[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 20:59

Wat vervelend dat je een onverklaarbaar bultje bent tegen gekomen. :(:)
Ik zou je graag willen helpen, maar mijn kennis gaat niet verder dan de nodulaire vorm van de sarcoid van mijn paard.
Ik kan de vorm van de bult niet zo goed inschatten. Zoals ik het zie lijkt het op een bultje met een deuk erin, klopt dat?

Ik zou denk ik zelf toch eens bij knottelbelt op de site kijken, ik geloof dat daar alle vormen omschreven staan met afbeeldingen erbij. Wellicht kan je daar ook wat meer informatie vinden.

Ik hoop voor je dat gewoon een uit de hand gelopen muggenbult oid is!

madelief88

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:07

Zo op de foto ziet het er voor mij echt niet uit als een sarcoid, maar gewoon 1 of ander insectenbeet (die van mij heeft dit soort plekjes ook wel eens, dat gelige pusserige is ook niet echt heel typisch voor sarcoid).

Mbt mijn paard, ik begin nu toch steeds minder te denken dat het een sarcoid is (hoewel het er eerst echt zo uitzag), maar van beide plekjes is een korstje gevallen en nu ziet het er niet meer sarcoid achtig uit en lijkt het steeds wat kleiner te worden. Dus ik ben voorzichtig positief gestemd! Wat t wel is geen flauw idee... Hopelijk trekt het snel helemaal weg :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:28

Structuur is echt meer als een wratje, korstje ziet er anders uit denk ik.
De kleur is meer rood/rozig en huidskleur (grijs).

Ik hoop in ieder geval echt van harte dat het een korstje is.
Hij leek verdacht veel op een sarcoid die ik had gezien bij een ander paard..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:22

JS, voor mij ziet hij er op de foto niet meteen uit als een sarcoid.
Maar op foto blijft dat koffie dik kijken en zelf in het echt kan je het vaak moeilijk zien.
Maar als het insecten steek of talgbultje of iets anders onschuldigs is zal het ook snel moeten verdwijnen. Dus dan weet je het zo.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 17:13

Mijn paard staat tijdelijk op een trainingstal en ik zag er tegen op wat de stress zou doen vwb de weerstand (en daarmee sarcoiden de kans geven om terug te komen).
Tot voor kort leek alles goed, maar ik voelde zojuist in zn lies en ik vrees voor een kleine onderhuidse bult.
Het is lastig bepalen want er zit voelbaar, dikker en stugger littekenweefsel. Maar nu dus ook een klein, zacht bultje die me niet eerder is opgevallen. Ik moest echt goed zoeken om hem te vinden, ik weet niet of het er al langer zit en ik weet niet 100% zeker of het weer een sarcoid is of toch nog onderdeel van het littekenweefsel.
Maar mijn alarmbellen sloegen gelijk aan, mijn onderbuikgevoel zegt dat het vanwege de zachtheid en vorm weer een sarcoid is.

Dat wordt weer aankijken en kopzorgen |(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:46

Neeee!!!!! meen je niet, duim met je mee dat het gewoon wat anders is, want op mijn andere 2 paarden zitten ook vaak genoeg diverse soorten hobbels en bobbels en op Hepsie zaten er ook zat die geen sarcoid waren, maar je krijgt het inderdaad spontaan benauwd als je sarcoiden paard weer een plekje heeft.... Zeker als het op de plek zit van de vorige sarcoid.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:16

Oh nee Jotoma, fingers crossed dat het iets onschuldigs is. Kan me voorstellen dat je schrikt..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 11:14

Grr alweer een rotnacht achter de rug. Om de haverklap wakker worden en bedenken wat te doen met dat bultje.
Voor nu kan ik niets doen behalve aankijken, ik weet immers nog niet wat het is. Zo lang het stabiel blijft, doe ik er niets mee.

@sjolvir: hoe gaat het bij jou? Ben je topic uit t oog verloren, ga m dr zo bijzoeken.
Edit: net weer gevonden en je laatste post gelezen. Dat ziet er mooi uit!! Heel fijn.
En offtopic: wat ontzettend fijn dat je zo'n leuke hond hebt gevonden. Wat een grappig dier!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:19

Snap dat je er niet fijn van slaapt, maar inderdaad tot dat het of het een of het ander wordt kan je niets behalve nagels bijten.

Hondje is echt heel lief dinkie.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:48

Hier voorzichtig blij, heb bultje lijkt spontaan verdwenen te zijn.

Hoe gaat het me anderen die nu aan het behandelen zijn?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:24

Gelukkig!! dat bultje weer weg is.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:15

Wat fijn dat het Misschien wel niks is jotoma!

Ik zit rustig te Wachten tot alles weg is. We hebben nog geen derde behandeling gehad en twijfel nog steeds of het nodig is. Tot nu toe wordt de plek nog steeds minder. Ookal gaat het momenteel heel langzaam.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:27

Hoi, mag ik mij hier ook melden? Mijn ruin heeft (waarschijnlijk) een sarcoid op zijn hoofd, vlakbij de kingroeve. Het begon als een klein plekje wat leek op een wratje. Toch maar even naar laten kijken toen de DA er toch was voor een ander paard en ook zij vertrouwde het niet... :/ Moest in de gaten houden of het zou groeien. Hoewel het plekje niet groot is, was het toch wel wat gegroeid binnen 4 weken. Ik heb dus opnieuw een afspraak gemaakt met de DA om te beoordelen wat het is en evt. een behandelplan te maken. Ik had me van te voren aardig ingelezen en heb veel gehad aan dit topic waarvoor dank! DA was een heel rustige man die alles netjes heeft uitgelegd en de tijd nam voor al mijn vragen. Blij mee want ik was best een beetje ongerust erop (in paniek is een groot woord, maar het zat me niet lekker). Het plekje lijkt erg op een korst, lijkt wat los op de huid te zitten maar eraf trekken gaat absoluut niet. Ook de DA dacht aan een sarcoid, maar kon het niet met zekerheid zeggen. Ik had in dit topic goede resultaten gelezen over de virex creme en de DA stond hier ook positief tegenover (ook bij mee, want de vorige DA begon direct over snijden terwijl ik graag eerst alle opties wil bekijken). Ik las o.a. ook hier in dit topic dat er een aanzienlijke kans is dat het plekje weer terugkomt als je het weg laat snijden dus dat zou mijn eerste keus niet zijn. Ook gehad over de Liverpool creme, DA vertelde dat ik daar niet licht over moest denken omdat het echt agressief spul is, pijnlijk voor het paard en dat er ook zwelling op kan treden? Kon ook niet thuis aangebracht worden (ik las in een ander topic dat het wel thuis gebeurd was, maar dat doen ze hier iig niet). Tweede optie is dan toch wegsnijden omdat ze dan én kunnen onderzoeken wat het precies is en het plekje is direct weg. Nu dus eerst aan de gang met de virex creme, duimen dat het gaat helpen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:36

Wat fijn dat je wat aan dit topic hebt gehad. Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen, want heb dit bij elk gek bultje ook weer.

Ik heb dezelfde stappen als jou genomen en hoop dat virex voldoende is.

Vwb de liverpoolcreme, deze mag officieel niet door mensen aangebracht worden die geen DA zijn, dus klopt wat jou da zegt.
Ik werd bij Dermequin al gewaarschuwd om er niet te licht over te denken, dus goed dat je DA je naar mijn inzien goed inlicht.

Heel veel succes voor jullie beide.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:13

IlonaVl, duim voor je dat het eventueel wat anders is, maar klinkt niet goed.
De liverpool creme moet inderdaad door dierenartsen worden aangebracht, maar dat mag wel thuis.
In mijn topic (zie onderschrift) zie je ook wel wat er door die zalf gebeurt, inderdaad niet niks.
Maar ik ben wel tevreden met het resultaat.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:47

Hier gaat de behandeling op het moment goed. De korst is vorig weekend los geraakt en is er nu af. Het is dus nu n wond, erg vlezig, maar met schoonhouden met betadine laten losse stukjes steeds los en wordt het een nette wond. Zie de wond ook met de dag kleiner worden. Ook heeft ze sinds de korst eraf viel weer veel meer energie. De behandeling had echt effect op haar weerstand maar nu wordt ze steeds meer de oude. Het is natuurlijk afwachten als het genezen is of de sarcoid helemaal weg is nu, maar op dit moment ben ik positief.

@IlonavL: hoop dat snel vastgesteld kan worden wat het precies is, en of het dus inderdaad een sarcoid is. De liverpool creme mag inderdaad alleen door een da worden aangebracht maar die kwam bij mij daar gewoon voor op stal. Het is zeker een pittige behandeling, maar geeft veel kans op een goed resultaat. Als je er vragen over hebt kunnen wij je hier vast verder helpen maar de diagnose is natuurlijk de eerste stap. Sterkte!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 23:08

@beaugeste: wat fijn dat het weer beter wordt!! Mag ik vragen waarom je met betadine reinigt?
Ik (en meerdere bokkers met mij) hebben hele goeie ervaringen met mesitran als wondverzorging.
Ik spoelde elke avond de wond met water schoon en smeerde het daarina in met mesitran. Het houdt de wond vochtig, waardoor het niet indroogt en gaat jeuken en de wond is heel erg mooi geworden.
Ik geloof dat betadine 3 uur desinfecteerd en mesitran zelf 3 dagen.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 23:24

Hoi Jotoma,
Mesitran ken ik niet. Mijn da zei alleen goed schoonhouden en legde de nadruk op dik insmeren met wondzalf. Ik gebruik daarvoor een honing wondzalf. Die geeft ook goed resultaat op een mooie wondgenezing. Zal het mn da nog eens vragen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 23:57

Mesitran is ook een honing wondzalf :)
Ik dacht dat je alleen betadine gebruikte, maar je verzorgd de wond ook al. Top!

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:52

:D :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:05

BeauGeste, fijn dat het goed gaat met de wond!
Betadine inderdaad altijd alleen maar met mate gebruiken als wond verder schoon en netjes is, Betadine werkt etsend en beschadigd cellen, terwijl je bij de genezing juist wilt dat ze eigenlijk allemaal zo snel mogelijk genezen. Wel zo dat als het stinkende pus bende of iets dergelijks is dat het wel handig kan zijn.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:37

Dankjewel voor jullie lieve reacties, heel herkenbaar ook wat hier allemaal gezegd wordt! Verschillende mogelijkheden dus met de Liverpool creme. Fijne tip, honingzalf!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 16:35

Salicylzuur zit in mijn dagcreme en ik ken het voor zalfjes tegen schimmelinfecties vd voet. Het haalt dode huidcellen weg, ben benieuwd wat dat nu doet.

Wat is het effect geweest vd edufix? Want je vergelijkt het met liverpoolcreme, dus ik ga er vanuit dat het ook zo'n ingrijpende wond is geweest? Hoe verliep dat voor de sarcoid?

Ik kan me voorstellen dat je niet wil opereren. Ben ik om exact dezelfde redenen geen voorstander van.
Dank voor je update en hopelijk gaat dit wel werken!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 16:46

Chips zeg, maar hij is er wel afgevallen? Want dat gebeurde bij mijn paard pas na de tweede kuur.
Het probleem is dat t in het bloed zit, dus het kan altijd terug komen.
In mn dagcreme zit trouwens 2% salicylzuur en voor de voeten is 20%. Dus je hebt een behoorlijk hoog concentraat. Ben érg benieuwd!

Iemand op mijn trainingsstal behandelt geloof ik ook met die koortslipcreme. Maar geen idee hoe dat verloopt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:36

Efudix is niet vergelijkbaar met 4WA creme, is ander soort creme
Je krijgt er ook wonden van dat wel, echter de Efudix is minder agressief. 5-Fluoro-uracil is selectief en pakt alleen snel delende (dat zijn doorgaans de tumor cellen).
Efudix wordt overigens in de humane geneeskunde ook gebruikt.

Duim voor je dat je nieuwe aanval wel gaat werken op de tumor, hoe vaker een sarcoid mislukt behandeld wordt hoe moeilijker hij weg te krijgen is, omdat ze vaak nog agressiever worden.