IngridM schreef:Mijn pony laat de brokjes nu echt staan van de paardendrogist. Soms ging het wat twijfelend maar gisteren liet hij ze nu echt staan.
Iemand ervaring met de brokjes van Synovium?
Mijn kieskeurige eter at deze goed
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NadiaM schreef:Hij heeft maand boxrust gehad ivm eerdere operatie en laatste 3 weken mocht ie weer paar uurtjes per dag op paddock. Ik gaf hooi in slowfeeders, maar dan lag er natuurlijk ook wel wat op de grond.
Maarja of het daar nu van gekomen is...
Waarschijnlijk van alles bij elkaar waardoor darmen toch niet helemaal goed gewerkt hebben.
Wat uiteindelijk resulteerde in serieuze koliek.
Op kliniek gebruiken ze vezels, maar ze gaf aan dat ze daar best duur zijn, dus je beter zelf kan kopen.
superpony schreef:NadiaM schreef:Hij heeft maand boxrust gehad ivm eerdere operatie en laatste 3 weken mocht ie weer paar uurtjes per dag op paddock. Ik gaf hooi in slowfeeders, maar dan lag er natuurlijk ook wel wat op de grond.
Maarja of het daar nu van gekomen is...
Waarschijnlijk van alles bij elkaar waardoor darmen toch niet helemaal goed gewerkt hebben.
Wat uiteindelijk resulteerde in serieuze koliek.
Op kliniek gebruiken ze vezels, maar ze gaf aan dat ze daar best duur zijn, dus je beter zelf kan kopen.
Ik denk eerder een combinatie van factoren. Een beetje zand werken paarden zelf wel dagelijks naar buiten. Zand kan je namelijk nooit voorkomen en zit overal in en aan.
Het probleem is waarschijnlijk een slechte darmwerking door stress en stil staan. Dat is gewoon echt funest. Artsen moeten echt van dat boxrust voorschrijven afstappen, want het geeft altijd meer ellende.
superpony schreef:De risico's snap ik echt wel. Maar boxrust geeft ten eerste geen garantie dat je paard niet gek doet. Heb paarden behoorlijk tekeer zien gaan in 3*3 boxen.
Met aan de hand stappen, zie ik ook mensen die hun paard als een soort vlieger in de hand hebben......
En ook al is het belangrijk dat de wond goed geneest. De algehele gezondheid gaat echt achteruit. Dus wonden genezen sowieso langzamer en ik zie paarden heel vaak van het 1 in het andere rollen door het op stal staan.
Stappen is zeker een goede vervanger, maar 2x is dan wel veel te weinig op 24uur.
Kaitlyn schreef:superpony schreef:De risico's snap ik echt wel. Maar boxrust geeft ten eerste geen garantie dat je paard niet gek doet. Heb paarden behoorlijk tekeer zien gaan in 3*3 boxen.
Met aan de hand stappen, zie ik ook mensen die hun paard als een soort vlieger in de hand hebben......
En ook al is het belangrijk dat de wond goed geneest. De algehele gezondheid gaat echt achteruit. Dus wonden genezen sowieso langzamer en ik zie paarden heel vaak van het 1 in het andere rollen door het op stal staan.
Stappen is zeker een goede vervanger, maar 2x is dan wel veel te weinig op 24uur.
Die van mij is op stal juist heel relaxed, als ik die nu in de paddock zet dan gaat ze als een achterlijke tekeer. We hebben nu in goed 6 weken tijd 3x wat gedoe gehad met het stappen, waarvan 2x eigenlijk zo goed als niks voorstelde. In de paddock had ze dagelijks gekke uitspattingen gehad.
Overigens is de wondgenezing hier heel voorspoeding gegaan.
Zal ook gewoon per paard verschillen of ze wel of niet tegen de stalrust kunnen. Maar ik ga niet in tegen alle onderzoeken die bewezen hebben dat boxrust in deze periode echt noodzakelijk is.
superpony schreef:Dan heb je gewoon mazzel.
En welke onderzoeken? Van wanneer?
Iedereen weet inmiddels dat boxrust 9 van de 10 keer echt achterhaald is. Bij veeartsen is het een generatie probleempje en soms ook een verschil in welke omgeving je zit etc.
Het gaat erom dat je voor wond genezing een algehele gezondheid nodig hebt en die heb je nooit als een paard stil staat.
Ik weet paarden die met een peesblessure op stal zijn gezet en dood gaan aan koliek. Of andersom toevallig.......Een paard dat na koliek operatie zichzelf kapot trapte.
En weet niet hoeveel paarden hb werden door stil staan, veel vreten, niet bewegen en daarna opeens weer wel.
Ik heb nooit aan boxrust gedaan en de ene keer dat ik een paddock klein heb afgezet juist problemen.
Maar je kan altijd mazzel hebben. Wij stappen alsnog als er iets is. JUIST om te voorkomen dat ze gek gaan doen, wat ze hier 24/7 buiten amper ooit doen.
En omdat ik zeker wil weten hoeveel en hoelang ze even stappen. Maar 2x is echt heeeeeel weinig.
Ken daarnaast meerdere gevallen van blessures waar mensen hun paard bijna een jaar op stal hebben gehouden. Tja, wij hebben toen dat nodig leek ons paard van maar 8jr laten inslapen. Moet er niet aan denken om een paard een half jaar of een jaar op te sluiten. Je kan het arme beest niet uitleggen hoe en waarom.
NadiaM schreef:Wat zijn jullie ervaringen qua afvoer, hoe lang duurt het dat zand uit de darmen is?
Saaams schreef:Iemand ervaring met het psylliumzaad van ecostyle?
NadiaM schreef:8nnemiek, nou inderdaad het onderwerp boxrust heeft echt apart topic nodig...
NadiaM schreef:Ja ben het met je eens hoor Superpony het is een combinatie, zeker weten daar ben ik nu ook achter.
Maar dat is achteraf, als je advies van een kliniek krijgt over nazorg en je hebt er zelf weinig ervaring mee, dan houd je je daaraan.
Ik heb dat in ieder geval gedaan..