Van uitzichtloos naar hoop, dampig, alternatieve geneeswijze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:23

wilmatj schreef:
Ik denk dat die benauwdheid gewoon weg moet of iig veel minder.
Vandaag de dag is het minder benauwd. Pony knapt er gelijk van op en eet ook gewoon weer haar hooi.

Oorzaak niet eten licht lijkt mij dus bij benauwdheid..

Dat kan heel goed kloppen. Het kost je paard te veel energie om te eten als ie echt benauwd is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:26

Jannepauli schreef:
Ik vind het overigens wel merkwaardig dat marietje nu opeens wel openlijk post, terwijl je normaliter toch zou verwachten dat als ze iets tegen de eigenaar zou willen zeggen - zoals haar ongenoegen uiten dat er nu twee therapeuten aan de gang zijn - dat toch een typisch pb bericht is. En dat is toch iets waar marietje altijd zelf mee schermt..?
Bovendien: de TS schreef dat de twee therapeuten gelijktijdig aanwezig waren, dan overleg je toch?

En daarbij heeft TS zelf niet bekend willen maken wie de therapeut was, dat heeft ze ook geschreven in het topic en is haar goed recht. Ik vraag me dan ook af of Marietje eerst overlegd heeft met TS voor ze dat liet doorschemeren in het topic?

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:28

Jannepauli schreef:
Ik vind het overigens wel merkwaardig dat marietje nu opeens wel openlijk post, terwijl je normaliter toch zou verwachten dat als ze iets tegen de eigenaar zou willen zeggen - zoals haar ongenoegen uiten dat er nu twee therapeuten aan de gang zijn - dat toch een typisch pb bericht is. En dat is toch iets waar marietje altijd zelf mee schermt..?
Bovendien: de TS schreef dat de twee therapeuten gelijktijdig aanwezig waren, dan overleg je toch?

Aangezien het topic over mijn klant gaat is pb minder zinvol. En als ik pb krijg ik weer commentaar dat anderen daar niets aan hebben. Tegenstrijdige info dus.
Ik wist van de ander op dat moment niet dat ze therapeut was, dat had ik al geschreven. Inmiddels weet ik dat wel.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 12:30

maikeltje schreef:
wilmatj schreef:
Ik denk dat die benauwdheid gewoon weg moet of iig veel minder.
Vandaag de dag is het minder benauwd. Pony knapt er gelijk van op en eet ook gewoon weer haar hooi.

Oorzaak niet eten licht lijkt mij dus bij benauwdheid..

Dat kan heel goed kloppen. Het kost je paard te veel energie om te eten als ie echt benauwd is.

Dat kan ik me goed voorstellen. Maar benauwdheid gaat maar niet weg.

Oh en over mogelijke ontstekingen. Zou er dan niet gewoon een antibiotica kuurtje in moeten? Ze heeft overigens geen koorts

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 12:33

marietje1000 schreef:
Jannepauli schreef:

Aangezien het topic over mijn klant gaat is pb minder zinvol. En als ik pb krijg ik weer commentaar dat anderen daar niets aan hebben. Tegenstrijdige info dus.
Ik wist van de ander op dat moment niet dat ze therapeut was, dat had ik al geschreven. Inmiddels weet ik dat wel.

Toen zij langs kwam wist je dat wel. Ik heb namelijk gevraagt of je het oké vond als er een andere therapeut mee zou kijken. Alleen toen was nog niet bekent dat zij mee zou helpen. En de andere therapeut doet normaal alleen mensen maar wilt gewoon graag helpen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:36

Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar geen antwoord. Of misschien heb ik eroverheen gelezen...
Is de oorzaak dampigheid nu wel of niet beoordeeld aan de hand van een longscopie?
Een zware allergische reactie kan ook dit soort benauwdheid geven, zonder dat er ook daadwerkelijk sprake is van dampigheid. Dan zou je moeten uitvinden waar je paard allergisch op reageert. Dat soort testen zijn er inmiddels ook voor paarden.
Maar ja, op deze leeftijd met een historie van hoesten is dampigheid wel een logische conclusie. Bij iedere hoestperiode gaan er immers longblaasjes kapot, maar is het ook daadwerkelijk aangetoond met een scope?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:47

wilmatj schreef:
Toen zij langs kwam wist je dat wel. Ik heb namelijk gevraagt of je het oké vond als er een andere therapeut mee zou kijken. Alleen toen was nog niet bekent dat zij mee zou helpen. En de andere therapeut doet normaal alleen mensen maar wilt gewoon graag helpen!

Ik begrijp best dat je al het beste wil voor je paardje, maar persoonlijk vind ik een tweede therapeut consulteren terwijl de eerste nog bezig is ook geen handige zet.
Bij verbetering kan je dan niet meer achterhalen of de behandeling van Marietje nu heeft gewerkt of dat het de middeltjes zijn van de andere therapeute.
Of dat het elkaar misschien wel tegenwerkt. Enige afstemming moet er wel zijn en als ik Marietje was zou ik daar ook niet heel blij mee zijn.
Als je dan toch homeopatisch iets wil doen om de klachten te verlichten dan zou ik mijn heil zoeken bij een homeopaat die wel veel ervaring heeft met paarden.

Voorbeeld: een kennisje van mij had ook een ouder paard (iets van 22 of zo) en die was ook dampig. Daarbij ook erg gevoelig in de hooikoortsperiode, zoals je dat ook bij mensen hebt. Ieder jaar legde hij bijna het loodje, dat ze er echt aan dacht om hem weg te brengen, maar knapte na zo'n periode weer zodanig op dat ze er zelfs weer lekkere buitenritjes mee kon rijden en hij weer zn oude ik was, zeg maar.
Zij is toen ook met een homeopate aan de slag gegaan en heeft daardoor de hooikoorts periode zo goed onder de duim gekregen dat het paard die periode goed door kon komen.
Hoewel de dampigheid dan niet over gaat, was het zodanig dat het leven voor het paard nog steeds "paardwaardig" was waarbij zij ook nog eens plezier van hem kon hebben.
En dat is dan wel winst.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:53

Baabootje: Het probleem van een paard met luchtwegproblemen draait uiteindelijk vaak uit op dampigheid met de tijd als je de triggers niet weghaalt die de luchtwegen prikkelen.

Als voorbeeld heb ik hier een pony van 18 met een stofallergie. Die moet ik verre houden van schimmelsporen en dan hoest ze niet. Ze staat thuis dus dat lukt aardig. Maar afgrlopen donderdag had mijn dochter les buiten. Het grasveld waarop ze reden was gemaaid maar het hooi lag er nog bovenop. Gedurende het uur heeft de pony dus twee keer gehoest. Had er geen hooi gelegen, had ze ook niet gehoest.
Zou ik thuis hier geen rekening mee houden is ze binnen een x tijd echt dampig vertelde de veearts. Omdat er met hoesten inderdaad longblaasjes kapot gaan en dat is onomkeerbaar.

Gezien de leeftijd van het paard van TS en het gegeven dat zij hem niet volledig vrij van prikkels kan houden door omstandigheden en daarbij de vermelde klachten van benauwdheid, is het zeer aannemelijk dat dit dier inmiddels al dampig is. Ik weet niet hoe het dier bij de vorige eigenaar gestald stond natuurlijk.

TS: je zou eigenlijk op 3 vaste tijden per dag moeten temperaturen om te zien of hij wel of geen verhoging heeft. Zorgen dat je zijn normale temperatuur kent. De een heeft een normale temp van 37,2, voor de ander is 38 normaal. Maar het is heel aannemelijk dat het slijm in de longen zorgt voor ontstekingen, dat kan zelfs chronisch zijn. Vandaar dat veel dampige paarden permanent op een onderhoudsdosis prednison staan. Hou het snot goed in de gaten, aan de kleur kun je veel aflezen.

Jannepauli

Re: Van uitzichtloos naar hoop, dampig, alternatieve geneeswijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:03

Maar TS, waarom laat je twee verschillende therapieën door elkaar lopen? Dat is toch onzin?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 13:07

Babootje schreef:
Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar geen antwoord. Of misschien heb ik eroverheen gelezen...
Is de oorzaak dampigheid nu wel of niet beoordeeld aan de hand van een longscopie?
Een zware allergische reactie kan ook dit soort benauwdheid geven, zonder dat er ook daadwerkelijk sprake is van dampigheid. Dan zou je moeten uitvinden waar je paard allergisch op reageert. Dat soort testen zijn er inmiddels ook voor paarden.
Maar ja, op deze leeftijd met een historie van hoesten is dampigheid wel een logische conclusie. Bij iedere hoestperiode gaan er immers longblaasjes kapot, maar is het ook daadwerkelijk aangetoond met een scope?

Scopi is gedaan toen paard 16 was. Toen niet dampig. De dierenarts vond het niet nodig nog een scopi te doen. Door haar verleden en huidige hoest toestand zijde de dierenarts dat ze dampig zou zijn.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 13:18

Jannepauli schreef:
Maar TS, waarom laat je twee verschillende therapieën door elkaar lopen? Dat is toch onzin?

Het verhaal licht anders. Marietje behandeld mijn paard. Zij gaf aan dat het goed voor shir zou zijn om shir een lymfe drainage te geven. Maar daar zijn nogal wat soorten van en zij gaf aan dat ze neutraal wilde blijven.

De therapeut die kwam kijken ving dat op. En gaf mij aan dat zij kon testen welke shir dan nodig zou hebben. Met manen heeft zij dit toen getest en daarop heeft zij door getest en daar kwam wat uit. Ze gaf mij aan zelf druppels te kunnen maken die shir zouden helpen ter ondersteuning van de behandeling van shirley.

Ik weet dat 2 dingen combineren ook risico's met zich mee brengt. Maar ik vond dat die benauwdheid aangepakt moest worden. En dat zouden de druppls wel doen en de behandeling van marietje minder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:58

Maar na de behandelingen van Marietje trad er toch ook verbetering op? Althans, dat maakte ik op uit de updates. Waarna weer een terugval en hoe weet je dat dat met de druppels ook niet gebeurt.

Ik ben het met Maikeltje wel eens. Het allerbeste voor je paard is hem vrijhouden van prikkels die zijn systeem nog extra belasten. Anders ben je "water naar de zee aan het dragen" en blijf je in een cirkeltje van verbetering en terugval ronddraaien. Dus huisvesting, een frisse lichte stal, met buitenluik, vlas of zaagsel als bodembedekking, zo veel mogelijk buiten houden wei of paddock (behalve in de hooikoortsperiode), liever voordroog in plaats van hooi ook al is het geweekt. Je moet echt lang weken wil je alle schimmels eruit halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:06

Bo_Cassey schreef:
Als er een ontsteking is, wordt deze altijd aangepakt. Het is niet bepaald zo dat iemand iets krijgt tegen de symptomen (koorts bijv.) zonder dat de ontsteking wordt aangepakt.
Het is dus de reguliere manier waarop de benauwdheid wordt aangepakt.

Mindim denkt: ze versterken eerst het immuunsysteem zonder de ontsteking aan te pakken, terwijl je dat eerst moet doen.

marietje1000 schreef:
Ik heb Aspergillus (Niger e.a.) in mn apparatuur. Maar ben het bij Shirley niet tegengekomen.
Momenteel ligt de nadruk op herstel van het immuunsysteem omdat dit door de ??? (ik noem de naam maar niet) nogal een tik heeft gekregen. En dan kijken we verder wat het beste aangepakt kan worden.
Bedankt voor het meedenken.

Inderdaad, omdat dat eerder in het topic werd gezegd, dat de nadruk op het herstel van het immuunsysteem ligt en niet op de benauwdheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:11

Ik zou trouwens wel een AB kuur vragen voor eventuele ontstekingen. JE krijgt met een prednisolonkuur ook vaak een AB kuur, had je die de vorige keer er niet bij gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:56

wilmatj schreef:
Babootje schreef:

Scopi is gedaan toen paard 16 was. Toen niet dampig. De dierenarts vond het niet nodig nog een scopi te doen. Door haar verleden en huidige hoest toestand zijde de dierenarts dat ze dampig zou zijn.

Dat werd mij toen ook gezegd door een DA zonder er in te kijken en omdat ik daar geen genoegen mee nam, ben ik naar Bodegraven gegaan.

16 is al weer een paar jaar geleden.

Overigens kreeg ik spuiten mee om in de borst zelf te spuiten, niet in de bloedbaan dus, maar de AB via poeder wordt slecht gegeten en in de maag door het zuur ook minder in zijn werking...
Ik had binnen een week een hoestvrij paard en kon daarna gaan opbouwen, elke dag gecontroleerde beweging aan de longe.

Een huistuinenkeuken DA die even "kijkt" komt bij bij niet meer...teveel poffers in stellen diagnose. Bij meer dan simpel iets, laad ik op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:55

Wij spuiten meestal ook zelf ab in borst of hals.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:29

TS heb net je hele topic bij gelezen. Wat me opvalt is dat je veel advies krijgt. Jij hebt de keuze voor Marietje gemaakt. Mijn tip is (ken Marietje niet, ken ook haar manier van werken niet), houdt het bij één therapeut, genezer how ever. Zo doen wij het ook altijd. Er zijn veel wegen naar Rome, maar pas op dat je door al die goed bedoelde adviezen niet aan een soort crisis gedrag gaat doen (begrijpelijk want je wilt graag dat je paard zsm beter wordt) en van alles naast en door elkaar gaat doen. Volgens mij wordt daar je paard in ieder geval niet beter van.
Dus jouw gekozen route is, je gaat voor Marietje en met haar goedkeuring haal je er wel of niet iemand anders bij c.q. andere medicamenten wel of niet alternatief/ regulier.
Of je stopt met Marietje en je zoekt een ander eerste aanspreekpunt uit en legt haar uit waarom je stopt.
Wij noemden dat op onze (reguliere) opleiding "hygiënisch" omgaan met crisis c.q. ziektes ter voorkoming van het o zo begrijpelijke crisis gedrag. Voor mij is dat ongeacht mijn keuzes voor regulier of alternatief altijd een gouden regel geweest die ik met succes heb kunnen toepassen in mijn leven.
En weet............er zijn altijd mensen die het niet met je eens zullen zijn ongeacht waarvoor je kiest en je met de meest dreigende berichten wat er allemaal met je paard zal gebeuren als.....c.q. pb's je zullen bestoken. Blijf dus dicht bij jezelf en de keuze(s) die je gemaakt hebt en maakt voor je paard. Jij bent de enige hier die doordat je van je paard houdt hem ook kan voelen en dus kan voelen of iets wel of niet goed aanslaat. Wij zijn alleen maar "de beste stuurlui die aan wal staan"! Succes nogmaals met het beter worden van je paard. :(:)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:55

update

Wat ben ik blij dat het weer omgeslagen is. Shirley knapt weer op, de benauwdheid is zo goed als weg. Doordat ik nu vooral het gevoel heb dat het door het weer komt ben ik bang dat het zo weer terug is.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:26

Het weer heeft sowieso veel invloed op benauwdheid. Ik ben zelf astmatisch, op benauwde, warme dagen zoals afgelopen donderdag en vrijdag krijg ik ook veel minder lucht dan op een dag als vandaag. Ik kan dan naar mijn medicijnen grijpen wat al een hoop verlicht (ventolin).
Ik hoop dat je voor je paard iets vind wat werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:17

Ik heb ook astma, ik reageer heel sterk op weer. Warme vochtige dagen zijn het ergst. Fijn dat ze nu het weer omgeslagen is,het beter doet!!!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 18:34

updateje

Vandaag verbaasde shir me echt. In galop vloog ze eventjes de wei door. Niet voor lang maar wel hard.
Ben hier zo blij mee

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:35

Top! :D

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 09:58

Even een kort vraagje.
Met deze regen zou ik normaal wel richting regendeken gaan. Maar een paard dat benauwd is zou die daar last van hebben? Is dan uberhaud een winterdeken straks wel slim?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:02

wilmatj schreef:
Even een kort vraagje.
Met deze regen zou ik normaal wel richting regendeken gaan. Maar een paard dat benauwd is zou die daar last van hebben? Is dan uberhaud een winterdeken straks wel slim?

Als je niet rijdt dan zou ik niet met dekens beginnen. Het hangt ervan af met welk doel je ze wilt gebruiken.
Verder denk ik niet dat de benauwdheid erger wordt, omdat je juist een taak van het lichaam afneemt, namelijk: haar produceren.
Alleen moet je wel opletten dat ze niet staat weg te zweten, dan werkt het wel averechts.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:32

Wat goed dat je een topic bijhoudt met de vorderingen van je pony.
Ik heb niet alles gelezen, maar ik wil je mijn verhaal graag vertellen.

Mijn pony heeft dit ook gehad, de eerste dierenarts zei dat ze longembolie had. Meerdere malen kwam hij langs om haar te bekijken en haar medicijnen te veranderen. Ook mijn pony hoestte zo erg dat ze tegelijkertijd een scheet liet en plas liet lopen. Heel haar benen en staart waren zeiknat. En de dierenarts bleef maar verschillende dosering medicijnen aanbieden.
Toen heb ik bij een andere dierenarts een longscopie laten maken. Hier kwam uit dat ze chronische bronchitis heeft.
Ik moest ook veranderen van stalling, geen stro/hooi of in een stal. Buiten in de frisse lucht. Mijn pony is toen erg opgeknapt op een stal waar ze dit konden bieden, ze heeft daar veel liefde gehad van de staleigenaar. Ik kreeg toen de kans om mijn pony dichter bij huis te zetten, waar ze 24/7 buiten kon lopen met vriendjes. Die heb ik met beide handen aangegrepen.
Maar toch bleef ze goede dagen hebben, maar ook slechte dagen. Vooral met regenachtige dagen had ze het zwaar, dan had ze een dubbele ademhaling en was sloom/chagrijnig.

Iemand wees mij erop waarom laat je "de chinees" niet langs komen? Ik voelde daar echter niet zoveel voor. Maar toch heb ik hem laten langs komen. Het was heel bizar, hij ziet mijn pony stapt op haar af, luisterde naar haar longen. Vertelde dat er nog een ontsteking zat en hij pillen voor een maand voor zou schijven. Volgens hem zou ze binnen een week weer gaan rennen/bokken. Ik lachte dit echter weg, want het is uniek als mijn pony uit zichzelf gaat bewegen.
Ik was nog geen twee dagen bezig met het voeren van de pilletjes en mijn pony begon weer de clown uit de hangen. Na een dikke week knalde ze weer over het weiland heen. Buiten met wandelen was ze niet te houden, vele bokkensprongen heeft ze gemaakt. De chinees had wel gezegd dat het minstens drie maanden zou duren voordat de ziekte uit haar lichaam zou zijn.

Ik ben maar wat blij dat ik hém heb laten langs komen, ook al geloofde ik er niet zo in. Ik heb weer mijn pony van vroeger terug met dozen energie!

Ik wil je heel veel succes wensen met het herstel van je pony. En mocht dit niet helpen, dan kan je via pb het nummer van de chinees krijgen. :)