'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:10

gijsenkim schreef:
klopt wel wat jij zegt Hennie................. maar een paard die het land opgaat met een peesprobleem zal hoogstens het eerste uur rennen, vliegen en bokken......... daarna zal het zijn rust vinden en het betreffende been belasten voor zover het kan.

Een paard dat stalrust heeft gaat meer tekeer aan de hand, elke dag weer, (althans, de paarden waar ik mee werk)

Ik zou dus voorstander zijn van..... op het land (ogendicht en vooral de eerste twee uur niet gaan kijken Haha! ) laat ze een half jaar staan en de meeste peesproblemen zijn voor altijd opgelost, eigenlijk de meeste beenproblemen uberhaupt.....

Mijn bescheiden mening

Mee eens. Ik heb er 1 met een behoorlijke peesblessure, de DA gaf het niet veel kans. Ik heb hem iedere dag buitengezet. Dit was hij gewend en hij brak de box af. Wel heb ik hem na de shockwave therapie een aantal dagen in een "box" op het land gezet.
Met een 1/2 jaar was hij al weer 10 min aan het galopperen. Volgens van Toor zeer zeldzaam.

Helaas kwam er een ander paard bij de buren die ervoor zorgde dat hij kompleet uit zijn dak ging en een nieuwe peesblessure opliep.
Ik besloot om hem toen alleen op het land te zetten en ik laat in april een scan maken van het peesje. Hij loopt wel rad, durf er alleen nog niet op zonder scan.

Ik denk ook dat als je en paard blij in het hoofd houd hij eerder geneest. Gras is altijd een goede afleiding.
Enige nadeel is dat ie dik is Haha! Zelfs na een winter op dieet Boos!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:11

Over die warmte foto's.
Zij ze gemaakt toen je paard net gelopen had?
Of had deze een tijd stilgestaan op de ijzers?
Maakt ook een verschil natuurlijk.

Mij valt het op de manege waar ik kom nl. op dat de paarden in de stands (staan echt stil, kunnen niet bewegen), steenkoude benen hebben vanaf de knie tot de hoef.
De paarden in de stallen (die wel kunnen bewegen) hebben warmere benen, maar vaak wel ijskoude voeten.
Voel je na een rit weer, hebben alle paarden warme hoeven en warme benen.
Alles staat op ijzers.

Maar het gaat over het moment van stilstaan.

Over die bevangen pony:
Morgen komt een natuurlijk bekapper helpen ... ik zal laten weten hoe het gegaan is; ook als het niet goed is gegaan, maar ja dat zal morgen nog niet bekend zijn; in het gunstige geval kunnen we over een maand meer zeggen (over wel of niet gelukt bedoel ik dan).

Groeten
Ingrid

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:16

Maar ik geloof ook dat naast blij in de kop ook de constante gedoseerde beweging het genezingsproces bevorderd,

In iedergeval meer dan stalrust met drie keer per dag een kwartier aan de hand, met alle scherpe draaien en ongecontroleerde bewegingen die zo een dier dan maakt.........

Ik denk dat zelfs de meest opgevoedde peerd nog op nul comma nul voer met boxrust onhandig bokt aan de lijn......... en dus waarschijnlijk die pees meer belast dan 24/7 op het land........... het lijkt mij dat dat half uurtje dat zo een dier uit zijn stekkurt gaat op het land minder schade aanricht dan een half jaar aan de hand bokken Haha! Haha! Haha!

Ik ben benieuwd Gvdt wat jouw uitslag isvan jouw paard...............echt benieuwd

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:19

Isapaardje schreef:
Over die warmte foto's.
Zij ze gemaakt toen je paard net gelopen had?
Of had deze een tijd stilgestaan op de ijzers?
Maakt ook een verschil natuurlijk.

Mij valt het op de manege waar ik kom nl. op dat de paarden in de stands (staan echt stil, kunnen niet bewegen), steenkoude benen hebben vanaf de knie tot de hoef.
De paarden in de stallen (die wel kunnen bewegen) hebben warmere benen, maar vaak wel ijskoude voeten.
Voel je na een rit weer, hebben alle paarden warme hoeven en warme benen.
Alles staat op ijzers.

Maar het gaat over het moment van stilstaan.

Over die bevangen pony:
Morgen komt een natuurlijk bekapper helpen ... ik zal laten weten hoe het gegaan is; ook als het niet goed is gegaan, maar ja dat zal morgen nog niet bekend zijn; in het gunstige geval kunnen we over een maand meer zeggen (over wel of niet gelukt bedoel ik dan).

Groeten
Ingrid

Beide er zijn warmteopnamen na een paar rondjes (echt niet meer dan 5 minuuten) longeren op het harde, en er zijn opnamen van ruim een half uur (misschien langer) later. in de tussentijd heeft ze stil gestaan in de opvoelbox voor een echo en onderzoek aan geslachtsorganen (zie verslag)

Ik denk dat uiteraard een paard in een stand (ook een NB-bekapt paard) koudere voeten / benen zal hebben dan een paard dat net heeft gelopen, lijkt me niet meer dan logisch.
Bij ieder bewegend organisme zijn de lichaamsdelen na beweging warmer dan na stilstand.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:32

Volgens van Toor heb je 4 soorten peesblessures. Hij had de ergste en die was mbv shockwave therapie in een 1/2 jaar genezen.

Aangzien mijn geldboom is overleden en hij niet meer kan springen/crossen heb ik besloten om de blessure van zijn chekligament, de minst erge van de 4, niet te laten behandelen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het er uit zal zien op de scan. Been is eigenlijk de laatste maanden niet meer warm geweest. Misschien 5 keer vanaf januari.
Het is ook wel voldoende gekoeld in de sneeuw Haha!

Ik stap inmiddels al weer 25 min aan de hand met hem. En niks geen gestier of geklier naast me Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:37

NickAltena schreef:

Ja, en als je paard op blote voeten loopt , bekapt zoals we schrijven, jezelf zorgt dat je ook aan de eisen voldoet die het paard van nature nodig heeft (dit is dus beweging op diverse ondergronden en niet 23 uur per etmaal op stal, dan......wordt die hoef hard en die zool ook , die groeit dan ook aan hoor...die blijft echt niet dun....maar daar moet je wel wat voor doen...

Nou moet je echt even heel erg goed gaan lezen :

Dit paard stond in die tijd 24/7 op de wei en mijn paard heeft sinds het van mij is nog NOOIT een dag 23 uur op stal gestaan. In de ochtend staat ze in een padock in de winter, met haar ponyvrienden te spelen, daarna rijd ik haar en na het rijden gaat ze ook altijd nog even lekker los om te rollen. In de zomer staat ze dag en nacht op de wei.

Ik weet dat we niet persoonlijk mogen worden maar, oordeel niet oversituaties waar je geen verstand van hebt.
Nick sorry maar je suggereert dat ik mijn paard alleen maar voor mijn eigen plezier van stal haal, maar dit paard komt er iedere dag meerdere malen uit, ziet de bak het bos en de verharde weg. Ik ga iedere week over de weg naar mijn instructeur en als het weer het toelaat zo vaak als kan lekker uitwaaien in het bos. Ik doe alles dat in mijn vermogen ligt om dit paard zo veel mogelijk frisse lucht en beweging te geven. Alleen het spijt me ik ben niet zo gefortuneerd dat ik een boerderij met 10 Ha grond heb.

Je mag prima een eigen mening hebben, maar ga mij niet dit soort dingen verwijten .. ik heb huilend en wanhopig in die stal gelegen omdat mijn paard niet meer op wilde staan!!! Dit paard wilde niet meer staan, laat staan lopen en jij zegt dat ik er meer voor moest doen??

Had ik haar dan over een kiezelpad moeten slaan ???

Zeg het me maar Nick is dat het ?? Had ik haar overeind moeten meppen met de zweep en lekker met zoolkeuzingen ove asfalt moeten lopen?

Ik vind ales best maar beschuldig mij nooit maar dan ook nooit meer van dit soort dingen !

(ja Jantien je mag hem weghalen i:o ik heb de tekst bewaard om er een PB van te maken maar ik vind deze insenuaties echt niet fijn ik sta vandaag weer 2 uur op de kliniek omdat ik het beste wil voor dit dier en dit soort teksten maken me woest, maar ik ben erg beniewd naar de oplossing volgens de NB-ers)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:44

Riant schreef:

Er zijn namelijk warmte foto's van de voeten gemaakt, zoals jullie weten is Riant vierkant traditioneel beslagen.

De warmte foto's van Riant haar beslagen voeten laten alle 4 een uitstekende doorbloedinge van de hoed zien, alle voeten zijn keurig rood/geel gekleurd zichtbaar, een zelfs veel te maar wat daar de oorzaak van is wordt morgen onderzocht.

Ik wil dus graag zeggen dat nhet best zo zal zijn dat bepaalde beslagen paarden nilile doorbloedinge in de hoeven hebben maar dat hoeft dus niet!!!
er zijn ook warmte foto's die een prima doorbloeding van de voeten laten zien.

Hoi Riant,

Ik ben blij te horen dat de doorbloeding ondanks ijzers prima is.
Jij was dat toch waar de hoeven ook flink groeiden zodat je elke 5 weken ijzers moest verleggen ??? Of zit ik nou fout ?
Want dan zou dat prima met elkaar kunnen kloppen.
Dan vraag ik me gelijk af. In hoeverre zijn ijzers nou echt slecht. In hoeverre is het de schuld van een minder bekwame hoefsmid dat de hoeven er op achteruit gaan met ijzers.
Ik ben blij dat er ook positieve bevindingen zijn zoals in jouw geval.

Groetjes, Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:06

DEZE POST KAN VOOR NB_ERS SCHOKKENDE BEELDEN BEVATEN Haha!:D:D

Jep Henny ik ben diegene met dat paard dat iedere 5 weken nieuwe ijzers nodig heeft ..

dit zijn Riant haar voeten (waarschijnlijk een nachtmerrie voor iedere NB-er)

de voorvoet :

ik denk dat ik een berg commentaar over de voetas ga krijgen maar Riant heeft een stijle en een schuine voorhoef en dit is de stijle.. de tak van het ijzer is iets onhoog gezet tegen het aftikken. De hielen zijn (vergeleken met foto's op NB sites die ik de afgelopen dagen heb gezien) behooooorlijk lang..
wat ik al zei een nachtmerie voor een NB-er

Afbeelding

en dan hier de achterhoefjes waar je heel duidelijk kan zien vooral aan de achterste (da's RA ofwel de probleem hoef) dat de ijzers er lekker ruim onder liggen. Ook hier kan je zien dat de ene hoef wat stijler is dan de andere.. dat maakt mijn smid echt niet zo hoor dat heeft ze van zichzelf

Afbeelding

ik wil graaf doe foto's van die pony die bijna nooit naar de smid gaat plaatsen maar omdat het nu veel over pezen gaat weet ik niet of dat het juiste moment is.

Deze MOET ik platsen hier op zie je een paard mét ijzers waarvan de traal nog steeds ruim de grond raakt. Sorry we hadden even zo snel geen hoevenkrabber mer borsteltje bij de hand de straal is dua ook niet bijgesneden

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Janski op 26-03-05 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:07

gijsenkim schreef:
gijsenkim schreef:
klopt wel wat jij zegt Hennie................. maar een paard die het land opgaat met een peesprobleem zal hoogstens het eerste uur rennen, vliegen en bokken......... daarna zal het zijn rust vinden en het betreffende been belasten voor zover het kan.

Hoi Gijsenkim,

Hieruit maak ik op dat jij dus ook ervaring hebt met een paard dat zich TOCH WEL uitleeft in de wei ondanks de pijn.
En dus toch niet blijkt te weten of hij het beste de voet wel of niet kan belasten.
Als ik dan moet kiezen tussen gedoseerd bewegen of een groot risico dat de pees definitief aan gort gaat, dan is voor mij de keuze niet zo moeilijk.

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 01:03

Riant schreef:
de voorvoet :

ik denk dat ik een berg commentaar over de voetas ga krijgen maar Riant heeft een stijle en een schuine voorhoef en dit is de stijle..

en dan hier de achterhoefjes waar je heel duidelijk kan zien vooral aan de achterste (da's RA ofwel de probleem hoef) dat de ijzers er lekker ruim onder liggen. Ook hier kan je zien dat de ene hoef wat stijler is dan de andere.. dat maakt mijn smid echt niet zo hoor dat heeft ze van zichzelf

Hoi Riant,

Geschokt ben ik niet Knipoog
De voorhoef is inderdaad stijl. Voor NB is de hoef in totaliteit ietwat te hoog. Hoeveel TE kan ik zo niet zeggen. Zie ik liever ook de zool.

Een gebroken voetas houdt in dat je een knik ziet ter hoogte van de kroonrand. Het kootgewricht en de hoef staan dan niet in 1 rechte lijn op elkaar. De knik kan dan hol of bol zijn.
Jouw paard heeft weliswaar een steile voetas maar het is geen gebroken voetas. Althans wat ik van de foto kan zien want hij is niet 100% van opzij genomen.
De voetas loopt vanuit het midden van de kogel, recht door het kootbeen en daarna kroonbeen en dan naar beneden door het hoefbeen. Zou je daar een denkbeeldige rechte lijn doorheen trekken dan zal de rand van de hoef aan de voorzijde evenwijdig aan die lijn lopen.
Over het algemeen zie je bij een steile voetas ook iets meer hiellengte dan bij een normale voetas. Want de normale voetas maakt met de grond ongeveer een hoek van 45 graden. Bij een steile voetas is die hoek dus wat groter. Bij een weke voetas zelfs nog kleiner.

De rechterachterhoef is inderdaad heel vreemd van vorm.
Je ziet zoiets vaker bij een voorhoef, bij een achterhoef heb ik het nog niet eerder gezien. Soms is het als veulen met een bokhoef geboren. Zo'n hoef wil er op latere leeftijd ook nog wel 's anders blijven uitzien.
Ik wil hier niet mee zeggen dat dat in jouw geval zo is hoor Knipoog Maar vreemd is het wel zo'n hoef.

Bij de laatste hoeffoto is inderdaad een flinke straal te zien die bij blootsvoets de grond zal raken. Op zachte bodem zal het ijzer wat in de bodem zakken, dus de straal zal echt wel wat doen.
Net als bij dat verhaal van die mustangs op wat zachtere bodem.
Die hadden wel wat langere hielen, minder straalcontact met de bodem maar toch eeltachtige stralen.

Groetjes, Henny
Laatst bijgewerkt door Jantien op 26-03-05 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 01:09

henny_w schreef:

Citaat:
Maar wat ik eigenlijk wilde vragen. Hierboven staat : "Als een paard pijn heeft aan de pezen .... zal het geen bokkesprongen maken in de wei. Je paard weet als geen ander wat ie wel of niet met die voet kan doen"

Stel nou dat we een paard hebben wat op te pijnlijke voeten staat door bijv. verkeerd bekappen, verkeerd gelegd beslag of een blessure. Bokken die nog wel in de wei ???

Als een paard echt pijn heeft doet i niks wat die pijn verergert...misschien een keer...uit opwinding....maar das dan rap afgelopen als i die pijn weer voelt...das mijn ervaring.

Citaat:
Ik heb nl. een vervelende ervaring. Mijn eerste paard heeft een peesschede-overrekking gehad. Dat houdt in dat met kracht de pees uit de peesschede schiet. Het kwam doordat ze in een berm ongelukkig in een ondergrondse molsgang trapte.
Het zag eruit als een forse peesklap. Een enorme bult op de gehele achterzijde van het pijpbeen. Ik mocht er amper aankomen vanwege de pijn. Na een aantal echo's mocht ze op advies van de dierenarts overdag in een paddock van 10 x 10 meter. Ondanks dat ze kreupelde. Na 1 week stond ze op 3 benen, nadat ze was gaan springen en bokken in de paddock.
Aanleiding, er ging een ruiter voorbij over de weg. Na nog een paar dagen een enorme olifantspoot. Ik ging 3x daags met haar wandelen over de asfaltweg en had er geregeld de handen aan vol om haar normaal te laten stappen. Revalidatie 3/4 jaar Verdrietig
Het is misschien even wat off-topic maar ik wilde toch even waarschuwen dat mijn ervaring is dat paarden met pijnlijke pezen en voeten zich helaas niet altijd ontzien.

Groetjes, Henny

Tja, das inderdaad vervelend...maar is dat dan een reden om hem op te sluiten ? wie weet hoe lang het dan geduurd zou hebben, juist ook weer vanwege die beweging en doorbloeding die er dan niet is.
Dan had je er misschien wel anderhalf jaar over gedaan?
De arts heeft haar toch niet voor niks de bewegings ruimte voor geschreven denk ik dan. Dat daar een risico in zit is waar...maar dat is er in die stal ook nog steeds...daar had i wel elke dag een keer tegen een muur aan kunnen trappen uit opwinding.
Dan zou je hem op/af moeten sluiten van de gehele buitenwereld, vastbinden of weet ik veel wat.

Nogmaals..als ik een kreupel paard (ook pijn ?wat voor oorzaak dan ook) in de wei zet...dan doet i niks behalve rustig lopen, tot de pijn weer weg is...mijn ervaring
Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard de wei gewend is...en gek zou worden als ik hem in een stal opsluit....dan hek pas echt een probleem, elke dag weer...zonder dat ze maar een paard hoeft te zien.
Zal mijn paard op een keuring moeten dan krijgt ze voor stalgedrag dan ook een dikke onvoldoende... Haha!

Nu ik dit zo schrijf moet ik ergens aan denken.
Het toeval wil dat het paard van mijn vrouw zich donderdag avond verstapt heeft tijdens de les, stond OP een balkje en gleed daar af...liep kreupel, niet zo heel erg...maar toch.
Vandaag in de wei geweest om even te kijken hoe hij liep.
Eigenlijk niks meer te zien...nog wat voorzichtig maar verder niks...
Mijn dame was in een vrolijke/sjagie? bui en gallopeerde rondjes om me heen...al bokkend. Normaal spelen we even maar ik had nu geen tijd.
Daarna een flinke spurt langs de hele wei...das een behoorlijk eind land.
Normaal gesproken zou het andere paard er zeker aan mee doen...nu niet, hij liep wel in de richting maar bleef een paar meter van ons af al stilstaan en ging rustig gras eten.
Voor mij een duidelijk teken dat de pijn toch niet helemaal weg was....alleen niet zichtbaar voor ons in de wei.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 01:20

Riant schreef:
NickAltena schreef:

Ja, en als je paard op blote voeten loopt , bekapt zoals we schrijven, jezelf zorgt dat je ook aan de eisen voldoet die het paard van nature nodig heeft (dit is dus beweging op diverse ondergronden en niet 23 uur per etmaal op stal, dan......wordt die hoef hard en die zool ook , die groeit dan ook aan hoor...die blijft echt niet dun....maar daar moet je wel wat voor doen...

Nou moet je echt even heel erg goed gaan lezen :

Dit paard stond in die tijd 24/7 op de wei en mijn paard heeft sinds het van mij is nog NOOIT een dag 23 uur op stal gestaan. In de ochtend staat ze in een padock in de winter, met haar ponyvrienden te spelen, daarna rijd ik haar en na het rijden gaat ze ook altijd nog even lekker los om te rollen. In de zomer staat ze dag en nacht op de wei.

Ik weet dat we niet persoonlijk mogen worden maar, oordeel niet oversituaties waar je geen verstand van hebt.
Nick sorry maar je suggereert dat ik mijn paard alleen maar voor mijn eigen plezier van stal haal, maar dit paard komt er iedere dag meerdere malen uit, ziet de bak het bos en de verharde weg. Ik ga iedere week over de weg naar mijn instructeur en als het weer het toelaat zo vaak als kan lekker uitwaaien in het bos. Ik doe alles dat in mijn vermogen ligt om dit paard zo veel mogelijk frisse lucht en beweging te geven. Alleen het spijt me ik ben niet zo gefortuneerd dat ik een boerderij met 10 Ha grond heb.

Je mag prima een eigen mening hebben, maar ga mij niet dit soort dingen verwijten .. ik heb huilend en wanhopig in die stal gelegen omdat mijn paard niet meer op wilde staan!!! Dit paard wilde niet meer staan, laat staan lopen en jij zegt dat ik er meer voor moest doen??

Had ik haar dan over een kiezelpad moeten slaan ???

Zeg het me maar Nick is dat het ?? Had ik haar overeind moeten meppen met de zweep en lekker met zoolkeuzingen ove asfalt moeten lopen?

Ik vind ales best maar beschuldig mij nooit maar dan ook nooit meer van dit soort dingen !

(ja Jantien je mag hem weghalen i:o ik heb de tekst bewaard om er een PB van te maken maar ik vind deze insenuaties echt niet fijn ik sta vandaag weer 2 uur op de kliniek omdat ik het beste wil voor dit dier en dit soort teksten maken me woest, maar ik ben erg beniewd naar de oplossing volgens de NB-ers)

Ik snap niet waarom je zo boos wordt , ik noem je nergens bij naam, noem alleen de voorwaarden waaronder de zool weer aangroeit.
Niet meer ...niet minder...

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 01:48

gijsenkim schreef:
Nick, de behandelmethode waar jullie het over hebben is nog niet in Nederland wetenschappelijk bewezen............. tot die tijd wordt er sceptisch over gedaan...............

Op het moment dat er wetenschappelijk bewezen wordt dat de dingen die jullie zeggen echt waar zijn in NEDERLAND dan ben ik de eerste die mijn dingetje helemaal om zal draaien. Tot die tijd nog even niet, en vertrouw ik op dat dingetje waar ik nu al 25 jaar op vertrouw........... want dat werkt voor mijn en de paarden altijd heel goed..........

maar nog een vraag........... hebben jullie wel of niet meegedaan aan dat onderzoek wat deze week in de hoefslag staat?

Tja, als je vraagt om gegevens dan mogen die ook al niet uit Amerika komen, als het dan hier niet onderzocht is zullen de gegevens uit een ander land dan niet goed zijn?
Ofwel....een hoop medicijnen bijvoorbeeld worden in het buitenland onderzocht, ga je die dan ook niet meer aan je paard geven als je er achter komt dat men hier in Nederland wel de toelating heeft verricht maar geen eigen wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan (vanwege kosten ofzo?)
Dit lijkt me dus een beetje een kromme redenering.
Je kan onderzoeken uit het buitenland toch niet zomaar uitgomme omdat het niet ook nog eens een keer in nederland is onderzocht?
Waar wil je bijvoorbeeld de "wilde" paarden laten lopen?!
Hoe wil je zowiezo aan die "wilde" paarden komen dan?
Er komt wel een beetje meer bij kijken hoor met zon onderzoek.
Sommige kunnen hier...sommige zullen elders gedaan moeten worden omdat men daar de ruimte/mogelijkheden/apperatuur voor heeft.
Ik mag /kan je dan ook geen onderzoek resultaten meer geven.
Teneerste omdat die site hier al meer dan 1 keer is genoemd , ten 2de omdat de buitenlandse niet aan je voorwaarde voldoen.
Ik vind persoonlijk het uitvlakken van deze grote onderzoeken een beetje vreemd.
Zo kan ik er vele noemen waar in ieder hier in holland van profiteerd omdat het in het buitenland onderzocht is.
Ik kan je geen antwoorden meer geven...discusie gesloten.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 02:11

mariska32 schreef:
nog even een reactie op de nb ers.
de argumenten die jullie beschrijven is ook goed te behalen met een gewoone hoefsmid,waarom is dat nb nou zoveel beter?
daar willen we antwoord op.
over de bactirien en de nagelgaten heb ik ook een opmerking.
hoe kan het dat mijn paarden[en ik draai al een aardig poosje mee] met ijzers daar nooit last van hebben gehad,terwijl een pony een klein steentje in de witte lijn kreeg en daar een behoorlijke smeur van kreeg?
ook ik heb vroeger paarden gereden waar geen ijzer aan te pas kwam en wij reden echt 15 tot 30 km per dag op alle ondergronden.
deze werden NIET natuurlijk bekapt.
ik denk dat op de 25/30 paarden die daar stonden er 2 waren die dat niet aankonden maar die hadden ook al been gebreken.
ik denk dat als je op deze vragen een goed antwoord kan geven[dus bekappen t.o. natuurlijk bekappen] dat de hele discussie gesloten is.

beantwoord maar!

Mmm, nog maar weer eens even terug gelezen omdat ik wat zocht en deze post tegengekomen die ik blijkbaar overgeslagen heb.

Het verschil...uitleggen tussen gewone en NB methode ...dat hebben we al gedaan dacht ik, genoeg...maar de discusie is nooit gesloten...

Hieronder heb ik het alleen over de NB methode die ik toepas.
Das de methode zoals vermeld op de site die hier niet meer mag staan.
De witte lijn methode zeg maar van Frans (mag dat wel?)

Voor de andere NB methodes kan ik niet spreken omdat ik die niet toepas en ik het met meerdere dingen niet eens ben die daarin beschreven staan.

Het verschil in resultaat?
Als bij een paard niet de hoefwand die uitsteekt weggehaald en afgerond wordt, de straal niet de grond raakt, het paard niet de beweging krijgt die voor NB gesteld wordt, zelfs met de voeding en huisvesting niet gedaan wordt zoals omschreven....als er een van deze schakels tussen uitvalt...dan wordt de hoef niet zo hard cq zal het veel langer duren, dan/als dat van een NB bekapte hoef die wel aan al deze voorwaarde voldoet.

En dan praat ik even voor de duidelijkheid over elke dag van het jaar.
24 uur per dag beweging, 7 dagen per week....het hele jaar door....
Staat het paard in de winter op stal? dan zal het zeker na die winter een terugslag hebben gekregen in de hoef. Denk hier alleen al maar aan de zachte bodem en de urine.
Dan moet je in de zomer dus de hele zaak weer opbouwen zeg maar....zal er dus ook een steentje in de witte lijn kunnen komen om maar eens iets te noemen.
voldoet het aan alle voorwaarden...dan zal er zeker niks in die hoef komen....nergens...die is zo verschrikkelijk hard dat er niks gebeurd.
Das het verschil...maar ik vrees dat de discusie nog steeds niet is gesloten.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 02:23

pol013 schreef:
En dan heb ik nog twee vraag.
Hoe kan het dat volgens jullie de hoef kleiner wordt aan de achterkant (ondergeschoven hielen/ kleine kwartieren zeggen jullie?)
Als je goed kijkt komt er gaan nagel voorbij het breedste deel van de hoef. Dit 'open'deel van de hoef heeft dus alle ruimte om te bewegen. Hoe komt het dan dat juist daar de door jullie genoemde nadelige gevolgen gevonden worden?

De meeste hoefijzers hebben zowel aan de voorkant als ook de 2 zijkanten een lip zitten.(hoewel deze laatste , zijlippen wel steeds minder gebruikt worden.
Door deze lippen worden de hoeven zamen geknepen bij de groei.
De hoef kan niet in de breedte groeien maar groeit naar beneden door.
Je knelt dus de hoef af waardoor je in vergelijking met een ijzerloze hoef een veel smallere hoef overhoud.
Tenzame met de langere hiel....krijg je het knijp effect waar ik al eerder over sprak die dus ook de pijn veroorzaakt bij te lange hielen.

Citaat:
De straal als groeisensor.
Als ik het goed begrijp laten NB meer van de straal zitten. Als je dat zou willen zou je net als bij een traditioneel bekapt paard wel nog een stukje straal weg kunnen snijden zonder in het leven te zitten neem ik aan? Die grotere straal bestaat dus uit een buitenlaag van een soort van eelt? klopt ongeveer?

Ja, wel 3 mm, maximaal.

Citaat:
Als dat zo is wordt hij dus ook minder gevoelig neem ik aan.

Nee, tis maar hoogstens 3 mm.

Citaat:
Dan heb je dus ook meer impact nodig om door te komen tot deze groeisensoren lijkt mij. Die impact krijgt de straal bij NB dus door de grond te raken.

Nee dus.
Door dat het maar hoogsten 3 mm is, en de verende werking van de hoef komt er voldoende druk op de straal.

Citaat:
Als je dus meer van de straal wegsnijdt lijkt het mij dat hij ook gevoeliger wordt. dan zou er dus ook minder stimuli nodig zijn om een reactie op te wekken. het raken van het zand in de bak en de trillingen van het ijzer zouden dan misschien ook als stimuli kunnen volstaan. (ik kan dit uiteraars niet onderbouwen met bewijzen en dit is dus ook puur hypotetisch)

Precies anders om dus,
Als je de straal korter maakt is er minder druk tijdens het neerzetten van de hoef en de reactie dus ook minder.
Het ijzer trilt natuurlijk niet alleen in de straal en een trilling is wat anders dan de druk die op die straal komt.
Ofwel...met een trilling kom je verder in het been dan met de druk op de straal zoals bij onze methode.
Het gaat bij de trilling van het ijzer om de klap waarmee het neerkomt.

Citaat:
Ik zal het komend weekend eens kijken of ik mijn paard kan gebruiken als proefkonijn. Ik heb een aantal simpele ideen die ik graag wil proberen. Hopenlijk hebben we voor die tijd geen slotje opgelopen. Knipoog

Ook deze kwam ik tegen op mijn zoektocht en hoop hem voldoende beantwoord te hebben...ook nu wat betrefd de pijn bij te lange hielen.

[edit]Quote aangepast zodat het wat makkelijker leest, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 26-03-05 19:01, in het totaal 3 keer bewerkt

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 02:26

Misschien heel dom hoor maar naar aanleiding van die warmtefoto's doorbloeding.

Zou het niet zo kunnen zijn dat paarden die dus heel gevoelig zijn zonder ijzers meer doorbloeding hebben. Of dat de pompwerking of zo teveel wordt zodat we een soort tintelen krijgen.
En dat, dat dus paarden zijn die gewoon ook met gewenning ,meer eelt ,harding dus toch last blijven hebben van onze nederlandse bodem?

Ik vind heel dat NB heel intresant en kan er ook een heel eind in mee maar ik kan gewoon niet uitsluitend dat er gewoon paarden zijn die ondanks gewenning enz toch niet zonder ijzers kunnen hier onder de mens op geen natuurbodem.
Dat er paarden zijn die het gewoon nodig hebben.
Dat mis ik dus in de post van felle voorstanders van NB. Het lijkt of die dat uitsluiten, en dat lijk me niet realistiche.

Ook nog iets over die onderzoeken met wilde paarden en hoeven. Dit zijn paarden die dus geen mens op de rug hebben.
Nu lijkt me dat je dat ook mee moet nemen in zo'n onderzoek. wat doen hoeven in de natuur met belasting.

Had zoveel pag geleden een heel uitvoerig antwoord gegeven aan nick maar het verdween in cyberspace.

Paar dingen kort wat ik me nog heriner.

m'n paard staat dus alleen s'nachts op stal. zomer en winter.
Dus beweging genoeg

wat vind ik kort..... Kort vind ik dat m'n paard dus gevoelig gaat lopen, kortere passen naarmate z'n hoeven afslijten.
M'n paard ging dus op die 8 weken (zolang heb ik het gegeven) slechter en slechter lopen

Eelt groeit na gewenning maar niet bij elk persoon mens of dier hetzelfde. Ikzelf loop heel vaak in de zomer op blote voeten. Sommige mensen kunnen dat niet ,die kunnen zelfs de gewenning niet door en doen hun schoenen gelijk aan.
Aan wat wijt je dat?? Misschein krijgt niet ieder mens dezelfde dikke eeltzool. misschien zijn sommige mensen, kleinzeriger, misschien hebben we niet allemaal dezeflde hoeveelheid zenuwen op dezelfde plek. (ik heb zelf trouwens altijd nogal koude voeten, dus slechte doorbloeding) misschien zijn daarom m'n voeten wel ongevoeliger.
M'n man daartintegen heeft lekkere warme voetjes maar dus hele gevoelige voeten. die loopt dus echt geen paar meter zonder schoenen.

M'n paard ging dus zelfs kreupel voor een paar passen als er op de asfalt kleine steentjes lagen.
Op een grindpad waar ik opgekomen was kreeg ik hem dus echt haast niet meer vooruit. het zweet stond me op de rug hoe kom ik hier uit.

En ik reed dus niet gelijk uren zonder ijzers maar buitenritje van +- half uur.

Kortom ik vind nb op dit moment na alle info. Teveel op een bepaald soort paard/gebruik hoef.
Er wordt te weinig rekening gehouden met "afwijkingen".
Een paard met gevoelige voeten die moet maar wennen maar went het in alle gevallen??
Een dresuurruiter op wedstrijd op grasland op een natte dag en moet een mooie middendraf laten zien, volte 6 meter zonder ijzers/kalkoenen.
Een cross zonder kalkoenen enz enz

Lijkt of jullie daar je ogen voor sluiten dat dit gewoon niet altijd met elk paard gaat zonder ijzers.

Natuurlijk bekappen mooi , goed als het je paard/ de ruiter past.
Waar ik wel m'n vragen bij zet en dat is over die lage hielen.
Vind dit er dus echt heel eng uitzien. Kan mischein wel goed zijn voor de hoef maar is het dat voor de rest van het lichaam?
En dan vooral voor onze paarden belast. als ik sommige fotos zag en daar dan nog even iemand op dacht brrrrr.

Ik zou het dus echt niet aandurven. Kijk wel hoe die paarden na 10 jr natuurlijk bekappen zijn.

Oh ja en ook nog even over die curcus. Er wordt geoppert we leren alleen mensen een gezonde hoef te onderhouden.
Wie zegt er dat die hoef gezond blijft en die mensen maar vijlen en bijhouden met hun ondeskundig oog.
Als die hoef verkeert groeit afslijt ziet een leek dat waarschijnlijk niet fout gaan. Pas als er echte problemen komen dan .........
Maar die hoeven worden niet behandeld in de curcus.
en als je nu alsmaar elke week een stukje verkeert vijlt hoe gaat dat dan na 1 jr verkeert bijvijlen.
Of ga je erdan vanuit dat je de natuur moet vertrouwen op een goede afslijt?? dan zou je er misschien helemaal beter af blijven.

En dan nog een denker van mij. Soms zie je op tv, foto's ook nog wel eens van die mooie griezelfotos van paarden, ponys ezels.
waar deze dus op een weitje lopen zonder enige bekaping en dat ze dan dus van die mooie piposlofjes krijgen.
Deze dieren komen dan te weinig op het harde zodat ze dus geen natuurlijke slijtage krijgen. Maar komen wij wel genoeg op verschillende bodems om de natuurlijke manier /slijt aan te houden.
Als ik hier nu ook verder overnadenk waarom stopt dan die hoef niet met groeien. Die straal is komt allang met bodem in aan raking.

Er komen nog zoveel vragen bedenkingen in me op!!!

Ik hou in ieder geval m'n hoefsmid aan en laat hem z'n geld verdienen.
Ik hou de oude manier nog maar eens aan tot dat er zoveel jr overheen is en we dan uitkomsten weten wat Nb doet voor nederlands gefokte tamme paarden in de sport en recratie.

oja ook nog even een toevoeging. we hebben toevallig op stal een paard met ernstige peesblesure. Pees is warm en dik flink dik.
Paard staat al geruime tijd buiten dus geen rare srongen door op stal staan. En toch gaat ze regelmatig uit haar stekker en flink.
En ze heeft pijn hoor vlak dat niet uit en toch...
denk dat hierbij ook weer heel veel verschil zit in paard tot paard.
Is net zoals bij mensen denk ik het ene mens luistert naar z'n lichaam en het andere niet.

Groetjes

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 02:28

pol013 schreef:
@ prompertje en riant

jullie opmerking over de nagels die hoog zitten hebben me aan het denken gezet. Zou het niet zo zijn dat de hoef daardoor juist meer bewegingsvrijheid krijgt?
Dit kan natuurkundig wel onderbouwd worden. Stel je een paardenmond voor. Als het paard een lage neusriem heeft kost het hem meer kracht om zijn mond open te sperren (lage nagels maken het dus de hoef moeilijker om te 'openen'). Met een hoge neusriem kan hij zijn mond aanzienlijk makkelijker openen (met hoge nagels krijgt de hoef meer ruimte om te 'openen)
Denk maar eens aan een wip (minder mooie vergelijking) hoe verder je van het midden afzit hoe meer kracht je hebt om de wip beneden te houden. (had ik maar beter opgelet bij natuurkunde dan kon ik er een leuke formule tegenaan gooien Knipoog )

Tja, tword eentonig maar ook hier moet ik een nee op antwoorden
Zet je de spijkers hoger....dan heb je nmm. nog veel minder oppervlakte dat nog enigzins kan werken.
Je blokkeerd de werking op een hoger niveau zeg maar.
De enige reden waarom een hoefsmid dit zou doen is nmm.
A: als de hoef vrij stijl is en hij dus simpelweg niet laag kan nagelen.
Of B: omdat er onder die hoge lijn simpelweg geen goede "draagrand" (hoefwand) meer is om hem vast te krijgen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 03:38

ThePast03 schreef:
Volgende week vrijdag in De Hoefslag:

Bekappingsmethoden

In de Faculteit Utrecht is vorig jaar een eerste wetenschappelijk onderzoe omtrent balanskenmerken in relatie tot het bekappen afgesloten. Na de eeuwenlange ervanring, waar onder andere de Nederlandse hoefsmedenopleidingen op is gebaseerd, is er nu in het bekappen een wetenschappelijk meetpunt voor het moderne sportpaard. De laatste jaren heeft in Nederland met name de introductie van de Natural Balance-methode voor heftige discussies onder hoefsmeden en paardendierenartsen gezorgd. Ook daaraan wordt volgende week aandacht besteed.

Wie zaten er in het vorige topic ook alweer te mopperen dat ze in Utrecht 'natuurlijk' alleen onderzoek deden naar ijzers Clown

Als dit onderzoek vorig jaar heeft plaats gevonden is in dit onderzoek niet het boek van Frans mee genomen, dat was toen nog niet af.

Er zit een ---maar---- aan dit onderzoek....
De meeste heren op in Utrecht zijn freffent voorstanders van ijzer!

Daarnaast schijnt het , uit ervaring met gesprekken , dat deze heren niet echt van plan zijn om hun eigen jaren lange uitspraken zelf tegen te gaan spreken. Dit terwijl er toch bij zijn die het er wel mee eens zijn !
Dit zou nml. inhouden dat een groot gedeelte van hun uitspraken onzin zijn geweest.

Het fijt dat je meld dat er een heftige discusie onder hoefsmeden en dierenartsen heeft plaatsgevonden zal hier toch bij een hoop lezers een lampje gaan branden....de site bestond nml. wel.
En Frans had al de nodige van deze mensen op visite gehad.

Zal hij dan toch gelijk krijgen? Ik ben benieuwd, heb het blad nooit maar deze koop ik, bedankt voor de tip.
Nu maar hopen dat het ook een uitspraak wordt zonder vooroordelen.
We zullen wel zien, stapje voor stapje ga je ook vooruit...

Ik heb beide lijnen hier nog eens doorgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat ik nu echt deze lijn ga verlaten.
Kijkend naar de klok , is het alweer nachtwerk geworden.

Een ieder moet doen zoals het hem/haar goeddunkt, zo heb ik vaker beschreven.
Als er gezegd wordt dat het aan mijn manier van schrijven ligt, zo terug kijkend zijn er een aantal die daar last van hebben....dan hoop ik dat er een ander opstaat om mijn schrijven en eindeloze uitleg over te nemen.
Ik denk niet dat er veel liefhebbers zijn...

Ik ben opgevoed om de aan mij gestelde vragen te beantwoorden....ik wil hierbij dus vragen om mij geen vragen meer te stellen, omdat ik toch echt niet van plan ben om nogmaals terug te komen om uitleg te geven.
Lezen zal ik nog steeds doen.
Kost mij minder tijd dan schrijven op een toetsenbord.

Het ga jullie goed, je paarden ook.
Sorry als ik de indruk heb gegeven dat ik mensen persoonlijk heb aangevallen, dit was niet bewust mijn bedoeling en is dan een falen in mijn manier van uitdrukken/schrijven.
Zie het als zodanig.
Gr, Nick Altena

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:03

NickAltena schreef:

Ik snap niet waarom je zo boos wordt , ik noem je nergens bij naam, noem alleen de voorwaarden waaronder de zool weer aangroeit.
Niet meer ...niet minder...

Met een Qoute van mij erboven was het vrij duidelijk wie je bedoelde

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:27

NickAltena schreef:

Als een paard echt pijn heeft doet i niks wat die pijn verergert...misschien een keer...uit opwinding....maar das dan rap afgelopen als i die pijn weer voelt...das mijn ervaring.

Citaat:

Het is misschien even wat off-topic maar ik wilde toch even waarschuwen dat mijn ervaring is dat paarden met pijnlijke pezen en voeten zich helaas niet altijd ontzien.

Groetjes, Henny

Tja, das inderdaad vervelend...maar is dat dan een reden om hem op te sluiten ? wie weet hoe lang het dan geduurd zou hebben, juist ook weer vanwege die beweging en doorbloeding die er dan niet is.
Dan had je er misschien wel anderhalf jaar over gedaan?

quote]

Hoi allemaal,

Voor de meelezers wil ik nog even wat verduidelijken.
Mijn paarden staan de hele dag buiten.
Vanaf zo'n 6 a 7 uur 's ochtends tot een uur of 10 's avonds.
Weidegang en rijbak afgewisseld.
's Nachts gaan ze op stal vanwege de vrij makkelijke mogelijkheid om ze uit de wei te gappen.

De reden waarom de dierenarts de paddock had voorgeschreven bij die peesschede overrekking ?
Er zat een enorme zwelling in het been van bloed en vocht vanwege de beschadiging.
Hij wilde doordat ze toch wat kon lopen (paddock 10 x 10m)
de bloedsomloop en drainage op een natuurlijke manier stimuleren.
Na het drieste gedoe van de dame was de blessure ernstig toegenoemen.
Normaliter schiet de pees uit de peesschede en schiet er wel weer in maar div. ligamenten waren daarbij afgescheurd.
Na een week dus enorm verergerd.
Ze kreeg een olifantspoot wat 6 weken heeft geduurd. !!!!!!
Ze heeft toen nog meer bewegingsbeperking gekregen. Ik ging wel 3x daags met haar wandelen. Zelfs al vrij snel tot 3x daags een uur, mits ze op egale bodem liep. Asfalt dus.
Na 3/4 jaar zijn er weer echo's en foto's gemaakt.
De reactie in de kliniek:
"Normaliter staat voor zo'n blessure 2 tot 3 maand. Doordat ze zichzelf een extra blessure in de paddock heeft aangedaan werd de revalidatie 3/4 jaar"
Had ik haar in de eerste paar weken op stalrust gezet dan had ik mezelf en het paard heel wat ellende kunnen besparen.

Bovendien hangt er heel veel van af hoe een pees geneest.
Er kan heel makkelijk littekenweefsel ontstaan. Dit weefsel is stugger en kan ook makkelijker een herhaling van het probleem geven.
Ik ben sindsdien in elk geval anders gaan denken over peesblessures.
Wil hier niet mee zeggen dat menig paard in de wei niet zou kunnen genezen hoor.
Maar het ging erom dat paarden met pijn zich echt niet altijd ontzien met bokken in de wei ondanks de pijn. Dat was helaas
mijn ervaring.

Groetjes, Henny

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:51

wat mij opvalt in deze discussie is dat mensen die hun paard ijzers geven wel openstaan voor nb enkel zeggen ze dat het niet voor elk paard kan maar dat mensen die nb doen niet openstaan voor ijzers bij sommige paarden ( en dan bedoel ik 1 iemand maar als ik een naam noem wordt het misschien verwijderd , jullie weten wel wat ik bedoel Knipoog )

er zijn inderdaad meer wegen die naar rome leiden en soms wordt nb als de enige goede methode gezien en dit is in mijn ogen fout

ook ik ben benieuwd naar deze nb paarden na bv 10 jaar , hoe zij dan op hun hoeven staan en of dit zonder problemen is , ik heb mijn twijfels en dan vooral bij sportpaarden , een fjord die enkel een paar keer per week een bosritje gaat doen gaat dit waarschijnlijk wel kunnen
nu krijg ik van de nb ers natuurlijk bewijzen van een paard dat endurance loopt op nb maar uitzonderingen bevestigen de regel , om me te overtuigen moeten er meer dan 1 paard succesvol een aantal jaar endurance lopen

en die blabla van in de natuur worden ze ook belast , want denk maar aan een zwangere merrie daar geloof ik niet in
een drachtig paard kan je niet vergelijken met een ruiter op de rug die vraagt om over 1M50 te springen

als nb gedaan wordt door mensen die daar echt voor opgeleid zijn dan kan ik daar nog in vrede mee leven maar al die mensen die op eigen houtje ( een cursus maakt van je geen hoefsmid) aan hun paard zijn hoeven beginnen prutsen nee brrrrr
en dan wordt er hierop waarschijnlijk gereageerd met ja maar af en toe kijkt iemand bekwaam naar mijn paard zijn hoeven dus is het ok
wat noemen nb ers bekwaam , iemand die een diploma heeft of iemand die een paar jaar geleden een cursus is beginnen geven ?
en voordat er iets gezegd wordt over dat niet alle traditionele hoefsmeden een diploma hebben, de mijne heeft een diploma en hem noem ik bekwaam ( diploma en jarenlange ervaring )

ik heb niets tegen nb want het zal voor sommige paarden de oplossing zijn maar als voorstander van ijzers kan ik wel de positieve kanten zien van nb en waarom kunnen dan zo weinig nb ers de positieve kanten zien van ijzers
mensen die nb doen en toch de positieve kanten kunnen zien van ijzers daar heb ik respect voor maar mensen die alleen maar denken dat hun methode de juiste is daar heb ik geen respect voor Boos!

ieder heeft het beste voor met zijn paard en niemand doet zijn paard bewust pijn en in iets heilig geloven is prima maar hou je geest ook een beetje open voor andere ideeen !!!!

groetjes sandra

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:14

Ik zag een paar keer iets voorbij komen over paarden die niet zouden gaan rennen als ze iets aan hun voeten mankeren. Nee als ze stokstijf kreupel zijn zoals nu die huifbedpony zullen ze niet rennen, omdat ze daar niet echt veel behoefte aan hebben (en erg genoeg zouden ze dat nu juist wel moeten doen voor de genezing), maar uit ervaring weet ik dat die pony van mij niet echt doorhad destijds dat ze soms beter niet kon rennen.
Er brak ooit een stuk verzenwand af, eerst klein scheurtje, maar bij het stappen naar huis ging het mis; knap stuk eraf. En toen ... hoefsmid geen tijd, zelf kon ik toen nog niet veel, ijzer ging aan het wrikken omdat ze maar aan 1 kant steun had ... rust en niet te veel laten lopen.
Tja ik kon haar niet opsluiten (geen mogelijkheden voor) en dacht ook; die houdt zich wel rustig. Nou niet dus. Ze ging enorm aan het rennen, je hoorde het ijzer flapperen en ze viel regelmatig en ze begon ook te hinken, maar gewoon blijven stappen ho maar. Ik heb toen maar onderstaande oplossing bedacht om te proberen die hoef niet te ver te laten "kantelen" naar 1 zijde. Je moet wat he Knipoog

Afbeelding

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:30

Traditioneel bekappen, traditioneel beslaan, NB bekappen en zelfs natural balance methode ... alles is wel aan bod gekomen hier in deze 15 pagina's met voor en tegenstanders van de diverse methoden, en dat zal wel blijven, vooral om dat oa NB nu heel erg in opkomst is en er overal wel al ergens iemand te vinden is die "daar aan doet".

Nick schreef hier pas eens, kon het niet meer vinden, dat er hier geen lijn is over negatieve en foute dingen bij traditioneel bekappen, althans met namen erbij. Nee geef ik hem gelijk in. Ik denk dat er bij traditioneel bekappen en beslaan ook ongelofelijk veel mis gaat. Zelf heb ik dus ook zeer slechte ervaringen met een hoefsmid die nog goed zou moeten zijn ook; orthopedisch hoefsmid, opgeleid aan de faculteit der diergeneeskunde te Utrecht; staat op zijn kaartje. Ik ga geen namen noemen, maar prutswerk leverde hij bij mij. En trots dat hij was dat hij zo snel een paard rondom kon beslaan .... nou bravo jongen dacht ik vaak; maar mij niet meer gezien.

En wie is hier dan fout geweest; die hoefsmid zelf (ja zeg ik dan) of de faculteit die hem heeft opgeleid; of zelfs degene die de boeken heeft geschreven ...
Hier doelde sommigen bij het vorige gesloten topic ook op... zodra er wat fout gaat bij het NB bekappen krijg je velen mensen over je heen (vaak bij iets "nieuws en vreemds" en krijgt degene die een cursus geeft of boek maakt waaruit mensen leren de schuld, maar het is nog altijd degene die zelf bezig is geweest, of je dit nu zelf bent of een bekapper.

Neem onze huifbedpony ... NB bekapt en nu bevangen. Makkelijk zat om te zeggen dat komt door de bekapping ... zie je wel dat dat NB niet goed is. En is dit de fout van de bekapper ... nee dus.
Die pony had al zieke hoeven; die willen we nu proberen gezond te maken. Of dat lukt ... dat zal de tijd uitwijzen... geduld moet je wel hebben met NB en dat is niet altijd makkelijk; vooral niet als het dier zoveel pijn heeft.
NB gaat bij zieke hoeven toch uit van een zelfgenezend vermogen van de hoef ... maar uiteindelijk krijg je wel goede gezonde hoeven en in dit geval spreek ik uit ervaring.
Vanmiddag komt overigens een NB bekapper haar verder behandelen.

En al gaat het helemaal mis; wij hebben in ieder geval ons best gedaan en niemand is er "schuld" aan als het mis gaat. De DA staat overigens geheel achter de behandeling; wel vermoed ik dat het vanmiddag extra druk zal zijn op de manege (dressuurstal) want de schoenen daar zijn al raar, maar ook een NB bekapping vinden velen raar, maar er zijn er minstens zoveel toch geinteresseerd in wat "wij" nu met die pony's uitspoken (met die 24 schoenen op de bakrand haha).

Groeten
Ingrid

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 11:21

zullen we een nieuw lijntje openen over de behandeling van peesblessures? Knipoog

Ik heb dus zo'n paard dat niet naar zijn lichaam luisterd. Op de wei als al je maatjes naar binnen mogen? no way, dat vind ie niet leuk met alle gevolgen van dien.

Feit is wel (jawel ik durf het na 3 jaar een feit te noemen) Dat hij met deze behandel methode weer genezen is en ik alles (maar dan ook alles en meer) weer met hem kan doen. Het heeft 3 tot 4 maanden geduurd.

Het kan trouwens nog erger hoor. In Engeland waar ik stage heb gelopen adviseerde de dierenarts volledige boxrust bij een peesblessure. En dit was een gerenomeerd dierenartse die bij de 'groten' kwam.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:29

shana schreef:
wat mij opvalt in deze discussie is dat mensen die hun paard ijzers geven wel openstaan voor nb enkel zeggen ze dat het niet voor elk paard kan maar dat mensen die nb doen niet openstaan voor ijzers bij sommige paarden ( en dan bedoel ik 1 iemand maar als ik een naam noem wordt het misschien verwijderd , jullie weten wel wat ik bedoel Knipoog )

er zijn inderdaad meer wegen die naar rome leiden en soms wordt nb als de enige goede methode gezien en dit is in mijn ogen fout

ook ik ben benieuwd naar deze nb paarden na bv 10 jaar , hoe zij dan op hun hoeven staan en of dit zonder problemen is , ik heb mijn twijfels en dan
vooral bij sportpaarden
, een fjord die enkel een paar keer per week een bosritje gaat doen gaat dit waarschijnlijk wel kunnen
nu krijg ik van de nb ers natuurlijk bewijzen van een paard dat endurance loopt op nb maar uitzonderingen bevestigen de regel , om me te overtuigen moeten er meer dan 1 paard succesvol een aantal jaar endurance lopen

en die blabla van in de natuur worden ze ook belast , want denk maar aan een zwangere merrie daar geloof ik niet in
een drachtig paard kan je niet vergelijken met een ruiter op de rug die vraagt om over 1M50 te springen

als nb gedaan wordt door mensen die daar echt voor opgeleid zijn dan kan ik daar nog in vrede mee leven maar al die mensen die op eigen houtje ( een cursus maakt van je geen hoefsmid) aan hun paard zijn hoeven beginnen prutsen nee brrrrr
en dan wordt er hierop waarschijnlijk gereageerd met ja maar af en toe kijkt iemand bekwaam naar mijn paard zijn hoeven dus is het ok
wat noemen nb ers bekwaam , iemand die een diploma heeft of iemand die een paar jaar geleden een cursus is beginnen geven ?
en voordat er iets gezegd wordt over dat niet alle traditionele hoefsmeden een diploma hebben, de mijne heeft een diploma en hem noem ik bekwaam ( diploma en jarenlange ervaring )

ik heb niets tegen nb want het zal voor sommige paarden de oplossing zijn maar als voorstander van ijzers kan ik wel de positieve kanten zien van nb en waarom kunnen dan zo weinig nb ers de positieve kanten zien van ijzers
mensen die nb doen en toch de positieve kanten kunnen zien van ijzers daar heb ik respect voor maar mensen die alleen maar denken dat hun methode de juiste is daar heb ik geen respect voor Boos!

ieder heeft het beste voor met zijn paard en niemand doet zijn paard bewust pijn en in iets heilig geloven is prima maar hou je geest ook een beetje open voor andere ideeen !!!!

groetjes sandra

Ik ben i.p. voor NB en tegen ijzers...klinkt lekker ongenuanceerd zo hè? Komt omdat ik vanuit mezelf spreek. Wat iemand anders vind of doet, mag ie van mj zelf bepalen, vind ik iemand zelden onaardiger door!
Wat ik vaker tegenkom in deze en soortgelijke discussies, zo ook in bovenstaande quote: NB zou niet geschikt zijn voor sportpaarden e.d.....
Ik denk (alweer vanuit mezelf) dat veel NBers ook helemaal niet de intentie hebben om een sportpaart te houden...NB hoort bij een totale manier van omgang met je paard.
Mensen die 1000% overtuigd nb toepassen rijden over het algemeen geen wedstrijden, willen geen proppen in draaien om een volte van 6 meter op gras te rijden, willen niet 1.50 springen op gras en noem maar op waar je ijzers en kalkoenen voor nodig hebt. Dan doe je alleen dingen die je kan doen zonder hulpmiddelen aan de voeten.
Ik haal hier een stukje aan van een collega nb-er...ze haalt me hiermee de woorden uit de mond.
Expliceert dus, dat NB NIET voor iedereen geschikt is...imo WEL voor ieder paard, maar NIET voor elke ruiter dus!