Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xBontfire schreef:Ik denk trouwens dat ik nog even wacht met het bellen van DA gezien wat cissie zei over de werking van de duivelsklauw.
xBontfire schreef:@Babootje
Toch heeft de DA het echt gezegd.
En ik heb meerdere malen gezegd dat speciale beslagen e.d geen optie gaan worden, want ja dat is te duur. Dat betekend niet dat ze geen cent meer mag kosten, ik betaal nu toch zeker ook stalling? Dat kost toch ook niet 'geen cent.' En ja ik kan haar lekker op de weide zetten maar het is toch best wel cru om een kreupele pony op de weide te gooien? Op de weide heeft ie ook pijn hoor?
Het is inderdaad een kosten afweging ja, van mij, van mijn ouders etc. Ik héb geld, op de rekening, voor later als ik op mezelf ga wonen enzo. Zelf gespaard. Maar daar kan ik niet aankomen zonder toestemming van mijn ouders, dus ik moet dan wel met een heel mooi verhaal komen waarom ik haar persé nog wil onderzoeken. En dat verhaal is er niet als de kans zo groot is dat er niks aan te doen is, of als er alleen nog maar dure oplossingen zijn.
Daar mag jij je mening over hebben, als jij vind dat ik het verkeerd doe dan mag jij dat vinden.
Daarbij mag je ook geloven wat je zelf wilt, ik weet zelf wat de waarheid is en dat ik op dit moment niet meer als dit kan doen dus ik moet daar maar vrede mee hebben.
@SandraVerl
Dankjewel voor je reactie, ik begin zo langzamerhand echt het gevoel te krijgen dat ik alles fout zit te doen hier.
myk_en_shant schreef:Klinkt misschien nu wel heel hard, zal ook wel op m'n dak krijgen van een aantal bokkers.
Maar hoeveel hou je van je paard, ik denk dat je goed moet gaan kijken nu ze op pijnstillers staat.
Je ziet haar in positieve veranderen, dus duidelijk pijn.
Je geeft zelf aan dat ze niet geschikt is als grasmaaier.
Hoelang ga je het onvermijdelijke uitstellen.
Cushing artrose en wie weet wat nog meer, zijn allemaal aandoeningen die alleen maar meer ongemakken /pijn gaan veroorzaken.
Ik weet hoe moeilijk het is om die beslissing te nemen, maar houden van is ook loslaten van degene die je dierbaar is.
Na mijn weet heb je alles gedaan wat je kon doen met alle beperkingen die je hebt gekregen.
Je vader wil er geen geld insteken en wist dat de benen een bemerking hebben. En nu komen er hoe je ook went of keert kosten aan.
Het verder uitzoeken zal misschien geruststelling KUNNEN geven en dan....!!!!
Volgens mij geeft je paard nu zelf al aan dat het niet meer gaat en gaat nu puur verder op karakter.
Ik wil je absoluut niet de grond in stampen, maar wanneer is het genoeg geweest.
Babootje schreef:xBontfire schreef:Ik denk ook niet dat er nog een uitweg is, mijn onderbuikgevoel zegt dat. En inderdaad die artrose, de cushing die ze aan het ontwikkelen is.. ik zie het niet echt meer zitten met haar.
Heb ik iets gemist? Ik heb nog echt geen diagnose gezien.
Babootje schreef:xBontfire schreef:Ik denk ook niet dat er nog een uitweg is, mijn onderbuikgevoel zegt dat. En inderdaad die artrose, de cushing die ze aan het ontwikkelen is.. ik zie het niet echt meer zitten met haar.
Heb ik iets gemist? Ik heb nog echt geen diagnose gezien.
xBontfire schreef:Er is al artrose geconstateerd bij de klinische keuring, beide spronggewrichten achter. Volgens mij is dat wel terug te vinden in het topic ja.
En met de cushing zat ze in het grijze gebied, waarschijnlijk volgend jaar dus ook raak.
Babootje schreef:Artrose kun je op basis van de buigproeven vermoeden. Maar alleen constateren obv een foto. Het kan net zo goed een peesprobleem zijn.
Als het de spronggewrichten zijn, zou je pony spat kunnen hebben. Maar de vorm van spat (schone of vuile spat) kun je alleen maar diagnosticeren obv een foto. Spat hoeft niet einde verhaal te zijn, als de gewrichtjes aan elkaar gegroeid zijn, zijn de paarden in de meeste gevallen pijnvrij.
Dus een diagnose alleen op basis van buigproeven stelt een DA niet. Zonder dat je weet wat er echt aan de hand is, heb je eigenlijk je pony al opgegeven op basis van een "onderbuikgevoel".
Cushing in het grijze gebied wil helemaal niet zegen dat ze het volgend jaar ook heeft. En dan nog zijn er medicijnen die je kunt geven als ze het wel heeft.
xBontfire schreef:Babootje schreef:Artrose kun je op basis van de buigproeven vermoeden. Maar alleen constateren obv een foto. Het kan net zo goed een peesprobleem zijn.
Als het de spronggewrichten zijn, zou je pony spat kunnen hebben. Maar de vorm van spat (schone of vuile spat) kun je alleen maar diagnosticeren obv een foto. Spat hoeft niet einde verhaal te zijn, als de gewrichtjes aan elkaar gegroeid zijn, zijn de paarden in de meeste gevallen pijnvrij.
Dus een diagnose alleen op basis van buigproeven stelt een DA niet. Zonder dat je weet wat er echt aan de hand is, heb je eigenlijk je pony al opgegeven op basis van een "onderbuikgevoel".
Cushing in het grijze gebied wil helemaal niet zegen dat ze het volgend jaar ook heeft. En dan nog zijn er medicijnen die je kunt geven als ze het wel heeft.
Ugh ik wil je echt niet voor het hoofd stoten ofzo hoor maar wat is de rede dat je zo door blijft hameren op die foto's?
Als die artrose toch al vastgesteld is, kan ook goed dat de oude eigenaren daar al achter waren ik weet alleen dat het toen genoemd is bij de klinische keuring en ik weet niet op basis waarvan. En van die cushing weet ik dat dat niet persé hoeft, maar dat kán wel. Cushing medicijnen zijn al gauw €2,- per dag ook, dus ja die medicijnen zijn er maar waarom zou ik in godsnaam?
Ik zie echt het punt en het nut niet in waarom altijd alles maar zo lang mogelijk gerekt moet worden. Ja spat hoeft niet einde verhaal te zijn er zijn zoveel dingen die je tegen spat kan doen, dingen die geld kosten. En dan nog is dat ook alleen maar rekken van de levensduur want je weet dan toch dat ze wel iets mankeren?
Buiten dat wat als het geen spat is? Wat als er inderdaad helemaal niks meer aan te doen is? Dan ben ik mijn spaargeld én mijn pony kwijt. Wat als het meer is alleen die beentjes, want we hebben nog lang niet naar alles gekeken.
Het is net wat myk_en_shant zegt, volgens mij is Kayela al lang op en loopt ze nog door op karakter. Iets zegt me dat als ik in haar ogen kijken en je moet altijd luisteren naar je gevoel toch?
xBontfire schreef:Ik vind het maar slap gepraat. Als jullie denken dat ze niks waard is en dat ze alleen maar wat moet opbrengen dan heb je het mooi mis, maar als jullie dat willen denken moeten jullie dat lekker doen.
Ik zie niet in waarom het iets simpels zou kunnen zijn (peesprobleem? Dan zou het toch warm zijn of dan zou er een reactie moeten komen als je er in knijpt) en ik zie het nut niet in van het rekken van haar leven.
En ik vind het ronduit belachelijk dat die opmerking gemaakt moet worden dat ze maar mooi naar het slachthuis moet, 'dan brengt ze in ieder geval nog wat op' alsjeblieft zeg. Alsof ik het allemaal zelf voor het zeggen heb en alsof ik het niet zelf graag anders had gezien.
myk_en_shant schreef:Ik weet hoe moeilijk de beslissing is om in te slapen, heb afgelopen december mijn allesje moeten laten gaan, omdat ze pijn had en duidelijk aangaf van het lukt niet meer.
Het was werkelijk de moeilijkste beslissing die ik ooit heb moeten maken, ze is uiteindelijk 26 jaar geworden waarvan 24 jaar in mijn bezit.
Dus je kunt wel nagaan hoe moeilijk dit was en nog steeds is. Er gaat nog steeds geen dag voorbij zonder aan haar te denken.
Maar voor haar was het de beste beslissing, ze heeft nu geen pijn meer van dr artrose.
maikeltje schreef:Ik begrijp alleenniet waar die beslissing op gebaseerd is aangezien er, buiten klinisch onderzoek en giswerk om, niets is vastgesteld. Wel stel ik vast dat pony, als hij niet kan werken voor de bijrijdsters, geen geld oplevert en dat TS zelf een ander paard heeft voor het rijden. Dat gaat allemaal erg tegen mijn gevoel in.
En waarom zou het niet iets simpels kunnen zijn? Zonder gedegen onderzoek weet je dat niet. Ik kan die gedachtengang echt niet volgen en ik zou mezelf niet in de ogen kunnen kijken als ik mijn dier, op niets concreets gebaseerd, zou laten inslapen of slachten omdat ik anders misschien wel voor niets mijn spaargeld zou aanspreken.
Dat is in mijn ogen een hele vreemde gedachtengang.
maikeltje schreef:Ik begrijp alleenniet waar die beslissing op gebaseerd is aangezien er, buiten klinisch onderzoek en giswerk om, niets is vastgesteld. Wel stel ik vast dat pony, als hij niet kan werken voor de bijrijdsters, geen geld oplevert en dat TS zelf een ander paard heeft voor het rijden. Dat gaat allemaal erg tegen mijn gevoel in.
En waarom zou het niet iets simpels kunnen zijn? Zonder gedegen onderzoek weet je dat niet. Ik kan die gedachtengang echt niet volgen en ik zou mezelf niet in de ogen kunnen kijken als ik mijn dier, op niets concreets gebaseerd, zou laten inslapen of slachten omdat ik anders misschien wel voor niets mijn spaargeld zou aanspreken.
Dat is in mijn ogen een hele vreemde gedachtengang.
myk_en_shant schreef:Ts je hoeft jezelf niet te verdedigen, jouw paard, jouw keuzes. Ook al heb je tien bijrijders.
Je hebt altijd van die moraalridders die ten koste van alles een paard willen redden en iemand praktisch willen dwingen om onderzoeken te laten doen. Echter vergeet men dat dit geld kost en zoals al meerdere malen is aangegeven haar vader heeft dit er niet voor over.
Ik hou ontzettend veel van m'n paarden, maar ook ik ga niet honderden euro's aan uitgeven als mijn gevoel al duidelijk aangeeft dat het uiteindelijk niets gaat uitmaken.