Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn76

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:15

..ooowww, dit gaat er wel al beter uitzien!!!..als je het wast, haal je dan de kortsjes eraf???(misschien al verteld, maar heb ik even gemist)

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:12

Shetlovertje schreef:
Waar haal je dat MSM dan?
Ga ik het ook even uitproberen

Zijn nu op vakantie en omdat mijn eigen smeerseltje niet meer hielp dacht ik laat ik eens kijken of zij nog iets hebben staan, dus ik alle potjes gelezen en toen kwam mijn moeder dit tegen
Is alleen een klein beetje over datum, maar dat lijkt me niet zo erg, meestal is het toch zoiets van tenminste houdbaar..
Zal vragen waar het vandaan komt, ze komen zondagavond laat terug.

De zalf lijkt trouwens heel erg op mijn zinkzalfje (zit er ook in).
Hier kun je het onderandere bestellen denk:
http://www.paardendrogist.nl/index.php? ... 000110.php

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:38

Nou ik heb net even foto's gemaakt, zijn echt mislukt, maar ik had geen hulp en kon hem buiten ook niet ergens aan vast binden en vasthouden en foto's maken is wel erg lastig
Maar zie hier de foto's die nog een beetje een beeld geven van Sams voetjes. Zo plukte ik hem uit z'n stalletje:
Rechter voetje
Afbeelding

Linker voetje
Afbeelding

Voetjes buiten genomen, volgende keer iets dichterbij proberen, het is nu nauwelijks te zien
Afbeelding
Afbeelding

Toch is het bij Sam veel lastiger te zien dan bij jullie witvoetige paardjes.. Maarja heb ik ook eens foto's erop gezet

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:56

Mijn pony heeft ook ieder jaar last van mok. Mokzalf doet niets bij hem. Droogzetters voor koeien kan ie niet tegen.
Wat wel hielp, en heel veel mensen vinden dat raar, tandpasta. Ik hoorde dat van iemand met een grote draverstal. Ik smeerde dit er eens in de 3 dagen op en de korsten vielen er zo af. Toevallig las ik het later ook eens in de bit. Uiteraard smeerde ik het alleen op de korsten en niet op open plekken of de huid.
Nu heb ik iets anders ontdekt.
Helosan. Dit is een soort uiercreme maar dan met een iets sterkere antiseptische werking. Dwz het ontsmet iets meer. Ik hoorde dit van de ruitersportzaak bij ons in de buurt. Het is echt een heel zacht crempje en je kan het op alles smeren (ook verbrande neuzen door de zon, wordt gelijk weer zacht!!!) Die van mij heeft al een jaar geen mok meer gehad , is echt bijzonder, ik smeer het nu nl zodra het buiten nat wordt eens in de paar dagen, gewoon preventief! Het kost maar 9 euro en het is een hele grote tube.
De korsten haal ik er nooit vanaf, je maakt het stuk en dit verergerd de hele boel alleen maar.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:20

Waar kun je Helosan halen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:07

Bij mij gewoon bij de ruitersportzaak. Misschien kun je het ook wel bestellen als ze het niet hebben. Ik kende het voorheen ook niet. Het is niet homeopatisch ofzo, het is iets scandivisch.
Ik hoop dat je 't kunt vinden!
En laat even weten of het bij jou net zo goed werkt als bij de mijne!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:17

Jah, doe ik, maar ik ben nu net een dagje bezig met MSM zalf en net bij de ruitersport zaak geweest, denk dat ik het zoiezo niet voor volgende week heb, maar als ik het heb, laat ik het je horen hoor!!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:58

Zo slecht ziet het er niet uit bij Sam, toch?
Ik hoop dat je iets vind wat echt aanslaat!

@IMJ; een waardevolle tip lijkt me zo!

Dimitri schreef:
..ooowww, dit gaat er wel al beter uitzien!!!..als je het wast, haal je dan de kortsjes eraf???(misschien al verteld, maar heb ik even gemist)

Thanx!
Als ik het was haal ik de loszittende korstjes eraf. Korstjes die erg week worden van het wassen kan ik er zonder bloeden vanaf halen en dat doe ik dan ook.

Hm zie dat Lio's verbrande neus nog niet zichtbaar is...
nog een keer Lio's verbrande neus met op mok lijkende korsten...
Afbeelding

Ik heb gister ook op haar neus sudocrem gesmeerd. Tsja het is en blijft voor babybillen, dus vond dat het ook wel op haar snoet kon.
Ben benieuwd hoe ze er vanavond uitziet. Ze vond dat gesmeer op haar neus trouwens erg vreemd, haha.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:18

@IngLio
Nu ben ik natuurlijk van het mokverhaal aan het afdwalen, maar een stalgenootje doet bij haar paard overdag een soort zonneklep op.
Je bevestigd hem aan de neusriem van je halster, het is gaas oid dat alleen als klepje op de neus ligt. Gaat hartstikke goed! Alleen staat je paard dan wel met halster i/h land, misschien vind je dat vervelend/gevaarlijk.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:22

Ik zal er eens naar kijken IMJ! De zomer is zo te zien wel voorbij :S

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:30

ook ik heb weer foto's van haar been. Deze week wel weer een uitbarsting gehad van de mok omdat het elke keer zo nat is in de wei. Dat heeft er echt mee te maken. Ik was het nu om de dag, moet de huid ook een beetje rust gunnen. Voor Arabel haar doen ziet het er geweldig uit, maar ik kan me voorstellen dat sommige toch schrikken. Tja, zo ziet haar voet er uit na jaren mok te hebben gehad...
Afbeelding

Afbeelding

Op haar hoefbal had ze een beschadiging. Daar kwam ook mok op, maar gelukkig sloeg de behandeling daar ook aan en is dat zo goed als weg. Je ziet goed dat aan de zijkant rechts ze nu nog een plekje heeft. Dat blijft maar een beetje, lijkt wel een blaartje.
Hier nog een foto van hoe het in februari/mei was:
Afbeelding

Mei/Juni, toen ging ze naar de kliniek:
Afbeelding

En toen ze uit de kliniek kwam:
Afbeelding

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:32

Oh Evitatinkle wat een wereld van verschil zeg! Echt een hele verbetering en vooruitgang. Een verdikte huid is geen ramp, zolang het maar geen kloven heeft. We hebben zelf ook eelt...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:35

Dankje, fijne he dat het zo goed gaat!? Ik ben zo blij dat ik het nu eindelijk onder controle heb. Daarom voor dit paard en dit type mok raad ik aan om de korstjes te weken en eraf te halen. Ik ben nu al vier jaar aan het vechten en eindelijk is het beter aan het worden. Langzaam maar zeker...!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:14

Ja echt super. Balen dat het nu zo regent, maar ik hoop dat we het allebei onder controle kunnen houden nu! Mooiste is al het echt overgaat en een hele poos (voor altijd) wegblijft, maar daar kun je niet vanuit gaan helaas.... Maar je hebt topwerk geleverd met Arabel!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:10

Fijn dat het zo goed gaat!
Sam's plekje op z'n koppie was trouwens zoals ik al dacht een huidschimmel, gelukkig niet zo'n erge, de dierenarts zei dat je het medicijn gewoon bij de Welkoop kon halen, dat dus maar gelijk gedaan en nu moet ik het er (maar!) 5 keer opdoen, dus dat valt allemaal erg mee

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:14

he fijn, al die positieve verhalen! Ik moet zeggen dat Arabel zich in tijden niet zo goed heeft gevoeld. Ondanks dit achterlijke weer.
Binnenkort gaan we een weekje naar Markelo op vakantie. Lekker door de bossen crossen. Ik hoop op droog weer maar niet te warm in verband met die steekvliegen!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 01:48

Oh leuk joh! Ga je naar Erve Meerderinkboer?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:00

nee, maar mijn vriend zijn ouders zijn de buren van erve meenderinkboer. We passen een week op hun huis, doen we nu al drie jaar. Onze paarden zetten we bij een boerderij een straat verderop (is gratis) en dan gaan we lekker door de bossen rijden daarzo. Dit jaar de eerste keer voor het nieuwe paard van mn zusje dus ben benieuwd!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:00

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:29

Bij mijn paard gaat de mok ook nog niet echt weg. de meeste korstjes heb ik wel al eraf. Af en toe zat ik te pulken zag je iets bloed wel vervelend idee maar het ziet er nu wel schoner uit.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 11:02

@Gouda, probeer het eens te weken met een lauwarme lap om het been. Die bandage of handdoek kun je eerst door warm sodawater halen, of betadineoplossing. Vaak gaan de korstjes dan vanzelf wel los, zonder te bloeden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 11:11

Zal het eens proberen bedankt voor je tip.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 11:40

En om de bandage lekker nat te houden kun je misschien de soda of betadine oplossing in een gieter doen en dat af en toe er overheen gieten. Lio vond dat wel eng, maar als je paard gewend is aan afspuiten, kan het een optie zijn...Dan hou je het nat en warm...
Succes!

Fijn dat het zo lekker gaat met Sam en Arabel! Misschien zitten we dan toch allemaal in een opwaartse lift!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:13

nieuwe tip!!!!

wassen met een Dettol oplossing:

dettol bestrijd veel schimmels en bacterien, kennis van me heeft t al geprobeerd en haar paard is zonder andere middeltje er vanaf

dettol kun je kopen bij de drogist, gewoon een oplossing maken, benen ermee schoon deppen, en laten zitten..

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:47

ellepel schreef:
nieuwe tip!!!!

wassen met een Dettol oplossing:

dettol bestrijd veel schimmels en bacterien, kennis van me heeft t al geprobeerd en haar paard is zonder andere middeltje er vanaf

dettol kun je kopen bij de drogist, gewoon een oplossing maken, benen ermee schoon deppen, en laten zitten..

Dettol brand in de zon. Lijkt me niet zo lekker.