niet serieus. De osteopaat is 1,5 week geleden geweest en heeft hem behandeld voor een blokkade in zijn hals en rug, maar wanneer mag je daar resultaat van verwachten???
Het lijkt wel dat hoe meer rust mijn paard krijgt hoe vervelender hij wordt. Gaat hem dus toch maar weer fanatieker trainen. Punt is dat hij sommige dagen hartstikke fijn loopt en alleen tijdens het losrijden schud. Maar andere dagen is er geen land mee te bezeilen, dan wil hij ook gewoon echt niet werken, niet verzamelen enz. en komt hij constant in protest als je hem toch aan het werk zet.
Probleem is ook dat ik er zo gefrustreerd van raak dat ik het gewoon niet meer aankan. Nadat hij vandaag voor de tweede keer wilde steigeren ben ik er af gestapt en heb hem op stal gezet, zo boos was ik. Het is niet dat ik het niet wil, maar ik kan op een gegeven moment mijn geduld echt niet meer bewaren. Ik heb mijn paard puur voor de wedstrijdsport en heb dus geen lol in bosritjes (is hij ook niet mak genoeg voor). Maar mijn paard krijgt afwisseling zat, iedere week ga ik buiten aan de hand met hem de polder in, hij komt los met zijn vriendje, maar verder is het gewoon drama.

Weet het zolangzamerhand echt niet meer, als het zo blijft ben ik op een gegeven moment genoodzaakt om hem te verkopen omdat ik zelf continu met hoofdpijn van de stress loop. Maar ik had zo'n fijn paard.....

stephanie1

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:01

ik heb je een pb gestuurd

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:28

Nou gisteren was de vee arts bij ons..
en ik vroeg er dus naar... begon hij een vaag verhaal over dat het wel headshaken was en over iets in de neus doen... en toen stopte hij met zn verhaal :S
Hij zei toen dat je er vrij weinig tot helemaal niks aan kan doen en het niet weggaat.. dus dat wil betekenen dat ik voortaan met zo'n chagerijnig en gefrustreerde pony die constant jeuk aan zijn neus heeft door moet brengen,, en me inhoud om me niet boos te maken, omdat het gewoon zwaar vervelend is, maar hij kan er niks aan doen.

Ik doe nu al veel minder met hem als eerst altijd, want hij is ook niet te genieten erdoor

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:06

Ja, maar zolang je de oorzaak niet weet, weet je ook niet of er wel of niet wat aan gedaan kan worden.

Maar veel veeartsen zijn ook niet op de hoogte van het headshakings syndroom en de vele verschillende oorzaken ervan.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:17

Voorlopig zal ik niet weten of mijn merrie weer aan het schudden gaat met rijden, want heb de schouder uit mijn kom gehad en kan voorlopig niet rijden.
Ben wel heel benieuwd hoe het straks zal gaan.

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:56

Ukster schreef:
Die van mij is nog wel hengst en heb vaak met zn neus in de muts van mijn shetland merrie zitten wroeten, ken je daar herpes van krijgen

Ik denk dat ze eerder van 1 van de Rhino-virussen bedoelen dit zijn als ik me niet vergis ook herpes-virussen, of dat op deze manier over wordt gedragen......?

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:50

Ja dat klopt de rhinopneumonie virussen behoren ook tot de herpes virussen, maar dat zijn niet de enige herpesvirussen die er zijn. Bovendien kan rhinopneumonie ook seksueel overgedragen worden.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:26

frunnik schreef:
Weet het zolangzamerhand echt niet meer, als het zo blijft ben ik op een gegeven moment genoodzaakt om hem te verkopen omdat ik zelf continu met hoofdpijn van de stress loop. Maar ik had zo'n fijn paard.....

Zo is het bij ook precies. Mijn paard was weer super moeilijk de laatste week. Ik was behoorlijk wanhopig. Daarom met een vriendin samen dit weekend mijn paard gedaan. Vriendin in kwestie rijdt volgens het systeem van Antoine de Bodt.

Ben zelf bij AdB geweest in januari, toen hij ook schudde (mijn paard, niet AdB ). Toen werd het veel minder. Ben thuis door gegaan, maar door gebrek aan goede begeleiding en door ziekte (koliek) van mijn paard niet echt door kunnen rijden op deze manier.

Anyway, we hebben mijn paard op deze manier gereden dit weekend en het schudden werd direct minder! Ik weet nu eigenlijk bijna zeker dat het puur ligt aan de scheefheid van mijn paard waardoor hij gaat hoofdschudden. Ik ga me de komende maanden volledig richten op het aanleren van dit systeem. Gaat me veel tijd en veel energie kosten maar het lijkt erop dat dat enige manier is om mijn paard goed te krijgen en houden.

Het is een super paard wat ik echt niet kwijt wil.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:47

Is er misschien iemand die weet of mijn paard ook last van pollen kan hebben als hij in de binnendak loopt???

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:06

Lijkt mij van wel, zou je misschien wel minder van moeten merken dan wanneer je buiten rijdt? Helpt zo'n netje niet, als het bij jouw paard echt om de pollen gaat?

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:12

Kan ook nog stofallergie zijn, voor gewoon stof of stof van hooi, stro of huismijt....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:30

tarwe allergie komt ook nog wel es voor he?

dan zijn ze dus allergisch voor t stro waar ze op staan

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:57

Ik weet dus niet of mijn paard een stro of pollenallergie heeft. Maar ik vroeg me dus af of ze daar binnen ook last van kunnen hebben omdat die van mij dus eigenlijk de hele winter binnen loopt. Vandaar dus mijn vraag.

Ik ben voorlopig nog wel zoet met het zoeken naar de oorzaak. Deze week rijdt mijn instructrice hem een aantal keer om te kijken of dat scheelt. Omdat hij er op een gegeven moment toch doorheen loopt. Maar het is zo verschillend, zaterdag longeerde ik hem en toen liep hij echt super, mooi bergop en al, en maar 3 keer geschud ofzo(wel klapperen met zijn lippen) en zondag heb ik hem gelongeerde en toen zette hij de hele tijd zijn hals vast en liep in contrastelling zichzelf weg te drukken en bleef hij enorm op de voorhand lopen. En heeft hij de gehele tijd lopen schudden, 10 keer zo erg als de dag ervoor. Dus het is de ene dag duidelijk erger dan de andere dag, em ik probeer uit te vogelen waarom????

Maar ik kan nou wel neusnetjes enz. gaan proberen, maar ik kan niet alles tegelijk proberen, dan weet ik nog niet wat het probleem is. Ik wil eerst kijken of het beter gaat ls mijn instructrice hem een paar dagen rijdt, omdat dat voor mijn vakantie enigszins leek te schelen. Als hij een dag rust had gehad was het gelijk weer veel erger en was hij veel dwarser. En mijn paard is ook wel zo bijdehand dat ik hem er voor aanzie dat het een truukje is om onder het werk uit te komen, probleem is dat het hem dan wel lukt.

Dus we proberen nu dit en anders nog maar naar de DA

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:50

ik krijg bij jou heel sterk het idee dat t helemaal niet om pollenallergie gaat, denk toch meer een medische oorzaak.

je had toch een osteopaat er bij gehad? zou die dan misschien nog een keertje moeten komen?

ik kom bij de mijne er steeds meer en meer achter dat hij toch iets heeft met zijn neusbeen....
hij verdraagt namelijk geen halster, gaat net zolang zitten schuren en schuiven totdat hij die van zijn neus heeft, echt alleen maar zijn neus...
echt heel dom, zodra dat ding af is staat ie superstil, regen op zijn neus?---schudden, sneeuw op zijn neus?---schudden

er zit daar naar mijn idee vast een zenuw ofzo die overgevoelig reageerd op aanraken of whatever, nou nog ff uitvinden hoe dat allemaal in elkaar zit...

_JL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:53

mijn paard schud zeer af en toe wel eens,
hij bijt wel voortdurend op het bit,
dan draait en keert hij zijn hoofd links en rechts,
is dit ook headshaking ?

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:54

ik ben ook echt benieuwd wat het nu bij mij pony is,
hij wordt er nu ook schrikkerig van, hij had al een hekel als je bij zn hoofd kwam, maar is nu nog erger.

als mijn zadel verkocht is, dan bel ik de kliniek voor een afspraak.
hij moet gecastreerd worden, dan laat ik hem ook gelijk nakijken of er niks verstopt zit ofzo.

Ik ga eerst nog is een ander bit proberen, wil een dunner en stiller bitje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:44

jolienleon:
laat in elk geval de tanden eens nakijken,kan zijn dat er haken zitten,sommige dieren gaan dan ook schud bewegingen maken.
en probeer eens een ander bitje die misschien wat zachter is, en heel kritisch naar jezelf gaan kijken, hoe werk je met je handen ?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:12

@ Frunnik: wat jij beschrijft is echt super herkenbaar voor mij. Mijn paard doet precies het zelfde. Heel lastig omdat er geen peil op te trekken is wanneer hij schud en je dus ook eigenlijk ook niet kunt zeggen waar het vandaan komt.

Toch denk ik dat het in mijn geval een rijtechnisch probleem is (zo erg dat mijn paard er ook last van heeft als ik niet rij, stress dus). Als ik mijn paard rij op de manier van Antoine de Bodt gaat het echt zoveel beter. Ik kan je echt aanraden om eens op zijn site te kijken en te overwegen eens wat lessen te nemen. Het helpt mij (mijn paard) echt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:15

wat is nou het werkelijke verschil met "gewoon"rijden dan?
als je volgens de bodt zijn methode gaat rijden?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:40

Het feit dat je paard absoluut eerst recht gemaakt moet worden voordat hij mag zakken met zijn hoofd is het grote verschil.

Voor uitleg kun je het beste op zijn site www.hoefkatrol.com kijken. Daar staat het heel duidelijk omschreven.

Ik ben nu bezig om alleen maar oefeningen te doen om de rug van mijn paard los te krijgen en dat lijkt zijn vruchten af te werpen.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:01

Mijn paard schud inmiddels niet meer alleen maar houd ook heel zijn lijf vast. Het is gewoon niet meer het paard wat ik altijd heb gehad. Donderdag rijd mijn instructrice hem weer en dan ga ik het filmen. En dan toch maar weer naar een DA, maar ik moet eerst nog een week stage lopen dus dan heb ik ook geen tijd.
Hij gaat morgen wel op vlas in plaats van op stro, kijken of dat nog kan schelen. Maar verder is het voorlopig gewoon nog afwachten.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:05

Ir111 schreef:
Toch denk ik dat het in mijn geval een rijtechnisch probleem is (zo erg dat mijn paard er ook last van heeft als ik niet rij, stress dus). Als ik mijn paard rij op de manier van Antoine de Bodt gaat het echt zoveel beter. Ik kan je echt aanraden om eens op zijn site te kijken en te overwegen eens wat lessen te nemen. Het helpt mij (mijn paard) echt.

Ik heb mij al eens eerder verdiept in de methode van Antoine de Bodt. Maar mijn paard is niet extreem scheef en liep tot voorkort zelfs gewoon kaarsrecht. Tuurlijk heeft ieder paard een makkelijke en een moeilijke kant, maar ik vind dat je ook volgens de normale methode aan rechtrichten kunt werken.
Het is niet dat ik er helemaal niet voor open sta ofzo, maar voorlopig wil ik toch eerst uitsluiten dat het geen medisch probleem is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:56

ga je dat filmpje ook op internet zetten?
ben namelijk wel benieuwd

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:56

Nee, ben niet zo kundig met de computer