Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:43

DeMolenhoek schreef:
Ondertussen is de toestand van de pony wel flink achteruit gegaan. De pony is apathisch geworden en verkeerd in shock. Dit kan onder andere leiden tot een hartstilstand. Ik vind dit zeer zorgwekkend.

Ik vind het vooral zonde dat er regelmatig dergelijke topics worden geopend zonder dat er echt wordt gehandeld. Nee, ik snap het niet. Ik handel hierin totaal anders en had al veel langer hier 1 of meerdere dierenartsen bij gehaald. Zeker op het vlak van dierenwelzijn haal je alles uit de kast. Klinkt dit hard? Ja, dat kan. Snap ik waarom dit al 4 maand aansleept? Nee totaal niet. Het is duidelijk dat deze situatie nu snel aan het escaleren is en dan wil je niet nog ‘even’ aankijken. Dat is de voorbije 4 maand al gebeurt zonder succes.

Maar je hebt de pony toch zelf helemaal niet gezien? Je weet toch helemaal niet hoe deze er nu bij staat? TS is degene die de pony 6x per dag ziet, zij kent de pony het beste. En ze onderneemt toch actie?

Dat jij het anders had aangepakt is je goed recht, maar dat hoef je TS toch niet op te dringen?

En dat de pony in ‘shock’ verkeerd lijkt me vrij onwaarschijnlijk, dan staat ie bij wijze van spreke nu dood te bloeden. Hij kan wel schrik hebben.

Edit: @TS, wellicht is het de moeite waard om morgen de dierenarts van afgelopen maandag eens te bellen of de bloeduitslag misschien al binnen is? Hopelijk kun je dan weer dingen uitsluiten of heb je juist weer een richting waarin je kunt zoeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:47

Ts zegt zelf dat hij apathisch is. Als wij niet meer mogen/kunnen afgaan op wat de ts zegt omdat wij het niet met eigen ogen zien, sluit bokt beter elk medisch topic want dan heeft geen enkele reactie nog toegevoegde waarde.

Overigens heeft een shock niet altijd wat te maken met een verwonding. Dit kan prima voort komen uit het vele rennen en stressen.

Mijn reactie was overigens bedoeld op hetgeen wat ts zei voor de mededeling dat er morgen ook een dierenarts komt. Namelijk dat zij het weer even gingen aankijken.

Overigens vind ik het nogal sterk dat een mening geven direct wordt gezien als opdringen. Moest ik nu herhaaldelijk in herhaling vallen, dan snapte ik jou opmerking. Blijkbaar is een mening hebben die niet strookt met het gros van de meningen direct opdringen of naar of gemeen, terwijl ik dit ook enkel zeg voor het welzijn van de pony.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 23:53

Ik vind het heel moeilijk om zulke reacties te lezen, dus zal erover nadenken om het topic toch te sluiten.. Volgens mij denken veel dat dit extreme gedrag al 4 maand zo speelt. Dat is echt niet het geval. De laatste anderhalf week is het nu zo erg als wat ik heb beschreven. 4 maanden terug is het geleidelijk begonnen met out of the blue keihard buiten rondjes rennen in de wei, dit is dus de laatste 2 weken veel extremer geworden. Misschien had ik dit duidelijker moeten verwoorden. Het staat nu al een week binnen met gecontroleerde momenten in de bak los en aan de longe of touw met mij erbij. Hij rent nu ook wel gelijk weg als ik hem niet kan houden maar laat hem echt zo min mogelijk rennen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:53

DeMolenhoek schreef:
Ondertussen is de toestand van de pony wel flink achteruit gegaan. De pony is apathisch geworden en verkeerd in shock. Dit kan onder andere leiden tot een hartstilstand. Ik vind dit zeer zorgwekkend.

Ik vind het vooral zonde dat er regelmatig dergelijke topics worden geopend zonder dat er echt wordt gehandeld. Nee, ik snap het niet. Ik handel hierin totaal anders en had al veel langer hier 1 of meerdere dierenartsen bij gehaald. Zeker op het vlak van dierenwelzijn haal je alles uit de kast. Klinkt dit hard? Ja, dat kan. Snap ik waarom dit al 4 maand aansleept? Nee totaal niet. Het is duidelijk dat deze situatie nu snel aan het escaleren is en dan wil je niet nog ‘even’ aankijken. Dat is de voorbije 4 maand al gebeurt zonder succes.

De pony is in shock???? Omdat een dier apatisch lijkt (want is die dat ook echt?) Of is hij ontzettend vermoeid door de voorbije dagen. Ts houdt vinger aan de pols. Dierenartsen zijn ingeschakeld, je weet niet eens of het dier te vervoeren is. Als hij overdag nog steeds uit zn plaat gaat dan valt het wel een beetje mee denk ik.
En als je thuis woont en financieel onafhankelijk bent van je ouders bv dan snap ik dat er overleg nodig is. Als mijn dochter met 21 op eigen houtjes vanalles regelt voor een dier wat op mijn erf staat of van mij is, zonder overleg, dan zou ik echt niet blij zijn.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 23:54

Debbie schreef:
DeMolenhoek schreef:

Maar je hebt de pony toch zelf helemaal niet gezien? Je weet toch helemaal niet hoe deze er nu bij staat? TS is degene die de pony 6x per dag ziet, zij kent de pony het beste. En ze onderneemt toch actie?

Dat jij het anders had aangepakt is je goed recht, maar dat hoef je TS toch niet op te dringen?

En dat de pony in ‘shock’ verkeerd lijkt me vrij onwaarschijnlijk, dan staat ie bij wijze van spreke nu dood te bloeden. Hij kan wel schrik hebben.

Edit: @TS, wellicht is het de moeite waard om morgen de dierenarts van afgelopen maandag eens te bellen of de bloeduitslag misschien al binnen is? Hopelijk kun je dan weer dingen uitsluiten of heb je juist weer een richting waarin je kunt zoeken..

Ik zal morgen contact met ze opnemen of ze de uitslag al binnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:57

Even ter info: Je kunt een topic niet sluiten :)

Cemlys: Als een dier na dergelijk gedrag dat al even aansleept opeens apathisch wordt is dat niet omdat die moe is. Dat kan ik jou wel zeggen. Overigens zou ik enkel respect hebben voor jou dochter moest ze zoiets doen als ze denkt dat dit voor het welzijn van de pony is. Iedereen kan fouten maken, ook volwassenen.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:59

Je doet je best ts..meer kun je niet doen..
Wel blijven updaten hoor...ik wil dit graag volgen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:01

DeMolenhoek schreef:

Cemlys: Als een dier na dergelijk gedrag dat al even aansleept opeens apathisch wordt is dat niet omdat die moe is. Dat kan ik jou wel zeggen. Overigens zou ik enkel respect hebben voor jou dochter moest ze zoiets doen als ze denkt dat dit voor het welzijn van de pony is. Iedereen kan fouten maken, ook volwassenen.

Ik denk dat ik op dat vlak net wat meer ervaring heb, dus je hoeft mij niks te zeggen, wel dat het dom is om dit soort dingen te gaan roepen als je een dier niet in levende lijve ziet.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:01

Ik ben ook heel benieuwd TS!
Hoop dat je blijft updaten.
Jammer dat sommige betweters het weer moeten verzieken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:03

DeMolenhoek schreef:

Misschien moet je even nadenken over de toon waarop je dingen zegt, ook jij bent niet almachtig. Als je ts wilt helpen (of haar pony) geef dan opbouwende kritiek maar zet haar niet neer als een slecht mens, want dat is TS zeker niet! De pony wordt momenteel onderzocht en het is wachten op de bloeduitslagen. Zo simpel staat het ervoor. Je komt nu echt heel vervelend over.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:10

Een pony die als een malle rond gaat rennen en vervolgens apathisch staat is niet in shock, dus dat scheelt.
Aangeven dat dit tot een hartstilstand kan leiden is koffiedik kijken.
Daarnaast, nu naar de kliniek en dan? Alle mogelijke onderzoeken maar gaan doen omdat er nog geen aanknopingspunten zijn?
Pony maar volledig op de foto ook direct?

Ik snap dat soort adviezen nooit, kliniek is prima wanneer je weet in welke richting je ongeveer moet zoeken.
Anders kun je net zo goed je geld door de wc spoelen.

Ik geloof niet, al zou je pony cushing hebben, dat dit daar vandaan komt.
Ik zie op jouw filmpje een pony die geen enkel respect voor de mens heeft en een geleider die niet stevig in haar schoenen staat.
Gedrag kan zeker een (mede) oorzaak zijn.
Hoe lang heb je de pony al TS en hoelang staat hij op deze stal?
Ik zou hem de komende dagen gewoon in zijn box houden, desnoods stukken stappen ad hand, totdat de DA vrijdag komt.
Je hebt een kundige DA gekozen, super!
Ik wens je veel sterkte, niet leuk om je hier zoveel zorgen over te moeten maken!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:12

De moeheid was ook het eerste wat in mij op kwam. Is hij niet gewoon doodop van alle stress/rennen en daardoor wat apathisch? Kan heel goed. Shock ook, maar omdat hij nog wel eet en reageert denk ik ook eerder aan extreem moe. TS, weet je wanneer je de uitslag van het bloed krijgt? Ik heb op een vrijdag bloed laten prikken en had op maandag de uitslag (algemeen bloedbeeld en PPID), dus ik zou morgen zeker eens bellen of ze wat weten. Dan kun je misschien weer verder.

Sterkte TS :(:)
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 03-12-20 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:12

Cemlys: Mag je denken. Ik heb er lang genoeg voor op de schoolbanken gezeten.

Idylle: Dat beweer ik ook nergens. Je mag mij gerust tonen waar ik TS als een slecht mens neer zet.
Of nee, weet je wat, doe maar niet. Heb het echt zo gehad met bokt. Als jou neus niet dezelfde kant op staat ben je direct een naar mens, of een slecht persoon, of heb je zogezegd een verkeerde toon of weet ik wat nog. Veel plezier hier nog verder. Ze kunnen misschien beter op de voorpagina een waarschuwing plaatsen dat als jou mening ook maar iets durft af te wijken van de grote menigte je sowieso de pineut bent. Hoop dat jullie zich er goed bij voelen om met zijn allen op 1 persoon te springen die het oprecht goed voor heeft met ts en de pony en ook alleen maar wil helpen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:16

Beste TS,
Ik heb respect voor hoe jij met de reacties in dit topic omgaat.
Jij reageert volwassen en netjes. Chapeau.
Wat betreft je pony denk ik dat je er alles aan doet wat in jouw mogelijkheden ligt.
Ik hoop echt voor je dat er iets gevonden wordt zodat er gericht kan worden behandeld, want dit is geen leven zo. Niet voor je pony, maar ook niet voor jou.
En ik hoop dat je blijft updaten, want ondanks de ellende die dit voor jou is, is het ook heel interessant topic voor ons.
Sterkte en houd vol!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:17

Iilssx schreef:
Ik vind het heel moeilijk om zulke reacties te lezen, dus zal erover nadenken om het topic toch te sluiten.. Volgens mij denken veel dat dit extreme gedrag al 4 maand zo speelt. Dat is echt niet het geval. De laatste anderhalf week is het nu zo erg als wat ik heb beschreven. 4 maanden terug is het geleidelijk begonnen met out of the blue keihard buiten rondjes rennen in de wei, dit is dus de laatste 2 weken veel extremer geworden. Misschien had ik dit duidelijker moeten verwoorden. Het staat nu al een week binnen met gecontroleerde momenten in de bak los en aan de longe of touw met mij erbij. Hij rent nu ook wel gelijk weg als ik hem niet kan houden maar laat hem echt zo min mogelijk rennen.

Ik snap best dat het moeilijk is om kritische opmerkingen te lezen, maar realiseer je dat deze komen uit iemands betrokkenheid en niet bedoeld zijn om jou naar beneden te halen, maar om je pony te helpen.
Natuurlijk heeft niemand de pony in real life gezien en moet iedereen zich baseren op informatie die hij geeft. Misschien wordt het verkeerd geïnterpreteerd soms, maar dat is moeilijk te voorkomen.

Je opent een topic voor advies en dan krijg je natuurlijk ook wel eens dingen te lezen waar je je misschien niet (helemaal) in kan vinden. Het is natuurlijk onmogelijk dat er alleen maar reacties komen die volledig goed vallen bij je. Als opmerkingen echt ongepast zijn kun je ze gewoon naast je neerleggen, maar zo zie ik de berichten van DeMolenhoek zeker niet; misschien is het wel degene die zich het hardst voor je pony probeert in te zetten.

*Cemlys, Idylle, Debbie: reageer niet zo hysterisch op iemands bericht omdat het blijkbaar niet precies in je straatje past.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 00:19

Wildgirl schreef:
Een pony die als een malle rond gaat rennen en vervolgens apathisch staat is niet in shock, dus dat scheelt.
Aangeven dat dit tot een hartstilstand kan leiden is koffiedik kijken.
Daarnaast, nu naar de kliniek en dan? Alle mogelijke onderzoeken maar gaan doen omdat er nog geen aanknopingspunten zijn?
Pony maar volledig op de foto ook direct?

Ik snap dat soort adviezen nooit, kliniek is prima wanneer je weet in welke richting je ongeveer moet zoeken.
Anders kun je net zo goed je geld door de wc spoelen.

Ik geloof niet, al zou je pony cushing hebben, dat dit daar vandaan komt.
Ik zie op jouw filmpje een pony die geen enkel respect voor de mens heeft en een geleider die niet stevig in haar schoenen staat.
Gedrag kan zeker een (mede) oorzaak zijn.
Hoe lang heb je de pony al TS en hoelang staat hij op deze stal?
Ik zou hem de komende dagen gewoon in zijn box houden, desnoods stukken stappen ad hand, totdat de DA vrijdag komt.
Je hebt een kundige DA gekozen, super!
Ik wens je veel sterkte, niet leuk om je hier zoveel zorgen over te moeten maken!

Hij had juist heel veel respect voor mij en mijn ruimte, waren heel veel met parelli bezig en ook los bezig in de bak. Reden crossen samen. Nu is het een ongeleid projectiel, hij had een paar dagen geleden ineens een moment dat hij even zichzelf was en achter mij aan kwam rennen toen ik naar de andere kant van de bak liep. Het respect is er echt wel alleen hij is nu compleet de weg kwijt..

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 00:22

DeMolenhoek schreef:
Cemlys: Mag je denken. Ik heb er lang genoeg voor op de schoolbanken gezeten.

Idylle: Dat beweer ik ook nergens. Je mag mij gerust tonen waar ik TS als een slecht mens neer zet.
Of nee, weet je wat, doe maar niet. Heb het echt zo gehad met bokt. Als jou neus niet dezelfde kant op staat ben je direct een naar mens, of een slecht persoon, of heb je zogezegd een verkeerde toon of weet ik wat nog. Veel plezier hier nog verder. Ze kunnen misschien beter op de voorpagina een waarschuwing plaatsen dat als jou mening ook maar iets durft af te wijken van de grote menigte je sowieso de pineut bent. Hoop dat jullie zich er goed bij voelen om met zijn allen op 1 persoon te springen die het oprecht goed voor heeft met ts en de pony en ook alleen maar wil helpen.

Ik geloof echt dat je het het beste voorhebt met mij en mijn pony, bedankt daarvoor. Ik denk alleen wel dat de toon of manier anders kon maar iedereen zegt weleens dingen. Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt.. dat is echt niet mijn intentie met dit topic natuurlijk ;(

Monique1963

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:34

Ts, ik las dat je ergens zei dat hij nu het liefst in zijn box staat. Dat is misschien een veilige plek voor hem. Ik zou hem lekker daar laten staan op zijn veilige plek. Fijn dat er nog een da komt. Ik hoop dat je het topic niet sluit en ons wilt updaten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:46

Ik heb alleen jouw berichten gelezen ts.
Ik zou ook vrijdag even afwachten.
Blijkbaar eet en drinkt hij wel want anders was hij allang magerder geweest/omgevallen.

Mijn pony kon ook heel erg veel stress hebben en zo idioot rondrennen.. verschil is dat hij uiteindelijk wel stopte.

Ik had al meerdere keren ppid/cushing geopperd bij de DA maar het leek er niet op volgens hen..

Tot hij wat slag op zijn benen kreeg en bevangen raakte. Hij had wel cushing..

Het moet heel frustrerend voor je zijn ts! Voor ons ziet het eruit als energie dat eruit moet maar hij zal je paard wel het beste kennen.
Sterkte!

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:50

agee schreef:
Beste TS,
Ik heb respect voor hoe jij met de reacties in dit topic omgaat.
Jij reageert volwassen en netjes. Chapeau.
Wat betreft je pony denk ik dat je er alles aan doet wat in jouw mogelijkheden ligt.
Ik hoop echt voor je dat er iets gevonden wordt zodat er gericht kan worden behandeld, want dit is geen leven zo. Niet voor je pony, maar ook niet voor jou.
En ik hoop dat je blijft updaten, want ondanks de ellende die dit voor jou is, is het ook heel interessant topic voor ons.
Sterkte en houd vol!

Hier sluit ik mij helemaal bij aan! Jeetje, ik zou niet in jouw schoenen willen staan TS. Het is nogal wat, de hele situatie maar ook zóveel (goedbedoelde) reacties waarin zoveel geopperd wordt, zie daar maar eens uit te pikken waar jouw eigen gevoel naar neigt. Heel logisch dat je het even niet meer weet, je hebt er zelf ook, begrijpelijk, veel stress van en ik begrijp heel goed het gevoel dat mensen aan je 'trekken'. Ik duim heel hard dat er snel een oorzaak en oplossing gevonden wordt. Houd vol hoor!

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 00:52

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:56

Lief filmpje TS! <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 01:08

Tjemig dat filmpje is wel een heel groot verschil ts met nu. Ik denk dat iedereen in het topic je nu veel beter begrijpt. We zien daar een leuk volgzaam paardje, totaal niet gestresst. Dus kan me goed voorstellen dat je enorm met je handen in het haar zit.

Laat reacties die voor jou niet fijn zijn, van je afglijden en concentreer je op wat belangrijk is. Jou en je paardje. Blijf posten svp.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 01:24

Hier en daar lees ik in de reacties dat er wordt gedacht dat TS te weinig onderneemt...

Dus bij deze, in de afgelopen 5 maanden (ja ik heb door de reacties gesnuffeld):
- heeft TS de DA gesproken en is op aanraden van DA magnesium gaan voeren
- is de pony apart gezet met een maatje om te zien of het gedrag zou veranderen
- is er een osteopaat langsgekomen (geen blokkades gevonden)
- is de zadelmaker langsgekomen voor een nieuw, passend zadel
- is er een bitfitter langsgekomen
- zijn en worden er verschillende supplementen gegeven tegen stress, waaronder chillpil, elektrolyten en Rescue druppels
- wordt constant overleg gepleegd met staleigenaar over veranderingen in gedrag

N.a.v. dit topic:
- heeft TS valeriaan + Pavo Vital besteld
- is DA langsgekomen, bloed afgenomen voor test op Cushing
- is er een afspraak gemaakt voor een second opinion op vrijdag
- heeft TS met verschillende kenners overlegd, de pony zou eventueel naar een andere stal verplaatst kunnen worden mocht dit nodig blijken

Het enige advies dat niet is opgevolgd is om de pony naar de kliniek te rijden. TS heeft geen trailer en het is nog maar de vraag of de pony überhaupt op de trailer kan op dit moment. :n
Medische zorg wordt niet onthouden, daarnaast komt TS meerdere keren verspreid over de dag om haar pony te voeren en beweging te geven op de minst stressvolle manier...

Wat mij betreft is ze super bezig. ;) Ik heb geen tips verder maar ben zeker benieuwd naar updates...!

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 01:25

Ik heb vrijwel alles terug gelezen en je filmpjes gezien. Wat een ellende TS. Lijkt me moeilijk, vooral omdat je echt niets kan doen. Hopelijk komt er iets uit het bloedonderzoek.

Absoluut niet hetzelfde maar voor wat betreft bloedonderzoek: mijn oude ruin (30+) vertoonde ook ineens gedragsverandering. Hij ging dan niet rennen, maar durfde van de ene op de andere dag amper z’n stal nog uit. Als hij dan toch mee liep was het trillend als een rietje. Na een week werd hij ook atactisch.
Gezien zijn leeftijd ook (onder andere) een ppid test gedaan, maar dit was het niet. Hij bleek een tumor in zijn hoofd te hebben. Dit kon echter niet opgemaakt worden uit de bloedwaarden!

Ik wil je hiermee absoluut niet nog ongeruster maken! Ik ben ook zeker geen dierenarts. Maar mijn dierenarts vertelde mij dus dat bij paarden bijvoorbeeld een tumor niet in het bloed zichtbaar is.

Ik hoop echt dat het snel beter gaat met je pony en ga je topic zeker blijven volgen. Sterkte! :(:)