[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:25

Hoi,

Heel herkenbaar dat je alles hebt geprobeerd maar het niet verbetert! Ik heb een friese merrie van 11 en zij is vorig jaar begonnen met schuren/kale plekken. Wij wonen in Portugal, al 5 jaar. Ze heeft erg veel problemen gehad, ziektes waarvoor ze ab kuren heeft gehad én tot twee keer toe sterk vermagerd, door deze ziektes. Enmaal had ze ernstige darmontstekingen.
Vorige zomer stond ze in pension in Portugal omdat wij in Nederland vertoefden (lange tijd). Daar dacht de da dat ze mijten had en ze heeft tot 2 x toe een kuur van 3 injecties Ivermectine gehad (!!!) en is gewassen met de grootste rotzooi die giftig is voor paarden.... %)
Ik wist hier niets van.....ik heb geluk dat ze nog leeft!
Maar: sindsdien (ze is weer thuis) is de jeuk onhoudbaar. Ik heb een Rambo Sweetitch Hoody omgedaan en ze heeft er al twee dit seizoen vernield. Een paar maanden geleden heeft ze een wormkuur gehad en tegelijk begonnen we met Teatreeolie. Opeens jeukvrij! Jippie! Maar helaas, het begon na een paar weekjes opnieuw. Dus dacht ik, laten we tóch maar Ivermectine doen dan. Geen resultaat.
Nu een bloedtest laten doen: allergisch voor 4 insecten, waaronder (duh) de knut.
Hier is deze nu ook in de winter aanwezig, helaas. De da gaf aan dat er een antistof aangemaakt kan worden maar deze behandeling kost 200€ per 3,5 maand. Dit sowieso 8 maanden om resultaat te zien, het liefst 3 jaar volhouden om er vanaf te komen.
Dat doe ik dus niet. Ik ga verder met dekens en smeren etc. Maar: ze heeft nu een winterdek om, waterdicht.
Ik wil iets verzinnen waarbij haar hals (ze heeft totáál geen last bij staart) bedekt is gedurende de winter. Het is hier niet heel koud (vorst aan de grond), maar overdag kan het snel warm worden. Het gaat me om het droog blijven, wat bij de Rambo niet kan. Alleen het regendek eronder is niet voldoende, omdat ze al gewend is aan een winterjas. Ze heeft jeuk rond haar hoofd, nek, hals en schoft en bijt voortdurend bij haar buik.
Hebben jullie een tip? Is een combi-deken voldoende? Welke eczeemdeken bevalt bij jullie het beste?
Ik heb nauwelijks weides zonder bomen....(zomers schaduw nodig).

Cooper: ik denk dus dat het bij mijn paard is gekomen door alle medicaties in het verleden....maar dat heeft jouw jonge paardje nog niet gehad toch, zoveel? De afweer van mijn fries is totaal vernield. Ik ga op advies van iemand met groene leem aan de slag....

Alvast bedankt!

MarloesNatje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:31

Ik kom hier even binnenvallen hoor. Heb net mijn profielwerkstuk over zomereczeem af, hier staat veel informatie in over wat zomereczeem nou eigenlijk is en wat de meest gebruikte manieren zijn om zomereczeem tegen te gaan, en ik dacht misschien zijn er mensen die dit interessant vinden? Dan kan ik hem eventueel wel delen ;)

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:45

cooper schreef:
Ik ga die mevrouw even opzoeken, het kan geen kwaad zijn manen te laten onderzoeken, heb jij een idee van het kostenplaatje?

Frederique vraagt € 60,00 voor een 'haaranalyse' en zal je positief verbaasd zijn over de uitkomst. Wel een pluk manen mét haarwortel opsturen, in zilverfolie gewikkeld. En met schonen handen getrokken. Wil je je paard vervolgens behandelen kost het middel € 40,00. Komen nog wel wat verzendkosten bij naar België. Lees gerust meer over frequentie-therapie op haar website http://www.f-hbioresonatie.nl of bel haar.

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:53

MarloesNatje schreef:
Ik kom hier even binnenvallen hoor. Heb net mijn profielwerkstuk over zomereczeem af, hier staat veel informatie in over wat zomereczeem nou eigenlijk is en wat de meest gebruikte manieren zijn om zomereczeem tegen te gaan, en ik dacht misschien zijn er mensen die dit interessant vinden? Dan kan ik hem eventueel wel delen ;)
Altijd goed om info te delen !

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:33

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:43

Dona14 schreef:
Hoi,

Heel herkenbaar dat je alles hebt geprobeerd maar het niet verbetert! Ik heb een friese merrie van 11 en zij is vorig jaar begonnen met schuren/kale plekken. Wij wonen in Portugal, al 5 jaar. Ze heeft erg veel problemen gehad, ziektes waarvoor ze ab kuren heeft gehad én tot twee keer toe sterk vermagerd, door deze ziektes. Enmaal had ze ernstige darmontstekingen.
Vorige zomer stond ze in pension in Portugal omdat wij in Nederland vertoefden (lange tijd). Daar dacht de da dat ze mijten had en ze heeft tot 2 x toe een kuur van 3 injecties Ivermectine gehad (!!!) en is gewassen met de grootste rotzooi die giftig is voor paarden.... %)
Ik wist hier niets van.....ik heb geluk dat ze nog leeft!
Maar: sindsdien (ze is weer thuis) is de jeuk onhoudbaar. Ik heb een Rambo Sweetitch Hoody omgedaan en ze heeft er al twee dit seizoen vernield. Een paar maanden geleden heeft ze een wormkuur gehad en tegelijk begonnen we met Teatreeolie. Opeens jeukvrij! Jippie! Maar helaas, het begon na een paar weekjes opnieuw. Dus dacht ik, laten we tóch maar Ivermectine doen dan. Geen resultaat.
Nu een bloedtest laten doen: allergisch voor 4 insecten, waaronder (duh) de knut.
Hier is deze nu ook in de winter aanwezig, helaas. De da gaf aan dat er een antistof aangemaakt kan worden maar deze behandeling kost 200€ per 3,5 maand. Dit sowieso 8 maanden om resultaat te zien, het liefst 3 jaar volhouden om er vanaf te komen.
Dat doe ik dus niet. Ik ga verder met dekens en smeren etc. Maar: ze heeft nu een winterdek om, waterdicht.
Ik wil iets verzinnen waarbij haar hals (ze heeft totáál geen last bij staart) bedekt is gedurende de winter. Het is hier niet heel koud (vorst aan de grond), maar overdag kan het snel warm worden. Het gaat me om het droog blijven, wat bij de Rambo niet kan. Alleen het regendek eronder is niet voldoende, omdat ze al gewend is aan een winterjas. Ze heeft jeuk rond haar hoofd, nek, hals en schoft en bijt voortdurend bij haar buik.
Hebben jullie een tip? Is een combi-deken voldoende? Welke eczeemdeken bevalt bij jullie het beste?
Ik heb nauwelijks weides zonder bomen....(zomers schaduw nodig).

Cooper: ik denk dus dat het bij mijn paard is gekomen door alle medicaties in het verleden....maar dat heeft jouw jonge paardje nog niet gehad toch, zoveel? De afweer van mijn fries is totaal vernield. Ik ga op advies van iemand met groene leem aan de slag....

Alvast bedankt!

Wow, wat een verhaal!
Gelukkig is je paard erdoor gekomen, maar het lijkt me vreselijk voor je om te ontdekken dat ze zo met je paard zijn omgegaan toen je weg was. Kan helaas geen nuttig advies geven want ik gebruik momenteel nog geen dekens, maar ik hoop dat je er een oplossing voor vind.
Het kost wel héél veel geld om die behandeling te geven seg! Ik ben benieuwd of de dierenarts ook zo'n prijskaartje voor me heeft als zijn desensibilisatiekuur aankomt...
Eind deze week moet ik ervoor bellen.

Fin heeft in het verleden enkel zijn wormspuiten gekregen, en eenmaal een injectie tegen luizen.
Pas drie maanden geleden voor de eerste keer antibiotica, maar toen schuurde hij al.
Had hij trouwens voor de tweede keer (exact een jaar later) weer luizen
Ik heb in september weer verhuisd en sindsdien is hij eigenlijk ziek geworden

Ypt: ik heb een email naar mevrouw gestuurd, en ze heeft me een uitgebreide uitleg en verwachting uitgelegd, dus ik ga dit weekend de tijd nemen om alles bij elkaar te zoeken en het dan aan te vragen. Het kan nooit kwaad om te kijken of het eventueel intern een probleem is, zou fijn zijn als die mevrouw kan helpen :)

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:07

19 december en nog steeds knutjes....

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:03

hier nog iemand interesse in rsih 190 maar 2 maanden gebruikt?
65 euro

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:43

Het is ook wel bizar warm. Heb zelf ook last van mn allergieen waar ik normaal in december toch echt wel vanaf ben.
Maar januari brengt vast nog wel kou!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:05

Hier in brabant is er nu geen sprake meer van het feit dat er knutten aanwezig zijn. Maar is wel inderdaad heel lang aanwezig geweest.
Vrees dat zodra het weer boven de tien graden is, ik toch weer de deken op moet doen. Dan maar eczeemdeken en winterdeken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:50

Wordt het bij jullie zo warm? Hier vriest het nu en deze week max 5 graden. Heb zelf nog wel last van mn allergien (pollen, hooi, stof, stro, paarden etc), terwijl dit voor mij normaliter een hele gunstige tijd is. Was vorig jaar overigens ook zo..

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:41

Nee nu niet hoor. Maar vorige week volgens mij nog wel

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:37

Toen heb ik het 1x 12 graden gehad, maar geen eczeemdeken op gedaan.

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:57

Hier is het ook warm geweest maar ik heb geen deken opgedaan, pony heeft ook nergens last van gehad gelukkig :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:31

Bel had lichte jeuk, maar vond het toen niet nodig omdat het toch weer koud zo worden. Nu heeft ze nergens last van. Maar als het weer wat warmer wordt en het overdag boven de 10 graden komt gaat de deken weer op.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:35

Als meelezer- info zoekende stel ik graag even vragen.
Wat geven jullie je paarden als brok?
Het is voor exceempaarden ( en ach voor welke paarden niet ) het best om brok te geven dat laag in zetmeel en suiker zit. Wat geven jullie dan?

De pony van mijn ouders is gevoelig en hij krijgt pavo care 4 life. Dat is laag in zetmeel en suikers.
Maar toch heb ik ergens gelezen dat pavo wel voor gevoelige reacties kan leiden.
Is dit bij jullie ook bekend?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:51

Mijn paarden krijgen alleen een vitaminen-en mineralen brok van Pure Feed.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:23

Ah effe gegoogeld. Dat ziet er goed uit qua samenstelling.
Tja weet je ik ben altijd zo huiverig voor de bijproducten die men erin gooien.
En de manier waarop ze het bewerken. Want dat is dan ook weer van belang.
De wondere wereld van voeding.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:41

Dan breek ik ook maar eens weer in met een vraag:
Bij jullie ook nog steeds jeuk en wonden door het schuren?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:46

Al sinds hij zonder eczeemdeken staat (vanaf 18-11 dus) niet meer.... En daarvoor onder de eczeemdeken trouwens ook niet want daarom draagt hij hem. :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:54

nee, al lang niet meer. Nou ging het dit jaar sowieso heel goed :D
Syrianda, stuur anders Astrid Noordhoek (die Pure Feed verkoopt) eens een email over jouw bedenkingen over voer, ze weet er enorm veel van.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:56

Met deken ook nog jeuk bij de mijne in de zomermaanden. Ze staat nu ook zonder maar wordt niet minder. Nu ze op stal staat schuurt ze zich open. Kan dat nu nog door de exzeem komen? Of zou het toch wat anders zijn?

Het is trouwens de staartaanzet en stukje erboven die open is. Veel schilfers in de staart en vindt het niet fijn als je er aan zit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:33

vreemd Ankje, zijn het geen aarsmaden?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:05

Het lijkt wel wat op een opeenstapeling van toxines in het bloed....in dat geval is mijn advies......bijvoeren met algae-vitalis....dit zorgt ervoor dat toxines via de mest worden afgevoerd,en tevens voor een betere verbranding zo dat er minder toxines vrijkomen......de opname van selenium,en vit e stijgen aanzienlijk,zodat de aangetaste huid makkelijker hersteld.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:05

Syrianda schreef:
Als meelezer- info zoekende stel ik graag even vragen.
Wat geven jullie je paarden als brok?
Het is voor exceempaarden ( en ach voor welke paarden niet ) het best om brok te geven dat laag in zetmeel en suiker zit. Wat geven jullie dan?

De pony van mijn ouders is gevoelig en hij krijgt pavo care 4 life. Dat is laag in zetmeel en suikers.
Maar toch heb ik ergens gelezen dat pavo wel voor gevoelige reacties kan leiden.
Is dit bij jullie ook bekend?

Marstall Force. Alleen vitaminen en mineralenbrokje. Geen jeuk en voor het eerst helemaal top in zn vacht. Hoef ook geen omega olie meer bij te voeren. Dit voerde ik ivm slecht helen van wondjes, slecht door de vacht heen komen en als soort-van ontstekingsremmer. Zelfs de hoeven lijken flink verbeterd, terwijl ik altijd biotine bijvoerde, denk ik er nu ook aan om daarmee te stoppen.
Krijgt hij alleen nog magnesium bij ivm het afvallen.