Heel herkenbaar dat je alles hebt geprobeerd maar het niet verbetert! Ik heb een friese merrie van 11 en zij is vorig jaar begonnen met schuren/kale plekken. Wij wonen in Portugal, al 5 jaar. Ze heeft erg veel problemen gehad, ziektes waarvoor ze ab kuren heeft gehad én tot twee keer toe sterk vermagerd, door deze ziektes. Enmaal had ze ernstige darmontstekingen.
Vorige zomer stond ze in pension in Portugal omdat wij in Nederland vertoefden (lange tijd). Daar dacht de da dat ze mijten had en ze heeft tot 2 x toe een kuur van 3 injecties Ivermectine gehad (!!!) en is gewassen met de grootste rotzooi die giftig is voor paarden....

Ik wist hier niets van.....ik heb geluk dat ze nog leeft!
Maar: sindsdien (ze is weer thuis) is de jeuk onhoudbaar. Ik heb een Rambo Sweetitch Hoody omgedaan en ze heeft er al twee dit seizoen vernield. Een paar maanden geleden heeft ze een wormkuur gehad en tegelijk begonnen we met Teatreeolie. Opeens jeukvrij! Jippie! Maar helaas, het begon na een paar weekjes opnieuw. Dus dacht ik, laten we tóch maar Ivermectine doen dan. Geen resultaat.
Nu een bloedtest laten doen: allergisch voor 4 insecten, waaronder (duh) de knut.
Hier is deze nu ook in de winter aanwezig, helaas. De da gaf aan dat er een antistof aangemaakt kan worden maar deze behandeling kost 200€ per 3,5 maand. Dit sowieso 8 maanden om resultaat te zien, het liefst 3 jaar volhouden om er vanaf te komen.
Dat doe ik dus niet. Ik ga verder met dekens en smeren etc. Maar: ze heeft nu een winterdek om, waterdicht.
Ik wil iets verzinnen waarbij haar hals (ze heeft totáál geen last bij staart) bedekt is gedurende de winter. Het is hier niet heel koud (vorst aan de grond), maar overdag kan het snel warm worden. Het gaat me om het droog blijven, wat bij de Rambo niet kan. Alleen het regendek eronder is niet voldoende, omdat ze al gewend is aan een winterjas. Ze heeft jeuk rond haar hoofd, nek, hals en schoft en bijt voortdurend bij haar buik.
Hebben jullie een tip? Is een combi-deken voldoende? Welke eczeemdeken bevalt bij jullie het beste?
Ik heb nauwelijks weides zonder bomen....(zomers schaduw nodig).
Cooper: ik denk dus dat het bij mijn paard is gekomen door alle medicaties in het verleden....maar dat heeft jouw jonge paardje nog niet gehad toch, zoveel? De afweer van mijn fries is totaal vernield. Ik ga op advies van iemand met groene leem aan de slag....
Alvast bedankt!