Mister01 schreef:ik heb het over aandoeningen in paarden in alle vormen en maten en dat die juist eruit gefokt moeten worden. dus niet speciaal KS. om een ras te verbeteren.
tja russel, de een kijkt er zo tegenaan en de ander anders.
maar ik geef het je te doen om tegenwoordig een 5 jarige te koop te vinden die niet beleerd is. en simpel gezegd is het voor zeer veel mensen gewoon weg te duur om een paard bijna 5 jaar te moeten laten staan voordat ze ermee aan de slag kunnen.
ik heb er bewust voor gekozen om met 2,5 jaar te beginnen met het grond werk en er vanaf 3 jaar af en toe op te gaan zitten.
misschien zou ik dat bij een volgende anders doen, dat ligt aan het paard.
Ik de kwpn niet nee, die cultuur is al lange tijd omgeslagen, maar toen ik een jonkie was, stond er nog in de boekjes dat 4 a 5 jaar een normale leeftijd was.
Voor een PRE of Lusitano is dat normaal hoor, zeker i. Het thuisland worden ze pas met die leeftijd uit de kudde in de vrije natuur gehaald, velen lopen daar gewoon in grote natuurgebieden rond en komen volwassen en gespierd binnen.
Maar tegenwoordig wordt er helaas steeds meer op de Nederlandse markt ingespeeld en worden ze met 3 al beleerd, zo eentje laat ik dus staan
, het inrijden van een PRE stelt niet veel voor, die zijn zo makkelijk, daar stuur je binnen een half jaar lekker op rond en de capriolen van een jonge KWPNer hoeft hij niet te overbruggen.