[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:38

Ah top, ik zal even kijken op stal hoeveel doosjes ik heb liggen en dan pb ik je wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:55

Jij vraagt niet op voorhand wat iets gaat kosten? :P Hoop dat het inderdaad meevalt, de bedragen die mijn DA zei ging toch over makkelijk 200 - 300 euro (en ben niet zeker of dan alles getest wordt of alleen grassen/bomen/kruiden). Is wel al een aantal jaar geleden dus misschien is het allemaal wel verandert, en zal misschien ook verschil op zitten tussen Nederland/België ;)

Dus als je laat testen en hij reageert positief op bv. grassen dan kan je daar wel vanuit gaan dat het klopt? Mijn DA had het over veel vals-positieven enzo. Dus misschien dat je alleen weet wat het niet is maar als het positief is het nog niet zeker is dat het dat wel is .. Of misschien is het in dat labo wel anders. Misschien toch nog eens naar informeren, want ik heb nu wel een idee/vermoeden waar hij op reageert maar ik vind het toch altijd fijn dingen zeker te weten als die mogelijkheid er is.

Ik gebruik wel ceterizine, maarja, misschien ook voor niks dan :P (hoewel ik wel denk dat het bij hem die richting uit gaat).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:13

Ik ga er vanuit dat wanneer het héél duur is mijn dierenarts dat ook wel aankondigt. Maar misschien is dat naïef :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:19

Ik hoop het voor je. Hoop ook dat de prijzen wat anders liggen, dan is het misschien toch eens interessant om te laten doen. Zou je daar ook gewoon mee kunnen samenwerken als je DA niet bij dat labo aangesloten is? Ga het eens aan mijn DA voorleggen, eens zien wat hij erover denkt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 17:56

zit net te kijken naar die lijst?
schimmels op gras inderdaad,
huisstofmijt staat er ook bij zie ik, inderdaad allerlei soorten mijt.
grappige is dat wisse dus met een 3 ( en ik neem aan dat dat heftiger als een 1?) reageerd op
Tyrophagus putrescentiae en die noemen ze ook wel kaasmijt omdat het zich voed met kaas.
en het is allemaal helemaal niet grappig,maar moet er toch wel een beetje om lachen :)
die mijt eet overigens ook andere zaken hoor.

ik weet niet of je het al gedaan hebt.
maar probeer wel om meteen te beginnen met graanvrij voeren.
ook geen luzerne, melasse en al dat spul.
liefst een vitaminekorrel en verder ruwvoer of gras.
geen appels,wortels,brood, even alles helemaal weg laten..
omdat daar dus veel mijt zit. en een deel van die schimmels

en misschien niet direct, je kunt overwegen om zwarte kummel te geven.
doe ik ook en dat helpt dus in het verminderen van overgevoeligheid voor schimmels.
ik merk absoluut verschil tussen wel of niet geven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:59

Bedankt voor je tips. Ik laat alles denk ik juist deze vier weken even hoe het was om zodoende goed te kunnen testen of de medicatie wat doet?
Hij krijgt basisbrok (2x daags halve kilo) met wat Luzerne erdoor. Sochtends 60 gram hennepzaad en bij beide voerbeurten cbd olie. Dat laatste sinds een tijd maar ik merk geen verschil maar laat ik nu ook maar even zo.

Vorig jaar kreeg hij een tijd metazoa in verband met zijn zomereczeem maar ook daarmee merkte ik geen verschil in klachten ( ook niet met zijn eczeem trouwens).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 20:13

ja snap ik hoor dat je eerst medicatie afwacht.
appie heeft ook prednison gehad, kreeg toen wel het advies om even uit te kijken met veel gras en verband met hoger risico op hoefbevangenheid.
hij stopte toen wel met schudden herinner ik me nog en hij werd wat sloom van de prednison.

ben heel benieuwd hoe het gaat bij wisse

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:17

Daar heeft hij het niet over gehad, alleen dat ik de arbeid er even op aan moest passen, dus niet te intensief rijden, maar wel beweging blijven geven. Ze staan momenteel gemiddeld 10 uur per dag buiten, net op een nieuw stuk wei maar er staat dit jaar ook weer zo weinig gras dat het met een week wel weer op zal zijn, dus meer voor de knabbel zeg maar.

Welke kummel koop jij?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 21:00

hier ook zo weinig gras helaas.
voor de eczeem helemaal prima, meneer heeft daardoor minder jeuk :D
ik had vroeger de olie
https://www.kramer.nl/Paard/Voeding-voe ... 7C%20NL_nl

maar tegenwoordig bestel ik bij Makana in Duitsland.
en dan geef ik granulaat, van de olie werd appie nogal winderig :+

maar wacht inderdaad de medicatie af, je hebt ook gelijk.
dan kun je precies zien wat nou eigenlijk werkt.
supplementen kan altijd daarna nog.

heb je poeder of capsules van de prednison?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:26

Oke, ik heb nog 8 doosjes ceterizine (en 18 overige pillen) t.h.t 12/2019 en 13 doosjes loratadine t.h.t 09/2020. Dit jaar gekocht overigens maar doosjes zelf natuurlijk wat stoffig door op stal liggen.

@ Emptywords jij hebt eerste keus, laat maar even weten!

Afbeelding

Afbeelding

Oh en aangezien Wisse er dus niks aan heeft; ik heb ook nog twee pollguards ter overname, het is wel maat extrafull :D

Afbeelding

En volgens mij heb ik ook nog wel neusnetjes liggen, dit model dacht ik.
Volgens mij een gebruikte en misschien nog een ongebruikte:

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:27

Vanmorgen de prednisolon gegeven, het is in poedervorm.
Wat extra biks erbij gedaan en voor de zekerheid in een losse voerbak. Er lag nog een boel poeder onderin dus nog wat biks erbij gedaan en dat wat vochtig gemaakt.
Hij begon nogal aarzelend te eten maar heeft gelukkig de hele bak leeggegeten, dus dat is blijkbaar geen probleem :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:24

opisop_shop schreef:
Oke, ik heb nog 8 doosjes ceterizine (en 18 overige pillen) t.h.t 12/2019 en 13 doosjes loratadine t.h.t 09/2020. Dit jaar gekocht overigens maar doosjes zelf natuurlijk wat stoffig door op stal liggen.

@ Emptywords jij hebt eerste keus, laat maar even weten!

[ [url=m/RFiNQR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OKQiCU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh en aangezien Wisse er dus niks aan heeft; ik heb ook nog twee pollguards ter overname, het is wel maat extrafull :D

[ Afbeelding ]

En volgens mij heb ik ook nog wel neusnetjes liggen, dit model dacht ik.
Volgens mij een gebruikte en misschien nog een ongebruikte:

[ Afbeelding ]

ik heb de pillen pas volgens jaar voorjaar weer nodig, houdbaarheidsdatum is dan voorbij, zullen ze dan nog wel werken?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:17

Durf ik niet te zeggen

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:53

Mariek_ schreef:
Balen Rozenstruik! Hier gaat het ook niet goed. De PENS heeft niet geholpen. Morgen een tweede behandeling. Als die ook niet werkt is dat hoofdstuk ook afgesloten en moeten we weer verder kijken.

Hoe ging de tweede behandeling? Hopelijk sloeg het nu wel aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:43

Heb even kort contact gehad met mijn DA ivm de allergie-testen in bloed tegenwoordig. Hij werkt inderdaad ook samen met een labo in Nederland (hoewel hij een andere naam zei, die ik alweer vergeten ben :o ). Hij deed het voornamelijk bij honden maar zou bij paarden dus ook kunnen, de testen zijn een stuk beter en nauwkeuriger dan x aantal jaar geleden dus daar zit wel vooruitgang in. Alleen het kostenplaatje bleef wel nog hoog (€ 180 voor een algemeen panel, dus zeg maar grassen/bomen/kruiden/schimmels/mijten/... , misschien dat daar een paar soorten onder horen maar daar heb ik niet op doorgevraagd). Ook was er bij een positieve test ook mogelijkheid tot immuuntherapie, maar dan zit je ook weer met (veel) extra kosten.

Dus voor mezelf weet ik het nog even niet, wil ergens wel weten waar hij precies op reageert maar het kost toch nog wel wat centjes. En zo'n behandeling maakt het dan helemaal duur, en vraag me af of het dan zin heeft bij een oud paard die niet zo'n extreme last heeft ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 21:01

nou ja, je doet die test.
dan weet je waar je pony reageert...en dan?

denk dat je moet gaan kijken naar het behandelplan.
zou je dat ook kunnen gaan doen zonder test

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:15

Neen, want de echte therapie wordt gebaseerd op de uitslagen van de test.
Natuurlijk 'behandel' ik op dit moment wel, maar dat is ook maar op de gok ... en als je dingen zeker kan weten verkies ik dat liever. Maar om dan daarna echt via immuuntherapie te gaan behandelen (in het begin wekelijks inspuiten, daarna om de 2 weken en uiteindelijk om de maand, denk niet dat het iets is wat je zelf kan doen dus dat tikt lekker door. Plus de behandeling op zich kost voor 9 maanden rond de 120 euro en dan zal het er nog vanaf hangen voor hoeveel je paard positief is gok ik .. ).

Het weten lijkt me wel interessant, om te zien of het idee in de goede richting zit. Maar daarna dan, geen idee.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:35

Je gaat dan idd inspuiten zodat ze minder reageren op de allergische prikkel. Ik zou het er wel voor over hebben maar kan natuurlijk niet in de portemonnee van een ander kijken. Zou dan wel zelf naar de DA rijden als dat voorrijkosten scheelt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:03

Ik heb een aantal pagina's terug gelezen maar zijn er hier paarden bij die specifiek reageren op regen? Ik heb sinds een 3 weken een nieuw paard en gisteren en vandaag regende het en liet hij een vrij heftige reactie zien. ( heb het gefilmd).
Ik heb hem nu op stal gezet en nu is het over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 19:19

kun je wat meer vertellen over het paard?
hoe oud, word het bereden, heeft het ook blessures gehad?

wat je bij regen zou kunnen proberen is te kijken hoe het gaat met een vliegenmasker om.
ik kreeg die tip omdat een vliegenmasker nauw om het hoofd sluit en zo de overgevoeligheid voor regen zou kunnen verminderen.

en ik bedenk me net....gaat het wel echt om de regen?
of is het een uiting van stress omdat er iets anders aan de hand is

ik ben benieuwd naar het filmpje :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:37

Ik weet niet hoe ik het filmpje kan delen?
Hij is een bwp ruin van 5. Sinds 4 weken in mijn bezit, sinds 3 weken staat hij thuis. Sinds gisteren tijdens de regen zag ik het zo hevig, vandaag weer.
Friemelen met zijn bovenlip doet hij wel heel vaak.
Recent naar de tandarts geweest bij mij, was nodig en de chiropractor /osteopaat heeft hem behandeld. Was niet veel mis gelukkig,iets scheef bekken.

Ik heb een filmpje geplaatst op de headshaking groep bij paarden op facebook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 21:12

uploaden op youtube en de link daarvan hier neer zetten.
oh wacht,,gaat het om die bonte?
ik reageer daar wel even

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:40

Klopt!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:17

Is het dat filmpje van die bonte?

Ik heb daar gereageerd. Deed mij heel erg trigeminaal aan. Felle tics, verticaal schudden, neus heel dicht bij been houden, veel bewegen met de bovenlip. Als ik eerlijk was zou ik de verkopers verwittigen. Als het een echte shaker is (zeker even met een goede DA contact zoeken( zoals Utrecht of Bodegraven) zou ik hem terug brengen. Hoe moeilijk het ook is. Maar de prognose is niet gunstig en dan is het nog maar wachten of een behandeling zou aanslaan....

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:23

Mijn paard schudde zondag nog 30x per minuut, gisteren was het 2x keer in een kwartier! Wel nog een heel gespannen pijnlijk hoofd maar toch een flinke verbetering.
Zou dat dan door het weer komen? Of toch de medicijnen na 2,5 week?

@timokyana ik heb je filmpje ook gezien, arm paard en wat naar voor jou zo net nadat je hem gekocht hebt. Ik sluit me aan bij Focussed hiervoor.