Ik ben al maanden aan het behandelen, de behandeling loopt met ups en downs.
Ik wil graag mijn foto's met jullie delen, ook voor wat tips sta ik altijd open.
Het gaat over mijn 10 jarig BWP paard van 1,70m. Ik ben al 7 jaar trotse eigenaar.
Het is een lieve vos ruin met 3 witte benen en een mooie witte bles.
Hij wordt op dit moment niet gereden wegens onverklaarbare kreupelheid. Wordt deze zomer weer recreatief opgepakt.
Hij heeft al zeer veel medische problemen gehad, hierdoor is hij zeer moeilijk behandelbaar.
Enten en bloedafnemen lukt helaas niet meer.
Het begon ergens in oktober 2017, hij heeft het ook eens in 2016 gehad, toen is het vanzelf genezen.
Bij de eerste symptomen heb ik de dierenarts laten komen en zijn begonnen met het behandelen van "de mok".
Alleen werd het niet beter en de korsten werden alleen maar dikker en dikker.
Deze foto is genomen op 23 november.

25 november kwam de dierenarts langs om zijn benen in het verband te zetten zodat de korsten makkelijker verwijderd konden worden. Zijn bruin voorbeentje zat ook in het verband wegens een hoefzweer in de hoefbal. (pechvogel). Op dat moment kon hij bijna niet meer lopen, mede ook dankzij de pijnlijke hoefzweer.

Korsten waren eraf, nu behandeld met antibiotica en prednisolon zalf door de dierenarts samengesteld.
8 januari 2018, ziet er weer wat beter uit.

26 januari, plekjes zijn flink groter geworden en vaak oedemen in de witte benen.
Op eigen houtje begonnen met het smeren van zalf met zinkoxide en aloe vera.

8 februari: Een week gesmeerd met de zalf, leek wel wat rustiger. Maar toch vertrouwde ik het niet.
Mijn paard liet zich bijna op de grond vallen als ik de plekjes aan het verzorgen was. Ook de kringen wat hij had lieten me niet met rust. Ik ben toen gaan zoeken op internet en kwam op vasculitis uit.
Ik heb mijn dierenarts toen gemaild en gezegd dat ik denk dat mijn paard helemaal geen mok heeft maar vasculitis. Dierenarts zou fotos naar Utrecht sturen.

Op 15 februari kreeg ik bericht dat hij idd Leucocytoclastic pastern vasculitis had volgens Utrecht.
Zijn plekken op zijn benen werden alleen maar erger. Vooral zijn wit voorbeen was aangetast, aan beide kanten en zijn achterkant bij de pees. Achterbenen had hij alleen in de kootholte plekken en een kleine op het pijpbeen.

Wij zijn 19 februari met prednison begonnen. Hij krijgt 4 capsules per dag.
24 februari zag ik al verbetering:

Ik ben toen een weekje op vakantie geweest, hij heeft wel nog zijn 4 capsules prednison iedere dag gekregen. Toen ik terugkwam zat het been vol korsten. Ik heb met de dierenarts overlegd om hem met een pasta te verdoven zodat ik zijn been goed kan schoonmaken en de korsten kon verwijderen.
Toen de korsten verwijderd waren schrok ik behoorlijk! Het zag er naar mijn idee heel slecht uit, ondanks dat hij al een maand op prednison stond.
20 maart:

Nogmaals met dierenarts overlegd. Zij zegt dat ik hem echt goed tegen het UV moet beschermen. We hebben toen een wondverband aangelegd voor 4 dagen. En zijn doorgegaan met 4 capsules per dag.

25 maart: Wondverband eraf gehaald, ziet er rustiger uit. Helaas wel een drukplek op de achterkant waar de pees zit.

Op dit moment ziet het er zo uit, op de foto's is het lastig te zien, daar het een beetje vettig en vies is.
Maar er zitten nog kleine en dunne korstjes op. Hij staat nog steeds op 4 capsules prednison en been wordt 2x daags ingesmeerd met antibiotica/prednison zalf.

Maar nu zoek ik dus een beschermer voor UV of iets van sokken.
Ik heb hier al vanalles gelezen maar weet nog steeds niet wat het beste is.
Hij is heel gevoelig voor drukplekken en van te dikke beschermers gaat hij zweten.
Hebben jullie nog tips of adviezen? Ik hoor het namelijk graag!!
Groetjes Anouk