[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:07

hihi IMJ, maar Batlow je hebt helemaal gelijk hoor, goed van jou!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:29

Haha maar wel vrij logisch.... Zoiets was toch al wel te bedenken hoop ik :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:09

@ Fargo ... hoe gaat het inmiddels met Whizz?

Een vraagje: welke MSM gebruikt(e) jij als ondersteuning en wat is jouw ervaring daarmee?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:16

Jannepaulie, vraagje, jij hebt goede ervaringen met APF toch?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:25

Zeker batlow! :j
Maar ik vind het onderzoek eigenlijk ook te klein en niet helemaal sluitend.
Ze hebben 'maar' 70 overleden paarden onderzocht.
Dit zijn paarden die naar een kliniek gingen en daar ingeslapen werden.
Blijkbaar dus ook de paarden die een ernstige vorm hadden. Anders brengt de eigenaar hem niet naar een kliniek.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:39

Jannepauli schreef:
@ Fargo ... hoe gaat het inmiddels met Whizz?

Een vraagje: welke MSM gebruikt(e) jij als ondersteuning en wat is jouw ervaring daarmee?

Hij doet het goed, sinds gisteren zonder pijnstiller en antibiotica en "al" 2 kg hooi en 3 x halve slobber per dag. Hijzelf vindt dit veeel een veeel te weinig :D Pols en temperatuur zijn goed, wond is goed.. Dus we gaan zo goed!!

Ik bestelde het via Van Gorp diervoeders (even kijken of er een dealer in de buurt zit - staat op hun site - of op laten sturen). Als er geen dealer in de buurt zit, dan bellen of mailen (ik heb emailadres) en dan sturen ze keurig emmertje op. Je kunt met en zonder glucosamine en chondroitine bestellen. Hele goede prijs, voorheen bestelde ik heel lang bij paardendrogist, maar dit is goede kwaliteit en goedkoper..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:52

Ik ga even zoeken - dank Fargo!

Edit: met van Gorp gebeld - ze sturen het op. Super!

PS: Fijn dat Whizz het goed doet !!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:22

IMJ schreef:
Ik reageer ook net.. :x

Ah jongens, niet zo hard zijn voor de nieuwsredactie he... We doen ons best -O- :o

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:22

Oh, maar het gaat me niet om de nieuwsredactie hoor! Heel goed dat ze het plaatsen, het gaat me om het onderzoek.. :)

Fijn fargo.. ik lees af en toe in het andere topic bij :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:39

Ik zal me ook maar weer melden nu ik eindelijk weer bij gelezen ben!

Dennis is nu ruim 2 weken onderweg en zie ik nog niets aan, maar hij was ook niet slecht ofzo (paar keer zonder duidelijke rede bevangen geweest en een explosieve maar wel mooie vacht, al jaren, vorig jaar ook getest en toen negatief getest). Hij is in het werk niet voor uit te branden, maar dat had hij vorige jaren ook rond deze tijd (en uit zich zelf is hij de afgelopen 16,5 jaar al nooit echt vlot geweest :+ ). Dus van het weekeind maar een scheermachine er overheen voor een leuk modelletje als hij droog is (leuk hoor, die 24/7 buiten pony's ;) ).

Judith gaat duidelijk beter, ze krijgt weer wat spieren en vlees op haar rug (voer haar niet echt extra bij, wat ze normaal van dieetmix kreeg krijgt ze nu tijdelijk het restje merriebrok wat ik nog heb liggen, kwart kilo per dag) en ze loopt een stuk beter. Stap en draf duidelijk de oude. De altijd lastige galop is nu extra lastig omdat het werk verplaatst is van het ruime land naar de krappere paddock.
Ik dacht echt dat ze heel rap oud werd. Of dat ze ergens flink pijn had waardoor ze zo inteerde. Maar bij haar sloeg de cushing dus in 1x heel flink toe (binnen 2 weken broodmager en enorm terug gevallen in bespiering).

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:17

Fijn zeg Fargo! Dat ie maar weer snel helemaal de oude is!
Weten ze waarom hij koliek heeft gekregen? Of bedoel eigenlijk, waarvan/waardoor?

Fijn dat het beter gaat met Judith!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:46

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:20

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:33

Dank je voor het plaatsen, Maris :j
Begrijp wel niet echt alles moet ik toegeven... :o Later nog maar es teruglezen...

@geerke had gister de DA hier over de vloer en die vertelde van een merrie die niet meer drachtig te krijgen was...verder absoluut niks mis aan te zien...bleek cushing, pillen erin en merrie loopt nu met een veulentje !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:44

Mijn Judiht is 19 en is nu bewust 2 jaar leeg gelaten, maar is altijd in 1x drachtig geweest (heeft 14 veulens op de wereld gezet). Het is echt altijd zo'n super moeder en heb nog steeds het idee dat ze wat mist nu ze geen veulen heeft (haar laatste veulen heeft er ook een jaar bij gelopen omdat ik het niet over mij hart kon verkrijgen die er af te halen, maar een hengstveulen word na een jaar toch wel ietsje stoer en begon m'n andere merries soms lastig te vallen ;) ).
Hier kriebelt wel om haar misschien toch van het voorjaar weer te laten dekken, als ik verstandig ben niet, ik heb er zat lopen en merrie is geen jonkie meer (wel kroon preferent, mooi bloed en geeft super karakters), maar aan de andere kant, ik heb nog steeds geen dochter van haar om haar op te volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:45

Goffer... technisch engels, daar word ik niet vrolijk van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:55

Ik moet even het e.e.a. van me afschrijven, sorry daarvoor...

Ik zit op moment in een penibele situatie; sta sinds een maand of 3/4 op wei en doe alles zelf, maar het mag allemaal niet lukken op moment, MiniMe na een hoop gezeik met een roddelende DA, nu sinds kort pas eigenlijk, door mijn nieuwe DA getest en positief gevonden op I.R. en PPID, Lona die om de haverklap zichzelf in de nesten werkt; oogontstekingen of slokdarmverstopping, angst om AM, door het zwembad wat wei is, werkelijk waar bedolven onder een dikke laag blad en ze niet eens op stal te durven zetten, omdat als top op de vuurpijl, 1 boom serieus over de stallen heen hangt en niet verwijderd word. Netwerk van likmevessie, want woon hier nog geen jaar, dus andere stalling vind ik niet!
En al deze zorgen, maken dat ikzelf ook nog een tik achteruit heb gekregen (ben hart patiënte en heb al weken flink zuurstof te kort).

Krijg ik een dag of 2 geleden een pb van een anonieme meelezer in het Cushing topic, waarvan haar geliefde paardje helaas is overleden ten gevolge van deze rotziekte, met de vraag of ik misschien interesse heb in de overgebleven prascend tabletten. Aangezien het financieel toch al geen vetpot is bij mij, heb ik dat zeker, ook al heeft mij DA gezegd, dat MiniMe eerst 50 kg moet afvallen, wat ik dus met geen mogelijkheid voor elkaar krijg, die zie ik alleen maar meer en meer een zwarte ijsbeer worden...

Nu mag ik dus de pillen overnemen voor echt waar een appel en een ei, wat dus echt fantastisch is!! <3

Maar wat wil het toeval nou; Ik bel vandaag mijn DA, want MiniMe trapt me serieus het leven uit als ik bij haar spenen in de buurt kom (normaliter kruipt ze zowat op schoot als ik het daar schoonmaak) en na wat moeite hihi en uitkijken, voel ik inderdaad links tussen speen en navel een verdikking die ook warmer is.
DA zegt; kan hormonaal zijn, oedeem, wat met cushing wel vaker voorkomt. Ik meld dus dat ik er nog steeds voor mijn gevoel geen gewicht af krijg en dat ik mij oprecht zorgen maak over haar gedragsveranderingen en vertel het verhaal van de prascendtabletten...
DA zei gelijk Doen! om daarop te volgen met; Je moet wel met hele lage doseringen beginnen hoor!!
Toen moest ik gewoon even lachen en heb hem dan ook verteld, dat hij zo ongeveer de eerste is die dat zegt, ivm de zgn. kickstart van BI en veel andere DA's...
Ik ben over het algemeen zeer wantrouwend tegen over DA's , maar deze komt serieus nooit meer van mij af! Ben erg blij met de man.

Maar hoe het leven toch maar weer lopen kan, toch? Du momant, dat je het echt allemaal niet meer ziet zitten, word je op zon fantastische wijze, toch maar gewoon letterlijk even gered, door een wildvreemde engel, die lekker uitgebreid op je tong zit te piesen en dan ook nog eens precies op het moment dat dus ook DA het tijd vind worden voor medicatie, snappen jullie mijn glimlach van de laatste uren? Ik wel hoor...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:52

Jeej, sterkte ojajoh! Maar ook weer erg goed nieuws. Het mag wel is mee zitten toch! :))

Hoe doen jullie trouwens bodembedekking, of maakt dat niet veel uit? Van mij staat op vlas, scheelt heel wat werk :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:05

Dat was precies de reden waarom ik het even van me af moest schrijven zeg maar... Thanks...

Ik hoef echt nooit geen vlas meer; vind het spekglad rotspul. Ik gebruik nu stro, maar gebruikte vroeger juist zaagsel, omdat dit veel minder grote mesthopen gaf en beter vocht opneemt dan stro, vond het een mooie tegenhanger voor de baggerzooi buiten. Stap denk ik ook gelijk weer over als ik het mestafvoerprobleem heb opgelost...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:21

Spekglad ja? Hihi. Hier gaat het goed... Alle paarden (5 stuks) staan op vlas. Heb er aan gedacht mijn cushing patiënt weer op stro te zetten ivm bezig zijn, maar te groot gedoe om maar 1 op stro te zetten... Verder werkt het wel prima!

Ga je jouw pony dus nou op prascend zetten? Gaat dat lukken, 1/8 van zo'n klein krengetje := ik vond 1/4 echt al knap lastig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:06

Batlow schreef:
Spekglad ja? Hihi. Hier gaat het goed... Alle paarden (5 stuks) staan op vlas. Heb er aan gedacht mijn cushing patiënt weer op stro te zetten ivm bezig zijn, maar te groot gedoe om maar 1 op stro te zetten... Verder werkt het wel prima!

Ga je jouw pony dus nou op prascend zetten? Gaat dat lukken, 1/8 van zo'n klein krengetje := ik vond 1/4 echt al knap lastig :D

Ja denk het wel hoor, heb vroeger in mijn staptijd, altijd goed opgelet... O:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:21

Is er iemand die mijn zojuist aangeschafte Magnesiumgries wil overnemen?
20 kilo, minus ongeveer een gebruikt onsje..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:42

@batlow hier ook al 15 jaar tevreden gebruiker van vlas voor mijn 3 beessies ! :j Had laatst nog het idee om eens strokorrels te proberen, maar ach, never change a winning team zeggen ze hé ! En je weet maar nooit...ooohh..baasje heeft eindelijk weer eens voer gekocht en in de stal gelegd ( met die korrels dan ) :Y) :Y)

@jp hier geen magnesiumgebruikers... ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:29

De pagina's gaan erg hard hier zeg...
Ik had op de 3e pagina volgens mij aangegeven dat onze beide paarden getest waren..

Uitslag is inmiddels binnen en niet goed..

Cris, die van 24, heeft een ACTH waarde van 141

Is dit echt veeeeeeeeeeeeeeeel te hoog of zijn er hier meer paarden die zo hoog zitten? (ik snap dat het veel te hoog is hoor maar bij insuline resistentie (waar ik meer van weet) is een waarde die 4x te hoog is nog wel behandelbaar zeg maar, dus zo bedoel ik mijn vraag..)

Hij is gestart met de Prascend een paar dagen geleden... Hoop dat we snel resultaat merken..

Belangrijkste kenmerken waren moeilijk verharen in het voorjaar, gewicht/spierafname met name op de rug, veel plassen etc.

Mijn eigen paard, fjordje van 13, zou opnieuw getest moeten worden volgens de dierenarts, uitslag was twijfelachtig. Zijn uitslag krijg ik nog toegestuurd..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:35

mijn pony had een waarde van 734. Ze is enorm opgeknapt van de prascend, al heb ik wel veel ups en downs gehad. Slecht eten, diarree en daardoor dus ook enorm mager worden en bijbehorend conditieverlies. Gelukkig is ze nu eindelijk na 5 maanden van de diarree af, ze eet onzettend goed en is weer vrolijk en fris. Je moet soms echt even door een bepaald punt heen. Ik heb haar nog niet opnieuw laten testen, ik denk dat ik dit in het voorjaar weer laat doen.

Sterkte met je paardje in ieder geval.