Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:42

Ze ziet er wel een stuk voller en blijer uit. Toch vind ik haar nogsteeds heel erg strak in de bovenlijn, Ook zie ik voor de gebrek aan een beter woord die hunters bump, nog steeds zitten.

Afbeelding

Ik zou hier nog geen zadel op gaan passen of uberhaupt bovenop gaan zitten. In gedrag vind ik haar echt wel mooi vooruit gaan en het gras doet haar zeker goed. Ik hoop dat je osteo je echt kan helpen met een duw in de goede richting.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:34

superpony schreef:
Wat ik al zei; die lengtebuiging doe ik juist veel. Buitenstelling op een cirkel, binnenstelling en in stap, draf en galop. Daar hebben ZZL+ ruiters nog vreemd naar staan kijken en aardig wat moeite mee gehad.

En als je de foto's ziet van een stop of spin, die komen niet uit een paard die niet kan bewegen. Dat kan gewoon niet. En waar wel...........die gaan kapot

Ik heb nergens gezegd dat ze niet kunnen bewegen he, wel dat ze anders bewegen. ;)

En ook de lengtebuiging, kan me voorstellen dat westernruiters dat ook doen maar daar zie je nu net dat er dan wat souplesse mist. Wat goed te maken kan hebben met die kortere spieren.

Maar goed, het gaat mij niet om wat beter is quarter of warmbloed..beide hebben hun kwaliteiten en mindere kanten. Ik haalde het alleen aan zodat er niet door een warmbloed bril naar een quarter gekeken wordt.

Sevke: op youtube of vimeo kun je video's uploaden. :-)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:05

Zal eens zien om iets te uploaden. Ik vind juist dat onze quarters veel soepeler zijn dan menig warmbloed. OK, een dressuurpaard kan verder met zijn voorbenen zwieren, maar voor de rest vind ik die veel stijver bewegen. Als je een dressuurruiter op een goed gereden quarterhorse zet, zijn ze duidelijk ook altijd verrast over de soepelheid en scherpheid aan de hulpen van onze paarden. Het tegendeel ook: als je een reiningruiter op een dressuurpaard zet, zijn ze verbaasd over hoe hard je moet werken op het paard om hem goed aan het lopen te krijgen.
Een goed gereden westernpaard loopt ook gedragen uit zichzelf, zonder dat je constante teugeldruk aanhoudt. Maar inderdaad, qua ruimheid in de gangen zul je met een quarter nooit een KWPN evenaren, net zoals je imo met een KWPN nooit de soepelheid van een quarterhorse zult evenaren.
Ik heb het hier wel over goed gereden paarden, he, niet over een recreatiepaard van achter de hoek.
Maar ik denk niet dat deze discussie daarover gaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:07

Ook een recreatiepaard om de hoek kan ook goed gereden zijn. Niet iedere ruiter heeft wedstrijdambities.

TS: ziet er een stuk beter uit zeg. Wat gras allemaal niet doet :D
Ik ben benieuwd wat de osteopaat zegt :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:57

Altijd maar die stomme discussie, laten we daar wederom een eigen topic voor openen?

Enige wat relevant is voor de topicstarter, is dat haar paard zich goed moet voelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:39

Eretria schreef:
Ja hoor, als ze iets heeeul engs zien :D

(en zoals we weten is dat bij menig dressuurpaard best vaak =:) )

Avalanche schreef:
Zeker :') wij willen dat alleen niet :')

En dan zit er echt verschil in. Als ik een "ander ras" hard zie stoppen gaan ze vaak met 4 benen gelijk in het zand en vaak ook hun hoofd omhoog.

Quarters gaan zitten en kunnen daarbij hun hoofd nog steeds laag dragen.

Mijn veulen zag ik na 3 dagen al stoppen en als je die nu ziet, zie je gelijk dat hij echt gaat zitten.

Ook bij een roll back zie je andere rassen vaak eerst aan de voorkant omhoog komen.

Elisa2 schreef:
superpony schreef:
Wat ik al zei; die lengtebuiging doe ik juist veel. Buitenstelling op een cirkel, binnenstelling en in stap, draf en galop. Daar hebben ZZL+ ruiters nog vreemd naar staan kijken en aardig wat moeite mee gehad.

En als je de foto's ziet van een stop of spin, die komen niet uit een paard die niet kan bewegen. Dat kan gewoon niet. En waar wel...........die gaan kapot

Ik heb nergens gezegd dat ze niet kunnen bewegen he, wel dat ze anders bewegen. ;)

En ook de lengtebuiging, kan me voorstellen dat westernruiters dat ook doen maar daar zie je nu net dat er dan wat souplesse mist. Wat goed te maken kan hebben met die kortere spieren.

Maar goed, het gaat mij niet om wat beter is quarter of warmbloed..beide hebben hun kwaliteiten en mindere kanten. Ik haalde het alleen aan zodat er niet door een warmbloed bril naar een quarter gekeken wordt.

Sevke: op youtube of vimeo kun je video's uploaden. :-)

Ik gaf het vooral aan omdat je over lengtebuiging begon.

En wat sevke zegt; Ik heb echt weleens geruild en ook met (serieuze) dressuur ruiters samen getraind die echt meer moeite hebben met bepaalde oefeningen. Travers, appuyement allemaal lastig, maar wordt echt gebruikt om een paard klaar te stomen.

En als men goed naar een technisch ideale spin kijkt, zie je ook wat nodig is om dat voor elkaar te krijgen en je paard daarbij heel te houden.

Vroeger waren er veel vooroordelen over de western. Nu kent men er al meer van en komt het dichterbij elkaar, staan meer mensen samen op een stal etc.
Dus dat spinnen je paard in rondjes trekken is wat mensen echt probeerden of stoppen hard trekken en achterover hangen is, raken we gelukkig vanaf.
Maar men ziet ook nog vaak hoe het niet moet en dan is bijv een reactie op Bokt wel fijn om weer eens te herhalen dat het zo niet hoort en ook niet is.

Kijk ook eens naar the back up. Ik vind het vaak te hard en teveel, maar achteruit is best een pittige oefening. Misschien komen we dan ook meer op kracht en bouw, maar ik zie het vaak maar matig uitgevoerd in de dressuur.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:48

sevke schreef:
Het tegendeel ook: als je een reiningruiter op een dressuurpaard zet, zijn ze verbaasd over hoe hard je moet werken op het paard om hem goed aan het lopen te krijgen.

Als dat het geval is, is er niet nog niet bevestigd of niet goed gegaan in de opleiding van het paard.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:02

Daihyo schreef:
Ook een recreatiepaard om de hoek kan ook goed gereden zijn. Niet iedere ruiter heeft wedstrijdambities.

TS: ziet er een stuk beter uit zeg. Wat gras allemaal niet doet :D
Ik ben benieuwd wat de osteopaat zegt :j

Dat is waar, maar je moet appelen met appelen vergelijken. Je kunt niet een PSG-paard vergelijken met een paard wat enkel gebruikt wordt voor wat bosritjes, en verder niks. Daarom dat ik dat zeg :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:11

Nee, maar het gemiddelde reining paard is wel veel beter opgeleid dan de meeste dressuurpaarden, dus het vergelijk is dan niet eerlijk.
Verder zal er verschil zitten in barokke paarden en warmbloeden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:18

AlwaysH schreef:
Altijd maar die stomme discussie, laten we daar wederom een eigen topic voor openen?

Enige wat relevant is voor de topicstarter, is dat haar paard zich goed moet voelen.

Eh ja.... dit vraagt denk ik om een nieuw topic.... niet erg zinnig zo..... :')

Overigens vind ik het wel geestig hoe dramatisch men altijd doet.... aan het begin van zo'n topic is zo'n paard bijna ten dode opgeschreven, er moet eigenlijk binnen 24 uur een heel blik aan behandelaren opengetrokken worden en dan nog is het allemaal tamelijk hopeloos....

Enkele weken later zie je zo'n paard van doodeenvoudig: rust, goede voeding, een stabiele groep en 24 uur pd beweging opknappen als een idioot.
Bedenk je dus eens wat een aantal fijne behandelingen en vooral veel tijd nog met dit paard kunnen doen.

Mensen hebben vaak teveel haast, buitenproportionele verwachtingen en lijken bijna niet te geloven in het zelfherstellend vermogen van een dier.
Ik zie het zo vaak in topics... aan het begin van zo'n topic verklaart men het dier op sterven na dood en moet er met gillende sirenes naar de kliniek gereden worden, en een paar weken later blijkt zo'n dier veerkrachtiger dan men verwacht....

Lang verhaal kort: goed bezig ts! Als dit het resultaat is van enkele weken, dan ziet het er veelbelovend uit. Ook ik ben benieuwd wat een fijne behandeling en meer tijd dit paard zal brengen.
Maar dat ze erg blij is bij jou staat vast!

Aanvullend: of boomloos wel of niet geschikt is valt overigens zo niet te zeggen. Dat hangt af van het paard, het type activiteit dat je wil doen, hoe zwaar je bent en of je prettig in balans zit.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 14-06-22 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:19

Dat is wel zo. Veel quarters krijgen in de basis al meer mee dan veel dressuur paarden.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:50

Ninx, jij zegt wat ik dacht. Dit paard zit duidelijk niet optimaal in elkaar, en heeft behandeling nodig. Maar de mogelijke diagnoses die genoemd werden in de eerste pagina's waren zeer heftig en uiteenlopend. Gelukkig hebben we hier te maken met een TS die dit kon nuanceren en eerst maar eens wat tijd gunde aan het paard, voor aan een behandeling te gaan danwel er mee aan het werk te gaan. En dan leer je het paard echt kennen.
Met andere woorden: let op met de stelligheid waarmee mogelijke diagnoses gegeven worden. En fijn TS hoe je met dit paard aan de gang bent en wel feedback vraagt hier op bokt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:34

Ninx schreef:
Mensen hebben vaak teveel haast, buitenproportionele verwachtingen en lijken bijna niet te geloven in het zelfherstellend vermogen van een dier.
Ik zie het zo vaak in topics... aan het begin van zo'n topic verklaart men het dier op sterven na dood en moet er met gillende sirenes naar de kliniek gereden worden, en een paar weken later blijkt zo'n dier veerkrachtiger dan men verwacht....

Dit.....

Geef het gewoon eens wat tijd, blijf doen wat werkte, en als je verandert, niet teveel, niet drastisch, gewoon kleine dingetjes. En vaak als je dan terugkijkt, zie je dat er best snel nog dingen zijn veranderd, maar je moet dat niet nu acuut willen, dat is niet realistisch. En met wat pech werk je dan je paard en jezelf tegen met die houding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:37

Niet helemaal fair.

Het verschil is wel dat TS het paard net in bezit had en als een paard dan niet oke is, je nog kan denken of je daarmee door wilt. De verkopers zijn niet eerlijk, wil je dit als je net een nieuw paard hebt etc.

TS koos ervoor om het paard te houden en dan wordt het een ander verhaal.

Als TS ondanks het vele advies toch wil per se wil rijden en straks fokken kan begrip wel omslaan in onbegrip. TS kan wel beweren van niet, maar uit meerdere reacties blijkt toch echt dat er wel een veulen moet komen en ze met dit paard rijdt.
Prima, eigen keus, maar dan moet je geen vragen stellen en het advies van meerdere, ervaren kenners in de wind slaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:49

Als het paard gewoon gezond is, niet kreupel..gecheckt door de DA en osteo..waarom zou de TS er dan niet op rijden? zolang het paard er beter van wordt en niet slechter kan een beetje training geen kwaad hoor. Het is zo jammer dat iedereen op Bokt zichzelf ziet als de ultieme kenner. Terwijl het vanaf een beeldschermpje verdomd moeilijk goed te beoordelen is.

TS vraagt gewoon om adviezen en kan zelf kiezen welke bij haar passen en waar ze wat mee doet en ze is niemand verantwoording schuldig over wat ze wel of niet doet.

Sevke: lijkt me leuk, stuur maar per PB als je wilt zodat we deze discussie hier kunnen sluiten. :-) Ik herken het gelukkig niet dat je hard moet werken om een dressuurpaard goed aan het lopen te krijgen, maar er zit natuurlijk ook ontzettend veel verschil in hoe een paard afgericht is en dat zal bij quarters net zo zijn. De quarters die ik zelf gereden heb waren makkelijk te rijden, maar liepen ook niet verzameld oid.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 14:11

superpony schreef:
Niet helemaal fair.

Het verschil is wel dat TS het paard net in bezit had en als een paard dan niet oke is, je nog kan denken of je daarmee door wilt. De verkopers zijn niet eerlijk, wil je dit als je net een nieuw paard hebt etc.

TS koos ervoor om het paard te houden en dan wordt het een ander verhaal.

Als TS ondanks het vele advies toch wil per se wil rijden en straks fokken kan begrip wel omslaan in onbegrip. TS kan wel beweren van niet, maar uit meerdere reacties blijkt toch echt dat er wel een veulen moet komen en ze met dit paard rijdt.
Prima, eigen keus, maar dan moet je geen vragen stellen en het advies van meerdere, ervaren kenners in de wind slaan.

Wat kunnen jullie kletsen, ik ga nu even niet op jullie allemaal in, maar ik wil hier toch even op reageren.

Zoals duidelijk in mijn eerdere berichten te lezen is, wil ik pas rijden ALS Mira weer helemaal in goede conditie is, en ALS ik groen licht heb van de osteo. Eerder niet. Ik heb op advies van de DA de afgelopen week af en toe een kort stapritje gemaakt, de DA zei dat het belangrijk is dat ze in conditie blijft, en dat ik prima op haar kan blijven rijden. De DA is echt goed, en heeft Mira live gezien en gevoelt.

Voor fokken hetzelfde, ALS Mira weer in goede conditie is, wil ik MISSCHIEN met haar gaan fokken.
Ik wil alleen het beste voor Mira, ik heb haar gekocht als rijpaard en om mee te fokken, deze wens zet ik voor Mira's belang en gezondheid opzij.

Dus superpony, ik vind je reactie niet terecht, als je echt mijn reactie's echt goed hebt gelezen, zal je zien dat dit voor de eventuele toekomst is. Ik doe echt mijn best om zo goed mogelijk voor Mira te zorgen, natuurlijk doe ik dat niet perfect en maak ik fouten, maar ik doe wel mijn uiterste best. Dat is alles wat ik kan doen.

Ik kijk naar wat Mira aankan en leuk vindt, en naar het advies van dierenartsen en osteopaten.

Ik sla dus niet het advies van meerdere ervaren kenners in de wind, maar ik volg wel eerst het advies op van mensen die Mira live hebben gezien, en ik ga niet blind op jullie mening op internet af. Ik vind al jullie advies en mening heel fijn en heb er veel aan, maar ik ga niet blind alles opvolgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:15

Elisa, Maar je moet wel dingen onderscheiden.

Vroeger hadden we les van meer ervaren mensen en doorgaans stond je ergens op stal waar mensen ervaring en kennis hadden. Daar leer je van en wat je niet bevalt laat je weg en wat wel, neem je mee.

Nu heb je internet. Er reageren hier een paar mensen die al vele jaren diverse quarters hebben. Wel voornamelijk reiners. Ik brand mezelf bijv nooit aan pleasure paarden en dergelijke.

Je koopt een paard, dan is het van jou en mag je tot op zekere hoogte zelf weten wat je ermee doet. Maar het is ook goed dat mensen op elkaar blijven letten. Thuis zie je niet wat mensen met hun paarden doen. Maar op een stal of manege werden mensen vroeger wel aangesproken en werd dit ook wel sneller geaccepteerd als dit van een "oudere" kwam.

Je kan gewoon wel leed voorkomen en dat blijf ik wel belangrijk vinden. Alleen maar roepen; jouw paard, doe er maar mee wat je wilt, kan echt grote problemen geven.

En als mensen zelf een topic openen en al iets van een probleem zien, ervaringen willen delen etc, is dat goed. Ook als het niet is wat je wilt horen.

Persoonlijk zag ik meteen waar dit paardje vandaan komt en dat wekte al irritaties op. Kan TS niks aan doen, maar iedereen is maar een mens. Het is goed dat TS inmiddels wat wijzer is.

En je kan er verder weinig aan doen. Maar als het advies meerdere malen is; nog niet rijden, niet mee fokken en links en rechts lees je dat dit toch gebeurt of gaat gebeuren of er komen smoesjes tja........Dan sta je gewoon niet open voor het advies en kan je soms beter geen topic openen.

En wat is een ultieme kenner? Je kan nooit alles weten. Maar mensen die al vele jaren tussen de quarters in zitten, herkennen meer dingen, zijn zelf al eens tegen problemen aangelopen of horen dat ook uit de omgeving. Het was een heel klein wereldje, het groeit, maar nog steeds weet men snel wat er speelt hier en daar.

Dat niet alles leuk is om te horen snap ik, maar je kan ook leren als je verder wilt. En soms denken mensen echt achteraf; stom, had ik dat toen maar geweten, ze hadden gelijk, had ik maar geluisterd. En soms is het te laat en dat is zonde.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:26

superpony schreef:

Vroeger hadden we les van meer ervaren mensen en doorgaans stond je ergens op stal waar mensen ervaring en kennis hadden. Daar leer je van en wat je niet bevalt laat je weg en wat wel, neem je mee.

Nu heb je internet. Er reageren hier een paar mensen die al vele jaren diverse quarters hebben. Wel voornamelijk reiners. Ik brand mezelf bijv nooit aan pleasure paarden en dergelijke.

Je koopt een paard, dan is het van jou en mag je tot op zekere hoogte zelf weten wat je ermee doet. Maar het is ook goed dat mensen op elkaar blijven letten. Thuis zie je niet wat mensen met hun paarden doen. Maar op een stal of manege werden mensen vroeger wel aangesproken en werd dit ook wel sneller geaccepteerd als dit van een "oudere" kwam.

Je kan gewoon wel leed voorkomen en dat blijf ik wel belangrijk vinden. Alleen maar roepen; jouw paard, doe er maar mee wat je wilt, kan echt grote problemen geven.

En als mensen zelf een topic openen en al iets van een probleem zien, ervaringen willen delen etc, is dat goed. Ook als het niet is wat je wilt horen.

Persoonlijk zag ik meteen waar dit paardje vandaan komt en dat wekte al irritaties op. Kan TS niks aan doen, maar iedereen is maar een mens. Het is goed dat TS inmiddels wat wijzer is.

En je kan er verder weinig aan doen. Maar als het advies meerdere malen is; nog niet rijden, niet mee fokken en links en rechts lees je dat dit toch gebeurt of gaat gebeuren of er komen smoesjes tja........Dan sta je gewoon niet open voor het advies en kan je soms beter geen topic openen.

En wat is een ultieme kenner? Je kan nooit alles weten. Maar mensen die al vele jaren tussen de quarters in zitten, herkennen meer dingen, zijn zelf al eens tegen problemen aangelopen of horen dat ook uit de omgeving. Het was een heel klein wereldje, het groeit, maar nog steeds weet men snel wat er speelt hier en daar.

Dat niet alles leuk is om te horen snap ik, maar je kan ook leren als je verder wilt. En soms denken mensen echt achteraf; stom, had ik dat toen maar geweten, ze hadden gelijk, had ik maar geluisterd. En soms is het te laat en dat is zonde.

Prima om mensen te informeren en/ of Ernst van sommige zaken uiteen te zetten zodat iemand wanneer gewenst daar lering uit kan trekken.

Maar tot in den treure herhalen en een encyclopdie uittypen is maar zelden zinnig.

Doe een poging, maar neem ook weer afstand wanneer iemand niet ontvankelijk is.

Maar goed, ik ervaar ts als een puike paardenbaas…. Dus dat zit wel snor.

Lekker de zon in mensen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:00

superpony schreef:

Nou waar ik begonnen ben was er zoveel onkunde en weinig kennis..wat is er daar veel mis mee gaan, en weinig toegang tot informatie. Ik ben blij dat internet er nu is, wij hadden destijds alleen de
In de Strengen, en gelukkig is er nu veel meer bewustwording wbt paardenwelzijn.

Voor mij is een paard een paard, heb met zoveel verschillende gewerkt dat een aantal zaken gewoon algemeen zijn.

Was dat maar waar..niet hoe ik dat meegemaakt hebt in mijn jeugd helaas, en al helemaal niet op pensionstallen. Juist in de prof paardenwereld was daar meer toezicht op. Maar ik snap je punt, het is prima dat mensen op blijven letten op het paardenwelzijn. Maar TS neemt gelukkig geen ondoordachte beslissingen en staat open voor advies.

Dat is niet wat ik zei ;) , wel dat ze niemand verantwoordelijkheid schuldig is bij welke keuzes ze maakt. Sommige mensen denken dat alleen hun zienswijze de juiste is en zo zwart/ wit is het leven nooit.

TS gaat ook super om met alle adviezen in mijn ogen.

Ik lees geen smoesjes, TS is gewoon zo verstandig om er kenners bij te halen die het dier in real life kunnen beoordelen. Voor mij komt het over alsof ze het welzijn van het dier op 1 zet.

Nou een dierenarts heeft gestudeerd voor de medische zaken, een osteo voor spieren, bindweefsel, organen, cranio sacraal zaken. Ik denk dat die samen een heel eind komen. En zo niet, dan kan TS hier nog tips uit het topic halen.

Tja, het hele leven is een leerweg..we doen allemaal weleens dingen met onze paarden die we achteraf graag anders gedaan zouden hebben. TS heeft imo al goed geluisterd door uberhaupt dit topic aan te maken.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:14

@superpony, in quote dit ff van je:

“ En dan zit er echt verschil in. Als ik een "ander ras" hard zie stoppen gaan ze vaak met 4 benen gelijk in het zand en vaak ook hun hoofd omhoog.

Mijn veulen zag ik na 3 dagen al stoppen en als je die nu ziet, zie je gelijk dat hij echt gaat zitten.

Ook bij een roll back zie je andere rassen vaak eerst aan de voorkant omhoog komen.”

Dan heb je alle debiele paarden die ik heb gehad nooit ontmoet 8-)

Allemaal konden ze heel, heel hard stoppen, reet op de grond, slidings in het zand en t waren geen quarters, degene die het het beste kon was er een die een deel (hoogstwaarschijnlijk) quarter bloed had, tevens behoorlijke rugproblemen maar dat terzijde. Het is dus weldegelijk mogelijk.

Tevens vind ik wel dat je wat neerbuigend doet ten opzichte van andere mensen die echt wel verstand van zaken hebben omdat zij jonger zijn dan jij. Je hoeft niet met 1 poot in je graf te staan qua leeftijd om verstand van zaken te hebben en ervaring. Y)(^)
Daarnaast wordt dat paard niet slechter van wat stappen tenzij ts zwaarlijvig is maar daar ga ik nu even niet vanuit. Ik vind m er absoluut niet beroerd uit zien en vind dat er nogal wat aannames gedaan worden hier. Zoals altijd op bokt. :x

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 17:32

Eretria schreef:
@superpony, in quote dit ff van je:

“ En dan zit er echt verschil in. Als ik een "ander ras" hard zie stoppen gaan ze vaak met 4 benen gelijk in het zand en vaak ook hun hoofd omhoog.

Ook bij een roll back zie je andere rassen vaak eerst aan de voorkant omhoog komen.”

Dan heb je alle debiele paarden die ik heb gehad nooit ontmoet 8-)

Allemaal konden ze heel, heel hard stoppen, reet op de grond, slidings in het zand en t waren geen quarters, degene die het het beste kon was er een die een deel (hoogstwaarschijnlijk) quarter bloed had, tevens behoorlijke rugproblemen maar dat terzijde. Het is dus weldegelijk mogelijk.

Tevens vind ik wel dat je wat neerbuigend doet ten opzichte van andere mensen die echt wel verstand van zaken hebben omdat zij jonger zijn dan jij. Je hoeft niet met 1 poot in je graf te staan qua leeftijd om verstand van zaken te hebben en ervaring. Y)(^)
Daarnaast wordt dat paard niet slechter van wat stappen tenzij ts zwaarlijvig is maar daar ga ik nu even niet vanuit. Ik vind m er absoluut niet beroerd uit zien en vind dat er nogal wat aannames gedaan worden hier. Zoals altijd op bokt. :x

Met mijn 64 kilo ben ik niet zwaarlijvig, leuk woord trouwens! Ik ben gelukkig ook niet zo groot, dat staat ook wat beter op zo'n ukkie als Mira.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:58

TS: alle respect voor hoe je voor dit paard zorgt en hoe je omgaat met dit topic.
Verstandig dat je uiteindelijk het meeste gewicht geeft aan de mening van professionals ( oa je dierenarts) die haar in het echt gezien hebben..

Voor wat betreft de. quarter/ warmbloedpaarden discussie: dat mag wat mij betreft inderdaad gewoon in een ander/ eigen topic

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:56

Ik zit nu 13 jaar in de quarters en heb er nu nog 10 in mijn bezit van veulen tot oudere paarden en alles er tussen in en ook ik ben nog lerende maar leer inderdaad het meest van mensen die er al zo een 25 jaar of langer in zitten met een bult aan ervaring.

Komt bij dat ik vind je ook alles moet kunnen vragen aan hen en mijn ervaring is wel ze je ook graag die ervaring laten op doen.

Fijn dat het paard van de TS zo op knapt en oogt mij vooral als een gelukkig paard nu

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:48

Ninx schreef:
Overigens vind ik het wel geestig hoe dramatisch men altijd doet.... aan het begin van zo'n topic is zo'n paard bijna ten dode opgeschreven, er moet eigenlijk binnen 24 uur een heel blik aan behandelaren opengetrokken worden en dan nog is het allemaal tamelijk hopeloos....

Enkele weken later zie je zo'n paard van doodeenvoudig: rust, goede voeding, een stabiele groep en 24 uur pd beweging opknappen als een idioot.
Bedenk je dus eens wat een aantal fijne behandelingen en vooral veel tijd nog met dit paard kunnen doen.

Ik ben het helemaal met je eens dat tijd en rust heel veel doen. Uit ervaring zou ik wel zeggen dat ik gelijk zou beginnen met behandelen, losmaken en piepkleine revalidatie-oefeningetjes. Gewoon omdat een paard die veranderingen niet zelf gaat doen. Je ziet vaak paarden met rust enorm opknappen, maar zodra ze belast worden weer terugvallen.

Wat zijn de extreme diagnoses aan het begin van het topic dan? Ik zie ze eigenlijk niet zo? Alleen dat dit paard extreem slecht in z'n bespiering zit en dat was zo en is ook nog steeds zo. Ik vind dat niet zo extreem eigenlijk.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 17:51

Vandaag Mira ingevlochten zodat haar hals wat koeler zou zijn in deze extreme hitte. Pff wat het is het warm! Ruim 40 graden...

Ze stond er zo mooi en lief bij dat ik direct wat foto's heb gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik vond ook nog wat foto's van toen ik Mira net een week had. Wat zag ze er toen slecht uit! Ze is nog lang niet perfect, maar als ik de verbetering zie krijg ik wel hoop dat ze er helemaal bovenop gaat komen!

Dit was 12 maart dit jaar, ze kwam 1 maart bij mij aan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding