Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:44

+:)+ +:)+

Toppie hoor.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:20

Leuk :D

Vraagje... Mag jij met Mara alleen over het zachte stappen? of ook over het harde?

Peelie

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 22:26

Eigenlijj moet je met een peesblessure over het harde stappen. Maar Mara is een totale idioot met stappen (nu helemaal) dus is buiten stappen helemaal niet veilig.

Gisteren helemaal vergeten een foto te maken van mara haar been. Het wondje is kleiner dat het eerste kootje van je pink. Het os ook eigenlijk de moeite niet meer waard im het verband om te laten voor het wondje. Maar ik ben zo bang dat het oedeem dan gelijk terug loopt het been in en dan het wondje helenaal open trekt. Dus ik wacht gewoon braaf af, al is de neiging om het af te laten heel erg groot.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:30

Fijn de wond nu bijna dicht is. Nog een weekje, en dan zien we hier een foto van een dichte wond.
Het kan geen kwaad om het verband nog om te laten toch? Baat het niet, dan schaadt het niet, toch?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 00:44

Nee klopt. Daarom laat ik het verband ook nog om. Ik ben veel te bang dat de boel helemaal open getrokken word als ik het verband nu af hou.

Ik denk dat we binnen de aankomende 2 a 3x verband wisselend wel een dicht been gaan zien ja!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 08:32

En een foto van gisteren.

Afbeelding

Het been gaat echt super goed! Het wondje is echt nog maar ini mini.

Ik heb een klein primeurtje. Omdat Mara gewoon niet meer te stappen is als er meer dan 3 mensen op stal zijn, aan de hand niet (zie stijgeren en bokken en pletten) en aan de longe niet (zie stijgeren bokken stil staan rennen in paniek raken) heb ik besloten dat er 2 opties zijn. De een is niet meer stappen met haar, wat dus eigenlijk helemaal geen optie is en de andere optie is er bovenop gaan zitten. En dat heb ik gisteren dus maar gedaan.

De pees ziet er erg goed uit de laatste tijd ze loopt erg goed en rennen en stijgeren is helemaal niet goed voor het been. Onder het zadel kon ik haar heel erg goed onder controle houden. Ze heeft 2x geprobeert te stijgeren en stil te staan, maar na streng toespreken haalde ze dat wel uit haar hoofd. In het begin was ze helemaal hyper de pieper en kop in de lucht, onderhals er op en kaak vast en toen heb ik haar aan het werk gezet. Dat ging echt super goed.

Na het stappen (35 minuten) was Mara MOE! Ik wilde haar benen nog even afspoelen (pees was nogsteeds slank en niet warm oid. 0,0 reactie). Ze wilde gewoon niet meer naar de wasplaats lopen. Op de poetsplaats stond ze helemaal te suffen en zag ik weer een beetje de oude Mara terug, niet meer die leipe knol van de afgelopen 2 a 3 weken die ze was geworden als het ook maar een beetje drukker is op stal.

Paard blij, ik blij. Het gaat de goede kant op.

Ps. Ja ik moet nog scannen, daar zijn nog even geen centjes voor en dat is toch wel handig als je wil scannen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:44

Hier wordt je blij van *\o/*

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:31

Heb al je berichten even teruggelezen ts, je ziet echt duidelijker de verschillen! Hopelijk is het wondje snel dicht :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 12:33

Zeker miranda. Ook Mara was weer een heel stuk meer happy. Ze zag er uit alsof er een last van haar schouders viel. Haar gezichtsuitdrukking was na het stappen ook veel zachter. Ze had weer die sparkle in haar ogen die ik gewend ben van haar, die dus weg was gegaan.

Weer een beetje mijn mutsje terug, eindelijk :(:)

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:47

Mijn paard heeft sinds gisteren ook een peesblessure, de dierenarts is vanmorgen geweest. Been is wel (nog) niet dik ofzo. Ik ga straks het topic eens uitgebreid lezen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 22:50

Vandaag weer ohz gestapt met Mara. Ze was een stuk rustiger als zaterdag gelukkig.

Vandaag ook het verband gewisseld. Haar vorige verbandje (een klein verbandje) was helemaal afgezakt en er zat wat oedeem in haar kogel, maar ze liep verder wel goed. Maar het wondje heeft dus aan de lucht een beetje gedroogd en er zit nu een korstje op het open plekje. Goed, het pootje is nu weer netjes ingepakt en de kogel iets meer ondersteund.

Al met al ben ik heel tevreden met hoe het gaat :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:59

Mara heeft vandaag heerlijk RUSTIG!, op de paddock gestaan. Die paddock is 2x zo hroot als haar stal, dus ze kon gewoon draven als ze dat had gewild. Maar ze stond heel braaf rustig op de paddock. Heerlijk om mn meisje weer een beetje zo te zien genieten.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:10

Lekker joh, fijn dat ze zich weer gedraagt.
En stappen onder de man gaat ook goed las ik.

Nog even volhouden zo en hopen dat de scan dan goed is +:)+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:13

Dat ze zo rustig op de paddock stond kan ik ook bijna 100% zeker toeSchrijven aan het stappen onder het zadel. Ze kan weer een beetjr haar energie kwijt.

Blij blij :)

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:06

En en en? is het wondje al dicht?
Fijn dat het stappen zo goed gaat onder het zadel!
Mijn pony staat sinds 3 weken overdag in de paddock ( met een vrij harde en gelijke bodem) en s'nachts op stal. Zijn beentje houdt het super goed. Het stappen aan de hand begin ik nu weer op te pakken omdat het misschien wat te veel was als hij in de paddock kon stappen en dan nog aan de hand moet stappen.
Het is voor mij trouwens 20 weken geleden dat hij zijn blessure is opgelopen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 16:07

Ik ga vandaag weer verwisselen. De laatste keer zat er nog maar een klein plekje.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 15:45

Foto van gisteren :D

Afbeelding

en mijn pup geschoren!
Afbeelding
Wat is hij sjeik he!

Ik heb het idee dat ook voor het wondje geld, de laatste lootjes wegen het zwaarst. Het duur heel lang voordat het eindelijk een beetje dicht gaat. Nu blijft mara er ook aan krabben met haar tanden. Ik had eerst de hechtbandages van premiere en nu van Kerbl. Deze zijn een euro goedkoper. Het nadeel en voordeel is dat deze bandages verschrikkelijk stinken! Ik hoop dat mara er nu da ook vanaf blijft en dat het net zo erg smaken als dat ze stinken! :P

Het is wel een hip kleurtje appeltjes groen :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 18:53

En een fototje van vandaag.
Afbeelding
het been vers onder het verband vandaan. Nog niet afgespoeld dus.

Afbeelding
En het been afgespoeld. Ze had voor het verwisselen 1,5 uur buiten gestaan op de paddock, een beetje uit haar plaat gaan. Maar dat moet ondertussen wel een beetje kunnen.

Het duurd voor mijn gevoel een eeuwigheid, maar het gaat weer dicht!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:51

Wauw, dat is echt nog maar een heel klein plekje +:)+

Fijn dat het allemaal zo goed gaat hoor ;)

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:47

Ziet er goed uit Peelie!! *\o/*

Blijft haar been nu mooi slank?

Wat ik nu bij mijn paard zie is het volgende:
Ze heeft een geirriteerd griffelbeentje, en dat geeft een harde bult op haar been (het Bot dus)
Precies naast het botje heeft ze een soort vochtbultje zitten. Sinds en paard dagen trek dat met stappen helemaal weg. het enige dat nog uitsteekt is dat griffelbeentje.
Echter.... Zodra ik haar weer stil zet (wasplaats, stal) loopt het in een mum van tijd weer vol met "vocht".

Klinkt dit voor iemand bekend?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 00:13

Goh valerie, ik zou het werkelijk niet weten. Misschien een aktieve schieffel.

Mara's been blijft zonder verband niet slank. Het verband moet binnenkort maar eens af en dan loopt het weer vol moet oedeem. De enige manier waarop het er uit gaat is bewegen bewegen bewegen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 00:29

Helpen Back on Track 'beschermers' niet? Hoorde er laatst iemand over en dat schijnt te helpen tegen dikke benen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:45

Ik heb deze van BR gehad en daardoor heeft mijn paard juist oedeem gekregen. Dus daar ben ik helemaal vanaf...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:26

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 13:22

ja :j