[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:17

Iemand van een van de stallen is vanmorgen gewoon zonder overleg naar een andere stal verhuisd. Wat onverwantwoord zeg :\

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:41

Joolien schreef:
Iemand van een van de stallen is vanmorgen gewoon zonder overleg naar een andere stal verhuisd. Wat onverwantwoord zeg :\

Welke regio heb jij het over?

Ipsilonka

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 22/03/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:44

Starnmeer heeft ze het over.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:01

oh jeetje wat naar voor iedereen ! sterkte allemaal

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:52

Jeetje wat een actie zeg hoe haal je het in je hoofd! Weet er het fijne niet van maar ik zou heel boos zijn als door hem/haar rhino verspreid nr de nieuwe stal. Persoonlijk vind ik het vragen om problemen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:25

Volgens mij klopt dat bericht niet helemaal Jolien. Van de stal naast Starnmeer ( Kickersteyn dus) is een pensionklant vertrokken met twee paarden ( na een test). Kickersteyn had zijn stal 2 weken op slot gezet nadat bij Starnmeer de abortusvariant was geconstateerd. 1 Pensionklant heeft zich daar niet aan gehouden en Kickersteyn heeft dat op zijn facebookpagina gezet met de melding dat het gedeeld mag worden. Starnmeer heeft het bericht gedeeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:03

Het is bij Prometheus inmiddels Droes en EHV4.
Ik heb begrepen dat droes bij meer stallen in midden delfland zo'n beetje de kop opsteekt nu.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:25

Babootje schreef:
Het is bij Prometheus inmiddels Droes en EHV4.
Ik heb begrepen dat droes bij meer stallen in midden delfland zo'n beetje de kop opsteekt nu.

Dat was al bekend zie mijn bericht van 28/3.

Heb je de overige droes gevallen alleen van horen zeggen of weet je er meer over misschien?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:08

Meer van horen zeggen maar wel betrouwbare bronnen :D Ben op zoek naar zomerstalling met weidegang en zo hier en daar wat rond gebeld en dan hoor je wel wat.
Gaat in andere gevallen - voor zover ik weet - om droes.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:08

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:01

Ik sta zelf op pensionstal kickersteyn,
Wij zijn de buren van trainingstal starnmeer.
Wij zijn idd de aankomende week nog gesloten ,
Dat betekent dat we het erf niet af mogen met onze paarden.
Van de week is er idd een pension klant vertrokken zonder overleg.
Het ergste daarvan is nog dat zij de regels niet heeft nageleefd.
Ze zou al weg gaan per 1 april.
Maar wilde niet nog een week langer blijven staan.
En zij is zelf dierenarts assistent en haar vriend dierenarts.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 16:29

Marjolein, dat is heel vervelend! Ook voor de ontvangende stal, maar ook voor de stallen daar in de omgeving! Die ontvangende stal wist het misschien wel, maar de stallen daaromheen dan toch waarschijnlijk niet in eerste instantie. En als de ontvangende stal het wist, blijkt wel dat die het niet zo nauw lijken te nemen met maatregelen om verspreiding tegen te gaan.

Ik duim voor jullie en voor Starnmeer dat het blijft bij die ene abortus blijft!

MarliesV

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 2/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:23

Sommige mensen snap je toch niet hoor. Ben al lang geleden gestopt met over dat soort redenen na te denken. Lekker rustig :o

Hopelijk blijft het inderdaad bij 1 abortus.

Hoe is het in Nijverdal? Paarden weer naar buiten en genieten van het weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:16

Jet schreef:
Volgens mij klopt dat bericht niet helemaal Jolien. Van de stal naast Starnmeer ( Kickersteyn dus) is een pensionklant vertrokken met twee paarden ( na een test). Kickersteyn had zijn stal 2 weken op slot gezet nadat bij Starnmeer de abortusvariant was geconstateerd. 1 Pensionklant heeft zich daar niet aan gehouden en Kickersteyn heeft dat op zijn facebookpagina gezet met de melding dat het gedeeld mag worden. Starnmeer heeft het bericht gedeeld.

Op die manier hoor je eigenlijk maar één kant van het verhaal. Ik vraag de dan af wat de andere kant van het verhaal is. En waarom zo'n stal waar die dame vertrekt haar aan de digitale schandpaal nagelt, door haar met naam en toenaam op Facebook te zetten en op te roepen dat bericht te verspreiden. Ze wisten gewoon waar ze heen ging, dus die mensen daar waarschuwen kan het probleem niet geweest zijn. Er zit vast een heel verhaal achter...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:19

Safina, daar heb je heus gelijk in hoor, zo hoor je het verhaal van één kant. Maar als je afgesproken hebt per 1 april te verhuizen van stal, je stal wordt dichtgegooid en wordt als alles goed gaat 8 april weer vrijgegeven, dan lijkt het me wel zo netjes om niet al vóór 1 april te vertrekken. Ik zou er niet blij mee zijn als pensionklant van de nieuwe stal ( of de naaste buur daarvan) als zo iemand bij mij op stal zou komen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:59

Jet schreef:
Safina, daar heb je heus gelijk in hoor, zo hoor je het verhaal van één kant. Maar als je afgesproken hebt per 1 april te verhuizen van stal, je stal wordt dichtgegooid en wordt als alles goed gaat 8 april weer vrijgegeven, dan lijkt het me wel zo netjes om niet al vóór 1 april te vertrekken. Ik zou er niet blij mee zijn als pensionklant van de nieuwe stal ( of de naaste buur daarvan) als zo iemand bij mij op stal zou komen.

Voor zo iemand zou mijn stal gesloten zijn en blijven, dit zijn geen grapjes.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:27

MarliesV schreef:
Hoe is het in Nijverdal? Paarden weer naar buiten en genieten van het weer?

Hier gaat het goed en alles geniet van het buiten zijn en het werk wat ze weer mogen doen.. zaterdag 09 april mogen wij weer het erf af na 2 maanden dicht te zijn geweest

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:49

Wat een goed nieuws Carolina :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:14

Jet schreef:

Zolang we niet twee kanten van het verhaal kennen kunnen we ook daar weinig zinnigs over zeggen, denk ik. Laat staan erover oordelen.

En of ik er wel of niet blij van zou worden als het mijn naaste buur zou worden, zou voor mij volkomen afhangen van die andere kant van het verhaal. En van wat die persoon, mijn staleigenaar, mijn veearts en de GD er aan mij over vertellen. Ik wil geen conclusies trekken uit vage aannames en hysterisch aandoende berichten op social media.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:12

safina schreef:
Jet schreef:

Zolang we niet twee kanten van het verhaal kennen kunnen we ook daar weinig zinnigs over zeggen, denk ik. Laat staan erover oordelen.

En of ik er wel of niet blij van zou worden als het mijn naaste buur zou worden, zou voor mij volkomen afhangen van die andere kant van het verhaal. En van wat die persoon, mijn staleigenaar, mijn veearts en de GD er aan mij over vertellen. Ik wil geen conclusies trekken uit vage aannames en hysterisch aandoende berichten op social media.

Wat goed verwoord!
Ode aan jou! _/-\o_

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:50

Ik ken de betreffende stalbaas in Starnmeer al een jaar of 15..... Niks anders als goeds wat ik in mijn mond neem over die man. Dus al ken ik alleen het verhaal van 1 kant, dan nog....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:00

Hoe zit dat met zo'n test eigenlijk dan? Stel je paard zit in de incubatietijd van de besmetting en je test zo'n paard; is zo'n test dan positief of negatief?
Dit vraag ik dus omdat de pensionklant in kwestie eerst beide paarden getest heeft voor ze beide verhuist heeft. Als een besmet paard in de incubatieperiode gewoon positief test (en deze 2 waren negatief, want anders verhuis je niet) dan is er toch geen reden om hier nu op de achterste benen te gaan staan omdat iemand niet het risico wou nemen om die laatste week af te wachten?

is in die periode een test onbetrouwbaar; ja dan geef ik jullie gelijk dat de dame in kwestie onverantwoord bezig is.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:48

Het is toch zo dat een paard ook drager kan zijn? Dan hoeft het geen symptomen te laten zien, maar kan het ander paarden wel besmetten? Ik weethet niet zeker hoor..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:27

Op deze site staat een duidelijk stukje over testen: http://www.paardendokters.nl/ziekten/rhino/ .

Citaat:
Het virus is allereerst direct aantoonbaar door o.a. bloed- of slijmtesten. De verschijnselen van de gevreesde neurologische vorm doen zich echter pas binnen 1-14 dagen na de koortsfase voor. Het virus zit dan mogelijk niet meer in het bloed maar op specifieke plaatsen in het ruggenmerg. Zo kan het paard wel de ziekte hebben, maar kunnen de testen een vals-negatieve uitslag hebben. Indirect, via de afweer, is het virus aantoonbaar door bloed in koorts- of beginfase te vergelijken met bloed 14 dagen erna. Is er een forse stijging in de afweer tegen het virus, dan is er bewijs dat het virus daadwerkelijk aanwezig was.

Ook hier staat er een stuk over, als je naar beneden scrolt zie je dat bij Diagnostiek: http://www.eikenlust.nl/documents/Rhino ... 4-2012.pdf .

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:23

bedankt voor de info.

Niet geheel waterdicht dus; die test.