Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:Ik vind dat zij te lang bezig is met behandelen, ik geloof eigenlijk niet dat dat nog prettig is voor een paard.
Maar dat is persoonlijk hoor en niks ten nadele van haar.
Ik kan alleen wel inschatten dat mijn pony daar niet zo blij van zal worden.
Arethe schreef:Ik mis BigBen nu het topic weer leeft (of mag ik dat niet zeggen)
Ik laat mijn paard altijd elk najaar eenmaal behandelen tegen mok, bij hem is dit genoeg om dit een tot twee jaar uit te laten blijven. Dit jaar is het bijvoorbeeld nog niet nodig geweest. Ik heb zelf Nadja uit Hoorn.
Edit: door dit bericht toch maar weer even een afspraak gemaakt, gewoon ter controle. En meteen voor mezelf en mijn dochtertje.
BigBen schreef:Craniosacraal therapie is gebaseerd op twee hypotheses.
- De cerebrospinale vloeistof, dat is de vloeistof die tussen de hersenvliezen en rond het ruggemerg loopt, heeft een eigen uniek en onafhankelijk ritme. Je kunt het vergelijken met de hartslag. Ideaal is tussen de 10 en 14 bewegingen per minuut. (Bij een mens dan toch -ik vraag me af of de craniosacraal therapeuten ooit hebben onderzocht hoe dat bij paarden zit) Bij ziekte is het ritme van de cerebrospinaal vloeistof verstoord. Kun je het ritme herstellen, dan zal ook de ziekte genezen.
- Een therapeut kan met zijn vingertoppen op de schedel (of het sacrum) de beweging van de cerebrospinale vloeistof voelen. Hij/zij kan vaststellen of het ritme "juist" of "fout" is. Als het ritme fout is, kan hij/zij het ritme herstellen door de schedel te "manipuleren". De schedel bestaat namelijk uit een aantal botten, die pas tijdens de puberteit volledig aan elkaar groeien. Volgens cs therapeuten blijven ook bij volwassenen de schedelbotten beweeglijk. De therapeut kan met een zeer kleine druk (5 gram) de schedelbotten tov elkaar doen bewegen. Op die manier kan het ritme van de cerebrospinaal vloeistof beïnvloed en hersteld worden.
Ik moet toegeven, het hele verhaal klinkt goed, maar het is medische onzin.
(1) De cerebrospinale vloeistof heeft geen eigen onafhankelijk ritme. De vloeistof beweegt namelijk eenvoudig mee met de ademhaling.
Inspiration is the major regulator of human CSF flow.
(2) Aangezien beweging van de cerebrospinale vloeistof aangedreven wordt door de ademhaling bestaat er geen rechtstreeks verband tussen het ritme van beweging enerzijds, en ziekte of gezondheid anderzijds.
(3) Het is onmogelijk om met de vingertoppen op de schedel het ritme van de cerebrospinale vloeistof te voelen. Onderzoek heeft aangetoond dat verschillende therapeuten bij dezelfde patiënten telkens tot andere conclusies kwamen.
Intraexaminer and interexaminer reliability for palpation of the cranial rhythmic impulse at the head and sacrum.
(4) Bij een volwassen mens zitten de schedelplaten muurvast. Ze bewegen niet. Dat is net de reden waarom een interne bloeding, of een interne zwelling in de hersenen zo gevaarlijk kan zijn, en waarom in levensbedreigende gevallen de schedel (met een zaag !) wordt opengemaakt. Het idee dat cs therapeuten de schedelplaten met 5 gram druk van de vingertoppen kunnen doen bewegen is te belachelijk voor woorden.
Kort samengevat, craniosacraal therapie is nonsens, en heeft geen enkele therapeutische waarde.
Peetstap schreef:Arethe schreef:Ik mis BigBen nu het topic weer leeft (of mag ik dat niet zeggen)
Ik laat mijn paard altijd elk najaar eenmaal behandelen tegen mok, bij hem is dit genoeg om dit een tot twee jaar uit te laten blijven. Dit jaar is het bijvoorbeeld nog niet nodig geweest. Ik heb zelf Nadja uit Hoorn.
Edit: door dit bericht toch maar weer even een afspraak gemaakt, gewoon ter controle. En meteen voor mezelf en mijn dochtertje.
Natuurlijk mag je dat zeggen, alleen ik mis iemand totaal niet in een open topic die zonder onderbouwing loopt te roepetoetern dat dit alles maar fictie is en weggegooid geld
Arethe schreef:Iets met erg hardnekkig je eigen mening blijven herhalen terwijl die hier niet zo op zijn plek is.
Janneke2 schreef:Jouw boude stelling 'dat het medische onzin is' klopt helaas niet.
BigBen schreef:Arethe schreef:Iets met erg hardnekkig je eigen mening blijven herhalen terwijl die hier niet zo op zijn plek is.
Kun je mij ook vertellen waarom mijn mening hier niet, en jouw mening wél op zijn plaats is ?
Dit is een topic in het forum 'Medisch', op het openbaar gedeelte van Bokt.
Als je alleen telkens opnieuw dezelfde mening wil horen, kun je dan niet beter naar de Huiskamer verhuizen ?Janneke2 schreef:Jouw boude stelling 'dat het medische onzin is' klopt helaas niet.
Het is medische onzin.
Geef mij drie, geef mij twee, geef mij één behoorlijk opgezet wetenschappelijk onderzoek waarin cs beter scoort dan placebo, en we spreken weer verder.
Janneke2 schreef:Ja, daar is de roeptoeter weer!
(@BB: die 2 hypothesen kloppen. Jouw boude stelling 'dat het medische onzin is' klopt helaas niet.
De wetenschappers wisten eerst ook niet wat ze zagen, maar wat de wetenschapper onderscheidt van de rationalist is: de wetenschapper neemt waar, ook als hij geen barst snapt van wat hij ziet.
Heike Kamerlingh Onnes snapte ook niet wat hij allemaal zag "toen hij supergeleiding uitvond". De rationalist roept/ roeptoetert dan 'dat het niet kan', ""want het past niet in mijn wereldbeeld". Tjonge, ,zegt de wetenschapper, 'dit is interessant! ')
En dat niet alleen. Het voelt zo dankbaar. Ik heb echt gedacht dat euthaniseren dicht bij kwam. En dan komt deze man het erf op als een soort "tovenaar" en verdikkeme dan werkt het nog ook. Zonder diepgaande dure onderzoeken in een kliniek, behandelingen zoals ik zo vaak voorbij zie komen op Bokt. Heel bijzonder en tof en betaalbaar (nog geld zat hoor ).Citaat:pien_2010
mooi is dat he, als je ziet dat je paard echt kan veranderen door zo'n behandeling.
Citaat:Citaat:Jouw boude stelling 'dat het medische onzin is' klopt helaas niet.
Het is medische onzin.
Geef mij drie, geef mij twee, geef mij één behoorlijk opgezet wetenschappelijk onderzoek waarin cs beter scoort dan placebo, en we spreken weer verder.
Janneke2 schreef:Craniosacraal therapie is 'ontdekt' door een hersenchirurg. Die dus met grote regelmaat 'blote' hersenen zag.