Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 06:25

Ik sta helemaal achter het fokprogramma van Stoeterij Diepensteyn. Hij kruist ge-exporteerde rasverwanten terug die overigens wel de stempel van een 'ander' ras dragen. Het enige nadeel is dat het veulen niet wordt opgenomen in het Nederlands of Belgisch stamboek, of alleen wachtregister. Maar als gebruiksdier zijn ze top! Ik vind Diepensteijns Hopper helemaal te gek.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 07:45

@izzy; je hebt helemaal gelijk dat t goede gebruikers paarden zijn.
Echter wilde ik n jaar of twee terug n 2 je merrie kopen, bleek dat er geen eens papieren bij zaten .
Ik nagevraagd bij t stamboek, bleek dat er 4 of 5 generaties niet bekend waren uit de moederlijn. Hierdoor kon t paard niet eens worden opgenomen in t wachttegister.
En dus kon je d'r niks mee. Mocht je d'r veulen ooit uit willen of naar keuring of nationale oid kun je niet eens meedoen en veulen zonder papieren.

Over t kruisen van verschillende rassen; dat kan idd voordelig uitvallen hoewel natuurlijk ook t Vlaamse paard zo z'n negatieve kanten heeft. En niet iedereen zit te wachten op n kruising qua verkoop evt.

Wbt benen op de keuring daar wordr idd helaas nog veel te weinig naar gekeken.
Hoewel ik dit jaar meemaakte dat er een niet werd goedgekeurd vanwege slevhte benen. Das dus n goede zaak.
Niet alleen de hengsten houders maar ook de merrie houders kijken naar mijn inziens veeeeel te weinig naar kwaliteit vd benen .
Tuurlijk zou t t ideale plaatje zijn als ze ervoor zorgen dat je alleen nog maar fokt met kwalitatief goede paarden met goede benen. Ben alleen bang dat je dan over aantal jaar geen trekpaard meer over hebt. T aantal trekpaarden neemt al ieder jaar steeds meer af.
Maar dat er wel beter op de benen mag worden gelet dat is natuurlijk zeker waar!

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 07:45

Vind dat jullie echt goed en netjes bezig zijn met t onderhoud vd benen van de paarden. Denk dat er een hoop mensen voorbeeld aan kunnen nemen

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:57

Zijn er mensen van hier bijvoorbeeld lid van het stamboek enzo?
Je heb bijvoorbeeld inbreng en een jeugdafdeling. Via die ingangetjes kan je een hoop bereiken.
Marjotje.. dan zullen die benen wel echt vreselijk zijn geweest. Inderdaad goede zaak!
Niet alleen bij trekpaarden hoor bij tinkertjes ook, daar testen ze nu op iets, (weet zo niet hoe het heet) Maar is ook niet goed. Dus maken ze het zichzelf moeilijk.. ik vind dat top! Dat zou het trekpaardenstamboek ook moeten gaan doen. Maar dat stamboek is in mijn ogen heel erg bezig met zn eige ding. Gecoupeerde staarten zijn verboden sinds 2001 of 4 of zo.. weet niet uit mn hoofd. Maar er komen nog steeds paarden met korte staarten op de keuring. Wees strenger! Ook wat pootjes betreft! en dat is niet alleen voor belgjes, maar voor alle paarden!

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:49

Zijn hier weer een weekje verder na het bewegen goed op te gaan pakken en op het harde lopen, kort houden van de sokken en wassen met badedas, ik heb nu een goede foto kunnen maken van de zwarte sok, daar plaats ik dan weer volgende week een vergelijk foto van, ik moet zeggen, ik zie zeker wel verschil, de dikke ribbel van vorige week vind ik wel slanker geworden, hopelijk zie ik volgende week nog beter verschil! (deze week iets meer klontjes (Modder oid) dat lastig weg ging met wassen)

Hebben jullie al vergelijkings foto's?

Afbeelding
(links is vorige week,rechts vandaag)

Afbeelding
verschil goed te zin, been is dunner geworden

volgende week weer een vergelijking :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:45

Je kan inderdaad verschil in de ribbel zien! Goed zeg!
Ik ga in juli weer regelmatig rijden, dus ik hoop dat ik dan ook verschil ga zien. Voor nu: ik beloof elke x foto's te maken maar mijn mobiel met camera is doodgemaakt door de hond :') Inmiddels heb ik een nieuwe en ik zal proberen een foto te maken.
Voor mij inderdaad ook linksvoor het slechtste been, dus ik zal proberen om die regelmatig op de foto te zetten. Misschien kan je ook wel verschil zien als de paarden weer de wei op gaan enz. Dat je beter kan beoordelen wanneer er iets met de benen gebeurt en wat de oorzaak is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:01

Hier ook weer even een foto update.
Been wordt steeds dunner en de rimpels beginnen te verdwijnen...
Ik begin dus steeds meer te twijfelen of het wel cpl is :o

Stal houdster vertelde vandaag ook dat we nooit wat aan Gil hebben gezien... maar dat hij de afgelopen week smorgens de wei weer in galoppeert en dat hij echt weer stuiters heeft in de wei...
Als je dit hoort moet hij er wel echt last van gehad hebben... maar hij heeft nooit wat laten zien :n

Paar weken geleden :
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 05:28

Puur, Dat zwarte wat niet weg wil met wassen , lijkt mij opgedroogd wondvocht. Als je dat insmeert met bv bogena uierzalf en dagelijks herhaalt dan kan je de korstjes er zo afvegen. Door de uierzalf blijft de huid ook soepel en elastisch en zal het snel over zijn. Maar dan alsnog wel bijhouden met smeren.

Het been lijkt inderdaad een stuk minder dik, fijn hoor!!
Fijn te lezen en te zien dat er verbetering in zit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 05:34

Puur, ik zie inderdaad ook verbetering!
Het been wordt weer mooi dun.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:36

Ik weet niet of jullie er wat aan hebben, maar ik heb zelf goede ervaring met vetramil honingzalf.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:04

Izzy, Lmesitran is vele malen goedkoper en ik dacht ook geconcentreerder. Heb ik hele goede ervaringen mee.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 06:22

Ik kende het niet, maar het is ook op basis van honing. Ik gebruik het bij mijn jonge paard als ze weer plekjes krijgt. Nu is ze 100% schoon! Maar als het gras meer suikers gaat bevatten dan begint het. Gelukkig heel mild vergeleken met de hier getoonde foto's en mijn oudere paard ;)

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 06:41

Ik wou gisteren nog eens foto's maken van zijn benen , maar omdat mijn dikkont helemaal overstuur was voor 1 of andere reden heb ik het maar gelaten .. Zijn benen zijn wel een pak minder opgezwollen , alleen de rimpels blijven nog.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:56

hihi, ik heb gister mijn tinkermeisje dr benen gewassen in een emmer.. heb nu een blauw oog. _O- Ze is hier nog maar 3 maandjes en ik ga naar de keuring 26 juli, dus dacht kom laat ik s kijken of ik die sokken eens kan wassen.... Netjes voetje in de emmer.. maar plots optrekken tot hoog tegen mn oog aan.. haha binnekort maar weer eens doen. Alleen dan hoofd meer aan de kant houden haha

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:36

Kitsu schreef:
Ik wou gisteren nog eens foto's maken van zijn benen , maar omdat mijn dikkont helemaal overstuur was voor 1 of andere reden heb ik het maar gelaten .. Zijn benen zijn wel een pak minder opgezwollen , alleen de rimpels blijven nog.

Wat fijn dat de MLD al zijn vruchten afwerpt i.c.m natuurlijk alle andere aanpassingen die je doorvoert!

Succes!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:38

pipo schreef:
hihi, ik heb gister mijn tinkermeisje dr benen gewassen in een emmer.. heb nu een blauw oog. _O- Ze is hier nog maar 3 maandjes en ik ga naar de keuring 26 juli, dus dacht kom laat ik s kijken of ik die sokken eens kan wassen.... Netjes voetje in de emmer.. maar plots optrekken tot hoog tegen mn oog aan.. haha binnekort maar weer eens doen. Alleen dan hoofd meer aan de kant houden haha

Auwww dat is niet fijn, sterkte ermee!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:04

hihi stommiteitje noem ik dat. Wel humor. Ik ben mishandeld _O- door mn paard, kunnen vast niet veel mensen zeggen haha

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:30

pipo schreef:
hihi stommiteitje noem ik dat. Wel humor. Ik ben mishandeld _O- door mn paard, kunnen vast niet veel mensen zeggen haha

die denken vast dat het een of ander banketstaaf verhaal is en dat je probeert te verbergen dat je werkelijk mishandeld bent. :+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 07:30

Afbeelding
Eindelijk een duidelijke foto van de kobbelbenen

En een leuke foto dat ze vrijwillig doucht
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:15

friesam@Ik mag het waarschijnlijk niet zeggen,maar dat ziet er toch niet echt goed uit.
Verre van rustig.Scheer je de benen nooit?Dan krijgt het wat lucht.
Prachtig paard trouwens!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:19

geerke schreef:
friesam@Ik mag het waarschijnlijk niet zeggen,maar dat ziet er toch niet echt goed uit.
Verre van rustig.Scheer je de benen nooit?Dan krijgt het wat lucht.
Prachtig paard trouwens!

Het was nog veel erger toen ze kwam, vies en bloed en korsten.
Ze is van mij zolang haar leven paardwaardig (lijkt te zijn)

Dit is dus een paard wat alle goeie zorgen die we allemaal willen geven nooit heeft gehad.

Helaas zal ik haar plat moeten spuiten voor de sokken te verwijderen, ik mag niet eens knippen (verder braaf paard) mag het wassen en alles maar niet knippen of scheren.

Benen zijn wel net gewassen op de foto.
Paard is al 150 kg zwaarder als toen ze kwam en heeft veel witte littekens op haar benen zo erg is het geweest.

Dat dit nooit meer goed komt snap ik ook wel, we verzorgen het zo goed mogelijk.

Afbeelding stomme iphone zet alles op z'n kant

Ze is toch wel erg happy

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:24

wat rot dat ze moeilijk zich laat knippen of scheren.Ze zal er wel pijn aan hebben als je dat doet waarschijnlijk.
Jij wast regelmatig de benen?
Ik blijf erbij dat dat niet goed is,vocht is funest....maar goed ,wie ben ik.
Jammer dat het bij het begin nooit goed is aangepakt.

Ze ziet er inderdaad niet uit als een paard wat lijd.Goed op gewicht en een mooie vacht!
Laatst bijgewerkt door geerke op 27-06-14 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:24

Oe ik schrik daar ook van.
Maar mooi om te lezen hoe je er mee bezig bent. Goed zal dat niet meer komen idd.
Is dat hard ? ( even beeld vormen hoor, hoe dat voelt als je het aanraakt.)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:30

Lonan schreef:
Oe ik schrik daar ook van.
Maar mooi om te lezen hoe je er mee bezig bent. Goed zal dat niet meer komen idd.
Is dat hard ? ( even beeld vormen hoor, hoe dat voelt als je het aanraakt.)

Bij droog weer is het hard, eelt achtig bij nat weer is de buitenkant wat vochtig.

Nat weer is funest. Ze staat ook 24/7 buiten als ze het stoot doet ze zichzelf zeer.

Ik heb iedere dag in mijn hoofd dat ik afscheid van haar moet nemen en accepteer dit ook maar voorlopig gaat het goed.
Ik mag haar nergens knippen pluimpjes uit de oren ook niet.

Ik was het 1x per 1,5 tot 2 weken om het schoon te houden (nu met badedas eerst met betadine) en zo blijven de vliegen beter weg. Dit wassen vind ze prima ik sop het lekker in met een spons en dus mag ik er wel aankomen. Deze aandacht met wassen enz waardeert ze enorm.

Is gewoon een zielig verhaal, 6 friezen, 1 dood in de wei. Man 5 jaar terug overleden, vrouw kon geen afscheid nemen maar er ook niet voor zorgen. Schoonvader is handelaar en zag scharminkels en heeft aangebeld en alles gekocht voor de slacht. Deze merrie en haar zoon leven nog. Zoon is goed verkocht naar Engeland dankzij mij en ik heb deze merrie gekregen haar zadelmak gemaakt en rij haar dus af en toe. gemiddeld 2x per maand. Ik weet vanaf het begin af aan dat ik op een dag afscheid moet nemen maar zolang ze happy en niet kreupel is en ik de wei en mogelijkheden heb ik het goed. We hebben lang mokzalf gesmeerd want schoonvader dacht aan verwaarloosde mok.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:49

Misschien een rare gedachtenkronkel maar ik denk altijd zou er interesse zijn voor de wetenschap als ze bij ons weg moet (dus wel dood/afgemaakt) ik wil haar niet levend beschikbaar stellen maar als onderzoek dit soort drama's kan voorkomen.