Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:29

Dat is het lastige met bloedonderzoek, waar moet je op gaan onderzoeken en als er bv. ontstekingswaarden verhoogd zijn, waar zit die ontsteking dan? Drinkt die tuiger wel voldoende eigenlijk? Staat ze veel te schuren met haar staart? Hoort misschien niet hier in dit topic, maar ik probeer alleen maar mee te denken wat er met de jouwe mis kan zijn hoor. Ik kan me niet voorstellen dat het met AM te maken zou hebben, dat zijn toch wel andere verschijnselen inderdaad.

En voor wat betreft mijn bericht over die esdoornzaden en bladen etc. en niet op de wei enzo, dat was achteraf teruglezend denk ik meer voor jfd bedoeld dan voor jou, ohh. Die vroeg hoeveel nachten het moest vriezen voordat je paarden weer bij esdoorns ind e buurt kan laten. Sorry ohh.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:59

ohjajoh6 schreef:
Jet schreef:
OJJ, ik snap je goed joh, maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat je niet te vroeg op de wei moet gan zetten. Als er daardoor iets met ze gebeurt, vergeef je het je niet. Die ene die aldoor niet lekker is, heeft die anders meer beweging dan nu? Misschien moet je kijken of je met die een stukje langs de weg kan stappen om de boel wat meer aan de gang te houden? Een paar keer per dag, als je er toch zoveel bent en dan 10 minuten per keer ofzo? Beter nu op een klein stukje en goed de winter doorkomen, als straks geen paarden meer... Of je moet informeren of het mogelijk is om zaden en bladen te testen op het gif, misschien valt het bij jou mee?

Die van mij komen niet meer op de die wei, nooit niet meer; die ligt straks van achter tot voor vol met zaad en blad van esdoorns, met mijn hart, ga ik die er echt niet meer afkrijgen... En omdat die van mij er dus voor het eerst op staan en de 1 cushing heeft en de ander altijd wel snel gevoelig is met die maag/darmen bladiebla, geloof ik het wel, want je kan mij niet wijsmaken dat het gevaar met vriezen geweken is, als er zelfs gevallen in december zijn en ook in het voorjaar voor word gewaarschuwd, kan volgens mij niet anders dan dat het in het gras gaat zitten...

En wat grote betreft; ik ga ook steeds even met haar wandelen, maar ik durf niet te ver van het landje af, wat als ze straks echt ineens gaat liggen om niet meer overeind te komen? Ik vind het zo raar ook, ik mag haar bijna niet eens meer temperaturen; is een tuiger, dus die staart kan heel hoog, maar zit die termometer erin, vermorzeld ze bijna mijn hand die hem vasthoud met haar staart, zo hard knijpt ze, en oren plat naar achteren en pissed off haar hoofd omdraaien, vond het best tof van haar dat ze mij niet gelijk het leven uit trapte eigenlijk, maar ik ga zo niet nog een weekend in, kijk het nog even aan, maar geen verbetering, komt DA morgen toch maar mooi weer, financieel naar de klote ben ik nou toch al...

@joyfordogs; ik dacht dat je misschien op mij doelde, wat het hysterisch zijn betreft, zou niet weten waar jij je aangesproken door zou moeten voelen eigenlijk...

oeps, sorry, lees het nu nog eens, nee, ik doelde op niemand persoonlijk en dus ook zeker niet op jou. als ik de behoefte voel om 1 iemand persoonlijk daar op te willen aanspreken, zou ik dat rechtstreeks doen en dan via PB.
Ik ben ook niet geheel gerust hier hoor, mijn paarden zijn me meer dan dierbaar. ik probeer het alleen ook te relativeren en nog leefbaar te houden.

mijn paarden komen nu absoluut niet op de wei, ik check een paar keer per dag of ik zaadjes vind in de paddock, niet dus, en vind elk slachteroffer van AM, of ander ziek dier, afschuwelijk!
beterschap met je paard!!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:05

Jet schreef:
Dat is het lastige met bloedonderzoek, waar moet je op gaan onderzoeken en als er bv. ontstekingswaarden verhoogd zijn, waar zit die ontsteking dan? Drinkt die tuiger wel voldoende eigenlijk? Staat ze veel te schuren met haar staart? Hoort misschien niet hier in dit topic, maar ik probeer alleen maar mee te denken wat er met de jouwe mis kan zijn hoor. Ik kan me niet voorstellen dat het met AM te maken zou hebben, dat zijn toch wel andere verschijnselen inderdaad.

En voor wat betreft mijn bericht over die esdoornzaden en bladen etc. en niet op de wei enzo, dat was achteraf teruglezend denk ik meer voor jfd bedoeld dan voor jou, ohh. Die vroeg hoeveel nachten het moest vriezen voordat je paarden weer bij esdoorns ind e buurt kan laten. Sorry ohh.

klopt, ik dacht in dit topic daar iets over gelezen te hebben, wat betreft de vorst, kan ook een ander topic zijn over AM, over vorst en dat dit het risico verminderd of dat het weg gaat.

Mijn paarden staan aan huis en ik kom er heel vaak, en wellicht komt het hier niet zo over, omdat ik het niet zo omschrijf, maar ik check de paarden echt heel veel, als voorbeeld, als we een veulentje verwachten, slaap ik bij de paarden in een caravan zodat ik de merrie hoor bevallen en kan ingrijpen indien nodig.

Het is gewoon voor iedere paardenliefhebber erg vervelend dat er niet echt helemaal duidelijkheid is over AM, wel bepaalde dingen, maar het plaatje is niet compleet.
Gelukkig kan ik al een hele tijd geen zaadjes in de paddock en het bos vinden.
we houden het hier goed in de gaten.

we hebben jong en oud hier lopen, van ruim 6 maanden tot bijna 21. Dus we maken op dat gebied, grote kans, daar ben ik me van bewust.
Tevens is hier een KM of 10 vandaan, Rhino uitgebroken, dus genoeg om wakker van te kunnen liggen, wat ik overigens niet doe.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:49

Toch vind ik het juist, als je vergelijkt met zo'n vijf-zes jaar geleden dat er gelukkig nu wel meer bekend is en dat er ook meer bekendheid aan gegeven wordt. Toen tastte men eigenlijk nog helemaal in het duister.

Maar iedereen doet naar beste kunnen lijkt me en meer kan een mens ook niet doen hoor. Ervan wakker liggen is al helemaal nutteloos, wel vervelend als iemand dat wel doet, maar dat heeft geen zin.
Inderdaad, Rhino is ook zoiets, je doet je best om het te vermijden, maar als het je treft is het verschrikkelijk.

joyfordogs

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:12

ja, zeker winst, dat er nu meer over bekend is.
Hier in de buurt zijn zo'n 5 jaar terug, een paar paarden aan AM overleden, toen zei men dat het iets met de wei te maken had, een soort van schimmel.
Het is ook fijn dat steeds meer mensen hun ervaringen durven te delen. Zodat anderen daar van kunnen leren.
toevallig reageert zojuist iemand op FB prive naar mij over AM, dat de risico's over zijn, na de vorst. Nu denk ik niet zo zwart wit hoor, maar er moet toch een tijd/periode zijn waarop we voor AM even niet "bang" te hoeven zijn?
de spaanse es/acer, hoor ik over dat deze niet giftig is.

Rhino is idd ook meer dan zuur, tot nu toe zijn het hoofdzakelijk grotere stallen. waarmee ik niet wil zeggen dat we geen risico kunnen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:13

Sorry jfd, ik ben nogal wantrouwig op moment en al vaker voor hysterisch uitgemaakt, dus vandaar waarschijnlijk...
DA is vandaag weer geweest, ik zag bij aankomst al dat ze nog helemaal niet lekker was dus gelijk gebeld...
Het is geen AM, maar wat het nu precies wel is, is hem ook nog niet helemaal duidelijk, ze is echt soort van aan de diarree, hij schrok van de platte mest die er alleen maar inzat met opvoelen en je ziet heel duidelijk haar houding van pijn; ondertreden, rug bol maken, echt een immense buik en sterk invallende achterhand en je ziet bij iedere kramp het heel duidelijk aan haar ogen, ze heeft echt goed pijn hoor, mest word nog nagekeken op zand en wormen, maar verwachten hier beide niet al te veel van en hij vermoed dat het dus van de overgang van het gras af komt, hoewel, hooi is mooi grofstengelig en graszaad, klopt ook niet, vind hij zelf ook hoor...
MiniMe, keek vandaag ook al zo uiig en hoewel haar mest nog goed is, zie ik het ook al zachter worden, die heeft normaliter echt altijd van die perfect glanzende bollen en vallen nu stuk makkelijker uit elkaar en verdomd als het niet waar is, heeft ze van de een op de andere dag ineens een harde dikke manenkam! Die controleer ik nou echt altijd als ik die pony in handen heb en nooit gehad, zelfs niet toen ze hb was...
Hebben een eerlijk gesprek gehad over laten inslapen, als het moment komt dat ik echt geen cent meer heb om hun hooi te kopen, heb DA het hele verhaal verteld, mijn eigen ziek zijn, hoe ik in godsnaam in zeeland was beland en over het hoe en wat precies met dit weiland en dat het mijn laatste kans was om ze te kunnen houden, want zelfs al vind ik op korte termijn nog iets, moet het echt voor een appel en een ei, want de rest zit in dit stuk ellende... Hij vond het heel moeilijk, maar begreep me gelukkig wel en hij gaat het eens in de groep gooien...

Oh ja! Hij was het echt 100% met mij eens dat ik geen enkel risico nam met de esdoorns, hihi ik somde zo ongeveer al jullie redenen op; hoger risico bij zwakke dieren; de 1 heeft cushing en de ander gaat duidelijk ook al niet zo best, is hun eerste jaar op dit stuk dus geen resistentie enz. enz. hij zei ook echt; Dit wil je echt niet gaan afwachten of de gok gaan wagen, want je bent altijd te laat!
Haha ik moet uitkijken dat ik geen reclame voor hem ga zitten maken, maar vind het echt heel erg fijn dat ik gewoon gelijk serieus ben en word genomen door hem, hoewel ik natuurlijk liever geen gelijk had gehad en nu aan het genieten was met mijn 2 meiden, vind het maar een verrot en triest einde zo...

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:21

ohjajoh6: jeetje balen zeg dat je merrie nog zoveel last heeft!! :(:) wel heel fijn dat je DA je zo serieus neemt! Het is jammer dat je zo ver weg woont, anders was ik je graag komen helpen met blad weghalen in je wei of mocht je gerust je paarden bij mij zetten in de wei..
Ik hoop dat je paardje goed opknapt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:26

Dank je wel Biancatjee, dat is heel lief van je! Ben er ook helemaal stuk van, geen idee wat ik nou nog kan doen om haar beter te maken en stel dat ik een plekje vind op korte termijn, een ziek paard verhuis je niet...

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:37

ohjajoh6 schreef:
Dank je wel Biancatjee, dat is heel lief van je! Ben er ook helemaal stuk van, geen idee wat ik nou nog kan doen om haar beter te maken en stel dat ik een plekje vind op korte termijn, een ziek paard verhuis je niet...

Ik begrijp dat je er helemaal stuk van bent.. Nee daar heb je zeker gelijk in!
Waar ergens in zeeland zit je? Kan misschien eens rondspeuren op internet of ik wat kan vinden..

Zelf heb ik al een tijdje geen werk en moet zeggen dat ik daar op het moment ook wel van in de stress zit als ik maar 1 sec denk dat ik mijn paarden weg moet doen.. :(
1 word verkocht daar komt iemand voor kijken.. maar mijn andere 2 wil ik echt voor geen goud kwijt!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:50

ohjajoh6 schreef:
Sorry jfd, ik ben nogal wantrouwig op moment en al vaker voor hysterisch uitgemaakt, dus vandaar waarschijnlijk...
DA is vandaag weer geweest, ik zag bij aankomst al dat ze nog helemaal niet lekker was dus gelijk gebeld...
Het is geen AM, maar wat het nu precies wel is, is hem ook nog niet helemaal duidelijk, ze is echt soort van aan de diarree, hij schrok van de platte mest die er alleen maar inzat met opvoelen en je ziet heel duidelijk haar houding van pijn; ondertreden, rug bol maken, echt een immense buik en sterk invallende achterhand en je ziet bij iedere kramp het heel duidelijk aan haar ogen, ze heeft echt goed pijn hoor, mest word nog nagekeken op zand en wormen, maar verwachten hier beide niet al te veel van en hij vermoed dat het dus van de overgang van het gras af komt, hoewel, hooi is mooi grofstengelig en graszaad, klopt ook niet, vind hij zelf ook hoor...
MiniMe, keek vandaag ook al zo uiig en hoewel haar mest nog goed is, zie ik het ook al zachter worden, die heeft normaliter echt altijd van die perfect glanzende bollen en vallen nu stuk makkelijker uit elkaar en verdomd als het niet waar is, heeft ze van de een op de andere dag ineens een harde dikke manenkam! Die controleer ik nou echt altijd als ik die pony in handen heb en nooit gehad, zelfs niet toen ze hb was...
Hebben een eerlijk gesprek gehad over laten inslapen, als het moment komt dat ik echt geen cent meer heb om hun hooi te kopen, heb DA het hele verhaal verteld, mijn eigen ziek zijn, hoe ik in godsnaam in zeeland was beland en over het hoe en wat precies met dit weiland en dat het mijn laatste kans was om ze te kunnen houden, want zelfs al vind ik op korte termijn nog iets, moet het echt voor een appel en een ei, want de rest zit in dit stuk ellende... Hij vond het heel moeilijk, maar begreep me gelukkig wel en hij gaat het eens in de groep gooien...

Oh ja! Hij was het echt 100% met mij eens dat ik geen enkel risico nam met de esdoorns, hihi ik somde zo ongeveer al jullie redenen op; hoger risico bij zwakke dieren; de 1 heeft cushing en de ander gaat duidelijk ook al niet zo best, is hun eerste jaar op dit stuk dus geen resistentie enz. enz. hij zei ook echt; Dit wil je echt niet gaan afwachten of de gok gaan wagen, want je bent altijd te laat!
Haha ik moet uitkijken dat ik geen reclame voor hem ga zitten maken, maar vind het echt heel erg fijn dat ik gewoon gelijk serieus ben en word genomen door hem, hoewel ik natuurlijk liever geen gelijk had gehad en nu aan het genieten was met mijn 2 meiden, vind het maar een verrot en triest einde zo...

als je in zo'n situatie zit met zoveel zorgen om je paard en, zoals je zegt, jou verweten is, dat je hysterisch kan doen, dan snap ik wel dat je je aangevallen kan voelen door zo'n opmerking van mij.
Bovendien ken je mij niet en weet je mijn intenties niet.
Dus ik kan het helemaal snappen hoor.
Maar nee, ik vind jou niet hysterisch!!! voor zover ik dat nu aan jou berichten kan inschatten :).
in ieder geval fijn dat je paard geen AM heeft maar zwaar frustrerend dat je niet weet, wat er wel aan de hand is, die zorgen zijn zo slopend, die onzekerheid en niet wetend wat verstandig is.
Ik hoop dat ze heel snel opknapt!!
sterkte joh!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:13

Dank jullie wel dames, doet me echt wel even goed! haha kijk maar eens voor de grap biancatjee, weet je gelijk dat ik geen onzin banketstaaf; zit in zeeuws vlaanderen...
Werken kan ik ook al even niet meer, kreeg trouwens vandaag het "verlossende" telefoontje van het uwv; ik ben zo ernstig afgekeurd dat ik een IVA uitkering ga krijgen? Ook zoiets dubbels weet je wel; aan de ene kant is het een opluchting dat je weet dat je tot je dood of pensioen altijd een uitkering zult ontvangen, maar de andere kant is toch echt wel slikken hoor, het is nu echt over en uit wat je werkende leven en tegelijk je sociale contacten betreft, heel vaag eigenlijk...

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:59

ohjajoh6 schreef:
Dank jullie wel dames, doet me echt wel even goed! haha kijk maar eens voor de grap biancatjee, weet je gelijk dat ik geen onzin banketstaaf; zit in zeeuws vlaanderen...
Werken kan ik ook al even niet meer, kreeg trouwens vandaag het "verlossende" telefoontje van het uwv; ik ben zo ernstig afgekeurd dat ik een IVA uitkering ga krijgen? Ook zoiets dubbels weet je wel; aan de ene kant is het een opluchting dat je weet dat je tot je dood of pensioen altijd een uitkering zult ontvangen, maar de andere kant is toch echt wel slikken hoor, het is nu echt over en uit wat je werkende leven en tegelijk je sociale contacten betreft, heel vaag eigenlijk...

Ik ga mijn best doen om wat te zoeken..
hmm dat is ook niet echt prettig nieuws.. Dus vanaf nu zit je eigenlijk thuis met een uitkering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:20

Dat zit ik natuurlijk al weer een tijdje, ben nu officieel afgekeurd.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:34

ohjajoh6 schreef:
(esdoorn begint trouwens nu pas zijn blad te verliezen, word nog wat...)

Echt? Da's wel bijzonder, alle esdoorns die ik in een straal van een heleboel vierkante kilometers ken, zijn al even hun blad kwijt, zeker na de stormen die hebben gewoed. ;)

Heb nog wel een topic-gerelateerd vraagje: weet iemand of al is uitgezocht of het slootwater waar de bladeren met inktvlekken in vallen, veilig drinkbaar is? Maw, wordt die schimmel afgegeven aan het water? Al mijn paarden lopen binnen een omheind land en krijgen kraanwater in hun bakken (en qua bladeren staat de wind precies niet op het weiland, evengoed harken we ons suf op stukkie betonpad en ook bij de buren). Maar het vee van de buren drinkt wel uit de sloot...
Laatst bijgewerkt door Sientje op 21-11-13 22:48, in het totaal 3 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:40

joyfordogs schreef:
als ik t goed onthouden heb. de Spaanse es.

Dat kan kloppen, dat de es niet gevaarlijk is, maar dat is ook helemaal geen familie van de esdoorn.

Van mij ook nog even sterkte gewenst, ohjajoh! :)

Sientje, bij is de esdoorn ook al een tijdje kaal, (gelukkig) maar verderop zitten ze schijnbaar langer in blad. :j
Geen flauw idee of dat kwaad kan in het water, ik denk dat het meevalt omdat de verhouding blad/water vrij groot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:49

echt waar hoor, de populieren zijn wel al kaal en daardoor ontdekte ik ineens al die esdoorns erachter en zie sinds een kleine week de bladeren en zaden in de wei, maar nog lang niet alles is eraf...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:56

ohjajoh6 schreef:
echt waar hoor, de populieren zijn wel al kaal en daardoor ontdekte ik ineens al die esdoorns erachter en zie sinds een kleine week de bladeren en zaden in de wei, maar nog lang niet alles is eraf...

Ik vind het bijzonder en zou haast, of wil eigenlijk zeggen: kom maar door met die foto. ;) Hier hebben de populieren nog wat blad, zelfs de lindes al niet meer, en esdoorns staan nou niet bepaald bekend om het vasthouden van blad. Sterker nog, die laten het als eerste vallen. Dus vraag me af of je wel heel zeker weet dat je esdoorns voor je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:20

zie mijn foto in dit topic sientje, een week terug ongeveer

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:33

Zie vooral de ondergrond, wat klimop (ook giftig) en .. misschien een esdoorn, maar kan ook een plataan of andere boom zijn geweest. Ben benieuwd naar de foto's van bladeren met inktvlekken (zie ik niet op jouw foto) en van een algeheel plaatje, van de paarden en de bomen. Dat maakt het meedenken wat gemakkelijker. ;) Ik zou zeggen, kom maar door, als je er toch elke ochtend bij zonsopgang bent, moet het toch een kleine moeite zijn eea. even te kieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:38

Tut, tut zeg, koop een hondje en blaf lekker zelf...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:43

ohjajoh6 schreef:

Dit is een topic over atypische myopathie. Een ziekte, waar meer dan één paard aan dood gaat. Wat heel verdrietig is voor de bijbehorende eigenaren.
Bij jou staan esdoorns nog vol in het blad, je plaatst een foto van hedra op de voorgrond, dus vraag ik me af of je wel redenen hebt voor zorgen. ;) Is toch niks mis mee? Probeer alleen maar mee te denken in het belang van je paard en pony hoor.... En misschien ook wel in het belang van jouw nachtrust, want aan de hand van de foto, zie ik géén esdoorns met inktvlekken. ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:44

Ook hier de esdoorns nog voor de helft in het blad, dus zo raar is dat niet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:47

Hier niet. Maar goed, dan nog is het toch een kleine moeite even de situatie op de foto te zetten, zodat het voor eenieder wat begrijpelijker wordt. Nogmaals, aan de hand van die ene foto, is helemaal niets op te maken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:51

Sientje schreef:
Zie vooral de ondergrond, wat klimop (ook giftig) en .. misschien een esdoorn, maar kan ook een plataan of andere boom zijn geweest. Ben benieuwd naar de foto's van bladeren met inktvlekken (zie ik niet op jouw foto) en van een algeheel plaatje, van de paarden en de bomen. Dat maakt het meedenken wat gemakkelijker. ;) Ik zou zeggen, kom maar door, als je er toch elke ochtend bij zonsopgang bent, moet het toch een kleine moeite zijn eea. even te kieken.

Ik zou niet weten wat jij aan de situatie kan doen als je een foto hebt?
Niet alle esdoorns zijn gelijk kaal, mijne was allang kaal toen ze verderop bij iemand hier uit het topic die ik ken ook nog lang niet kaal waren, dat kan erg verschillen.
Ik vind het ook een beetje overkomen alsof je denkt dat ohjajoh zit te liegen en ik snap niet waarom dat voor jou zo belangrijk is dat je bewijzen wil zien?
Dat heeft niks met beter begrijpen te maken.
Laten we dit topic gewoon houden zonder vooroordelen, het is al ellendig genoeg zonder dat gedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:54

Sientje schreef:
ohjajoh6 schreef:

Dit is een topic over atypische myopathie. Een ziekte, waar meer dan één paard aan dood gaat. Wat heel verdrietig is voor de bijbehorende eigenaren.
Bij jou staan esdoorns nog vol in het blad, je plaatst een foto van hedra op de voorgrond, dus vraag ik me af of je wel redenen hebt voor zorgen. ;) Is toch niks mis mee? Probeer alleen maar mee te denken in het belang van je paard en pony hoor.... En misschien ook wel in het belang van jouw nachtrust, want aan de hand van de foto, zie ik géén esdoorns met inktvlekken. ;)

Niet nodig, DA heeft ze toch gezien, mag aannemen dat die het beter weet dan jij... Dit waren trouwens 2 takjes waar de zaden aanhingen, die ik er dus speciaal van de bomen heb getrokken voor de foto, heeft de hedra dan ook helicopterzaden? En ik door je manier van "vraagstelling" niet echt overtuigd ben van je goede bedoelingen...
inktvlekken heb ik idd nog niet gevonden en heb van verschillende bomen kenners gehoord, dat als een boom juist lang in het blad blijft zitten, die juist niet zo gezond zijn...