Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Re: Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 21:35

Even hoe je dit óók kunt lezen;

Een eigenaar heeft een ouder paard staan dat toe is aan pensioen.

Iemand is bereid dat dier als weidemaatje bij zich te stallen.

Dat lijkt win win.

Binnen 2 dagen krijgt de eigenaar allerlei vage berichten over ernstig ziek, dierenarts, euthanasie.

Er is geen goede duidelijke communicatie, en het lijkt erop alsof de persoon die het dier in bruikleen heeft als weidemaatje dat eenzijdig doorzet zónder dat de eigenaar verder nog inspraak heeft.

Geloof mij maar dat de meeste eigenaren dan een trailer regelen, een goede handvol helpers en dat dier accuut terug halen....

Ik ken géén van de betreffende personen in dit verhaal.
Maar ik weet hoe zeer eenzijdige verhalen op bokt ineens totaal anders kunnen blijken te zijn,

Dus het door mij geschetste hypothesche scenario is níet per de ver gezocht.

Ik vind dat er hier door velen extreem wordt uitgegaan van dat eenzijdige verhaal zonder in de reacties rekening te houden met dat de werkelijkheid door een andere persoon totaal anders gezien wordt...

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 21:38

Ik denk dat je op zich wel gelijk hebt, maar de pony is extreem mager, loopt niet goed, valt om en staat er raar bij en ze waren zelf al van plan om het beestje naar de slacht te doen. Dus waarom dan zo raar doen omdat er even een dierenarts naar wil gaan kijken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:45

F_T schreef:
Geloof mij maar dat de meeste eigenaren dan een trailer regelen, een goede handvol helpers en dat dier acuut terug halen....

En een stelletje harken. Want als je die nodig hebt om een pony in een trailer te krijgen dan heeft ze écht geen dierenarts nodig. En als je ze gebruikt geef je ook zo veel om haar.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 23:45

anjali schreef:
Misschien deed die DA zo moeilijk over direct komen omdat niet duidelijk is wie de eigenaar is van de pony en waar hij dus zijn rekening naartoe moet sturen? Echter is een DA verplicht om noodzakelijke hulp te verlenen, ook in een moeilijke situatie. Het gaat om het dier en financiele en administratieve problemen kunnen later uitgezocht worden. De DA zal vandaag komen volgens ts. Hopenlijk kan hij het paard helpen . Heel vervelend allemaal ook voor ts. Laat je weten hoe het verder gaat ts? Mag bij mij ook via pb eventueel.

Ik dacht ook al zoiets: deze DA kent misschien de eigenaar en heeft daar al trammelant mee gehad - financieel of anders?

Als ik dit allemaal zo lees is het een raar verhaal, maar het is zonder meer duidelijk dat hier maar 1 iemand zwaar de dupe is: de arme pony waar het hier om gaat.
Ook bijzonder dat nét voordat de DA langs zou komen de pony door de (wettelijke?) eigenaar opgehaald wordt.
Je zou bijna denken dat de DA contact opgenomen heeft met de eigenaar - maar ik realiseer me dat ik nu wat invul. Sorry daarvoor.
Maar het blijft wel heel erg toevallig.

Ik las dat TS pas 20 jaar is. Dus in de "paardenhandel" kun je op die leeftijd nog niet veel ervaring hebben - en het kan een hele nare rotwereld zijn, helaas.
Haar bedoelingen waren ongetwijfeld goed, ze wilde de pony redden.
Maar het verhaal over de DA met die hoge voorrijdkosten, daar haakte ik een beetje af.
Want in die omgeving zitten echt genoeg klinieken, en een belrondje had veel opgeleverd. En uitstel voor dit paardje leek mij persoonlijk echt geen optie.
Dan maar hogere kosten.
Je adopteert een pony om haar te helpen, dan zou ik op de dag dat ik het paardje ophaalde al een afspraak met een DA gepland hebben. Ook al liep de pony er al een tijd zo bij. Je haalt zo'n beestje niet voor niets op en houdt dan al rekening met hoge kosten. Medische zorg voor paarden kost gewoon bakken met geld en dat calculeer je in als je een ziek paard overneemt.
Dus mijn verbazing bleef groeien toen ik dit allemaal las.

Ik vind het wel nobel dat TS deze pony wilde helpen, heel dapper ook, want ze stak haar nek flink uit en kijk eens wat een trammelant ze allemaal te verduren krijgt.
Maar toch....hulp aan een ernstig zieke pony kun je alleen bieden door meteen diergeneeskundige zorg te verlenen en door direct een plan van aanpak te maken met een DA, alle goede bedoelingen ten spijt.

Sterkte TS, jij hebt je best gedaan en je een boel ellende op de hals gehaald.
Je intentie was goed.

Ik denk vooral aan die arme pony en wat er nu met haar gaat gebeuren.
Maar ik ben ook benieuwd naar het verhaal van de eigenaar....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:31

Ik weet niet wat ik er van moet denken, maar ben wel blij dat de pony eindelijk gezien is door de DA. Hopelijk krijgt ze nu de medische hulp die ze nodig heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

Maar ze is niet gezien door een DA toch? Pony was weg voordat die er was?
Of met de politie bij de oude eigenaar wel? Dan heb ik dat even gemist :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

Ja met de politie bij de oude eigenaar als ik het goed begrepen heb.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:26

Elisa2 schreef:
Ja met de politie bij de oude eigenaar als ik het goed begrepen heb.

Dat klopt inderdaad. Er ligt nu een behandelplan en als ze zich daar niet aan houden wordt de pony volgende maand bij de controle ingeslapen. Ze mag in die tijd ook niet meer worden bereden. Ze zullen dus in ieder geval geen geld meer aan haar verdienen en ik ga er zelf de aankomende weken nog langs om in de gaten te houden dat ze haar echt niet berijden (ze hebben nog wel haar zadel en spullen). Als ik dat zie heb ik er namelijk zeker geen moeite mee om opnieuw de politie te bellen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:28

Als er een behandelplan is, kan ze dus beter worden? Wat is uiteindelijk dan de diagnose?

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:52

Goof schreef:
Als er een behandelplan is, kan ze dus beter worden? Wat is uiteindelijk dan de diagnose?

Dat mogen ze niet vertellen, ze mogen ook niet vertellen wat het behandelplan is. Het enige dat ze kunnen melden is of het een behandelplan of euthanasie is geworden, en daar krijg ik dus over een maand weer een update over.

Het lijkt mij in ieder geval niet dat de dierenarts haar zou laten rondlopen als er geen kans meer zou zijn op verbetering, alleen dan moet die verbetering nu wel binnen een maand zichtbaar zijn en ik denk veel eerder dat haar eigenaren haar bewust niet zullen helpen zodat ze uiteindelijk geen geld meer hoeven uit te geven aan de zorg voor een pony die ze niet mogen berijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:18

Maar als jij wel bereid bent om die kosten te dragen. Gaat het ze er dan echt alleen om dat ze bij de slager nog een paar tientjes voor haar krijgen en van jou niet?

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:03

Koper schreef:
Maar als jij wel bereid bent om die kosten te dragen. Gaat het ze er dan echt alleen om dat ze bij de slager nog een paar tientjes voor haar krijgen en van jou niet?

Ik denk dat het voor haar nu gaat om het principe, ze moet nu zelf 2x dierenartsenkosten betalen voor de controles en eventueel ook nog de euthanasie terwijl de mensen die met mij mee waren nog hadden aangeboden om haar de €500 te betalen voor de pony (dan had ze dus niets hoeven te betalen en gewoon het geld gekregen).

Ze ging zo uit haar dak dat ze volgens mij niet eens besefte wat ze eigenlijk aan het doen was, en nu is het natuurlijk te laat om nog terug te krabbelen want daar heeft ze weer een te groot ego voor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

Koper schreef:

Dit paard is zo mager dat de slachtkosten hoger kunnen zijn dan de opbrengst (ik heb vroeger op stal gestaan bij iemand die daar ervaring mee had- zelf breng ik nooit dieren naar de slacht maar hoorde de verhalen).En als hij bepaalde medicijnen krijgt die zo te zien wel nodig zijn dan wordt hij zowiezo uitgesloten voor consumptie. Ik denk dat dit diertje best enigszins opgeknapt kan worden maar dat hij door mensenruzies en waarschijnlijk achterliggende zakelijke toestanden de dupe is geworden. Het bedrijf waar hij vandaankomt had mogelijk al een slechte naam en was mogelijk al bekend bij instanties. Toen ts allerlei instanties begon in te schakelen hadden ze daar geen zin in en haalden het paard terug. Maar zitten nu (verdiend) toch nog met de gebakken peren. Dit is mijn analyse van de situatie, gevoed door eigen ervaringen uit het verleden die uit dezelfde hoek kwamen.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:34

anjali schreef:
Koper schreef:

Dit paard is zo mager dat de slachtkosten hoger kunnen zijn dan de opbrengst (ik heb vroeger op stal gestaan bij iemand die daar ervaring mee had- zelf breng ik nooit dieren naar de slacht maar hoorde de verhalen).En als hij bepaalde medicijnen krijgt die zo te zien wel nodig zijn dan wordt hij zowiezo uitgesloten voor consumptie. Ik denk dat dit diertje best enigszins opgeknapt kan worden maar dat hij door mensenruzies en waarschijnlijk achterliggende zakelijke toestanden de dupe is geworden. Het bedrijf waar hij vandaankomt had mogelijk al een slechte naam en was mogelijk al bekend bij instanties. Toen ts allerlei instanties begon in te schakelen hadden ze daar geen zin in en haalden het paard terug. Maar zitten nu (verdiend) toch nog met de gebakken peren. Dit is mijn analyse van de situatie, gevoed door eigen ervaringen uit het verleden die uit dezelfde hoek kwamen.

De instanties zijn pas ingeschakeld NA het ophalen van het paard, dus dat kan niet de drijfveer zijn geweest. Volgens de eigenaresse ging het er puur om dat ik een dierenartsafspraak had gemaakt en vond ze dit "verraad" en wilde ze daarom de pony terug. Heel bijzonder in ieder geval

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:36

Ga jij er nog achteraan om de pony terug te krijgen? Ze was nu immers van jou, toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:24

anjali schreef:
Koper schreef:

Dit is wat ik ook dacht maar niet wilde opschrijven :o

TS, het gaat niet om wanneer jij een dierenarts of dierenbescherming gebeld hebt. Het gaat om of jij eventueel de naam van de plek waar ze vandaan komt zou hebben genoemd. Daar hadden de mensen waar ze vandaan komt misschien wel niet zo'n zin in (ook afgaande op hoe fel ze reageerden toen ze hoorden dat je een dierenarts bij dat paard wilde gaan halen) omdat ze al een niet al te beste naam hadden, die dan ook nog genoemd zou worden in verband met dit paard.

Een andere reden voor hun reactie op het bericht over dierenarts erbij, of voor die uitval toen jij daar met politie opdook, kan ik namelijk niet bedenken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

Ts, met "instanties" bedoelde ik ook de DA. Wat overigens nodig was dat je dat deed. En toen begon dat gedoe over het missende paspoort (wat HUN fout was want zonder dat hadden ze het paard niet eens mogen vervoeren.) En zo ging het balletje aan het rollen van instantie naar instantie.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:50

Het was misschien ook niet zo slim om de oude eigenaar op de hoogte te stellen. Iemand die een paard in deze staat laat rijden, dan weet je toch van welk type ze is? Had het paard geholpen zonder er ruchtbaarheid aan te geven.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:54

Ach, het is ook nooit goed. En altijd makkelijk commentaar hebben vanaf de zijlijn en achteraf.

Ts je hebt alles gedaan wat je kon en meer kon je niet doen.
Ben benieuwd of je nog updates gaat krijgen.
Sterkte met de situatie!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:56

Hannanas schreef:
Het was misschien ook niet zo slim om de oude eigenaar op de hoogte te stellen. Iemand die een paard in deze staat laat rijden, dan weet je toch van welk type ze is? Had het paard geholpen zonder er ruchtbaarheid aan te geven.

Maar ze had de papieren niet en naar het schijnt vroeg de (assistente van) de DA daarnaar. Ts heeft gedaan wat ze kon en wat ze toen dacht dat goed was. Helaas pakte dat verkeerd uit.