Ben ik gek????Ik kan het beest toch niet laten slachten....2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

Re: Ben ik gek????Ik kan het beest toch niet laten slachten....2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:40

Super!!!

Petra8591

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:29

Succes!

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:44

*stille meelezer*

Super dat je dit allemaal bereikt hebt !! En ik vind het helemaal niet saai om je updates te lezen !...

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 15:22

Hoi hoi,

Ik heb eigenlijk ook nog wel een vraagje aan jullie.

Afgelopen week heb ik 4 dagen achter elkaar gereden waarvan 3 dagen achter 1 in de "nieuwe"bak. Dit ging allemaal heel goed het rijden stelt nog niet meer voor dan een beetje sturen (binnenhoefslag dus niet aan het hek leren kleven) en verder meteen consequent met het been (dus been ik harder, 1 keer netjes vragen, geen reactie: 1 keer duidelijker.... en meer is niet nodig) dit doe ik zowel in stap als draf. En ho is ho! Dat is ongeveer alles wat we doen en gaat het beide kanten op goed is het ook meteen klaar. +/- 5 tot max 10 minuten en dan lekker aan de hand uitstappen. Vervolgens heeft hij lekker 3 vrije dagen.
Ik heb voor deze manier gekozen omdat ik vind er na een paar dagen achter elkaar het werk meer blijft hangen, en omdat hij daarna dus ook 3 volle dagen heeft om echt even bij te komen lichamelijk en geestelijk (just in case).

Nu vraag ik me dus af hoe jullie het met nageeflijkheid doen met jonge paarden. Als ik er opzit zit ik er totaal niet aan te prutsen, tijdens het rijden ligt contact en bij het uitstappen volledig lange teugel.
Met rijden ben ik ook zeker niet van plan hier de eerste tijd iets aan te veranderen, maar u vroeg ik me af hoe jullie dat met longeren doen....?

Ik heb er tot nu toe nog geen enkele bijzet of wat dan ook aan gehangen en eigenlijk voel ik daar op het moment ook nog echt niets voor, maar ben toch benieuwd vanaf welk punt jullie het paard aan de longe de nageeflijkheid gaan bijbrengen.

(*)Longeren jullie al met bijzet voor het zadelmak maken?
(*)Beginnen jullie pas met bijzet als hij al zadelmak is? En zo ja na hoelang?
(*)Of leer je hem de nageeflijkheid eerst onder het zadel alvorens te longeren met bijzet?
(*)Als je met bijzet longeert wat gebruik je dan? En waarom?

Ik vind namelijk bijna alle manieren van bijzetten zo grof en vooral in galop heb ik bij vrijwel iedere bijzet het idee dat ze enorm in de mond worden getrokken........ (vooral met pessoa)

Overigens ben ik op het moment opzoek naar de juiste instructeur die echt bij ons past. Die ons kan begeleiden ook al is het alleen nog maar in stap. Die ervaring heeft met jongen beesten, maar ook in de verdere opleiding zodat we nu geen dingen leren die er later weer uit moeten en anders om.
We hebben al een aantal instructeurs gesproken en gaan binnenkort een keuze maken

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:08

wauw, wat een verhaal! en ontzettend veel respect!

even over je vraag over nageeflijkheid:
voordat ik er ook maar op stap of ga hangen longeer ik minstens 2 keer met een ( lang) elastiek. waarom? nou, stel hij gaat er vandoor of gaat raar doen of wat dan ook, dan kan het gebeuren ( natuurlijke reactie van je zelf) om druk op de teugels te hebben, waardoor hij nog meer kan schrikken. vaak leert hij dan ook dat lang laag dus fijner voor hem is dan dat hij zn hoofd de lucht in steekt.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:27

Je zou met longeren een goque-teugel kunnen overwegen, die geeft meer ruimte omdat de lijn niet op één punt vastzit maar door een ring loopt. Het paard kan dan zelf de hals meer naar voren en naar beneden brengen maar wordt door de verbinding wel weer gestimuleerd om ook weer terug te komen. Ik vond het zelf altijd prettig werken.

Verder compliment, hoor! Netjes aan het opbouwen en eerst het vertrouwen van het paard als basis nemen. Heel goed ook om nu een passende instructeur te zoeken om jullie verder te begeleiden. Daar kan je ook het longeerwerk mee overleggen, dat heeft immers geen haast.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 01:41

Bij ons gaat dr vaak tegelijk met t zadelmak maken (of net iets daarvoor) een elastiek om met longeren zodat ze met druk om leren gaan. Dit werkt bij ons altijd heel fijn

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:21

Een elastiek vind ik bij grotere paarden niet fijn, die zijn gewoon te kort. ...
Als ik bijzet is het met een touwtje van de singel door het bit naar de singel. Zo kunnen ze min of meer zelf kiezenof ze eerst wat lager of eerst wat hoger inkomen.
Echter longeer ik zeldn tot nooit met bijzet. Ik zie er geen toegevoegde waarde in, en je voelt veel meer als je erop zit.
Eventueel als je het kan met een dubbele longe...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:24

Nageeflijkheid komt van achter naar voren... Naar mijn mening bereik je dus niets met longeren met bijzet (welke dan ook) ik laat een paard onder het zadel eerst gewoon met teugelcontact op eigen benen lopen (overgangen en binnenhoefslag en het liefste ook buiten rijden )... Zodra de balans er is gaat je paard vanzelf aanbieden om nageeflijk te lopen en zoekt hij je hand op.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:38

Mijn ervaring is voordat je er voor de eerste keer op gaat zitten een paar keer met touwtjes of een lang genoeg elastiek longeren. En zodra je erop gaat zitten eigenlijk na een paar keer rijden, kijken of hij uit het vooruitgaan tegen je hand aan wilt lopen. Ik zie veel paarden die eerst een paar weken sterren hebben mogen kijken en dan opeens naar beneden moeten lopen, dat wordt vaak veel meer strijd

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:19

Ik heb een tijdje op een stal gewerkt waar de vrouw des huizes zelf een soort van elastieken jambon in elkaar had geknutselt. Met gespjes voor aan het kopstuk zoals een normaal jambon, maar met een lange dikke elastiek die ze ergens op de markt gescoord had. De normale jambon elastieken zijn inderdaad altijd te kort voor een groot paard. Deze was juist aan de lange kant, maar doordat ze er aan de bovenkant een clip opgezet had kon je 'm daar makkelijk korter maken. Het stuk dat over was leidde ik via de kinband omlaag zodat die niet ging klapperen.
Enige nadeel was wel dat deze vast zat en dus niet kon schuiven om aan de ene kant ruimte te geven en de andere in te korten waardoor aan de buitenkant druk zit en eigenlijk het hoofd naar buiten forceert ipv naar binnen dwingt.

Je kunt ook gewoon alleen een elastiek halen en die op de juiste maat knippen en vast zetten. Als deze dan ook nog kan schuiven van links naar rechts dan is het helemaal fijn longeren in het begin, na verloop van tijd als ie korter mag kun je er dan nog wat af halen of beginnen met opknopen.

Overigens werd de elastiek aangebracht vanuit de singel tussen de benen, dan naar het bit en via de bakstukken omhoog. Dus niet eerst naar de bakstukken en dan terug naar het bit. Je krijgt op deze manier meer druk richting voorwaarts neerwaarts ipv druk die het paard 'aan de aan de teugel' probeert te zetten, met opproppen tot gevolg bij paarden die eronderuit proberen te komen.

Succes, enneh, je bent echt goed bezig!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:59

Taucha: hoe bedoel je niet eerst naar de bakstukken?

elastiek vanuit de singel tussen de benen vind ik persoonlijk gevaarlijk. Al eens gezien wat zo een ding doet als paard plots gaat gaan stofzuigen? elastiek flubbert dan vrolijk over de grond, met als gevolg dat paard er kan in trappen. Niet zo fijn voor een jong paard. Dan liever vastgemaakt achter de elleboog, ook laag, maar ze kunnen er niet in trappen. Behalve dat ik de elastiek sowieso een onding vind :D

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:23

op deze manier:
Afbeelding

Normaal gesproken gebruik je dit alleen bij paarden die uit zichzelf niet omlaag komen tijdens het longeren. Die zullen dus ook niet snel gaan stofzuigen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:01

Wat ik persoonlijk het fijnste vind, is het longeren aan de dubbele longe (en dan niet de buitenteugel achter de billen, maar juist over de rug). Met jonge paarden het liefst van bit --> longeerring --> ruiterhand.

Op deze manier hoef je geen druk te zetten en kan je precies dezelfde teugelhulpen als onder het zadel geven. je kan de lijnen (teugels) zo kort en lang doen tijdens het longeren als je wilt, wat erg prettig werken is. Voorbeeld:

Lange teugel:
Afbeelding

Aan het werk:
Afbeelding

Geen hoogstandjes qua beeldmateriaal haha, maar dan krijg je wel een idee :) .

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:05

Cardy schreef:
Wat ik persoonlijk het fijnste vind, is het longeren aan de dubbele longe (en dan niet de buitenteugel achter de billen, maar juist over de rug). Met jonge paarden het liefst van bit --> longeerring --> ruiterhand.

Op deze manier hoef je geen druk te zetten en kan je precies dezelfde teugelhulpen als onder het zadel geven. je kan de lijnen (teugels) zo kort en lang doen tijdens het longeren als je wilt, wat erg prettig werken is. Voorbeeld:

Lange teugel:
[ Afbeelding ]

Aan het werk:
[ Afbeelding ]

Geen hoogstandjes qua beeldmateriaal haha, maar dan krijg je wel een idee :) .

Longeren aan de dubbele longe heb ik gedaan om hem te laten wennen aan het stuur en de rem, maar ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij dan meer ging zo als jou eerste foto. Dus eigenlijk 'lange'teugel waar bij ik alleen voor het remmen echt wat meer de teugels op neem.

Ik ben namelijk altijd bang dat je aan de dubbele longe meer druk in de mond hebt dan je zelf denkt. Die lange lijnen die wegen over zo een afstand natuurlijk wel wat en ik vraag me dus af of op het moment dat ik de teugels zo heb opgenomen als jij op foto 2 hebt er niet veel meer druk in de paarden mond is dan ik denk....... (door het gewicht van de lijnen zelf)
Is er iemand die dat voor me kan ontkrachten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:09

Dat is ook de reden dat ik de lijn van bit --> longeerring --> ruiterhand. Voorheen deed ik met mijn vorige paard in driehoek vorm (longeerring onder --> bit --> longeerring boven --> ruiterhand), maar dit geeft wel veel meer druk dan dat je denkt.

Mijn huidige paard gaat dan zowat in rollkur lopen (paard van de foto), terwijl op de manier van de foto loopt ze weer heel fijn. Zoals je ziet op de onderste foto, ze loopt daar netjes op de loodlijn en misschien zelfs nog een beetje ervoor. Tuurlijk, als ik genoeg eraan zou hangen dan zou ze ook zo weer opgekruld gaan lopen. Maar dit doe ik uiteraard niet hihi.

Qua druk vind ik deze manier veel fijner dan een longeerhulp/passoateugel/elastiek/etc. Want bij die andere hulpmiddelen zitten ze teneerste vast en bij elke hoofdbeweging/beenbeweging krijgt het paard een ruk in de mond.

Met de dubbele longe beweeg ik heel netjes mee met de beweging in de stap en galop, maar hou juist mijn handen mooi stil in de draf. Dus eigenlijk net zoals met rijden :D .

Ik zie deze manier dan ook niet anders dan rijden, maar i.p.v. dat je erop zit sta je ernaast en gelden dezelfde regels qua teugeldruk/stelling vragen/meebewegen/etc. als onder het zadel.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 12:03

Update

sinds donderdag zit ook de galop erop!
Links om ging het na wat aanmoediging super goed en makkelijk, rechts om was iest meer een uitdaging, beetje paniekerig en heeeel hard galoperen. Ik had besloten er maar zo minmogelijk aan te doen gewoon ff de verlichte zit aannemen en gewoon door laten gaan. Toen had hij nog het geluk ook dat er een tak in ze staart hing die dus met een bloedvaart achter ons aan kwam. Maar toen hij eenmaal door had dat ik gewoon relaxt was werd hij vrij snel rustig heb ik hem nog even een stukje door laten galoperen en toen terug naar de draf. Vervolgens met de linkergalop afgesloten.
Vrijdag weer de rechtergalop erbij gepakt, toen verliep het al een stuk soepeler! En nu mag hij weer even lekker van zijn 3 vrije dagen op de wei genieten!!!!!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:58

Wat ven jij ontzettend fijn bezig met je paard! Echt, respect +:)+

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 12:29

Afbeelding

Dit zijn we afgelopen vrijdag aan het werk! *\o/*

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:36

Ik heb al die tijd alleen maar mee gelezen maar wat boft dit paard met jou zeg! Ik hoop van harte dat jullie samen heel veel successen zullen gaan boeken.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:24

Pessoa is ook niet geschikt om mee te galopperen. De pessoa is voor stap en draf. Verder vind ik dit de zachtste hulpteugel. Al ben ik geen voorstander van hulpteugels en zeker niet bij een groen paard.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 13:41

flavlip schreef:
Pessoa is ook niet geschikt om mee te galopperen. De pessoa is voor stap en draf. Verder vind ik dit de zachtste hulpteugel. Al ben ik geen voorstander van hulpteugels en zeker niet bij een groen paard.

Dat had ik nog nooit gehoord dat pessoa niet is om mee te galopperen, maar moet zeggen dat ik het eigenlijk ook nooit doe omdat ik het er in galop heel onvriendelijk uit vind zien......
Voor stap en draf vind ik het verder ook een prima ding!
Maar gelukkig is het geen sterrenkijker zo als je op de foto al wel kan zien, dus zolang ik de hulpteugels nog kan ontwijken doe ik dat nog even.

Wanneer ik wil gaan longeren met bijzet zal ik voor de dubbele longe gaan zo als cardy het heeft beschreven, en eventueel dan de pessoa voor stap en draf........ Maar nu nog niet!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:47

Ziet er geweldig uit.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:48

Wat doet hij het goed....het valt dus gelukkig allemaal erg mee het rijden, kan me voorstellen met die tak dat dat een beetje eng was maar dat kwam ook goed....toppertje....
Veel plezier verder met het door rijden.....

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:19

Goed plan!