Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
pol013 schreef:Er bestaat niet zoiets als 'klassieke ECVM' symptomen. Dat is nou net het hele probleem met deze materie.
Als je nu een arts hebt die verstand heeft van deze diagnostiek én de juiste apparatuur heeft. Heeft je paard waarschijnlijk gewoon geen ECVM.
Dat is dus ook wat die artsen in dat gezamenlijke artikel schreven: staar je hier niet blind op
Dan kan het nog steeds zo zijn dat je paard er heel slecht aan toe is. En dat euthanaseren de beste optie is.
het enige wat je nu dus wijzer geworden bent, is wat het waarschijnlijk niet is.
Ik begrijp overigens heel goed dat dat óók heel zwaar is, een oorzaak hebben en weten dat het niet meer beter gaat worden is in ieder geval iets om je aan vast te houden en maakt een keuze maken makkelijker. Sterkte voor jullie dus.
pol013 schreef:Ik ben helemaal nergens op tegen. Je kunt niet 'tegen' vervelende klinische symptomen en paarden met moeilijkheden in hun lijf zijn mijns inziens.
De lijst met zogenaamde 'klassieke symptomen' kan voortkomen uit tig andere aandoeningen. Zoals het geval van justustencate weer eens laat zien. (en dat is vervelend genoeg)
Terughoudendheid heeft niets te maken met 'tegen' zijn. Of met ontkennen.
Nou ja, zoals de dierenartsen in dit artikel dus veeeel beter omschrijven
https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... over-ecvm/
Dus ik ben alleen tegen op blindstaren: Op paarden afkeuren op foto's als er geen klinische aanwijzingen zijn. En op diagnosticeren aan de hand van een heel lang lijst van symptomen die ook op een ander probleem kunnen wijzen.
Dan is diagnostiseren weer iets anders dan conclusies trekken.
Je kunt aan de hand van de symptomen van je paard wel concluderen dat het paard geen waardig leven meer leidt/ niet mee gewerkt kan worden. Vaak helpt het daarbij als je een diagnose hebt omdat die vaak een indicatie geeft van al dan niet ter verwachten verbetering/ verslechtering.
En ik snap dus heel goed dat je daar naar zoekt.
Zo kritisch ben ik overigens ook over onderwerpen als KS en OCD. En die ontken ik ook niet.