hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:44

Naz schreef:
jackie schreef:
in principe hebben strasser en de andere bekappers hetzelfde doel voor ogen. een hoef die zoveel mogelijk lijkt op het model van de hoef van een paard dat zijn hoeven in het wild zo natuurlijk mogelijk afslijt.

duidelijk of heb je nog meer vragen??

Meer vragen Knipoog

Een paard in het wild wordt niet gereden. Dus in hoeverre is het nabootsen van het 'wild' aan de orde?

aan de hoeven van wilde paarden kun je zien hoe hoeven eruit zouden moeten zien bij normale slijtage. de hoefwand krijgt nooit de kans om te lang te worden.

gedomesticeerde paarden hebben vaak niet de kans om hun hoeven normaal af te slijten. hier in nederland bijvoorbeeld hebben we meestal zachte bodems waar de hoeven al in de opfok te lang worden wat hoefdeformatie ten gevolg heeft.

dus waarom zouden we ons niet orienteren an de hoeven van wilde paarden als we bij de gedomesticeerde geen natuurlijk gevormde hoef kunnen vinden??

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:19

Uhm Sannie (volgens mij zei jij dat Bloos ) Waarom vindt je het niet goed dat de steunsels kort gehouden worden? Wij doen ze kort, omdat ze van lange steunsels gevoelig kunnen gaan lopen. Wanneer ze te lang zijn kunnen ze omvlappen, zodat ze aan de binnenkant van de hoef naar binnen gaan. Ook zie ik nu bij mijn paard dat hij daar oude kneuzingen heeft, omdat ze te lang waren. Ik ben daarom dus wel benieuwd wat de reden voor het lang laten van de steunsels zijn.

En Mist, wat zijn de nadelige gevolgen van lage hielen?

Shana: een wild paard wordt idd niet gereden, maar bewegen wel veel meer dan onze paarden. Zo'n super groot verschil in gewicht is het nou ook weer niet als wij er op zitten. Als een paard bijv drachtig is is het gewichtsverschil groter, en daar hebben de hoeven ook geen last van. Wat is er mis mee dat hoeven er zo uitzien als in de natuur, zodat ze optimaal de fucties van de hoef benutten?

En Terschelling is voor mij niet zo ver weg, alleen de boot is n beetje duur. Lijkt me opzich wel leuk om eens te kijken Haha!

Groeten Alline

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:55

Met alle respect Alline, een veulen zegt een merrie niet welke kant ze op moet en stuurt haar ook niet over hindernissen en verwacht ook geen zijgangen o.i.d.
Het gaat uiteraard nouwelijks om het gewicht maar om het verschil in arbeid en training. Wij trainen gericht spiergroepen van een paard. Willen dat het dragens op de achterhad loopt.

Uiteraard kan een wild paard ook wel Piafferen en hoog springen maar de training en spieropbouw als mede het door de mens bepaalde fokbeleid van BV het KWPN is niet te vergelijken met een dragende merrie in het wild.

Sommige argumenten zijn best steekhoudend voor natuurlijk bekappen. Ik ben er dan ook niet tegen. Het argument dat een dragende merrie geen last heef van het gewicht van een veulen en dus ook niet van een mens op zijn rug in imo absoluut bullshït. Je snapt toch zelf wel dat die vergelijking niet op gaat zeg. Kom op meid, als jij zwanger bent heb je aan extra kilo's plus vruchtwater plus kind minimaal een kilo of 5 tot 10 exta, is dat het zelfde als een stuk ijzer in je mond doen, een pak leer aan te gespen en gaan turnen of de 1o0 meter horden lopen met een rugzak van 5 tot 10 kilo op ?? Laten we het graag reëel houden.

Als jij mij wil vertellen dat een paard in het wild zijn hele bespiering en pezen net zo gebruikt als een (door mensen gefokt) sportpaard dan heb je echt iets niet helemaal goed begrepen.

Wilde paarden leggen al grazend vele kilometers af maar ik kan zelf ook langer wandelen dan aerobicen. De belasting is langer maar niet intensiever.
Een paard kan vele uren achter elkaar lopen, maar niet gesteld,gebogen en verzameld, ook niet als er hindernissen tussen staan.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:35

briandylan schreef:
voor alle duodelijkheid ik ben zelf hoefsmid al 9 jaar en ik bekapt op de "traditionele""manier en besla ook paarden en ponys mijn prijzen zijn gebasseerd op de prijzen hier in de regio.en er word vaak paarden beslagen terwijl het niet nodig is.ik hoop dat het nu duidelijk is.

Dan heb ik andere prijservaringen. Dat kan toch? Misschien dat dat per regio wat verschilt.
Je wilt toch niet zeggen dat jij, als hoefsmid, alles maar beslaat, ook als dat voor het paard slecht zou zijn (mag ik hopen)???
Dan heb ik ook op dit gebied andere ervaringen met hoefsmeden. Bovendien ben je er als eigenaar ook altijd nog bij.....
Je bent wel duidelijk hoor, alleen zie ik het ietsje anders Haha!

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:23

De discussie over de lage verzenen bij natuurlijk bekappen is eenzijdig. Wat leidend is, is de stand van het hoefbeen. probleem is dat je die niet kunt zien en dus in beweging de hoef moet beoordelen. Een paard wil het hoefbeen bij het neerkomen evenwijdig aan de grond hebben. Bij sommigen betekend dat lage verzenen, bij anderen moet het iets hoger zijn. Let wel we praten over alle paarden, van shetlander tot Belg, van sportpaard tot recreatiepaard. Door rucksichtlos verzenen te verwijderen pruts je het gegeven evenwijdigheid, waardoor het paard eerst op de teen land, en vervolgens naar achter kantelt. Dit geeft slijtage in de teen (mustangroll genoemd) waar natuurlijk bekappers zo trots op zijn, maar in feite onnatuurlijke slijtage is, en dus extra belasting van de ondervoet is.

ps. farrier Pling beslaat/bekapt al zijn hele leven paarden, en is er trots op dat alle paarden beter lopen na behandeling als daarvoor.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:31

Farrier ..

Dat vind ik de meest nuttige post tot nu toe!!! Een waarheid als een koe.
En het deelt daarnaast dus mijn mening dat je per paard moet bekijken welke manier van bekappen c.q. beslaan goed is. En inderdaad maar niet zomaar ieder paard natuurlijk kan gaan bekappen maar eerst nadenken of het voor het paard een goede methode is.

ben het dus ook helemaal met je eens.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:52

farrier schreef:
De discussie over de lage verzenen bij natuurlijk bekappen is eenzijdig. Wat leidend is, is de stand van het hoefbeen. probleem is dat je die niet kunt zien en dus in beweging de hoef moet beoordelen. Een paard wil het hoefbeen bij het neerkomen evenwijdig aan de grond hebben. Bij sommigen betekend dat lage verzenen, bij anderen moet het iets hoger zijn. Let wel we praten over alle paarden, van shetlander tot Belg, van sportpaard tot recreatiepaard. Door rucksichtlos verzenen te verwijderen pruts je het gegeven evenwijdigheid, waardoor het paard eerst op de teen land, en vervolgens naar achter kantelt. Dit geeft slijtage in de teen (mustangroll genoemd) waar natuurlijk bekappers zo trots op zijn, maar in feite onnatuurlijke slijtage is, en dus extra belasting van de ondervoet is.

ps. farrier Pling beslaat/bekapt al zijn hele leven paarden, en is er trots op dat alle paarden beter lopen na behandeling als daarvoor.

Behalve bij mevrouw Strasser ,wordt er bij natuurlijk bekappen wel degelijk naar de voetas gekeken!

Als de voetas wordt gebroken ,dan moet je de hielen niet zo laag zetten als wat eigenlijk gewenst is bij Natuurlijk bekappen.

Mevrouw Strasser houdt een bepaalde gradenhoek aan van de haarlijn
en die is inderdaad ondergeschikt aan de voetas.

Geleidelijkheid is dan ook het sleutelwoord bij de Witte Lijn methode!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:06

Dan heb ik andere prijservaringen. Dat kan toch? Misschien dat dat per regio wat verschilt.
Je wilt toch niet zeggen dat jij, als hoefsmid, alles maar beslaat, ook als dat voor het paard slecht zou zijn (mag ik hopen)???
Dan heb ik ook op dit gebied andere ervaringen met hoefsmeden. Bovendien ben je er als eigenaar ook altijd nog bij.....
Je bent wel duidelijk hoor, alleen zie ik het ietsje anders Haha![/quote]

dit is mijn reactie op hierboven van tenfold

per regio willen de prijzen inderdaad wel verschillen.En ik zet paarden juist niet gauw op ijzers als het niet nodig is.maar het gebeurd juist wel veel.en dat probeer ik juist aan tegeven.De eigenaar is er wel bij maar een hoop eigenaren laten zich gauw om praten omdat ze er vanuit gaan dat de hoefsmid de wijsheid in pacht heeft.En hier in de regio heb je veel particulieren klanten vaak jonge meiden die ponys hebben en het gewoon leuk vinden dat hun pony op ijzers staan.Als ze het echt willen doe ik het maar vertel ze wel duidelijk dat er ook nadelen aan kunnen zitten.zoals de vermindere werking van het hoefmechanisme,dus ook de doorbloeding.bij het ene paard zal je hier nooit iets van merken en de ander krijgt gewoon slechtere hoeven.Dan weten ze wel waar ze aan toe zijn.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:31

OK, dat er paarden op ijzers komen terwijl jij aan de noodzaak twijfelt, dat kan. Maar of dat nou zozeer een financiele overweging is (daar begon dit immers over) betwijfel ik dus. Verschillende mensen (en dus ook hoefsmeden) hebben nou eenmaal een verschillende visie over wanneer zij ijzers nodig achten en wanneer niet.
Dat blijkt ook wel weer in dit topic. Sommigen zijn van mening dat ijzers per definitie slecht zijn, terwijl anderen erbij zweren. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen (voor zover je van een waarheid kan spreken).

Kortom, zoveel mensen/hoefsmeden zoveel meningen.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:59

Antheman schreef:
farrier schreef:

Behalve bij mevrouw Strasser ,wordt er bij natuurlijk bekappen wel degelijk naar de voetas gekeken!

Als de voetas wordt gebroken ,dan moet je de hielen niet zo laag zetten als wat eigenlijk gewenst is bij Natuurlijk bekappen.

Mevrouw Strasser houdt een bepaalde gradenhoek aan van de haarlijn
en die is inderdaad ondergeschikt aan de voetas.

Geleidelijkheid is dan ook het sleutelwoord bij de Witte Lijn methode!

Beste anthenan, je spreekt jezelf tegen. Probleem zit in "wat eigenlijk gewenst is bij natuurlijk bekappen' Daarme geef je aan dat natuurlijk bekappen het wegsnijden van verzenen inhoud. Een aantal paarden zal daar best tegen kunnen, maar het verklaart wel de gevoeligheid waar bij veel n.b. over wordt geklaagd.
In het boek (ja ik heb het gelezen!!!) staat dat de verzenen op zool niveau moeten liggen, en da's een verkeerd uitgangspunt, zoals ik hierboven heb uitgelegt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:17

farrier schreef:

Beste anthenan, je spreekt jezelf tegen. Probleem zit in "wat eigenlijk gewenst is bij natuurlijk bekappen' Daarme geef je aan dat natuurlijk bekappen het wegsnijden van verzenen inhoud. Een aantal paarden zal daar best tegen kunnen, maar het verklaart wel de gevoeligheid waar bij veel n.b. over wordt geklaagd.

In het boek (ja ik heb het gelezen!!!) staat dat de verzenen op zool niveau moeten liggen, en da's een verkeerd uitgangspunt, zoals ik hierboven heb uitgelegt

.

Das jouw mening en die deel ik niet!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:28

shana schreef:
beter = natuurlijk bekappen

pardon opala maar dit heb ik niet geschreven hoor want ik ben voorstander van hoefijzers dus ik weet niet waar je het in je hoofd haalt om dit hier neer te schrijven

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:40

Antheman schreef:
farrier schreef:

In het boek (ja ik heb het gelezen!!!) staat dat de verzenen op zool niveau moeten liggen, en da's een verkeerd uitgangspunt, zoals ik hierboven heb uitgelegt

.

Das jouw mening en die deel ik niet!

Heb je ook een zinnig argument waarom niet want zo een welles nietes spelletje kan ik ook wel spelen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:52

shana schreef:
shana schreef:
beter = natuurlijk bekappen

pardon opala maar dit heb ik niet geschreven hoor want ik ben voorstander van hoefijzers dus ik weet niet waar je het in je hoofd haalt om dit hier neer te schrijven

Jouw woorden: ik post hierna niets meer want al dat gel*l over hoeveel beter natuurlijk bekappen wel is komt me echt de keel uit ! Clown

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:39

wat nou beter is of niet. gewoon bekappen of natuurlijk bekappen het is waar jezelf in gelooft en de ene heeft er wel baat bij en de ander niet.ik bekap de paarden van mijn klanten op de ''gewone''manier maar ik heb ook al een paar keer een smid aan het werk gezien die het op de ''natuurlijke''wijze deed.En in sommige argumenten die ze hebben om op die manier te bekappen vind ik niet eens zo gek,maar ik vind dat je elkaar moet respecteren en uit eindelijk is de klant koning

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:51

opala !!

(veel succes met het verdedigen van je stelling op dit topic , ik post hierna niets meer want al dat gel*l over hoeveel beter natuurlijk bekappen wel is komt me echt de keel uit ! )

hier bedoelde ik mee dat ik het beu ben dat iedereen zegt dat natuurlijk bekappen beter is en niet dat ik natuurlijk bekappen beter vind in tegendeel zelfs !

ik heb een traditionele hoefsmid en ben heel tevreden over hem !

opala je hebt mijn woorden verkeerd begrepen want ik ben ook voorstander van de traditionele manier van bekappen en hoefijzers als het nodig is !

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:20

farrier schreef:
Door rucksichtlos verzenen te verwijderen pruts je het gegeven evenwijdigheid, waardoor het paard eerst op de teen land, en vervolgens naar achter kantelt. Dit geeft slijtage in de teen (mustangroll genoemd) waar natuurlijk bekappers zo trots op zijn, maar in feite onnatuurlijke slijtage is, en dus extra belasting van de ondervoet is.

Verward Je haalt een aantal dingen door mekaar...
Door de versenen in te korten gaat een paard juist op de hielen landen en niet op de toon. Een mustangroll onstaat niet door op de toon te landen maar door het rollen over de teen en dat is natuurlijke slijtage.

Daarnaast vind ik dat je niet moet oordelen over iets waar je je niet in verdiept hebt. Vooral als je dan ook nog onjuiste informatie verstrekt...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:45

de informatie die farrier verstrekt is weldegelijk juist en er staat notabene bij dat hij wel het boek heeft gelezen over NB en zich er dus wel weet wat het inhoud.

Wil je nou gewoon echt geen andere mening horen dan je eigen. Wie open staat voor andermans ideën leert vaak het meest maar het begint er steed meer op te lijken dat mensen die NB toepassen doof en blind zijn geworden voor goed onderbouwde argumenten voor andere methoden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:03

shana schreef:
opala je hebt mijn woorden verkeerd begrepen want ik ben ook voorstander van de traditionele manier van bekappen en hoefijzers als het nodig is !

Ik heb je niet verkeerd begrepen, ik heb je bericht op een gruwelijke manier misbruikt }> . Zal het niet meer doen. Excuses bij deze.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:53

briandylan schreef:
Je bent wel duidelijk hoor, alleen zie ik het ietsje anders Haha!

dit is mijn reactie op hierboven van tenfold

per regio willen de prijzen inderdaad wel verschillen.En ik zet paarden juist niet gauw op ijzers als het niet nodig is.maar het gebeurd juist wel veel.en dat probeer ik juist aan tegeven.De eigenaar is er wel bij maar een hoop eigenaren laten zich gauw om praten omdat ze er vanuit gaan dat de hoefsmid de wijsheid in pacht heeft.En hier in de regio heb je veel particulieren klanten vaak jonge meiden die ponys hebben en het gewoon leuk vinden dat hun pony op ijzers staan.Als ze het echt willen doe ik het maar vertel ze wel duidelijk dat er ook nadelen aan kunnen zitten.zoals de vermindere werking van het hoefmechanisme,dus ook de doorbloeding.bij het ene paard zal je hier nooit iets van merken en de ander krijgt gewoon slechtere hoeven.Dan weten ze wel waar ze aan toe zijn.
[/quote]

monique, ik hou van je...... *o/*

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:58

briandylan schreef:
wat nou beter is of niet. gewoon bekappen of natuurlijk bekappen het is waar jezelf in gelooft en de ene heeft er wel baat bij en de ander niet.ik bekap de paarden van mijn klanten op de ''gewone''manier maar ik heb ook al een paar keer een smid aan het werk gezien die het op de ''natuurlijke''wijze deed.En in sommige argumenten die ze hebben om op die manier te bekappen vind ik niet eens zo gek,maar ik vind dat je elkaar moet respecteren en uit eindelijk is de klant koning

ik ga je steeds leuker vinden OK dan!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:02

Riant schreef:
de informatie die farrier verstrekt is weldegelijk juist en er staat notabene bij dat hij wel het boek heeft gelezen over NB en zich er dus wel weet wat het inhoud.

Wil je nou gewoon echt geen andere mening horen dan je eigen. Wie open staat voor andermans ideën leert vaak het meest maar het begint er steed meer op te lijken dat mensen die NB toepassen doof en blind zijn geworden voor goed onderbouwde argumenten voor andere methoden.

heb jij het boek gelezen??

farrier zegt dat het paard graag zijn hoefbeen parallel met de grond zet. laat daar nou toevallig het hele natuurlijke bekappen over gaan.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:06

Riant schreef:
de informatie die farrier verstrekt is weldegelijk juist

De info die farrier is niet juist, waarom denk jij dat het wel juist is? Ook verdiept in NB? Zo ja, waar ben jij die info tegengekomen Verward

Riant schreef:
Wil je nou gewoon echt geen andere mening horen dan je eigen.

Is dit voor mij bedoeld? Jij kent me niet en weet dus ook niet of ik voor andere meningen e.d. open sta en respecteer. Mss wil jíj wel geen andere mening horen dan je eigen...

Riant schreef:
Wie open staat voor andermans ideën leert vaak het meest maar het begint er steed meer op te lijken dat mensen die NB toepassen doof en blind zijn geworden voor goed onderbouwde argumenten voor andere methoden

Dit geld dus ook andersom!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:20

hoefbeslag heeft ook een aantal nadelen

1. het is tegennatuurlijk. een lichaamsvreemd voorwerp wordt immers met nagels aan de hoef bevestigd.

2. het fixeert de hoef en vermindert altijd enigzins de normale beweeglijkheid van de hoorschoen.

3. de hoefnagels beschadigen de hoornwand.

4. de hoef droogt gemakkelijker uit

5. de tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd.

6. het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking

7. paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers.

8. doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verzenengedeelte juist wel. hierdoor verandert na enkele weken de hoefvorm en dus de voetas

Wat hebben jullie hier van terug???

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:30

jackie schreef:
hoefbeslag heeft ook een aantal nadelen

1. het is tegennatuurlijk. een lichaamsvreemd voorwerp wordt immers met nagels aan de hoef bevestigd.

2. het fixeert de hoef en vermindert altijd enigzins de normale beweeglijkheid van de hoorschoen.

3. de hoefnagels beschadigen de hoornwand.

4. de hoef droogt gemakkelijker uit

5. de tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd.

6. het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking

7. paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers.

8. doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verzenengedeelte juist wel. hierdoor verandert na enkele weken de hoefvorm en dus de voetas

Wat hebben jullie hier van terug???
met het meeste ben ik het mee eens.het uit drogen van de hoef komt meestal door warm beslag ,want door het te lang branden onder de hoef, wat vaak gebeurd droogt de zool uit.en bij punt 8 in het voorste gedeelte zit wel minder mechanisme daarom moet een smid wel altijd opletten dat er na het achterste hoef helft geen nagel word geslagen anders blijft er nog minder meganisme over en dus minder doorbloeding van de hoef.maar bij een paard die niet op ijzers staat slijtende verzenen in de meesten gevallen ook meer dan het toongedeelte.legt ook aan het gebruik van paard/pony.