Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jet schreef:Volgens mij klopt dat bericht niet helemaal Jolien. Van de stal naast Starnmeer ( Kickersteyn dus) is een pensionklant vertrokken met twee paarden ( na een test). Kickersteyn had zijn stal 2 weken op slot gezet nadat bij Starnmeer de abortusvariant was geconstateerd. 1 Pensionklant heeft zich daar niet aan gehouden en Kickersteyn heeft dat op zijn facebookpagina gezet met de melding dat het gedeeld mag worden. Starnmeer heeft het bericht gedeeld.
Jet schreef:Safina, daar heb je heus gelijk in hoor, zo hoor je het verhaal van één kant. Maar als je afgesproken hebt per 1 april te verhuizen van stal, je stal wordt dichtgegooid en wordt als alles goed gaat 8 april weer vrijgegeven, dan lijkt het me wel zo netjes om niet al vóór 1 april te vertrekken. Ik zou er niet blij mee zijn als pensionklant van de nieuwe stal ( of de naaste buur daarvan) als zo iemand bij mij op stal zou komen.
Jet schreef:Safina, daar heb je heus gelijk in hoor, zo hoor je het verhaal van één kant. Maar als je afgesproken hebt per 1 april te verhuizen van stal, je stal wordt dichtgegooid en wordt als alles goed gaat 8 april weer vrijgegeven, dan lijkt het me wel zo netjes om niet al vóór 1 april te vertrekken. Ik zou er niet blij mee zijn als pensionklant van de nieuwe stal ( of de naaste buur daarvan) als zo iemand bij mij op stal zou komen.
safina schreef:Jet schreef:Safina, daar heb je heus gelijk in hoor, zo hoor je het verhaal van één kant. Maar als je afgesproken hebt per 1 april te verhuizen van stal, je stal wordt dichtgegooid en wordt als alles goed gaat 8 april weer vrijgegeven, dan lijkt het me wel zo netjes om niet al vóór 1 april te vertrekken. Ik zou er niet blij mee zijn als pensionklant van de nieuwe stal ( of de naaste buur daarvan) als zo iemand bij mij op stal zou komen.
Zolang we niet twee kanten van het verhaal kennen kunnen we ook daar weinig zinnigs over zeggen, denk ik. Laat staan erover oordelen.
En of ik er wel of niet blij van zou worden als het mijn naaste buur zou worden, zou voor mij volkomen afhangen van die andere kant van het verhaal. En van wat die persoon, mijn staleigenaar, mijn veearts en de GD er aan mij over vertellen. Ik wil geen conclusies trekken uit vage aannames en hysterisch aandoende berichten op social media.
Citaat:Het virus is allereerst direct aantoonbaar door o.a. bloed- of slijmtesten. De verschijnselen van de gevreesde neurologische vorm doen zich echter pas binnen 1-14 dagen na de koortsfase voor. Het virus zit dan mogelijk niet meer in het bloed maar op specifieke plaatsen in het ruggenmerg. Zo kan het paard wel de ziekte hebben, maar kunnen de testen een vals-negatieve uitslag hebben. Indirect, via de afweer, is het virus aantoonbaar door bloed in koorts- of beginfase te vergelijken met bloed 14 dagen erna. Is er een forse stijging in de afweer tegen het virus, dan is er bewijs dat het virus daadwerkelijk aanwezig was.