Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:14

hagelslag schreef:
Voor mij ziet het naar links schuin weglopen er eigenlijk logisch uit.
Het laard heeft problemen met zijn linker oog. Eventueel nu ook rechts. Het paard probeert met rechts alles in de gaten te houden.

Dat is mijn theorie.
Dan kunne bloedwaarden etc alles goed zijn, maar natuurlijk als de ogen niet fatsoenlijk functioneren en het paard voelt zich in zijn eentje niet veilig omdat het een kudde dier is, dan is het gedrag best logisch wat je ziet.

Maar dat is wat ik denk

Dit kan zeker en samen daarmee, bij flink stress stoppen ze ook met eten/drinken. Andere paard is niet geschikt als hulp/steun door leeftijd/karakter, alleen is dan net zo problematisch als samen.
Wijken en hoofd op en neer is ook manier om te proberen te focussen op iets dat een paard ziet. Pijn of niet, dat dit paard rap slechtziend geworden is (erger dan blind, want ze zien wel dingen, maar kunnen niet meer bepalen wat het is) zou zeker passen bij gedrag. Testen gezichtsvermogen door de DA is goede stap nu, en ook verklaren waarom de bloedwaarden normaal zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:15

Is PZB op de hoogte van dit filmpje?
Het vergelijk met mensen gaat inderdaad niet op.

Ik heb pas, maar kan het nu niet vinden, op facebook een foto gezien van een sectie op een paard met PPID.
De hypofyse was zeer duidelijk vergroot.
Ik kan me voorstellen dat een paard daar last van kan krijgen.
Sterker nog ik heb een paard gekend met PPID die liggend op de grond een toeval kreeg.
Dierenarts durfde niet te zeggen dat het door de vergrote hypofyse zou gaan, maar uitsluiten deed hij het ook zeker niet.
Deze had de dagen ervoor ook enkele verschijnselen als dit paard. Wel eten, maar niet genoeg. Wel darmpassage, maar niet voldoende.
Kreeg pijnstillers, knapte dan op, maar zo gauw ze ook weer wat uitgewerkt waren was het meteen weer een hoopje niets.
Daar is alleen wel elke dag de dierenarts bij geweest en op dag 3, na die toeval ingeslapen.

Misschien iets om rekening mee te houden?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:15

Een koliekgevoelig paard was al 5 keer dood geweest.

Tieneke

Re: Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:16

Waar blijft eigenlijk die PPID-test?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:19

Man man man, dit is de reden dat ik bijna niet meer op bokt zit..
Ik doe er alles aan om mijn paarden gezond te houden of weer te krijgen, bel om alles de da. En ik heb altijd pech met mn paardjes..
Dan bestaan er ook nog mensen die gewoon helemaal niks doen als hun paard duidelijk niet gezond is en pijn heeft.. Zelfs niet na alle adviezen en tips.
Onvoorstelbaar!!!!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:27

Oei dat filmpje..... Echt TS, meld je af op werk en als de wiederweerga DA erbij. Filmpje op voorhand sturen. Of het neurologisch is, zijn zicht of iets anders, het is niet goed en hier moet direct een DA naar kijken. Al is het om zaken uit te sluiten en een handelingsplan op te stellen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:29

tamary schreef:
hagelslag schreef:
Het laard heeft problemen met zijn linker oog. Eventueel nu ook rechts. Het paard probeert met rechts alles in de gaten te houden.

Dat is mijn theorie.
Dan kunne bloedwaarden etc alles goed zijn, maar natuurlijk als de ogen niet fatsoenlijk functioneren en het paard voelt zich in zijn eentje niet veilig omdat het een kudde dier is, dan is het gedrag best logisch wat je ziet.

Maar dat is wat ik denk

Dit kan zeker en samen daarmee, bij flink stress stoppen ze ook met eten/drinken. Andere paard is niet geschikt als hulp/steun door leeftijd/karakter, alleen is dan net zo problematisch als samen.
Wijken en hoofd op en neer is ook manier om te proberen te focussen op iets dat een paard ziet. Pijn of niet, dat dit paard rap slechtziend geworden is (erger dan blind, want ze zien wel dingen, maar kunnen niet meer bepalen wat het is) zou zeker passen bij gedrag. Testen gezichtsvermogen door de DA is goede stap nu, en ook verklaren waarom de bloedwaarden normaal zijn.

Jij verwoord het nog net iets beter maar dat is precies wat ik bedoel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:31

Wie is die weide baas?? Als dit op je terrein staat, moet je de eigenaar gewoon verplichten de veearts er nu bij te laten komen. Ze zal wel niet met een contract werken, dat ze die mag bellen in dit soort gevallen??

Maar zelfs als het mij geld was gaan kosten, had ik zelf gebeld en niet eens meer de eigenaart afgewacht als die zo een slappe instelling heeft.

TS, je veearts is gewoon niet goed, Bel een andere en laat die echt grondig onderzoek doen!! Een paardenarts!!!!! Het staat nu allemaal op Bokt en info is heel makkelijk te krijgen. Vandaag of morgen staat er echt dp voor je deur of de stichting haalt dit paard op, als dat nog kan.

Maar jij mag nooit meer een paard van ze krijgen als je dit zover laat komen. Hopelijk komt al deze info bij ze terecht.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:32

Leo schreef:
Oei dat filmpje..... Echt TS, meld je af op werk en als de wiederweerga DA erbij. Filmpje op voorhand sturen. Of het neurologisch is, zijn zicht of iets anders, het is niet goed en hier moet direct een DA naar kijken. Al is het om zaken uit te sluiten en een handelingsplan op te stellen.

Precies. Je hoeft geen DA te zijn om te weten dat dit allesbehalve normaal is.

hagelslag schreef:

Nou het ziet er niet uit alsof paard gecoördineerd naar rechts loopt, meer alsof hij geen idee heeft hoe zijn benen neer te zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:34

Leo schreef:

Behandelen of inslapen.
Als er echt intern wat mis is, dan is het natuurlijk legitiem om het paard te laten gaan.
Wat in iedergeval geen optie is, is niets doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:35

Sizzle schreef:
Leo schreef:

Behandelen of inslapen.
Als er echt intern wat mis is, dan is het natuurlijk legitiem om het paard te laten gaan.
Wat in iedergeval geen optie is, is niets doen.

Maar als je weken, maanden niks doet, kan je uiteindelijk elk paard wel inslapen. Eerst nalatig zijn en dan zeggen; paard moet maar ingeslapen.

Ja TS heeft iets van een dierenarts gebeld, maar dat is duidelijk geen paardenarts en ook niet afdoende...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:36

Volgens mij gaat de situatie al een week of 2 zo. Bij de start van het topic noemt de TS al dat het dier al een week niet meer de stal uit liep, dus het is al even bezig ook. Ik kan het niet anders zien dan als grove nalatigheid.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:36

Dat kan idd ook deel van handelingsplan zijn. Ik ben geen DA en kan niet zien wat er mis is. Alleen dát er iets goed mis is..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:37

superpony schreef:
Maar als je weken, maanden niks doet, kan je uiteindelijk elk paard wel inslapen. Eerst nalatig zijn en dan zeggen; paard moet maar ingeslapen.

Voila en TS dacht direct al aan inslapen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:38

Avalanche81 schreef:
superpony schreef:

Voila en TS dacht direct al aan inslapen.

Idd. Dit was voorspelbaar. Als je het zodanig ver laat komen dat er point of no return bereikt is, dan ben je geen paard waard.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:39

Ik kan niet geloven dat TS met een rustig gevoel op haar werk zit. Wat een zorgen zou ik mij maken als mijn paard er al enige tijd zo slecht bij stond.

TS, ik ben heel benieuwd naar welk advies jij had gegeven als dit jouw topic niet was geweest?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:43

Weide baas zit misschien ook op Bokt??

Maar genoeg info online nu en genoeg mensen die zich wel druk maken, dus verwacht wel actie nog vandaag door het een of ander.

Het zou mooi zijn als ze boete's uitschrijven voor nalatigheid met verzorgen die hoger zijn dan de veearts kosten..........

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:48

TS, zou je ons willen laten weten wat je nu gaat doen?

Ga je het aankijken?

Of ga je verdere stappen ondernemen met de dierenarts om hem verder te laten onderzoeken?

....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:49

Echt waar, hier wordt een mens toch gewoon niet goed van ;(
Alles is al gezegd, maar een andere DA lijkt me ook wel een handige optie, en dan NU (liefst 2 dagen geleden, maar bon). Eén van mijn pony's heeft eens een periode slechter gegeten (slechter, niet niet!), daar heb ik toen een DA bij gehad die ook niet meteen een oorzaak kon vinden maar er werd wel een behandeling gestart tegen maagzweren voor het geval dat, en ik had IEDERE dag contact met de DA, hij belde zelfs MIJ op voor een update ...

Ik kan gewoon echt niet geloven dat een DA dit paard zo ziet, een standaard bloedtestje doet, daarin niks vind (heb je trouwens de resultaten? Kan me echt niet voorstellen dat alle vitaminen/mineralen getest zijn en daar niks afwijkend is. En vertrouwen op een DA die zegt 'alles is goed' is het ook niet altijd) en dan er verder gewoon niks mee doet. Wat denkt de DA nu eigenlijk? Dat paard weer helemaal ok is? Want dat is je paard duidelijk NIET.

Snap PZB in dit geval ook niet, tenzij ze niet van alles op de hoogte zijn natuurlijk ... Zo laat je een paard toch niet lopen. Je hebt een retesterk paard, een ander was intussen al (dood) neergevallen. Arm dier ;(

Denk niet dat TS nog iets gaat laten weten, anders dan dat het 'typisch bokt' is en ze geen updates meer gaat geven omdat wij allemaal 'rotmensen' zijn. Iets in die aard zal het wel worden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:02

Moderatoropmerking:
We hebben besloten het topic te heropenen, wel hebben we een verzoek voor de gebruikers die erin reageren. Het is op bokt niet toegestaan om op de persoon te gaan spelen. We begrijpen goed dat de emoties hoog oplopen en gebruikers het niet eens zijn met de handelingen van de topicstarter. Echter is de topicstarter niet verplicht om updates te geven en te handelen zoals gebruikers dat willen, steeds negatiever worden op de persoon wordt gezien als bashen en dat is niet toegestaan. Mochten de gemoederen hoog oplopen dan willen we gebruikers verzoeken om het topic weg te klikken zodat het topic open kan blijven en tips gegeven kunnen blijven worden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:09

Hartelijk dank aan het mod-team voor het heropenen van het topic! Ik denk dat het een zeer informatief topic kan zijn, en ik hoop dat TS bokt op de hoogte wil houden van de ontwikkelingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:13

Fijn!
Ben benieuwd hoe het nu met je paardje is ts.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 14:26

Aangezien sommigen het nodig vinden mij het leven zuur te maken plaats ik geen updates meer.

Sorry voor hen die wel nog oprecht geïnteresseerd waren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:27

Waarom moet het nou altijd zo TS...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:30

Volgens mij ging het vooral over de handelwijze, niet over TS persoonlijk. Ik zie niet wat daar mis mee is.