Drager pssm1, slacht of verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:33

Zapata schreef:
kking schreef:
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je opeens geen klik meer met het paard hebt.

Geen idee waar jij leest dat ik ineens geen klik meer heb????
Heb na de 3/4 jaren dat ik d'r nu heb nog steeds geen klik..

Ohhh dan gaat het anders bij jou dan bij mij ....en dat kan natuurlijk.
Ik kocht nl een veulen van een week oud, omdat het voelde als een match made in heaven.....anders was ik er niet aan begonnen.
Mijn oude paard kocht ik toen hij 2.5 was en ook omdat we een klik hadden; ik heb hem ook beloofd dat hij bij mij mag blijven tot zijn lijf niet verder kan. En ja de cushing kregen we erbij. :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:37

Knap dat je bij een veulen al kan zien of voelen dat dit een match made in Heaven gaat zijn.......

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:48

Popstra schreef:
Knap dat je bij een veulen al kan zien of voelen dat dit een match made in Heaven gaat zijn.......

Als alle puzzelstukjes zo op zijn plek vallen kun je gerust zeggen dat dat zo is. :j

Anoniem

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:54

Ik begrijp dat hele klik verhaal gewoon niet;

Je valt voor een dier en dan zorg je daar voor, in goede en in slechte tijden. En ja als het met jou of met je dier een periode niet goed of lekker gaat, dan heeft dat zijn uitwerking op gedrag, naar elkaar toe.
Ook ik vind dat moeilijk bij tijd en wijle ("want willen ze dan wel bij mij zijn?", is wat ik mij dan ga afvragen) Terwijl het nog het vaakst voorkomt, omdat ik degene ben die niet goed in mijn vel zit omdat ik mij ergens grote zorgen over maak of veel stress heb.
Uiteindelijk krijg je dan van je dier die spreekwoordelijke schop onder je reet, dat je weer effe normaal moet gaan doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:59

Of er nu wel of geen klik is, ts stelt gewoon de vraag wat ze moet doen met een paard waar ze vanaf wil/moet terwijl bekend is dat het een progressieve aandoening heeft waardoor zeer veel zorg nodig zal zijn. Dus of verkoop met 90 % kans dat ze de fokkerij/handel ingaat of zelf verantwoording nemen en laten inslapen. Ts had het dier ook gewoon voor de fok/handel kunnen aanbieden zonder het hele verhaal er bij maar wel met alle gevolgen van dien en ellende voor het paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:03

kking schreef:
Popstra schreef:

Als alle puzzelstukjes zo op zijn plek vallen kun je gerust zeggen dat dat zo is. :j

Maar wat dan als het tegen de tijd het onder het zadel is heel geen makkelijke blijkt te zijn? Je er tegenop gaat zien er mee te moeten werken? Het gewoon niet is wat je dacht dat het zou zijn? Geloof me, dat zie je niet als het een schattig veulen is. Paarden veranderen ook tot ze volwassen zijn.

Dat is dus die klik niet hebben. Ik persoonlijk vind het heel geen schande als je dat dus overkomt en je besluit het dier te verkopen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:10

Zapata schreef:
Gloa schreef:
Vind het gewoon jammer dat het dier geen kans krijgt. Blijkbaar zijn de enige opties inslapen of verkoop. Als het maar weg is. Terwijl wij niets weten over de aanwezigheid of hevigheid van de symptomen en er duidelijk nog 0,0 is gedaan in voeding om te kijken of ze daarvan opknapt. Tja ik vind daar wat van :x

Geloof dat jij niet helemaal gelezen hebt! Waar lees jij dat ik er nog 0,0 aan gedaan heb en dat 't weg MOET???????

Volgens mij geeft ts hier aan dat het paard niet perse weg MOET? Dus misschien anders aanhouden totdat het niet meer gaat en dan inslapen?

Ts heb je al contact gehad met de bruiklener? Woont ze in de buurt?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:36

MiniMeLona schreef:

Je valt voor een dier en dan zorg je daar voor, in goede en in slechte tijden. En ja als het met jou of met je dier een periode niet goed of lekker gaat, dan heeft dat zijn uitwerking op gedrag, naar elkaar toe.
Ook ik vind dat moeilijk bij tijd en wijle ("want willen ze dan wel bij mij zijn?", is wat ik mij dan ga afvragen) Terwijl het nog het vaakst voorkomt, omdat ik degene ben die niet goed in mijn vel zit omdat ik mij ergens grote zorgen over maak of veel stress heb.
Uiteindelijk krijg je dan van je dier die spreekwoordelijke schop onder je reet, dat je weer effe normaal moet gaan doen.

Prima. Dat is jouw manier. Een ander doet het anders.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:26

MiniMeLona schreef:

Dat is jouw manier, maar het zijn toch wel erg dure cavia's in het onderhoud om te houden als het niet past. En vaak is dat paard beter af bij iemand die wel blij met hem is.

Overigens, nu ik die filmpjes zie wat pssm met een paard doet, zou ik geloof ik de keuze maken om een drager in te laten slapen voordat alle ellende begint, ik vind het oprecht horror wat die ziekte met een paard doet.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:16

Popstra schreef:
Maar wat dan als het tegen de tijd het onder het zadel is heel geen makkelijke blijkt te zijn? Je er tegenop gaat zien er mee te moeten werken? Het gewoon niet is wat je dacht dat het zou zijn? Geloof me, dat zie je niet als het een schattig veulen is. Paarden veranderen ook tot ze volwassen zijn.

Dat is dus die klik niet hebben. Ik persoonlijk vind het heel geen schande als je dat dus overkomt en je besluit het dier te verkopen.

Het is geen makkelijke, maar dat terzijde. Ik gaf alleen mijn visie op de klik. Waarbij ik niet perse mijn gelijk hoef te hebben hoor. Voor mij werkt het gewoon op een andere manier.
Bij mij komen ze voor hun leven. Mijn pony was ooit mijn verzorgpony en verkocht. Jaren later terug gevonden toen ze 21 was en overleden toen ze 34 was. Ik ga verder in dit topic alleen maar meelezen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 06:00

Zapata. Heb je er wel eens over nagedacht om het paard te verleasen. Op die manier hou je toch een vinger in de pap, maar draag je niet meer alle kosten. Maar dan moet je uiteraard wel de mogenlijkheid bieden om het paard te verplaatsen.

Ik ken meer mensen die met een lease constructie werken en dat gaat heel erg goed.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:10

Allemachtig wat een moeilijke keuze of nou ja mijn visie is dat jij verantwoordelijk bent en deze niet bij een ander neer zou mogen leggen.
Je verteld ook dat ze een veulen heeft gehad, is deze ook getest?
Wij hebben zelf een pssm1 paard en wat een stress en zorg heb je daar van.
Ondanks dat het al jaren goed gaat met haar wil nooit en te nimmer meer de zorg voor een pssmer, juist omdat ik weet wat het vraagt!
Wij hebben ook altijd gezegd mochten we om welke reden dan ook niet meer voor haar kunnen zorgen dan laten we haar inslapen. De DA heeft dit zelfs in ons dossier vastgelegd.
Mocht je nog een poging willen doen zal ik he aanraden een goede holistisch dierenarts te zoeken. Die heeft ons enorm geholpen om Buzzs op de rit te krijgen hierdoor is ook haar gedrag veranderd! Ze had meer pijn dan ze aanvankelijk toonde

Succes

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:31

hobbelheks schreef:
Allemachtig wat een moeilijke keuze of nou ja mijn visie is dat jij verantwoordelijk bent en deze niet bij een ander neer zou mogen leggen.
Je verteld ook dat ze een veulen heeft gehad, is deze ook getest?
Wij hebben zelf een pssm1 paard en wat een stress en zorg heb je daar van.
Ondanks dat het al jaren goed gaat met haar wil nooit en te nimmer meer de zorg voor een pssmer, juist omdat ik weet wat het vraagt!
Wij hebben ook altijd gezegd mochten we om welke reden dan ook niet meer voor haar kunnen zorgen dan laten we haar inslapen. De DA heeft dit zelfs in ons dossier vastgelegd.
Mocht je nog een poging willen doen zal ik he aanraden een goede holistisch dierenarts te zoeken. Die heeft ons enorm geholpen om Buzzs op de rit te krijgen hierdoor is ook haar gedrag veranderd! Ze had meer pijn dan ze aanvankelijk toonde

Succes

Veulen is vrij staat in dit topic

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:46

Wat een lastige keuze die je moet gaan maken TS! Eerlijk gezegd weet ik niet welke keuze ik zou maken.. Verkoop en contract kan een optie zijn maar eerlijk gezegd het blijft een gok.

Heb je wel de mogelijkheid haar voorlopig te houden en alles aan te passen naar wat de dierenarts zegt? Persoonlijk zou ik dit eerst willen proberen om zo te kijken of ze "opknapt" en daarna een keus maken. Ik vind de optie die Peelie voorstelt wel een mooie middenweg als ze bv. laat zien dat ze pijnvrij en vrolijk verder kan. Kan ze dit niet zou het voor mij makkelijker zijn zo de knoop door te hakken en te weten dat ik er alles aan gedaan heb wat mogelijk was.

Heel veel succes toegewenst! En wat super dat het veulen gezond is zeg :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:59

Jam schreef:
Heb je wel de mogelijkheid haar voorlopig te houden en alles aan te passen naar wat de dierenarts zegt? Persoonlijk zou ik dit eerst willen proberen om zo te kijken of ze "opknapt" en daarna een keus maken.

Dat lijkt mij ook het minste dat je kunt doen. Het dier heeft zich ook niet goed kunnen 'tonen', en misschien is het gebrek aan 'klik' mede dankzij het feit dat het dier ziek is.
Ik zou eerst eens een half jaar uittrekken om het dier een kans te geven, en dan kijken wat je doet.

Zowel verkopen als slacht lijken me nu wat prematuur. Verkopen van een dier met deze aandoening zou ik persoonlijk nooit aandurven (lees: over mijn hart kunnen verkrijgen) en ik zou het dier, wanneer het dier duidelijk 'lijdt' onder de aandoening laten euthanaseren. Derden hebben nog geen band met het dier en dat maakt de kans nihil dat ze hun zorgplicht zullen nakomen.

Ik keek even in je profiel en zag wat rij-foto's. Dat oogt vrij gespannen. Ik kan me voorstellen dat het paard van je 'casus' met de nodige spierproblematiek gebaat zou zijn met een meer ontspannen en gebalanceerde wijze van trainen. Geen flauwe kritiek, maar wel een punt van aandacht dat een 'klik' kan vergroten.
Een paard dat moeite heeft met balans en de juiste spiergroepen op de juiste wijze aanspreken, zal moeite hebben met de wijze van rijden op de foto's.
Inhoudelijker kijken naar voer, management, trainingswijze en ruiterfitheid heeft allemaal invloed op het welzijn van het dier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:17

Wat een verhaal.... en zo triest. Ik zou eerst proberen om dit paard op de manier te gaan houden, zoals de dierenarts zegt. Kijk of het paard opknapt. Ik lees dat veel paarden met PSSM het alsnog prima kunnen doen met de juiste aanpassingen. De discussie over al dan niet een klik hebben. Tja, ik weet niet of je daar oprecht iets over kunt zeggen, als het dier niet fit is. Daarbij... het is een levend wezen. Mijn gevoel is daar duidelijk over. Ik zou zelf mijn uiterste best doen om dit paard te helpen, denk ik. Maar zo ben ik.

Ik heb zelf ooit een 2-jarige gekocht (inmiddels bijna 15 jaar oud), had een mooie plek buiten op land middenin natuurgebied. Hij bleek na een paar jaar zware insuline resistentie te hebben. Het was hier in de buurt of op het land of 24/7 op stal met een uurtje of wat buiten. Tja, en ik heb het over een echt buitenpaard. Dus wat moet je dan? En overal voer(d)en ze kuil, wat hij echt niet meer mocht eten. Heeft me best wat dierenartsrekeningen gekost ook. Was een zoektocht, hoor, maar ik heb inmiddels al jaren een topplek (doe-het-zelf) met eigen paddock met schuilstal en regel mijn eigen hooi. Ik moest er zelfs een tweede pony bij kopen, zodat hij niet alleen zou staan (de andere paarden bij ons gaan het land natuurlijk wel op). Ik moest er mijn dagelijks leven voor veranderen, zodat ik ook meerdere keren per dag kan komen voeren. Lastig hoor, als alleenstaande moeder destijds met baan. Gelukkig helpt mijn huidige partner nu met alle liefde mee, mijn dochter zit op de middelbare, ik deel mijn eigen uren in qua werk en heb ik twee kerngezonde paarden. Veel gedoe gehad, veel om moeten gooien, maar wat ben ik blij dat mijn ruin geweldig gaat. Ze gaan nooit meer weg, wat er ook gebeurt. Ze horen bij ons gezin. Veel mensen verklaarden me voor gek, maar grappig genoeg is het allemaal op zijn plekje gekomen. Alsof het zo moest zijn... Het is aan jou wat je wilt en wat je kunt. Het is een nare aandoening, maar er zijn zeker mogelijkheden, mits je gaat zoeken naar oplossingen voor dit dier. Sterkte met je beslissing in elk geval.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:24

Fijn dat jullie de voorpagina van Bokt en de openingspost gelezen hebben, maar zouden jullie de berichten van Zapata ook kunnen lezen.
Zij is de eigenaresse van het dier en jullie vragen/ opmerkingen zijn allang beantwoordt ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:03

Sterkte meisje, heel moeilijk. Ik heb een vriend van wie zijn appaloosa'tje dood is door klop van paard.
Moet ik eens vragen aan hem of hij haar ziet zitten? Hij is enorm zacht van karakter, rijdt bitloos. Doet liesft leuke dingen qua grondwerk.
Zou ik het eens vragen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:34

Cambiar schreef:
Sterkte meisje, heel moeilijk. Ik heb een vriend van wie zijn appaloosa'tje dood is door klop van paard.
Moet ik eens vragen aan hem of hij haar ziet zitten? Hij is enorm zacht van karakter, rijdt bitloos. Doet liesft leuke dingen qua grondwerk.
Zou ik het eens vragen?

Weet je wel wat PSSM1 in houd?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:03

Ja. Was net aan het googelen naar info voor mijn spierbevangen paardje. Kwam dit tegen. Ik wou gewoon voorstellen, een vriend van me is zijn appaloosa merrie verloren. Hij rijdt niet, eerder wat grondwerk, misschien kan hij haar nog waardig leven bieden ondanks haar ziekte. Wou gewoon helpen als dat enigzins kon.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:05

Pluttersput schreef:
Ik plaats dit topic voor een vriendin van mij die enigszinds met haar handen in het haar zit.

Ze heeft een Nederlandse Appaloosa die 30 april 6 wordt. Ze heeft 1 veulen gehad. Ze is basis ingereden, er wordt nu ook al wel op gereden, maar puur recreatief buiten.

Ze merkte al langer dat de klik er niet was met dit paard, en heeft haar willen verkopen. Alleen merkte ze tijdens het rijden dat het paard wat stijfjes was, moeite had met balans en de galop heel lastig vindt. Hierdoor heeft ze besloten het paard vóór verkoop te laten testen op PSSM1, omdat dat toen in opkomst was. Paard blijkt inderdaad drager te zijn, N/p1.

En nu...

Ze heeft de klik niet met dit paard, en kan haar gezien haar behoeftes niet bieden wat ze nodig heeft. Ze heeft de paarden op een wei staan, maar paard zou eigenlijk sowieso van gras af moeten, suikervrij dieet, extra supplementen en strikte training. Aldus haar dierenarts.

Het paard móet dus eigenlijk weg. Maar ze durft het niet goed te koop aan te bieden omdat het paard natuurlijk een rugzakje bij zich heeft, en daar moet gewoon echt rekening mee gehouden worden.
Daarom zit ze nu in dubio, want als ze het laat slachten weet ze zeker dat het paard niet meer hoeft te lijden of bij de verkeerde eigenaar terecht komt.

Maar het paard is eigenlijk met de juiste begeleiding gewoon goed te houden waarschijnlijk. En dat is de reden dat ik dit topic maak.

Wat zou bokt doen? Paard moet dus eigenlijk wel weg, omdat het bij haar niet kan krijgen wat ze nodig heeft. Maar heeft dus wel specifieke zorg nodig, is slacht dan misschien eerlijker? De hoofdprijs hoeft ze er niet voor, ze beseft dat het een lastig paard voor de verkoop is...

Wat denken jullie?

Klopt deze tekst dan niet misschien?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:31

Cambiar schreef:
Pluttersput schreef:
Ik plaats dit topic voor een vriendin van mij die enigszinds met haar handen in het haar zit.

Ze heeft een Nederlandse Appaloosa die 30 april 6 wordt. Ze heeft 1 veulen gehad. Ze is basis ingereden, er wordt nu ook al wel op gereden, maar puur recreatief buiten.

Ze merkte al langer dat de klik er niet was met dit paard, en heeft haar willen verkopen. Alleen merkte ze tijdens het rijden dat het paard wat stijfjes was, moeite had met balans en de galop heel lastig vindt. Hierdoor heeft ze besloten het paard vóór verkoop te laten testen op PSSM1, omdat dat toen in opkomst was. Paard blijkt inderdaad drager te zijn, N/p1.

En nu...

Ze heeft de klik niet met dit paard, en kan haar gezien haar behoeftes niet bieden wat ze nodig heeft. Ze heeft de paarden op een wei staan, maar paard zou eigenlijk sowieso van gras af moeten, suikervrij dieet, extra supplementen en strikte training. Aldus haar dierenarts.

Het paard móet dus eigenlijk weg. Maar ze durft het niet goed te koop aan te bieden omdat het paard natuurlijk een rugzakje bij zich heeft, en daar moet gewoon echt rekening mee gehouden worden.
Daarom zit ze nu in dubio, want als ze het laat slachten weet ze zeker dat het paard niet meer hoeft te lijden of bij de verkeerde eigenaar terecht komt.

Maar het paard is eigenlijk met de juiste begeleiding gewoon goed te houden waarschijnlijk. En dat is de reden dat ik dit topic maak.

Wat zou bokt doen? Paard moet dus eigenlijk wel weg, omdat het bij haar niet kan krijgen wat ze nodig heeft. Maar heeft dus wel specifieke zorg nodig, is slacht dan misschien eerlijker? De hoofdprijs hoeft ze er niet voor, ze beseft dat het een lastig paard voor de verkoop is...

Wat denken jullie?

Klopt deze tekst dan niet misschien?

Het loont om alle berichten te lezen omdat er veel meer informatie bekend is geworden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:43

Oei, mijn oprechte excuses, sorry...had enkel eerste post gelezen. Dom van mij.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:06

TS, hoe gaat het nu met het paard? En met jou? Ben benieuwd of je er wat meer over hebt kunnen denken en of de informatie en meningen uit het topic je kunnen helpen / geholpen hebben.

Annika22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:14

In geen geval zou slachten een optie zijn, waarom zou je dat uberhaupt doen met welk dier dan ook? Het dier kan nog steeds een goed leven krijgen met een nieiwe eigenaar, zolang de nieuwe eigenaar goed met het dier omgaat (bijv door contact te houden is dat te controleren) dat zou sowieso het eerst zijn wat ik zou doen om te kijken of het dier nog een leven kan leiden ergens anders. Als dat net mogelijk is laten inslapen om het een fijn einde te geven, maar in geen geval slachten. Dat is het meest dier onvriendelijke wat je kan doen!