[VOLG] Atactisch paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:23

Koper schreef:
simongek schreef:
Dat doe ik niet. Ik ben gewn da. Ik zeg alleen dat je geen diagnose kan stellen zonder gedegen onderzoek en dat wordt wel gedaan door ts.

Ho. Toen Vos ineens deze heftige symptomen kreeg heb ik contact opgenomen met een osteopaat en die opperde ataxie. Dat vond ik raar omdat het in de voorhand zat. Maar zij legde me uit dat dat wel degelijk kan zo. Omdat hij al langere tijd wat klachtjes in de voorhand had zijn we er in eerste instantie van uitgegaan dat het zoiets moest zijn.

Dat is dan nog geen diagnose maar een vermoeden en dus een aanname.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:30

Koper, homeopathie kan uitstekend werken nadat er een grondige diagnose is gesteld. Een ostheopaat die oppert dat het wel eens artrose kan zijn en jij die dat voor waar aanneemt is Sylvia Millecam gedoe. En dikke ogen/harde spieren , weet ke wel dat dat symptomen van cushing zijn meestal? En cushing veroorzaakt een hoog cortisolniveau waardoor magnesium tekorten ontstaan en dat veroorzaakt weer bevangenheid. En vooral dat magnesiumtekort is te zien aan strak staande spieren ( knetterhard soms) want die kunnen niet ontspannen en veroorzaken zeer veel pijn. Misschien is je paard atactisch maar de huidige toestand word daar niet alleen door veroorzaakt. Haal anders prascend en geef dat . Na ongeveer 8 weken zal je resultaat zien.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:31

Als ik de vorige filmpjes in het andere topic bekijk en ook deze dan is hoefbevangen ook het eerste waar ik aan denk. Helaas ook veel ervaring mee. Jammer dat je de DA niet geloofd, waarom eigenlijk niet? Maar ook al is het een iets ouder dier, dan nog is het de moeite waard om zeker te weten wat er aan de hand is. Ik zou toch echt een foto laten maken van zijn beentjes, puur alleen om uit te sluiten dat het bevangenheid is. De leeftijd mag in mijn ogen geen excuus zijn om er geen geld aan uit te geven. Stel dat het wel gekantelde hoefbeentjes heeft, dan heeft het dier nu nog steeds erg veel pijn. Dat wil je als eigenaar toch ten alle koste vermijden? En een osteopaat die aan de buitenkant kan zien wat er mis is, daar heb jij meer vertrouwen in dan in een DA? Dat is wel erg bijzonder. Maar ik hoop van harte dat je toch een foto laat maken, al is het alleen maar om uit te sluiten dat het beestje nog steeds erg veel pijn lijdt. Waarom zou je het niet doen? Het kost wat, maar dan weet je ook wat en dan kun je ook echt gericht (be)handelen.

IMJ

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:34

Osteopaat heeft geen röntgen-ogen..

Het loopje, zo ontzettend typerend, evenals de hals (en het zo nu en dan hard zijn in de hals wijst op aanleg voor bevangenheid, voorfase)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:38

Knap dat Vos weer op de been is!
Gezien ik niet bevoegd ben om diagnoses te stellen (laat staan zonder het dier te zien) zal ik geen gooi doen naar een aandoening maar wil ik je wel advies geven.
Er zijn een hele hoop dierenartsen (en paardenklinieken) die een röntgen-apparaat hebben die ze mee kunnen nemen op locatie. Mocht Vos weer een terugval krijgen (en ik hoop het niet voor jou & voor Vos) dan zou je kunnen vragen naar de mogelijkheden bij een (andere) dierenartsenpraktijk.
Ook zou je kunnen overleggen of een Cushing test (hormoontest) eventueel verstandig is om te laten doen.
Nogmaals, ik hoop voor het beste voor jou en natuurlijk voor Vos!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:46

Koper, die veearts van je kennis heeft groot gelijk. De meeste kreupelheden gaan met rust over. Om dat als onderbouwing aan te voeren dat veeartsen maar wat aanklooien, vind ik weinig overtuigend.

Verder maak je naar mijn mening met je houding en handelwijze weinig reclame voor alternatieve geneeswijzen. Alternatief kan wellicht nut hebben als aanvulling op reguliere behandelwijzen, maar het kan en mag nooit een reguliere behandelwijze vervangen, zeker niet als het gaat om ernstige, pijnlijke aandoeningen.
En als dit nu nog voor jezelf is, dan is het je eigen keuze om in plaats van een ontstekingsremmer of antibiotica te vertrouwen op homeopathische druppels o.i.d . Dat is jouw lijf, jouw gezondheid en jouw verantwoordelijkheid.
Maar jouw paard heeft geen keuze en geen stem. Het enige dat hij kan, is pijn aangeven. Hevige pijn. Dat er dan uit principe en koppigheid gekozen wordt om de reguliere pijnstillers/ontstekingsremmers te laten staan omdat de eigenaar dat rotzooi vindt, dat kan ik niet goed volgen.
Ik geloof zeker dat jij op zich het beste met je paard voor hebt, maar je bent helaas volledig verblind door je afkeer van de reguliere (dier)geneeskunde. Daarin sla je compleet door. Tuurlijk, dierenartsen zijn ook feilbaar en er zitten zeker mindere goden tussen, maar het zijn geen symptoombestrijders/nitwits/slaven van de farmaceutische industrie. Het zijn vakmensen die 7 jaar gestudeerd hebben om dieren adequaat te kunnen behandelen. Maar dat stelt in jouw ogen blijkbaar niks voor.

Osteopaten kunnen zeker veel goeds doen voor een paard (zelf ook positieve ervaringen mee), maar als ze geen medische achtergrond hebben, moeten ze zich verre houden van het stellen van een diagnose. Maar goed, onder osteopaten heb je uiteraard ook mindere goden, en dat zijn m.i. juist diegenen die nalaten bij het vermoeden van medische problemen door te verwijzen naar een dierenarts, ook als de eigenaar dat niet ziet zitten.

Hoe dan ook, veel sterkte met en vooral voor Vos, hopelijk zet zijn herstel door.
Laatst bijgewerkt door Askja op 22-08-18 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:47

Je vraagt je wel af waarom die röntgenfoto's er blijkbaar zo pertinent niet komen, of het nou van de hals is, van de voeten of allebei. Geld lijkt me geen rol spelen. De moeite die Koper in haar paard wil steken ook niet. En praktisch is het ook prima uitvoerbaar.

Wat is het dan? Niet willen weten wat het is? Bang omdat je eigen aannames wel eens helemaal niet zouden kunnen kloppen? Krampachtig willen vasthouden aan het verhaal dat je ervan gemaakt hebt in je hoofd? Het idee dat je zou kunnen ontdekken dat je het dier hebt laten rondlopen met een ontzettend pijnlijke aandoening?

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:47

Hé weer gevonden. Natuurlijk ga ik Vos en jou volgen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:53

Ik snap eigenlijk niet goed waarom iedereen hier zo aandringt op foto's.
Los van het feit wat er nu precies aan de hand is met het paard. Dat kunnen we inderdaad alleen maar gokken vanachter onze computer.

Wat gaan foto's concreet voor dit paard van verschil brengen? Niets toch? Alleen dat het een leuk weetje is?
Of die hoefbenen nu al dan niet gekanteld zijn, verandert toch niets aan de behandeling? Rust, goed bekappen, correct dieet en veel tijd. Daar heb je geen foto's voor nodig...
En het dier is toch met pensioen. Dus een inschatting van restschade en belastbaarheid is niet relevant.
En mocht hij artrose hebben, geldt dat evengoed. Genezen ga je het toch niet, ook al heb je er een mooie foto van.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:55

Luckystory schreef:
Los van het feit wat er nu precies aan de hand is met het paard. Dat kunnen we inderdaad alleen maar gokken vanachter onze computer.

Wat gaan foto's concreet voor dit paard van verschil brengen? Niets toch? Alleen dat het een leuk weetje is?
Of die hoefbenen nu al dan niet gekanteld zijn, verandert toch niets aan de behandeling? Rust, goed bekappen, correct dieet en veel tijd. Daar heb je geen foto's voor nodig...
En het dier is toch met pensioen. Dus een inschatting van restschade en belastbaarheid is niet relevant.
En mocht hij artrose hebben, geldt dat evengoed. Genezen ga je het toch niet, ook al heb je er een mooie foto van.

Nou als d’r foto’s zijn gaat ze misschien wel eens nadenken over hoefbevangen ipv een gek verhaal over atactie in de hals

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:59

Maar er is toch geen behandeling voor HB? Buiten dan zo goed mogelijk bekappen, aangepaste voeding en veel tijd. Met een paard dat aanleg heeft om te dik te worden, lijkt mij dat daar sowieso al aandacht voor is?
Het dier lijkt ook te herstellen. Dus of het nu wel of niet HB is, maakt het uit?
Pijnstilling valt over te discussiëren maar daar is regulier ook niet iedereen het over eens.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:01

Luckystory schreef:
Maar er is toch geen behandeling voor HB? Buiten dan zo goed mogelijk bekappen, aangepaste voeding en veel tijd. Met een paard dat aanleg heeft om te dik te worden, lijkt mij dat daar sowieso al aandacht voor is?
Het dier lijkt ook te herstellen. Dus of het nu wel of niet HB is, maakt het uit?
Pijnstilling valt over te discussiëren maar daar is regulier ook niet iedereen het over eens.

Weet niet of jij de hoeven hebt gezien op de foto’s?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:03

MarjanB schreef:

Nee, welke foto's?

Of het paard nu atactisch zou zijn of HB heeft. Goede bekapping is bij beide essentieel uiteraard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:05

Luckystory schreef:

Een paard met gekantelde hoefbenen loopt in feite bij elke stap op zijn hoefbenen met een laag ertussen die door de druk gigantische pijnen veroorzaakt. En soms komt het zo ver dat een hoefbeen door de zool komt. Wanneer je foto’s last maken dan weet je wat er aan de hand is en kun je van daaruit beslissen of het inslapen of intensief behandelen word . Een gekanteld hoefbeen is niet te herstellen maar bij lichte kanteling kan een goed beslag veel tegen de pijn doen. Echter , gezien de overtuigingen van ts zullen ijzers ook wel vervloekt zijn. En wanneer ik jouw post lees lijkt het me duidelijk dat je eigenlijk niet weet wat een bevangen paard inhoud .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:06

Luckystory schreef:
MarjanB schreef:

Nee, welke foto's?

Of het paard nu atactisch zou zijn of HB heeft. Goede bekapping is bij beide essentieel uiteraard.

Kijk voor de aardigheid eens naar de hoeven op het beeldmateriaal van het vorige topic. En hoe hij ze afwikkelt.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:07

Luckystory schreef:

Er is wel behandeling voor hoefbevangenheid: pijnstilling en bloedverdunners.
Voor hoefkanteling is vaak geen behandeling, dit is een zeer pijnlijke aandoening die niet beter zal worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:14

horsiegek schreef:
Luckystory schreef:

Er is wel behandeling voor hoefbevangenheid: pijnstilling en bloedverdunners.
Voor hoefkanteling is vaak geen behandeling, dit is een zeer pijnlijke aandoening die niet beter zal worden.

In aanvulling: Bij hoefbevangenheid ziet de hele behandeling er totaal anders uit dan bij artrose. Van voeding tot medicatie tot pijnstilling tot hoefverzorging. Dus het lijkt me evident dat je moet weten wat er precies is voordat je adequaat kunt behandelen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:14

bigone schreef:
Een paard met gekantelde hoefbenen loopt in feite bij elke stap op zijn hoefbenen met een laag ertussen die door de druk gigantische pijnen veroorzaakt. En soms komt het zo ver dat een hoefbeen door de zool komt. Wanneer je foto’s last maken dan weet je wat er aan de hand is en kun je van daaruit beslissen of het inslapen of intensief behandelen word . Een gekanteld hoefbeen is niet te herstellen maar bij lichte kanteling kan een goed beslag veel tegen de pijn doen. Echter , gezien de overtuigingen van ts zullen ijzers ook wel vervloekt zijn. En wanneer ik jouw post lees lijkt het me duidelijk dat je eigenlijk niet weet wat een bevangen paard inhoud .

Jawel hoor, ik zou alleen eentje met een hoefbeenkanteling niet zomaar inslapen. Zelfs niet met een zoolperforatie. Dat zou van bepaalde factoren afhangen uiteraard. Maar het feit dat er een kanteling is an sich, vind ik niet bepalend.
Let wel, dat geldt alleen indien er niets systemisch speelt zoals IR of Cushing en of de verzoring praktisch haalbaar is.
En beslag zou ik ook niet mee beginnen bij een HB paard.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:16

safina schreef:
In aanvulling: Bij hoefbevangenheid ziet de hele behandeling er totaal anders uit dan bij artrose. Van voeding tot medicatie tot pijnstilling tot hoefverzorging. Dus het lijkt me evident dat je moet weten wat er precies is voordat je adequaat kunt behandelen.

Wat is volgens jou zo anders?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:19

Je osteopaat kun je wel per direct afschrijven.
Elke fatsoenlijke osteopaat die een paard zo ziet staan gaat geen praatjes houden, maar zegt: bel eerst de dierenarts maar voor een diagnose en dan na een paar weken mij, want eerder ga ik niets aan een hoefbevangen dier doen.

Ik kan gewoon niet geloven dat je een dier zo pijn kunt laten lijden.

Imo weer een bevestiging waarom we dat hele alternatieve gedoe moeten weren.
Er zijn er vast die er wel mee om kunnen gaan, maar een heleboel raken er volledig matjeklap van met het gevolg weerloze dieren die als experimenten gebruikt worden om zonder goede diagnoses en met pijn smeerwortel te krijgen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:26

safina schreef:
Kijk voor de aardigheid eens naar de hoeven op het beeldmateriaal van het vorige topic. En hoe hij ze afwikkelt.

Hoe de hoeven eruit zien, kan ik op die filmpjes niet goed zien.
Dat hij bagger loopt, wisten we al.
Maar zowel voor een atactisch paard als een HB-paard is een correcte bekapping essentieel. Afwikkeling van de hoef moet zo kort en makkelijk mogelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:27

Luckystory schreef:
safina schreef:

Wat is volgens jou zo anders?

Wat niet? Het zijn twee totaal verschillende dingen. Lees er maar eens wat artikelen van paardenartsen over. Ik vind dit een beetje een vraag als "Wat is het verschil tussen de behandeling van een gebroken been of een hartinfarct". Gut, wil je echt dat ik dat allemaal voor je op ga schrijven? Misschien kan je er zelf wat over gaan lezen?

Maar smeerwortel helpt natuurlijk tegen alles, dat wel. :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:35

@ luckystort: Met pensioen en dus minder beweging is voor een paard met aanleg voor HB niet altijd gunstig..
Bovendien zijn er zat die de wei beter nooit meer op kunnen, ik zou dat toch willen weten..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:37

safina schreef:
Luckystory schreef:

Nee, welke foto's?

Denk dat jij DA op afstand moet gaan worden Safina, scheelt een hele boel mensen voorrijd kosten bij een DA die hiervoor heeft gestudeerd ipv dingen op internet heeft gelezen ;)
Vind het namelijk uiterst bijzonder dat jij dit op een filmpje van afstand kunt zien, of het nu wel zo is of niet is..

Daarnaast vraag ik me af wat jij met jouw manier van reageren wil bereiken..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:40

Maar CharmingS heb je wel eens een bevangen paard gezien?

Uiteraard is het niet 100% te beoordelen zo, daarom zegt iedereen, verder onderzoek!