marietje1000 schreef:Het lijkt mij fantastisch om te kunnen samenwerken met een dierenarts. Maar hier staan ze al met de prednison klaar als je binnenkomt.
Opmerkelijke post van een Bokker, die juist zo tegen vooringenomenheid is.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marietje1000 schreef:Het lijkt mij fantastisch om te kunnen samenwerken met een dierenarts. Maar hier staan ze al met de prednison klaar als je binnenkomt.
Kieffertje schreef:Omdat ik niet van mening ben dat baat het niet dan schaadt het niet opgaat. Om bij homeopathie te blijven: De meeste middelen zijn zo verdund dat ze waarschijnlijk geen schadelijk effect hebben, behalve dan die op je portemonnee. Maar het kan er toe leiden dat mensen (te) laat naar de reguliere arts gaan of eigenlijk het geld dat ze aan een therapeut kwijt zijn nauwelijks kunnen betalen (voor een niet-werkzame behandeling). Andere geneeswijzen geven bijvoorbeeld heel rigoureuze dieetadviezen die het leven van een client behoorlijk omgooien (voor een niet aantoonbare intolerantie).
Daarnaast vind ik het moeilijk te verkroppen dat mensen (die ik hoog heb zitten) júist het ontbreken van wetenschappelijk bewijs zien als een extra aanwijzing dat het werkt, want dan zou er een soort hogere macht in het spel zijn.
moonfish13 schreef:Lijkt me boeiend, is dat ooit als eens gedaan?
Maar heb je dan niet het feit dat het ongeldig verklaard wordt omdat het ook de aandacht van de therapeut kan zijn die stoort ofzo?
Focussed schreef:Nogmaals Janneke, de operaties met naalden als verdoving bleken nep, fake, falsch!
Focussed schreef:In de tijd dat acupunctuur werd uitgevonden/bedacht mochten de Chinezen niet in lichamen snijden. Dit leidde tot zeer weinig kennis over hoe ons lichaam er van binnen uit ziet en functioneert.
Focussed schreef:Op basis van de Chinese landkaart en kalender is er toen een "kaart" bedacht op het lichaam met banen waardoor energie zou stromen
Focussed schreef:Mensen bezoeken een echte homeopaat, deze behandeld ze zoals hij altijd zo doen en schrijft ze een middel voor (dus ieder persoon krijgt want anders ondanks dat ze dezelfde aandoening hebben). Dit middel kunnen de mensen ophalen bij een apotheek, die (random) de helft een placebo geeft en de helft het middel wat de homeopaat voorschrijft. Zowel de patient als de homeopaat weten dus niet wie de placebo krijgt (ziet er ook hetzelfde uit). Vervolgens kwamen de mensen na 3 en 6 maanden terug voor evaluatie en werd waar nodig een nieuw middel voorgeschreven (en de placebo groep kreeg dan weer een placebo mee). Na 9 maanden was het onderzoek afgelopen en werden de resultaten verwerkt.
En helaas... Ook toen verschilde de homeopathie groep niet significant van de placebo groep in effect.
Focussed schreef:De operaties met "naalden als verdoving" zijn door Nixon (uit mijn hoofd) enorm gepropagandeerd. Hij was een groot fan van acupunctuur en wilde met dit soort "fantastische verhalen" acupunctuur ook in Amerika introduceren.
Focussed schreef:Het is al laat, ik snap je even niet?
Kieffertje schreef:Dat iets eeuwenoud is is nou juist géén reden om er in te geloven
Kieffertje schreef:Dat iets eeuwenoud is is nou juist géén reden om er in te geloven; een van de beste eigenschappen van de moderne geneeskunde is dat niet-werkende therapieen worden uitgesloten, hoeveel eerbied die therapie ook geniet.Dat iets eeuwenoud is is nou juist géén reden om er in te geloven; een van de beste eigenschappen van de moderne geneeskunde is dat niet-werkende therapieen worden uitgesloten, hoeveel eerbied die therapie ook geniet.
Kieffertje schreef:Dat neemt niet weg dat accupunctuur inderdaad voor sommige zaken lijkt te werken. Ik ken de mevrouw vd Berg die je eerder aanhaalde, en heb het idee dat dit een degelijk onderzoek was. Dat is dan weer wél een reden om het te gebruiken.
marietje1000 schreef:Als het gaat om bewijzen moet je iets objectief meetbaars nemen. Iets wat bijvoorbeeld met bloedonderzoek kan worden vastgesteld. Of op een andere objectieve wijze.
Want anders geven eventuele resultaten van een onderzoek altijd aanleiding tot discussie, dat blijkt wel in dit topic. Niets mis mee, maar weinig constructief vind ik.
Janneke2 schreef:Kieffertje schreef:Dat iets eeuwenoud is is nou juist géén reden om er in te geloven
Hm - interessant...
(Trouwens, wat bedoel jij met het woord geloven? Ik had het daar niet over...)
Een argument dat mij nog wel eens kan boeien, is het "conservatieve argument" van de revolutionait Burke.
Dat komt er zo ongeveer op neer, dat "een instelling" die al eeuwen bestaat, waarschijnlijk ook wel een of andere nuttige functie zal hebben (want anders had het ding ''de tand des tijds'' niet doorstaan.)
En wat mij echt heel erg puzzelt op dit late uur is dat je in een adem opschrijft:Kieffertje schreef:Dat iets eeuwenoud is is nou juist géén reden om er in te geloven; een van de beste eigenschappen van de moderne geneeskunde is dat niet-werkende therapieen worden uitgesloten, hoeveel eerbied die therapie ook geniet.Dat iets eeuwenoud is is nou juist géén reden om er in te geloven; een van de beste eigenschappen van de moderne geneeskunde is dat niet-werkende therapieen worden uitgesloten, hoeveel eerbied die therapie ook geniet.
Het uitsluiten van dingen die niet werken is uiteraard prima, ik denk dat zowel "alternatief" als "regulier" het daarmee eens zijn.
En iets dat niet werkt, lijkt me in de verste verte niet iets "wat veel eerbied geniet".
Janneke2 schreef:Ik ben een groot voostander van dit onderzoek, maar ik zie een practisch bezwaar - en een fout in de onderzoeksopzet.
Gooi svp. het idee weg, dat je zou kunen kijken naar "iedereen die met hooikoorts" bij een homeopaath komt.
Homeopathie behandelt geen "hooikoorst als hooikoorts", maar deze person, met deze eigenschappen etc. etc. die hooikoorst heeft - dus dat wordt een nogal brede onderzoekspopulatie.
Kieffertje schreef:Omdat ik niet van mening ben dat baat het niet dan schaadt het niet opgaat. Om bij homeopathie te blijven: De meeste middelen zijn zo verdund dat ze waarschijnlijk geen schadelijk effect hebben, behalve dan die op je portemonnee. Maar het kan er toe leiden dat mensen (te) laat naar de reguliere arts gaan of eigenlijk het geld dat ze aan een therapeut kwijt zijn nauwelijks kunnen betalen (voor een niet-werkzame behandeling). Andere geneeswijzen geven bijvoorbeeld heel rigoureuze dieetadviezen die het leven van een client behoorlijk omgooien (voor een niet aantoonbare intolerantie).
.