Naz schreef:jackie schreef:in principe hebben strasser en de andere bekappers hetzelfde doel voor ogen. een hoef die zoveel mogelijk lijkt op het model van de hoef van een paard dat zijn hoeven in het wild zo natuurlijk mogelijk afslijt.
duidelijk of heb je nog meer vragen??
Meer vragen
Een paard in het wild wordt niet gereden. Dus in hoeverre is het nabootsen van het 'wild' aan de orde?
aan de hoeven van wilde paarden kun je zien hoe hoeven eruit zouden moeten zien bij normale slijtage. de hoefwand krijgt nooit de kans om te lang te worden.
gedomesticeerde paarden hebben vaak niet de kans om hun hoeven normaal af te slijten. hier in nederland bijvoorbeeld hebben we meestal zachte bodems waar de hoeven al in de opfok te lang worden wat hoefdeformatie ten gevolg heeft.
dus waarom zouden we ons niet orienteren an de hoeven van wilde paarden als we bij de gedomesticeerde geen natuurlijk gevormde hoef kunnen vinden??

) Waarom vindt je het niet goed dat de steunsels kort gehouden worden? Wij doen ze kort, omdat ze van lange steunsels gevoelig kunnen gaan lopen. Wanneer ze te lang zijn kunnen ze omvlappen, zodat ze aan de binnenkant van de hoef naar binnen gaan. Ook zie ik nu bij mijn paard dat hij daar oude kneuzingen heeft, omdat ze te lang waren. Ik ben daarom dus wel benieuwd wat de reden voor het lang laten van de steunsels zijn.
beslaat/bekapt al zijn hele leven paarden, en is er trots op dat alle paarden beter lopen na behandeling als daarvoor.
Je haalt een aantal dingen door mekaar...