Ervaringen met zomereczeem-middel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnitaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:41

Ik zeg froger-doekje (ik houw niet eens van die vent....), maar bedoel natuurlijk (was)droger-doekje.

AnitaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:42

Ik heb trouwens wel eens gehoord dat ze van de prednison-injecties last kunnen krijgen van schimmelinfecties en dat de pezen verharden. Wat bij het gebruik weer gevaarlijk is en blessures kan geven.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:46

Oké, nu mijn verhaal:

Duncan drie jaar geleden gekocht, geen zomereczeem.

Jaar later, enorm schuren, manen er helemaal af en staart aan de zijkanten kaal, veel gesmeerd met allerlei middeltjes (paardendrogist), niks hielp.

Jaar later: in maart begonnen met Foeneknof te geven, zes schepjes per dag (paard is een dikke 900 kilo), stal stinkt als een pizzeria, manen een beetje geschuurd dat jaar, staart met rust gelaten.

Dit jaar: weer in maart begonnen met Foeneknof, nog niet geschuurt tot op heden, manen zijn weer 30 cm lang en staart wordt steeds voller.

OK dan! Yes, I'm happy !

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:59

cinv schreef:
Het is niet oranje Scheve mond een groene fles met doorichtig spul..wel straf en paard mag nie in zon.

Niet in de zon??? Daar hebben ze mij niets van verteld, toen ik zei dat de pony in kwestie dag en nacht buiten staat zonder schuilhok... Wat nu??

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:02

Het schijnt dat ze van prednison wel hoefbevangen kunnen raken. Mijn pony is daar niet gevoelig voor. Dierenarts had het ook niet vaak meegemaakt, wel kunnen ze dikker worden en meer dorst krijgen. En omdat ik al alles had geprobeert met smeerseltjes was prednison het enige wat ik kon doen. Het zijn geen injecties maar ze krijgt tabletjes door het voer.
Bij die van mij is het nog niet open, dus smeer ik er babyolie op om het soepel te houden.

Mirjam

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 09:29

ik heb dus klitwortel gebruikt, maar dit is best wel raar spul.. het weekt de bovenste huidlaag los.
bij mijn pony zie je dus ontzettend veel schilfers in zijn staart, en daardoor dus nog veel meer jeuk!

heb maar een flesje baby-olie gekocht en smeer dat er nu in..
voor alsnog lijkt dat te helpen want hij schuurt niet...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:12

ellepel schreef:
ik heb dus klitwortel gebruikt, maar dit is best wel raar spul.. het weekt de bovenste huidlaag los.
bij mijn pony zie je dus ontzettend veel schilfers in zijn staart, en daardoor dus nog veel meer jeuk!

Dit zag ik bij Pink ook, bij het gebruik van Horsol. Maar hij heeft daarintegen GEEN jeuk van de schilfers? De oude, kapotte, laag laat los en er komt weer een nieuwe zachte huid zonder kloven met haar OK dan!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:46

Ik ben nu een week bezig met die TKC 97 en hij heeft (vandaag opgemerkt) geen nieuwe schuurplekken meer. De schilfers laten los en zijn vettig dus zullen niet jeuken. Ik moet ze er alleen nog uit zien te krijgen Haha!
Ik had niets anders bij als een hoevekrabber dus heb ff met die harde haren proberen de meeste weg te krijgen.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:17

argh, ik wordt er niet goed van, het lijkt dit jaar behoorlijk erg te zijn. OP zicht heeft Marco in de manen, staart en onder de buik niet zo gek veel jeuk(niet als andere jaren), maar hij zit helemaal onder de kale plekken, die hij elke avond tot bloedens toe weer open schuurt. Vooral bij de lendenen en het hoofd en oren zitten helemaal onder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb er al vanalles proberen op te doen. Okozon, zinkzalf, levertraanzalf, traumeelgel, uierzalf, maar niets schijnt te helpen. Nu doe ik er maar wat babyolie op, en het schijnt ietsje te verzachten (maar dat kan ook aan het frissere weer liggen)
Wat doen jullie met deze kale plekken? En zijn die bij jullie zomereczeempaarden ook zo aanwezig en op dezelfde plekken?

Het smeren schijnt niet echt te helpen, dus probeer ik ook van binnenuit. Hij staat op een zeer arme wei, krijgt zeer eiwitarm hooi(das toevallig Knipoog ) en krachtvoer met extra weinig eiwit. Verder voer ik hem nu wat knoflook, en na een tip hier, ook nog wat foengriek erdoor.
(daar komt dadelijk ook nog biotine bij, aangezien zijn hoeven ook niet bepaald geweldig zijn )
Je kunt je dus al voorstellen hoe mijn 'apotheek' eruit ziet.... Schijnheilig
Maar nu wil ik (toch) nog iets uitproberen...nl Allergicum met Cullivetsum van VSM...Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

zucht....was het maar weer winter

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 09:06

Suzy schreef:
?Maar nu wil ik (toch) nog iets uitproberen...nl Allergicum met Cullivetsum van VSM...Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Heb ik ook geprobeerd, en hielp helemaal niet bij mijn paard, maar men zegt dat je het soms een aantal jaren moet gebruiken voor het beter wordt. Als ik je foto's zo zie ben ik toch heel erg blij met mn Boett deken, ik heb vorig jaar ook een fortuin uitgegeven aan allerlei smeerseltjes maar baalde dat ik die deken niet eerder heb aangeschaft. Mn friesje krijgt zelfs weer lange manen OK dan!
Succes!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 09:29

Suzy schreef:
argh, ik wordt er niet goed van, het lijkt dit jaar behoorlijk erg te zijn. OP zicht heeft Marco in de manen, staart en onder de buik niet zo gek veel jeuk(niet als andere jaren), maar hij zit helemaal onder de kale plekken, die hij elke avond tot bloedens toe weer open schuurt. Vooral bij de lendenen en het hoofd en oren zitten helemaal onder.
[image]
[image]
[image]

Ik heb er al vanalles proberen op te doen. Okozon, zinkzalf, levertraanzalf, traumeelgel, uierzalf, maar niets schijnt te helpen. Nu doe ik er maar wat babyolie op, en het schijnt ietsje te verzachten (maar dat kan ook aan het frissere weer liggen)
Wat doen jullie met deze kale plekken? En zijn die bij jullie zomereczeempaarden ook zo aanwezig en op dezelfde plekken?

Het smeren schijnt niet echt te helpen, dus probeer ik ook van binnenuit. Hij staat op een zeer arme wei, krijgt zeer eiwitarm hooi(das toevallig Knipoog ) en krachtvoer met extra weinig eiwit. Verder voer ik hem nu wat knoflook, en na een tip hier, ook nog wat foengriek erdoor.
(daar komt dadelijk ook nog biotine bij, aangezien zijn hoeven ook niet bepaald geweldig zijn )
Maar nu wil ik (toch) nog iets uitproberen...nl Allergicum met Cullivetsum van VSM...Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

heel herkenbaar, moonlight heeft er ook last van die op die plekjes...zo sneu. ik had eerst zon ivanhoe halsdeken, maar daarvan werd het op de andere plekjes juist erger.
Ook ik smeer met babtolie om het te verzachten,

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 09:59

ellepel schreef:
.

probeer hem eens te wassen met teershampoo (van sectolin of grand national, bij boerenbond of ruitershop)
daar gaan de schilfers van weg

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:47

Suzy schreef:
[image]
[image]
[image]

Blacky (verzorgpony van Sunshine hier op bokt) heeft het nog erger als op jouw foto's. Sunshine is nu op vakantie en ik zorg voor Blacky die tijd. Ik ben begonnen met TKC 97 en smeer dat om de 2 dagen (ivm de ergheidsgraad Haha! ) ik moet zeggen dat toen ik er gisteren was het stilletjes aan leek dat het spul zijn werk doet. Er komen geen nieuwe schuurplekken meer bij, en hopelijk blijft dat zo, aangezien hij al geen manen en staart meer heeft en zijn hals, schoft en kont zijn ook al behoorlijk kaal. Ik hoopte eigenlijk dat zijn haren weer wat terug zouden groeien voordat Sunshine terug is van vakantie....
Mocht iemand nog een exceemdeken hebben liggen voor een pony van 1m18... GRAAG!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:46

ik heb de staart gisteren gewassen met gewoon normaal water met een scheut Dettol erin ( ontsmettingsmiddel)

schilfers zijn weg, en door de baby olie jeukt het ook niet meer...

we wachten maar weer af...

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:36

Ik heb ook maar een paar liter teershampoo ingeslagen en werkt wel erg goed. Die van mij hebben wel een Boett-deken op en helemaal geen jeuk meer werk echt fantastisch.
Maar ik begin pas met de deken in Juni en nu heeft ze hem ook niet altijd op. Dat heeft ze niet nodig. Maar mijn ervarng is dat Sweet-itch wel goed help tegen schilvers en het maakt de huis ook soepeler.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:38

Alleen mijn veulen heeft er nu echt heel veel last van. Haar hele hoofd zit vol met korstjes en ook open plekjes.
Ze heeft nu wel een vliegenkap op en dat gaat ook wel goed maar bij haar mond is het echt helemaal open. Ik doe er nu vetaderm op maar weet iemand nog iets anders wat snel wonden geneest en jeukstillend is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:49

Ik durf het bijna niet te zeggen maar de haflinger van mijn vriendin ziet er nog goed uit.Die heeft dit jaar de novabogom gehad.Het is niet dat ze totaal geen jeuk heeft ,maar verleden jaar zag ze ondanks haar boettdeken er zo uit als de haflinger hier boven.Nu krabben de paarden wel bij elkaar en daardoor is ze wel wat manen kwijt maar ze heeft nergens geen wonden of zo.

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 04:55

Zucht, ik heb er maar eens heeeeeeel veeeeeel vettige maïsolie opgewreven, na de staart en manen te wassen met iso Betadine, ze schuurt nu drie dagen niet, maar ik vrees er weer voor. Ze heeft ook novabogom gehad, ik moet zeggen dat het beter is dan vorig jaar, nu heeft ze tenminste nog plukjes manen, vorig jaar niks. Eerlijk gezegd, ik hoop dat er deze winter terug Novabogom te krijgen is, gewoon nog een kuur geven met alles erin wat nodig is kan mss de oplossing zijn (dat hoop ik althans, na de kleine verbetering van dit jaar).

gr Janna

PS: veel sterkte aan iedereen die een zorgenpaardje heeft Ach gut

mir1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:23

Voor iedereen die hopeloos is geworden kan ik toch zeker aanbevelen ISI-mix voer van Marstall te proberen. Zoals ik al schreef is mijn welsh-cob er na 1 zak duidelijk verbeterd.

Kost je waarschijnlijk zo'n 20 euro om het uit te proberen. Maar als je normaal ook al biks bijvoerd, dan wordt het goedkoper, want die 500 gram per dag kun je in mindering brengen op de hoeveelheid biks die je normaal geeft.

Weet alleen nog steeds niet waar het in Nederland verkrijgbaar is.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:08

Even update van mijn paardje; tot hiertoe alles nog zeer goed met mijn exivetol. Af en toe zie ik dat hij met zijn kont nog eens tegen de muur heeft staan schuren, maar niks van zijn haar kapot . Aan zijn staart nu te zien zou je ni zeggen dat het een eczemer is. Zijn manen waren tot op de huid afgeschuurd eind juni,nu staat er al weer 4 cm op zonder wonden of plekken. OK dan! Kzal vanmiddag eens een foto trekken van het resultaat. Het enige probleem is nog zijn hoofd;onder en boven zijn ogen heeft hij kale plekken van het schuren. Die behandel ik nu ook sinds vorige week met exivetol. Benieuwd wat dat binnen enkele weken als resultaat geeft.
Voor de Belgische Bokkers (en natuurlijk ook de Nederlandse), er zijn twee apotheken in België waarvan ik tot hiertoe weet dat ze zo'n produkt met goed resultaat verkopen. Namelijk één in Willebroek en één in Balen.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:25

griebels schreef:
Niet in de zon??? Daar hebben ze mij niets van verteld, toen ik zei dat de pony in kwestie dag en nacht buiten staat zonder schuilhok... Wat nu??

Staat op de bijsluiter ook met !
Dan heb je brandwonden , goed lezen eerst.
Of je houd je paard binnen of je zoekt een ander product anders verbrandt het vel, en zie je het vellen, ja petrolium...wat is dat ?...dat met zon...oei oei

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:03

Heb 2 seizoenen Culivetsem en Allergitum geprobeerd maar geen resultaat. Heb TKC 97 gebruikt: paard kreeg brandwonden op de witte delen!!! (is een wit/bruin bont paard)
Bij de mijne helpt het beste: de antivliegen/huidspray op basis van 6 etherische olien of de AE emulsion uit Duitsland speciaal voor zomereczeem. Dan Traumeel druppels of de Chevalaver kruiden (dus iets van binnen uit) en de etherische knoflookolie: alles uit mijn eigen toko. In barre tijden de Unicorn Protector nieuwe formule tegen de vliegen en dazen. Hij schuurt niet, heeft hele lange manen en mooie staartwortel (nog wel kort van de ellende van 2 jaar geleden) maar heeft alleen wondjes aan zijn benen van het bijten naar de vliegen. Overigens heeft hij vorig jaar wel die zwarte kale plekken gehad op zijn gezicht, maar dit jaar geheel niet, ik houd het vet met een goede plantaardige basis olie (dus GEEN baby olie)
Ben nu aan het experimenteren met Emu olie uit Australie, geleverd door een firma die zeer benieuwd is om dit uit te laten proberen door mij, maar aangezien hij niet schuurt... Haha!

WIE wil dit gaan uitproberen? Ik kan een flesje leveren tegen een heel klein bedrag, zodat je dit uit kunt proberen. PB me voor de voorwaarden.

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:50

Heb gisteren gehoord dat er weer iets nieuws gaat komen overgevlogen uit Amerika. Daar wordt het al heel veel gebruikt met uitzonderlijk succes. In de Universiteit van Gent zijn de professoren er nu volop mee bezig met het uit te testen eer het op de Belgische markt zal komen. Een spuit geven elke week, twee maanden aan één stuk en paard is er voor altijd vanaf. Ben benieuwd.

gr janna

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:07

Bij ons staat tijdelijk een pony die ook erg veel last heeft van zomereczeem. Staart, manen en buik schuurt ie helemaal stuk en heeft zoveel jeuk dat ie 3 á 4 per uur gaat rollen! Kan nooit goed zijn . Tussendoor draaft ie grote stukken door de wei omdat ie zich geen raad meer weet. Eigenaar doet er niks aan Boos! Snap dat soort mensen niet...

Maar het lijkt me niet goed dat ie zo ontieglijk veel rolt. Naar horen zeggen is er hier in de buurt een zomereczeem-pony doodgegaan door het extreem vele rollen, gevolg: koliek. Kan dit?

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:40

Ik meld mij ook met een exceem geval Verdrietig Mijn tinkerhengst van 1 jaar oud heb ik opgehaald uit de opfok. hij heeft waarschijnlijk ook zomer exceem. Ik heb hem nu gewassen met groene zeep en daarna behandeld met Imaverol (hij heeft ook schimmel) Als het exceem blijft wil ik dus volgend jaar op tijd beginnen met iets maar wat ?

Wie van jullie heeft ervaring met D-itch van de paardendrogist? De poeder en de lotion. Die boetdeken komt denk ik dan ook maar