Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 10:01

Laatst is een paard van een ouder van mijn klas overleden gevonden in een sloot.. Echt vreselijk om mee te maken.
Ik ben daarom ook erg blij dat er geen sloten bij mijn stal zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:31

Ja wat je omschrijft klinkt dan inderdaad wel als paniek als de rest ook al onrustig was.
je weet het soms niet wat er dan is.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 14:48

Dat is schrikken zeg, gelukkig is ze er goed uit gekomen zonder kleerscheuren..
ik vind sloten ook altijd eng ja. Heb er ook een keer een paard uit moeten vissen. En daar zat nog draad voor maar die had draad en al meegenomen de sloot in :+ gelukkig lag die sloot redelijk droog en het was een jong en vitaal paard dus die kwam er met wat hulp zelf uit.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:06

Ook ik heb een oudje,al vind ze dat zelf van niet.

Pepper is een welsh A merrie van inmiddels 20 jaar.
In mei word ze 21 jaar.

Pepper is vroeger bereden geweest maar verder altijd in de fokkerij gebruikt.

Ook nu is ze drachtig en topfit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:26

Zo daar zit al een mooi buikje op :)
Wanneer moet ze ??

Ik heb net 6 hoeven gedaan (4 van Boon en 2 van Jasmijn). Boon eerst dan kon Jasmijn vast aan het geluid van de rechte slijper wennen.
Daarna wilde ik ze invetten, maar natuurlijk nergens dat kwastje te vinden |o Dus maar een hoevenkrabber opgeofferd al paste die natuurlijk niet in het potje |o |o en nu is het een zootje op de tegels :D

De smid is 3 a 4 weken geleden pas geweest, maar het lijkt wel of de hoeven ineens een groeispurt hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:50

Haha zo’n buik had Kelly ook als ze zwanger was, dat was net een skippybal met pootjes er onder _O-
Ook als ze niet drachtig was had ze een megabuik :P

Dubbelfun wat heb je met die voeten gedaan, met een slijper?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:57

Jeetje wat schrikken om je paard in de sloot te vinden. Gelukkig dat ze er zonder kleerscheuren vanaf is gekomen.

Wij zijn vanmorgen een klein rondje naar buiten geweest. Had afgelopen week graag wat meer willen trainen, maar ik kreeg ontstoken tenen, dus dat ging niet %) Volgend weekend gaan we meedoen aan de tweedaagse buitenritten bij de KNHS. Gelukkig heeft ze echt een hele goede conditie, dus ik maak me er niet druk om. Morgen staat er een WE clinic op het programma, heel benieuwd hoe dat is.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:04

ellepel schreef:
Dubbelfun wat heb je met die voeten gedaan, met een slijper?

Ik gebruik een haakse slijper met een grof schuurtolletje om de hoeven bij te houden. Dat gaat me beter af dan met een hoefmes... levensgevaarlijk in mijn handen :)

Afbeelding

@evaC: leuk dat je nog zo actief bent en sterkte met de tenen !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:24

Ach zo ja, mijn vorige smid wilde dat ook eens bij Kelly doen,was een iets ander ding.
Was geen goed idee }>

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:39

Het ding maakt een hoop herrie en is best zwaar, maar zelfs de smid maakt er graag gebruik van als Boon haar hoeven weer eens zo keihard zijn dat hij er met zijn messen niet door komt (en die zijn echt vlijmscherp :D) .
Het is net als met scheerapparaten denk ik; daar geeft ze ook niets om.
Wat dat betreft is ze een heel stuk makkelijker geworden dan toen ze net hier was; toen kon ik nog geen deken om krijgen zonder paniek :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:38

DubbelFun schreef:
Zo daar zit al een mooi buikje op :)
Wanneer moet ze ??

Ik heb net 6 hoeven gedaan (4 van Boon en 2 van Jasmijn). Boon eerst dan kon Jasmijn vast aan het geluid van de rechte slijper wennen.
Daarna wilde ik ze invetten, maar natuurlijk nergens dat kwastje te vinden |o Dus maar een hoevenkrabber opgeofferd al paste die natuurlijk niet in het potje |o |o en nu is het een zootje op de tegels :D

De smid is 3 a 4 weken geleden pas geweest, maar het lijkt wel of de hoeven ineens een groeispurt hebben.

Rond 19 maart ergens :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:26

Prachtig,maar is vast ook wel wat een grasbuik denk ik :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:18

Vanochtend de stoute schoenen maar weer eens aangetrokken en Boon gezadeld voor een rustig rondje bos/hei, maar toen ze eenmaal op stoom was kreeg ik toch een paar humoristische shenanigans om de oren >;) maar ik kan me dat ook wel indenken; al weer 3 weken niet onder het zadel geweest, gelongeerd en/of gewandeld en ze kan ook geen rondjes meer galopperen omdat de track langs de weg wegens eikels dicht is. Dus ze moest even iets kwijt.
Later bij het verlaten van de hei kwamen er net een stuk of 7/8 grote militaire vrachtwagens van het kazerneterrein af en stond ze braaf te wachten tot die er allemaal af waren voor we door konden naar huis.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 16:42

Wat fijn dat ze zo rustig stond te wachten, helemaal na alle energie dat ze eruit wou lopen.

Hier vanmorgen de deken + onderdeken eraf gehaald en in twijfel voor de aankomend paar dagen. Heerlijk najaarsweer dit maar die deken kwestie vind ik daardoor wel lastig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:41

Met de koude nachten nu doe ik 's nachts een regendeken om, die gaat overdag om een uur of 10 weer af.

Boon is erg cool in de kop of zoals de verkoper zei 'laid back', áls ze eens schrikt is het meestal omdat het een leuke aanleiding is voor ongein :)
De enige keer dat ik haar echt 'bang' gezien heb was toen er op de hei een versnipperaar stond te draaien waar gewoon bomen van 20 cm diam in gingen. Ding maakte ook navenante herrie en daar moest ik echt met een ruime boog om heen :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 19:53

Wat heerlijk Dubbeldun!

Ik heb vanmiddag 5km gewandeld met Sakyr, happie gras en dan weer bijdraven. Hij had er lol in.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:04

Heerlijk dubbelfun! Moet altijd ook wel lachen als die oudjes zich misdragen.

Ik heb vanmiddag ook nog een heerlijk relaxed rondje gereden.
Ik rij sinds een half jaar lekker bitloos in het bos. En valt me steeds vaker op dat als we echt een relaxed rondje doen (en hij dat dus ook is) hij zn tong uit zn mond laat hangen :')

Vind altijd zown komisch gezicht.

Afbeelding

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:49

Hier ook weer eens wat gedaan, was er heerlijk weer voor! Even gefatsoeneerd en wat bijgeknipt, toen even kort wat knopjes getest in de longeercirkel, dat was voldoende. Ze ziet er heerlijk uit na de zomer :)
Afbeelding

Weidemaatjes waren blij dat ze weer terug kwam :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:16

Het is ook té lekker weer om niets te doen.

Jasmijn zie ik ook vaak staan met een stukje tong uit de mond, als je er dan aan komt probeert ze net even snel in je vingers te bijten :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:56

@ Zilfstar, leuk dat 'speur'(?) werk met hem te doen! Leuk voor de afwisseling. Mooi zo'n grijs koppie <3 Vind dat toch ook zo schattig als ze grijzer worden <3

@ Dubbelfun, jeetje, idd weinig grijs te zien! Best bijzonder met die leeftijd.

@ Kaaskoekje, zelf het tempo en andere dingen bepalen hoort er wel een beetje bij op die leeftijd! Ik ben ook coulanter met dingen nu ze ouder zijn.

@ Maddy, wat ontzettend schrikken en eng haar slootavontuur! Gelukkig lijkt ze er goed doorheen te zijn gekomen :(:)

@ Eilinora, wat een buik zeg! :))

@ EvaC, wat fijn zo'n lekker ritje <3

@ Koekeroekus, wel schattig dat tongetje <3

@ Wendy wat een warm welkom!

Mijn dame is afgelopen vrijdag door fysio/facia behandeling onder handen genomen wat ze goed toe liet. Het viel nog wel aardig mee, en ze kon haar goed los krijgen. Vos stond heerlijk te genieten! Ik heb die nacht wel weer even een dekentje (summer series vliegendeken met 100 grams ruggetje) opgelegd, maar de dagen er na er weer af. Zeker gisteren en vandaag is het best warm! Lekker voor ze dit weer :)

Gisteren kwam ze weer eens in een galopje naar voren voor haar hapje, dat had ze al eventjes niet gedaan. Mede doordat ze toen op een ander land stond en niet van zo ver hoefte te komen, maar als ze wel van achterin kwam, bleef ze stappen. Nu een soepel galopje, fijn om weer even te zien <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:36

@Tancreda4: Die behandeling heeft haar duidelijk goed gedaan :) altijd fijn om te merken.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 22:27

Tancreda, dan heeft de behandeling zeker nut gehad. Altijd fijn om te zien dat je paard dan weer lekkerder in z’n velletje zit <3

Hoe is het met het paard dat vorige week een duik in de sloot heeft gemaakt? Gaat het nog steeds goed?

Ik kreeg vanavond app van de DA dat mijn oma licht PPID heeft en dat het hem verstandig lijkt haar te behandelen. Morgen in de loop van de ochtend belt hij om het goed door te spreken. Helemaal onverwacht is de uitslag niet en ben blij dat ik het heb laten onderzoeken.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:02

EvaC schreef:
Hoe is het met het paard dat vorige week een duik in de sloot heeft gemaakt? Gaat het nog steeds goed?

Ik kreeg vanavond app van de DA dat mijn oma licht PPID heeft en dat het hem verstandig lijkt haar te behandelen. Morgen in de loop van de ochtend belt hij om het goed door te spreken. Helemaal onverwacht is de uitslag niet en ben blij dat ik het heb laten onderzoeken.

Gaat hier nog steeds goed, vanaf zaterdag wei weer aan het opbouwen bij de groep, die zijn allemaal blij om dr terug te zien. Omdat ze nog op oude stuk stonden alleen onder toezicht erbij, als ze op nieuwe stuk komen mag ze in daglicht er weer bij.
Helaas kleigrond dus weideseizoen is bijna voorbij, dus nachten voor het laatste stukje seizoen gewoon op dr eigen stukje.

Licht PPID? Geef je al Monnikspeper?
Ik weet niet hoeveel last er is ervan?

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:04

goedemorgen allemaal,

Eilinora wat een mooie dame heb jij, is dit haar laatste veulentje?

ik ben ook benieuwd hoe het gaat met het paard wat in de sloot lag, hopelijk alles oke!

EvaC, fijn dat het duidelijk is nu, dan kan je met een plan aan de slag straks om haar goed te ondersteunen.

tancreda4 wat kan dat dan genieten zijn als dat galopje er dan opeens weer in zit na een fijne behandeling!

het waren heerlijke dagen op op pad te gaan inderdaad. hier ook een rondje door het bos gedaan zondag. genieten van die oortjes en briesjes <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:08

@EvaC: mooi dat er duidelijkheid is en wat een fijne meedenkende DA.

Ik hoorde vanochtend op het nieuws dat de komende 2 nachten weer koud gaan worden, met vorst aan de grond. Dus geen wei voor die van mij...